Netwerkperikelen: DNS of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Situatie:

al weken gezever met Telenet internet nl wegvallen van verbinding met internet: bel je in Teams meeting dan beginnen andere deelnemers te zeggen dat ze jouw plots niet meer horen en dat beeld camera blijft hangen. Na x-seconden gaat het dan weer verder. Ik blijf hen wel zien en horen....Is niet alleen in Teams, maar je ziet bij momenten vb ook Outlook zich verslikken en het zandlopertje in het icoontje van Outlook opduiken, dus het is niet puur Teams-issue.
Op zo'n moment kan het vb zijn dat de vrouw die kamer verder zit ook in een call kan zitten, en geen problemen ondervindt met haar internet. Het is ook niet het WIFI-signaal zelf dat wegvalt: dat blijft op volle sterkte, maar effectief dus de verbinding naar buiten (dus het internet) dat niet marcheert.
Probleem kan zich even vrolijk voordoen als je bekabeld bent aangesloten (dus UTP in modem --> UTP in laptop): kan zelfde miserie geven.. Zelfs bij bekabeld krijg je soms dat aardbolleke te zien in je icoontjes ipv dat computericoontje met dus zelfde melding "no internet connection".
Deze middag zowel mijn vrouw in calls dikke miserie, als ook ik op andere laptop. Zo erg, dat zelfs bij uitschakelen video's ook de audio van ons niet buiten geraakte. Zeer frustrerend omdat je niet weet hoeveel seconden van het verhaal ze gemist hebben en je dan een hele poos "hallo, halloohohoo" zit te zeggen in de hoop dat ze dan aangeven wanneer ze jouw terug kunnen horen.

Nog een andere laptop (privé-toestel), daar wordt het helemaal te gek mee: die heeft dan last op bepaalde sites te laden, terwijl anderen wel werken...En als ik dan vb via opdrachtprompt sites ping dan geef die timeouts, maar, nu komt het, ik zie de site wel laden in Edge chromium én die wel laden op andere laptop die er vlak naast staat...Terwijl op andere momenten vb netjes de ping resultaten overeenkomen nl én timeouts bij pingen én de site die niet laadt en dus ook weer tegelijkertijd op die andere laptop de site wel laadt. Vandaag twee uur later, laadt die laptop wel netjes alles weer, maar geeft die wel nog die timeouts op sommige websites...

Het kan weken goed gaan (het was nu van eind maart geleden), om dan plots vandaag weer helemaal om zeep te zijn.

Ik heb ook een dongle van cavius die mijn brandalarmmelders connecteert: die houdt logs bij en kan ik zien dat vb vanaf deze morgen 9u26 die weer connectie verloren is, op zelfde moment dus dat mijn werk PC ook plots zei dat er "no internet connection" was.

Wat is er allemaal al gedaan:
Zijn nieuwe modem komen plaatsen, hebben kabel gecheckt tussen modem en straat. Daar zat storing op dus, ik moest maar nieuwe kabel voorzien. Nieuwe kabel ingegraven en zijn ze komen aansluiten. Derdelijns interventie (het zogenaamde SWAT-team van Telenet) is al met de zaak bezig geweest en beweren dat alles werkt zoals het moet (ja duhuh als ze toevallig zitten meten op moment dat alles marcheert is dat lastig natuurlijk). Enigste dat ze ergens zagen in upload dat daar kleine interferentie zat, maar dat zou geen kwaad kunnen volgens hen.
Uiteraard beginnen ze te stellen dat alles met hun modem in orde is, en dat het toestellen erachter zijn die de issue veroorzaken... Bon, hoe kan het dan dat als je alles uit trekt (switch, en Deco's) en dus enkel op de modem rechtstreeks aansluit met UTP op een laptop, het dan nog niet werkt en hij dan nog zegt "no internet connection"?

Set up:
Telenet modem, met dus 2 UTP's naar de twee bureauruimtes, andere UTP die doorlinkt naar een TP-link switch met 5 poorten. En laatste vrije poort van de telenetmodem is aangesloten op TP-link Deco 5 die ingesteld zijn als access-points en die voor de WIFI zorgen.
Vanuit de switch vertrekt dan een utp die aan een Devolo powerline hangt, die in living verbindt met de telenet tv box. De andere poorten op de switch gaan verder via utp naar de andere slaapkamers en naar de gang. In de gang staat een tweede Deco 5 via utp aangesloten is. De derde Deco is via WiFi met de main Deco verbonden.
We gebruiken dus de WIFI van de telenet modem zelf niet. Bij dergelijke problemen begin ik uiteraard steeds met alles uit te trekken en te wachten, om vervolgens weer alles terug aan de stroom te hangen...Dat lost dus niets op.

