Hulp bij solderen printplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eismckwadraat19
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-01-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8JbtrRTzZxcn9DQcNglp75aZSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSyI6GnJ8BHGobhZNsm0AU28.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi iedereen,

Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik een poging gewaagd om een radioplaat in elkaar te solderen.
Het betreft een Kitronik FM Radio Kit V2.0.
Na het afronden van mijn soldeerwerk kreeg ik hem niet aan. 8)7
Ik denk dat ik tijdens het solderen de printplaat heb beschadigd, maar omdat ik hier geen ervaring in heb wilde ik het jullie vragen.

Daarnaast wilde ik jullie het volgende vragen.
Ik heb een standaard soldeerbout van de Gamma gebruikt, maar het is erg moeilijk om hiermee te solderen. Elektronica is precisie werk en vereist telkens mini soldeerwerk.
Moet ik daarom een speciale soldeerbout gebruiken of is het met een standaard soldeerbout ook te doen?

Al vast superrrr bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op zich kan het met die bout, ook al is het masochistisch. Wel zijn je solderingen niet heel strak, ik zie veel "koude lassen".

Zeker bij radio printjes kan hier wel veel door foutlopen. Soldeer ze aub eens na, zodat je een gladde strakke helder glimmende soldering krijgt.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt op soldeer dat je gebruikt voor koperleiding. Nee toch?

Zie ook zo een aantal kortsluitingen, dus dat het niet werkt lijkt mij niet zo gek.

[ Voor 41% gewijzigd door epias op 01-05-2021 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Ik zie inderdaad ook wat kortsluitingen. Heb je een tinzuiger? De meeste pinnen zit namelijk veel teveel tin op. Deze even opwarmen. Zoveel mogelijk tin weg zuigen en dan opnieuw tin aan brengen zoals op dit plaatje aangegeven staat: https://encrypted-tbn0.gs...XhrPnWfJTv_slgTA&usqp=CAU

Er mist naar mijn idee wel een tweetal stappen in het plaatje. En dat is eerst je bout schoonvegen in zo'n staalspons ding. En vervolgens een dun laagje tin op de punt van de bout aanbrengen. Krijg je naar je gevoel de warmte niet goed overgebracht van je bout naar de pin en het eiland? Dan iets meer tin op je bout doen.

Tot slot nog een mooi plaatje wat ik tegen kwam toen ik ging googlen, deze laat verschillende soldeer verbindingen zien met beschrijving: https://cdn-learn.adafrui...der_Joints.jpg?1396777967
Edit: de meest rechter verbinding op dit plaatje waar OK bij staat zit eigenlijk ook wel een beetje teveel tin op.

[ Voor 6% gewijzigd door Jackxl op 01-05-2021 05:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn de omcirkelde solderingen in ieder geval om op te letten of ze wel alleen op hun eigen eilandje zitten. Contact met een ander eilandje óf over de sporen contact maken met een ander eilandje of geleidend deel wil je absoluut voorkomen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBXytIWMDWMc4eTiKWhI536evYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GOl0Xe3rA4lBrga2jZRzXACh.png?f=user_large

De vraag is: Soldeer je met een spitse punt of met een vlakke punt?

En uiteraard deze PDF downloaden en doornemen: https://mightyohm.com/fil...rComic_DUTCH_20121127.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 01-05-2021 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

M14

Omdat je je soldeer materiaal bij de Gamma hebt gekocht: je bent toch geen S39 gebruikt hoop ik. Of wel?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Waar kom je vandaan, grootste probleem wat ik hier zie is goedkope soldeer icm een slechte bout.

Jammer dat dit je eerste soldeer ervaring is.
Als je in de buurt woont kan ik je wel helpen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Zo'n tinzuiger als @Jackxl ook al noemt zou een goed idee zijn. Mocht je zo'n ding niet hebben werkt het in de praktijk meestal ook wel om de tin weer vloeibaar te maken en met je bout weg te vegen. Je veegt dan met de punt tussen beide verbindingen door en dan gaat vrijwel alle tin mee.

Dit is wel een tweede-keus oplossing. Die tinzuiger is beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 01-05-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

M14 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:04:
Omdat je je soldeer materiaal bij de Gamma hebt gekocht: je bent toch geen S39 gebruikt hoop ik. Of wel?
Bij de Gamma hebben ze ook harskern zoldeer, niet in 0.5mm of dunner maar veelal die blauwe busjes met 1mm soldeer.

Maar dit is zoals we het noemen het betere bakwerk. Ontzettend veel soldeer gebruikt en lijkt slecht gevloeid dus of een gebrek aan flux (harskern) of een te slechte bout gebruik.

Inderdaad eerst all ovrollige soldeer verwijderen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Ik zie nog meer sluitingen dan die door sypie al aangegeven zijn.

Mijn tip:
Koop:
-Litze / Desoldeerlint
-Flux

Met de litze kun je te veel aan soldeer weghalen.
Flux is nodig om het soldeer goed te laten vloeien. Dit zit ook in de kern van je soldeer maar als de verbinding niet snel genoeg weet te maken dan verbrand deze. Zeker voor een beginner is extra flux zeer handig.
Koop een no clean flux. Dat mag een pen zijn of een potje met kwast.

