Microsoft, WebAssembly, artikelkwaliteit en reacties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
De context is dit artikel: nieuws: Microsoft sluit zich aan bij Bytecode Alliance

Maar eigenlijk geldt dit relaas voor best wel veel artikelen.

Hier zie je dat het artikel onvolledig is en op sommige punten gewoon onjuist. Geen idee wat de oorzaak is, misschien was de bron ook onduidelijk, misschien krijgt de schrijver niet genoeg tijd om het uit te pluizen, misschien is de materie te complex, etc?

De bovenste reactie van jandem legt haarfijn uit hoe het wél zit. Ook zijn er een aantal andere comments die wat zaken uit het artikel rechtzetten.

Een foutje kan natuurlijk gebeuren, maar dit is iets wat gewoon zeer vaak gebeurd op Tweakers.net: een artikel met allerlei foutjes en reacties die het allemaal veel beter uitleggen. En vaak wordt dit ook niet toegegeven door de schrijven/de redactie, het artikel niet aangepast, en lijkt het alsof het probleem eigenlijk gewoon genegeerd wordt.

Ik betaal Tweakers.net voor een abonnement en zat te denken, wordt het eigenlijk niet eens tijd om bezoekers die dit soort reacties te betalen voor hun bijdragen? In de regel zijn de reacties sowieso veel waardevoller voor mij dan de artikelen zelf. Het nieuwsfeitje kan ik op duizend en één andere sites ook nog wel lezen, maar de verduidelijkingen, ervaringen en discussies in de reacties waar de waarde echt ligt.

Ik vraag mij ook wel af of er een soort van kwaliteitscontrole achteraf wordt gedaan op artikelen, een soort van retrospectives waarin bekeken of het artikel van de juiste kwaliteit was, of er dingen zijn opgemerkt die niet helemaal juist zijn of onduidelijk zijn en dat er vervolgens gekeken wordt naar waar het probleem zit en hoe dat de volgende keer beter kan.

In de Scrum werkwijze van software ontwikkeling is dit een belangrijk proces: steeds kijken naar wat er goed gaat en niet goed gaat en daarna je koers bijstellen zodat je steeds een stukje beter kan worden in wat je doet. Eigenlijk zou je deze algemene werkwijze ook op allerlei andere werkzaamheden kunnen toepassen, waar het schrijven en publiceren van artikelen ook onder valt.

Eventueel nog een "wat vond je van dit artikel" blokje onderaan om bezoekers de kans te geven aan te geven wat zij er van vonden en denken wat beter kan (hoewel je dan wellicht juist een hoop niet nuttige feedback zal krijgen waarvan het niet de moeite waard is om te bekijken).

Ik heb verder helaas niet echt een suggestie ofzo, maar ik ervaar dit nu al een tijd en wilde gewoon eens de tijd nemen om mijn gevoelens te delen.

Ter referentie, de inhoud van het artikel en de reactie van jandem op het moment van schrijven.
Microsoft sluit zich aan bij Bytecode Alliance

Microsoft heeft zich aangesloten bij de Bytecode Alliance. Dit samenwerkingsverband wil werk maken van de ontwikkeling en ingebruikname van WebAssembly. Dat is een methode voor het compilen van code die zowel het internet als software veiliger en sneller moet maken.

Nadat eerder al Arm, Google, Shopify en de University of California zich aansloten, besloot ook Microsoft om toe te treden. “Microsoft kijkt er naar uit om dit ecosysteem verder uit te bouwen. Met Web Assembly en de WebAssembly System Interface kunnen onder andere cloudtoepassingen een stuk veiliger worden”, klinkt het bij Ralph Squillace, afgevaardigde van Microsoft bij Bytecode Alliance.

“Al deze organisaties willen met het WebAssembly-ecosysteem de gaten opvullen in de funderingen van veelgebruikte software die de industrie ervan weerhoudt om een veiligere en performantere toekomst te creëren”, aldus de organisatie. Bytecode Alliance roept ook andere organisatie op om zich aan te sluiten.

WebAssembly is een methode voor het compileren van code op het web via bytecode en heeft overeenkomsten met het huidige asm.js. Ontwikkelaars kunnen nog steeds hun code schrijven in C, C++ of Rust en deze vervolgens compilen naar WebAssembly dat voor uniformiteit en meer veiligheid en efficiëntie op het web moet zorgen. Ook native programma’s die dankzij het gebruik van WebAssembly System Interface cross compatible kunnen worden, behoren tot de toekomstplannen.
> Nadat eerder al Arm, Google, Shopify en de University of California zich aansloten, besloot ook Microsoft

Dit is onjuist (deze organisaties waren niet eerder dan MS) en dit artikel legt ook de focus verkeerd.

- De Bytecode Alliance is opgericht in November 2019 door Mozilla, Intel, Fastly en Red Hat.
- Sinds deze week is de Bytecode Alliance officieel een eigen non-profit organisatie. Ook zijn nu Microsoft, Arm, DFINITY Foundation, Embark Studios, Google, Shopify en UCSD toegetreden.

Verder staat dit (deels) los van WebAssembly in de browser. Waar het hier meer om gaat is andere toepassingen waar je veilig en snel code van derden wilt kunnen draaien. Het is bijvoorbeeld mogelijk om WebAssembly te gebruiken voor embedded of cloud toepassingen en strict te reguleren waar die code bij kan.

Zie bijvoorbeeld MS Flight Simulator waar je add-ons voor kunt schrijven in onder andere C++ en dan kunt compileren naar WASM: draait in hetzelfde proces, maar je add-on kan niet meer zomaar bij het geheugen van het programma zelf of bij het OS zonder dat MSFS dat toestaat. Vroeger waren dat DLLs die overal bij konden.

In Firefox wordt WASM gebruikt voor het sandboxen van oude C/C++ libraries. Die libraries hebben dan hun eigen stukje geheugen waar ze in kunnen rommelen, maar die code kan niet meer zomaar bij andere dingen in hetzelfde proces.

Fastly en Red Hat zien hier ook voordelen in: met WASM kunnen ze klanten snel en veilig code op hun cloud platform laten draaien. Iets als Docker heeft veel meer overhead vergeleken met WASM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Volgens mij heeft de redacteur geen technische maar een journalistieke achtergrond. Denk dat het daar aan ligt: over net iets te complexe materie willen schrijven zonder de juiste voorkennis.

[ Voor 27% gewijzigd door CyberMania op 01-05-2021 18:05 ]