Vraag: Dinsdag komt Telenet nog eens langs: hebben jullie enig idee wat er loos kan zijn? Wat ik nog kan proberen om uit te zoeken wat er scheelt? Wat ik die telenet-vriendelijke mens kan vragen om na te meten / te kijken / weet ik veel?

Alle tips, suggesties welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Leffunk op 30-04-2021 20:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 22:44
google eens naar "ping plotter" en speel daar is mee ... :)
dan kan je de ping uitval eens naast je modem uitval/herstarts leggen , kijken of je kop aan start krijgt gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Heb je mss nergens geen loop gemaakt dan kan het ook gebeuren dat u internet om de haverklap uit.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Dyckie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:32:
Heb je mss nergens geen loop gemaakt dan kan het ook gebeuren dat u internet om de haverklap uit.
Denk het niet, voo zover ik het begrijp allemaal...heb mijn post net aangevuld met rest details van setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:53

Klippy

Still Game

Bon, hoe kan het dan dat als je alles uit trekt (switch, en Deco's) en dus enkel op de modem rechtstreeks aansluit met UTP op een laptop, het dan nog niet werkt en hij dan nog zegt "no internet connection"?
Niet eigenlijk, tenzij het aan Telenet ligt.
Ik heb ook een dongle van cavius die mijn brandalarmmelders connecteert: die houdt logs bij en kan ik zien dat vb vanaf deze morgen 9u26 die weer connectie verloren is, op zelfde moment dus dat mijn werk PC ook plots zei dat er "no internet connection" was.
Dit en bovenstaande is voor Telenet goeie info lijkt me, sluit je bijna mee uit dat het iets in je eigen netwerk is en je hebt aanknopingspunten voor een tijd waarop het mis gaat.

Als je modem al vervangen is kan je dat eigenlijk ook wel uitsluiten tenzij je zelf andere instellingen meteen doet in je modem.

Vraag me wel nog af waarom je het in de titel hebt over DNS, daar lees ik verder niks over. Kan natuurlijk zijn dat je DNS servers anders of niet reageren. Gebruik je die van Telenet en/of heb je die al vervangen door een publieke (1.1.1.1 met 8.8.8.8 als backup bijvoorbeeld).

Iets als ping plotter is een optie, maar dan zou ik een dedicated apparaat via UTP direct op je modem aansluiten dat altijd aan staat, een Raspberry Pi of NAS als je die hebt en die een tijd lang connectie/ping testen laten uitvoeren. Of andersom, vanaf een externe cloud machine jou IP laten pingen. Beide met beleid natuurlijk, niet 10x per seconde.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Je zegt zelf dat telenet al een nieuwe modem is komen steken dus zou straf zijn als het dan aan de modem ligt. En je zegt dat kabel ook al vernieuwd is dus daar ligt het ook niet aan. Dan blijft er eigenlijk toch 1 ding over en das dat er iets mis is in u eigen netwerk wat het internet plat legt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Klippy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:43:
[...]

Niet eigenlijk, tenzij het aan Telenet ligt.

[...]