Hier een voorbeeld hoe het er ongeveer uit moet zien:

Afbeeldingslocatie: https://blog.seeedstudio.com/wp-content/uploads/2019/08/Good-and-bad-through-hole-solder-joints.jpg

Je hebt nu voornamelijk de laatste verbindingen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

M14

memphis schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:30:
[...]

Bij de Gamma hebben ze ook harskern zoldeer, niet in 0.5mm of dunner maar veelal die blauwe busjes met 1mm soldeer.

Maar dit is zoals we het noemen het betere bakwerk. Ontzettend veel soldeer gebruikt en lijkt slecht gevloeid dus of een gebrek aan flux (harskern) of een te slechte bout gebruik.

Inderdaad eerst all ovrollige soldeer verwijderen.
Je moet gewoon niet bij de Gamma of enige andere bouwmarkt zijn voor dergelijk werk. Conrad en Velleman zijn wat dat betreft de gewezen plaatsen voor beginners met elektronica :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

M14 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Je moet gewoon niet bij de Gamma of enige andere bouwmarkt zijn voor dergelijk werk. Conrad en Velleman zijn wat dat betreft de gewezen plaatsen voor beginners met elektronica :).
Inweze niet maar dat soldeer is prima te gebruiken zoals vele spullen bij de bouwmark. Het werk in de topicstart is gewoon een gebrek aan ervaring maar ook een gebrek aan inlezen en voorbeelden bekijken.

Nu ik erover nadenk kan dit ook solderen zijn door eerst een klodder soldeer op de punt te nemen en dan pas naar het te solderen object. De flux zal dan zo goed als verdampt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eismckwadraat19
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-01-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuDG9Yg4lXp0_JspLDmp6X5iQYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbOTJJkRaQuvAAMGHw0CPdoh.jpg?f=fotoalbum_large

Bijgaand een foto met mijn soldeergereedschap:
- Solder Wire 1.0mm
- Welco budet SB60 230v 60w

Ik denk dat het handig is om een andere bout aan te schaffen, wat vinden jullie van:

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Ik zal hiermee alle soldeerwerk op basis van jullie tips opnieuw solderen.
Uiteraard krijgen jullie een foto van mijn poging 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk dat je loodvrije soldeer hebt gebruikt. Je soldeereilandjes ogen dof en loodhoudende tin glimt. Ik zeg niet dat dat fout is, loodhoudende tin mag je eigenlijk helemaal niet meer gebruiken en veel consumentenleveranciers zoals bouwmarkten verkopen het niet meer, en ik probeer zelf ook zoveel mogelijk loodhoudende tin te vermijden. Maar het maakt het solderen wel een stuk moeilijker omdat loodvrije tin niet lekker vloeit en het smeltpunt ligt een stuk hoger.

Met loodvrije tin is het echt noodzakelijk om veel flux te gebruiken (het soldeersel wat in massaproductie wordt gebruikt bestaat voor 50% uit flux) en een goeie bout met een temperatuur die hoog genoeg kan voor loodvrij - bij voorkeur regelbaar. Stap alsjeblieft niet naar Ali maar steun gewoon je lokale leverancier - eleshop bijvb heeft een keurig assortiment voor de hobbyist en de professional, en ook al je verbruiksmaterialen kun je daar in 1 klap halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 15:12
Als je gewoon af en toe soldeerd is lood houdend soldeer imho helemaal niet zo'n probleem. Het wordt pas een probleem als je het dag in dag uit gebruikt.

Overigens zit in lood houdend soldeer ook gewoon flux (harskern).

Solderen kun je met vrijwel elke bout. Het is de techniek die je gebruikt. Ik probeer altijd eerst het te solderen object te verwarmen en dan een klein beetje soldeer toe te voegen, dan zie je het eigenlijk altijd mooi vloeien. Eventueel kun je dan nog een beetje toevoegen mocht het te weinig zijn.

Je moet vooral niet eerst een hele bulp soldeer aan je punt hangen en dan het object pas verwarmen.

En zorg ervoor dat je punt goed schoon is.

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 01-05-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44
Solderen kun je zeker meer bijna elke bout, maar deze punt is wel lomp groot. Een kleinere (spitsere) punt zou veel makkelijker zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 15:12
eismckwadraat19 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:36:

Ik denk dat het handig is om een andere bout aan te schaffen, wat vinden jullie van:

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Ik zal hiermee alle soldeerwerk op basis van jullie tips opnieuw solderen.
Uiteraard krijgen jullie een foto van mijn poging 2 :)
Blijf alsjeblieft weg van aliexpress spullen met een snoer eraan. Zowiezo, ik weet niet hoe vaak je van plan bent om te gaan solderen maar ik zou niet zo'n goedkoop ding aanschaffen waar een berg aan accessoires bij zitten.

Haal gewoon een goedkoop boutje uit nl.