Vraag me wel nog af waarom je het in de titel hebt over DNS, daar lees ik verder niks over. Kan natuurlijk zijn dat je DNS servers anders of niet reageren. Gebruik je die van Telenet en/of heb je die al vervangen door een publieke (1.1.1.1 met 8.8.8.8 als backup bijvoorbeeld).
DNS was ingegeven door feit dat je bepaalde sites wel bereiken kan, en andere niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Maar dat is nog geen vraag op welke DNS servers je gebruikt en of je al andere hebt getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Dyckie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:54:
Je zegt zelf dat telenet al een nieuwe modem is komen steken dus zou straf zijn als het dan aan de modem ligt. En je zegt dat kabel ook al vernieuwd is dus daar ligt het ook niet aan. Dan blijft er eigenlijk toch 1 ding over en das dat er iets mis is in u eigen netwerk wat het internet plat legt.
En kan het niet verder zitten bij Telenet? Dus op straatniveau of dergelijke? In plaats van inderdaad de modem die flipt (maar die is spiksplinternieuw) en vroeger die kabel (die dus ook volledig nieuw is)? Want dat is inderdaad allemaal al vervangen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ga dan eens bij de buren horen als die telenet hebben of ze er ook last van hebben als je denkt dat het op straatniveau is. Als dat niet zo is ligt het bij u. Dan kun je beter eens alles loskoppelen en alleen 1 pc of laptop met netwerk kabel aansluiten en kijken of het nog uitvalt. Als het dan niet uitvalt ligt het aan u eigen netwerk installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leffunk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:16:
...hebben jullie enig idee wat er loos kan zijn?...
Nee, natuurlijk niet. Basically is het enige wat je zegt: "het internet doet het niet".
Begin eens met vast te stellen of het modem van telenet nog een extern IP-adres heeft als jij problemen ervaart. Zo niet, dan is het telenet's probleem. Zo ja, dan is het waarschijnlijk het gevolg van de spaghetti in je interne netwerk en dus een probleem wat je zelf moet oplossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
ijske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:26:
google eens naar "ping plotter" en speel daar is mee ... :)
dan kan je de ping uitval eens naast je modem uitval/herstarts leggen , kijken of je kop aan start krijgt gekoppeld
Dit dus inderdaad.
Maar ping dan OOK je interne netwerk naar je modem/router/access points etc. om te zien waar /wat er nu precies aan verbindingen wegvalt als het misgaat?
Met een simpel tool als bijvoorbeeld PingInfoView kan je eenvoudig meerdere pingtests tegelijk uitvoeren en vastleggen.
Dit kan je dan op de je computer(s) continue mee laten draaien.
Op deze wijze heb ik daarmee ook een onregelmatig uitvallend accesspoint via powerline probleem kunnen lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:24:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Basically is het enige wat je zegt: "het internet doet het niet".
Begin eens met vast te stellen of het modem van telenet nog een extern IP-adres heeft als jij problemen ervaart. Zo niet, dan is het telenet's probleem. Zo ja, dan is het waarschijnlijk het gevolg van de spaghetti in je interne netwerk en dus een probleem wat je zelf moet oplossen
Dank voor je suggestie. Ben geen expert in die zaken, maar is dat dan kwestie van een site op dat moment te gebruiken zoals watismijnip.be? En als daar dus een resultaat staat ingevuld, dan is het niet de modem maar mijn interne spaghetti?
Kan ik daarmee ook iets bepalen in die situaties van die onderbrekingen die soms maar een aantal seconden duren? Het is niet dat de connectie minuten weg is...zie vb mbt teams meeting: ik hoor nog vrolijk alles en zie hen, maar voor de andere deelnemers "bevries" ik op beeld en horen ze mij niet meer. Aantal seconden later 5 a 10 of wat langer horen en zien ze me terug bewegen...dat doet me vermoeden dat mijn extern IP adres dan wel marcheert, niet?

Andere gevallen is soms inderdaad vb outlook etc ook geimpacteerd als ook gewoon surfen. Dan zal ik zeker eens proberen dat IP te achterhalen.

Of dien ik dat niet via zo website te doen, maar kan ik dat ook op andere manier te weten komen via bepaald commando via opdrachtpromp ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

Wat @Brahiewahiewa bedoelt is dat je in het modem "kijkt" of deze een actieve Internet verbinding heeft. Dit kan je zien door naar je modem te browsen (IP adres kan je achterhalen door in een command prompt het Default Gateway adres te achterhalen middels ipconfig).

In het modem kan je de status opvragen en daar dus zien of de verbinding "up" is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
lier schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:27:
Wat @Brahiewahiewa bedoelt is dat je in het modem "kijkt" of deze een actieve Internet verbinding heeft. Dit kan je zien door naar je modem te browsen (IP adres kan je achterhalen door in een command prompt het Default Gateway adres te achterhalen middels ipconfig).

In het modem kan je de status opvragen en daar dus zien of de verbinding "up" is.
Bij Telenet kun je niet naar de modem browsen. Dit moet je via de Telenet website doen en inloggen in mijn Telenet de online pagina van u Telenet account en daar kun je de gegevens van de modem zien. Dus wat u zegt gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

Dat is goede info, @Dyckie. Dank voor de aanvulling!

Dan zou als alternatief tracert 9.9.9.9 uitgevoerd kunnen worden op de command prompt. Niet helemaal hetzelfde, maar geeft wel de nodige informatie. Zeker als deze informatie hier gepost wordt in combinatie met de situatie waarin Internet wel goed werkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik voeg nog even het "arp -a" commando toe aan het overleg

gezien telenet standaard het 192.168.0.x subnet gebruikt, zit het wel is in de knoei met tp link smart switches, die standaard ook 192.168.0.1 hebben (of siemens logo plc's)

als je arp -a doet in je command-prompt , gaat hij alle bekende netwerkspelers oplijsten
192.168.0.1 zou je modem dan moeten zijn, en mag niet wisselen
(alleen als je achter een andere router hangt , dan wisselt het wel, want andere router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:27

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ooit eens gespeeld met een (all-in?) netwerk reset op een PC, misschien dat het helpt. Mij heeft het vaker geholpen in het verleden.

Zet het volgende in een tekstbestand en verander de extensie naar .bat en zorg ervoor dat je dit batch bestand uitvoert met administrator rechten. Of je opent een command prompt met admin rechten en tik ze zelf handmatig in.

ipconfig /release
netsh wlan disconnect
netsh interface ip reset
netsh winsock reset
netsh branchcache reset
netsh nap reset configuration
nbtstat -R
nbtstat -RR
arp -d *
ipconfig /flushdns
netsh lan reconnect
netsh wlan refresh
ipconfig /registerdns
ipconfig /renew

Daarna de PC opnieuw starten.
Misschien helpt het.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
gisteren toevallig inderdaad ipconfig gedaan. Niet op moment dat ik in Teams call zat, maar 's avonds, toen privé-laptop nog altijd bepaalde sites niet kon laden (vb steam, roblox, gva.be,...).

Kan ik die foto's gewoon hier delen? Of moet ik bepaalde gegevens uitwissen wegens gevoelige informatie en niet veilig om te delen?

Momenteel werkt alles weer (allezja, kan zonder problemen weer alle sites bereiken op privé laptop, als ook die Cavius hub is weer verbonden, wat dus vermoed dat alles weer werkt zoals het zou moeten.

Heb zonet ook een tracert 9.9.9.9 uitgevoerd en ook die arp -a. Zelfde vraag: kan ik dat allemaal delen?

Ik zie vb op resultaat van de arp-a wel een afwijking in het MAC-adres wat er staat achter de 192.168.0.1 als ik dat vergelijk met het MAC adres dat ik zie staan bij mijntelenet mbt de modem. In de opdrachtprompt begint het fysieke adres met 6a, terwijl op mijntelenet het begint met 68. Het laatste cijfertje is in de opdrachtprompt mbt arp -a dan 55, terwijl ook weer op mijntelenet er 52 staat?

Als ik de foto's zonder probleem kan delen, dan doe ik dat uiteraard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
nhanssen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:17:
Ooit eens gespeeld met een (all-in?) netwerk reset op een PC, misschien dat het helpt. Mij heeft het vaker geholpen in het verleden.

Zet het volgende in een tekstbestand en verander de extensie naar .bat en zorg ervoor dat je dit batch bestand uitvoert met administrator rechten. Of je opent een command prompt met admin rechten en tik ze zelf handmatig in.

ipconfig /release
netsh wlan disconnect
netsh interface ip reset
netsh winsock reset
netsh branchcache reset
nbtstat -R
nbtstat -RR
arp -d *
ipconfig /flushdns
netsh lan reconnect
netsh wlan refresh
ipconfig /registerdns
ipconfig /renew

Misschien helpt het.
thx voor de tip --> ga ik zeker opslaan en bij de hand houden voor de volgende keer dat het weer gezever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Klippy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:57:
Maar dat is nog geen vraag op welke DNS servers je gebruikt en of je al andere hebt getest.
nog niets aan gewijzigd dus zijn die standaard van Telenet. Als ik bij mijn netwerkadaptor kijk in Windows 10 zie ik bij IPv4-DNS servers 195.130.130.1 staan en 195.130.131.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ja hoor, ip informatie is niet heel spannend , alleen je externe ip adres ( & dus je modem mac adres) is misschien beter dat je dat niet post.

maar het mac adres van je router intern is inderdaad anders dan dat van je router extern , dus is safe ;)
hooguit kan je eraan zien dat ik bv een Cisco router gebruik (eerste 6 karakters van een mac adres zijn vendor specifiek)