Ik denk dat zoiets beter werkt en je ook een stuk sneller in huis hebt:

https://www.baco-army-goo...lbaar-165-420-graden.html

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 01-05-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jbhc schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Als een - 1x per jaar - soldeerder kan ik hier achter staan.
Werkt prima, beetje lomp in opslag ;) maar is vlot op temperatuur, en ruwweg reelbaar, zodat je je printplaat niet snel oververhit

* FreshMaker haalde deze bij bol.com

Wat je ook kan proberen, is deze

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-draadloze-soldeerbout/

Werkt voor mij prima op een ESP32 / Arduinobordje
Maar niet voor urenlange sessies ;)

[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 01-05-2021 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Oh god, weer gezeur over 220v producten Aliexpress......

Maar OK, deze wordt onder vele merknamen verkocht en dus makkelijk punten te vinden:
https://www.soldeerbout-s...2lCw_cEAQYAiABEgJrpfD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-02 16:46
Die spullen van Gamma kunnen in principe weggegooid worden. 't is waarschijnlijk nog beter solderen met een spijker en een aansteker dan met die rotzooi.

Bout luistert niet zo heel nauw, maar moet in ieder geval instelbaar zijn qua temperatuur en een vrij fijne punt hebben. Degene die jbhc gelinked heeft zal wel voldoen.

Desoldeerpompje, droogreiniger / metaalkrullen (spons is ruk) kun je wel via Aliexpress bestellen. Tin kan je daar ook vinden, maar daar zit ook erg veel troep tussen. Die van het merk Kaina zijn betrouwbaar.
Ik gebruik zelf deze (0.8mm), en heb voor 99% van m'n projecten geen externe flux nodig.
Dat gezeur over loodvrij vs loodhoudende tin kan je negeren trouwens. Met loodvrij is prima te solderen.

Als er op de lange termijn meer gesoldeerd gaat worden, zal je uiteindelijk wellicht een houder/derde hand overwegen. De heel erg goedkope varianten gebruiken vaak een systeem met kleine staalplaatjes en vlindermoeren om de klemmen op positie te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mn8Me5ibK91QVc-wVzaeEkXcVvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XnrTI9gNTRtwgthh2jej3mt1.jpg?f=user_large
Vermijdt ze als de pest. Totaal ongeschikt. Kan je beter een tientje extra uitgeven, want deze zijn eigenlijk al vanuit de fabriek klaar voor de prullenbak.

Zodra je wat beter materiaal hebt, gewoon even met de desoldeerpomp langs alles gaan en het opnieuw proberen. De componenten hoeven niet los, maar de overvloed van het oude soldeersel moet weg.

Bij de nieuwe poging, zorg ervoor dat je de punt van de soldeerbout tegen zowel het pootje van het component en de koperen ring eromheen zet, warm ze beiden kort op en voeg dan een beetje tin toe. Als het pootje en de koperen ring warm genoeg zijn, vloeit de tin er zo probleemloos in. Je hoef het niet aan te duwen of iets dergelijks.

Veel succes! Bij vragen, schiet gerust een PM naar mij of een van de andere posters (of bump deze thread) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32
jbhc schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Blijf alsjeblieft weg van aliexpress spullen met een snoer eraan. Zowiezo, ik weet niet hoe vaak je van plan bent om te gaan solderen maar ik zou niet zo'n goedkoop ding aanschaffen waar een berg aan accessoires bij zitten.

Haal gewoon een goedkoop boutje uit nl.

Hoewel ik deze mening normaal zeker deel, vind ik een soldeerbout nog tot daaraantoe.
Dat is een apparaat dat je niet onbewaakt in het stopcontact laat zitten i.t.t. adapters etc.

Ik zou dan wel eerder voor een ts-100 gaat op ali,
Mooi klein apparaat, waar ik opzich wel positieve verhalen over hoor.
Voor het incidenteel solderen volgens mij wel een leuk ding

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Ts 100 is idd een mooi apparaat. Een stuk kleiner dan dat ie op de foto lijkt maar ik kan er met mijn grote handen prima mee werken. Snel heet en genoeg power (met een 19v~24v voeding).

Regelbare temperatuur is eigenlijk wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-04 15:31
Toch knap dat de smd-chip er wel heel strak gesoldeerd er op zit, de rest is nogal prutswerk, lijkt nogal op kleibakken. Maar ja, goed gereedschap is halve werk, en die boutpunt is eerder om waterleidingen mee vast te lassen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Bij dit soort bordjes zie je vaak dat SMD onderdelen er al op zitten. De rest is voor de hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-04 15:31
Ja dat vermoeden had ik al, smd is geen hobby meer wmb. Sommige eilanden hebben ook wel stevig soldeer nodig al naar gelang hoeveel ampere er op komt te staan. Althans, dat zag ik in video's, zelf soldeer ik al tig jaar niet meer. Ben ooit wel eens begonnen met zo'n zelfde soort hocky-stick bout maar een dunnere rechte beviel toch beter bij de Velleman kitjes.
Dus als tip aan TS, de bout zelf kan prima zijn maar probeer het eens met een andere punt.
En een tinpompje vond ik niks, Litze beviel een stuk beter.

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 03-05-2021 21:40 ]

Pagina: 1