Internet Address Physical Address Type
10.11.11.1 7c-31-0e-ed-7e-5d dynamic

@Klippy nee , je kan de DNS niet aanpassen in telenet modems, dan moet je dat op je client doen (of voor een eigen router gaan)

[ Voor 9% gewijzigd door ijske op 01-05-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Kan je DNS niet in je modem aanpassen? Is normaal het makkelijkste, anders zou je het op elke client moeten doen, maar omdat het maar een test is om uit te sluiten dat het aan DNS ligt zou handmatig aanpassen op één werkstation voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klippy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:34:
Kan je DNS niet in je modem aanpassen? Is normaal het makkelijkste, anders zou je het op elke client moeten doen, maar omdat het maar een test is om uit te sluiten dat het aan DNS ligt zou handmatig aanpassen op één werkstation voldoende moeten zijn.
Misschien moet je niet al te veel focussen op DNS. Het scenario zoals TS schetst, komt niet overeen met een DNS probleem; dan zou namelijk geen enkele computer in z'n netwerk nog werken.
Granted, de TS kan eenvoudig testen of een andere DNS server het probleem oplost, maar ik zie geen reden waarom dat zou gebeuren. E.e.a. klinkt meer als een igmp snooping probleem of een deco die de weg kwijt is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Hier zijn de resultaten van de testen:

ipconfig gisterenavond op laptop die toen niet goed werkte mbt verschillende sites:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8JpYKsMTaOthRgxuLHYO9i60yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPJlYnMBW6WQX7t1Q6xDOs9A.jpg?f=fotoalbum_large

ipconfig op zelfde moment, op laptop waarop internet wel werkte mbt zelfde sites die ik probeerde. Let wel, deze resultaten zijn niet van moment op die bewuste laptop dat ik daarop problemen ondervond in de namiddag mbt verbinding zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_LSBl7J-uvr0EuwceWsNPDmISs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RF4uOMIw92JuLNW27NJkKlm.jpg?f=fotoalbum_large

ping op niet werkende laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nav_dSzr4bsvg8bvo9fE0zPdv3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nxfjj2Loz4gzmtVMjeQ3vBgy.jpg?f=fotoalbum_large

ping met andere laptop op zelfde moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yG_NPGwU6JlEVe5qnou_L5wifw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63spA9nhY8T9d2FExaBontCO.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag werkt alles terug normaal ook op die "niet werkende laptop" van gisteren. Ook de Caviushub werkt weer zoals het moet en heeft terug verbinding.

Dus nogmaals ipconfig op de eerste laptop terwijl alles weer normaal werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baQ_CTbC4UVKwCIiF8EgXL8CR6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urAAVdXL8gpXSsDGSlbT8V4W.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de gevraagde tracert 9.9.9.9 resultaten op werkende laptops (gezien alles vandaag dus normaal lijkt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV1OyM-WMJjSch5kGeWAW03BXSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENKtkaGtgq5EziXAGBWoizbu.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog die arp -a resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew9_PIqtmNbhAFTZ8IcQw43jVmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKUbbzxDBVe8n9kpyCzApzSu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:17
Leffunk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:16:
Bon, hoe kan het dan dat als je alles uit trekt (switch, en Deco's) en dus enkel op de modem rechtstreeks aansluit met UTP op een laptop, het dan nog niet werkt en hij dan nog zegt "no internet connection"?
Krijg je na verloop van tijd wel een verbinding? Wat gebeurt er als je de modem uit en aan zet? De reden om de modem uit en aan te zetten is om een eventuele vastloper die het gevolg is van iets dat op het netwerk gebeurt uit te sluiten.
Dyckie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:31:
[...]

Bij Telenet kun je niet naar de modem browsen. Dit moet je via de Telenet website doen en inloggen in mijn Telenet de online pagina van u Telenet account en daar kun je de gegevens van de modem zien. Dus wat u zegt gaat niet.
Kun je hier log gegevens zien van een voorliggende periode? Als dat zo is dan zou dat kunnen helpen meer inzicht te krijgen. Welke gegevens zijn zoal inzichtelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
en als het NIET werkt, kan je dan wel ping 192.168.0.1 doen ? (aka reageert de modem nog wel?)

als het NIET meer werkt, en je zet wifi eens af en terug op , komt het dan vanzelf in orde ?
en heb je ook bekabeld is getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
EricJH schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:16:
[...]
Krijg je na verloop van tijd wel een verbinding? Wat gebeurt er als je de modem uit en aan zet? De reden om de modem uit en aan te zetten is om een eventuele vastloper die het gevolg is van iets dat op het netwerk gebeurt uit te sluiten.

[...]
Kun je hier log gegevens zien van een voorliggende periode? Als dat zo is dan zou dat kunnen helpen meer inzicht te krijgen. Welke gegevens zijn zoal inzichtelijk?
In de Telenet modem kun je geen logs zien je kunt enkel deze instellingen via hun site instellingen. Hun modems zijn zo hard dichtgeschroeft dat je er niks mee kunt doen en toch nemen de meeste bijna telenet hier in België.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw5EwkO9RJdngfbadAi1N2tp44o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rq41oQrCpyIXl06FzVajcKWA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6z95AfFW_ExYkA4apkZ6jFYWaII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4oaZkXjayELRozeV9LYNkWc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlehYZ1XCmmntvVnzQWe_F35NUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYGTCjJBTXbotJdipAMN84z7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPZ1ZWCMeA8F6NnHlryaqn-sYlc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6LfTJnQgNJFtmfwkDjZObIx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyPnR8g2-WWssxkdbe_Dy4ceU7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4iPJfePqcHceLyuKkbAHgaX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7HSdjunUWD6vBjgoySnz5Hnq5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eez0u3izbopYQm5imzVyjiSm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 58% gewijzigd door Dyckie op 01-05-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@Brahiewahiewa Denk ook niet dat het aan DNS ligt, maar met klachten als sommige sites werken wel en andere niet, was het mogelijk. Of in elk geval snel te testen.
Maar de screenshots die net zijn gedeeld laten zien dat de DNS lookup werkt bij die time-out dus DNS kan je ook wel uitsluiten nu ja.

TS zegt dat direct een laptop aan het modem hangen zonder andere apparatuur aangesloten te hebben ook niet werkte, dus dan kan je je eigen netwerk, zoals een Deco, ook al uit sluiten zover ik zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
ijske schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:40:
en als het NIET werkt, kan je dan wel ping 192.168.0.1 doen ? (aka reageert de modem nog wel?)

als het NIET meer werkt, en je zet wifi eens af en terug op , komt het dan vanzelf in orde ?
en heb je ook bekabeld is getest ?
Pingen naar dat adres zal ik zeker proberen als het weer miserie is.

Alles uittrekken (modem, switches, Decos) en dan modem volledig laten opstarten, en daarna switch en tenslotte Decos lost op zo'n moment totaal niets op. Situatie blijft hetzelfde.
Heb inderdaad op zo'n moment ook al eens bedraad de laptop rechtstreeks op modem aangesloten en vanuit uit stand de laptop opgestart. Situatie blijft zelfde op dat moment. En de twee werk laptops zijn sowieso via utp rechtstreeks op modem aangesloten en die hebben dus ook last (Zie topicstart). Dus geen continue probleem want vb vandaag geen enkel issue gezien...

Ik onthoud bij de volgende keer dat er problemen zijn deze dingen te doen :
- ping naar modem
- tracert 9.9.9.9
- ipconfig
- ping naar dns
- dat ander commando met die -a
- nogmaals enkel laptop rechtstreeks op modem verbinden en al de rest uit (om 200% zeker te zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door Leffunk op 01-05-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ping ook eens naar een site met een ipv6 adres.
Want je zegt dat je bepaalde sites wel kunt laden mss dat het probleem enkel voorkomt op ipv4 adressen. Zie mijn vorige post met links naar netweters.be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Dyckie schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:12:
Ping ook eens naar een site met een ipv6 adres.
Want je zegt dat je bepaalde sites wel kunt laden mss dat het probleem enkel voorkomt op ipv4 adressen. Zie mijn vorige post met links naar netweters.be.
Waarschijnlijk ontiegelijk domme vraag, maar hoe weet ik welke site ipv6 adres heeft? Bedoel je dan pingen naar vb https://test-ipv6.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Telenet-man net langs geweest. Zoals verwacht werkt momenteel alles zoals het moet (en hebben we sinds afgelopen vrijdag ook geen issues meer ondervonden).

Hij heeft nog naar back-office gebeld. Die vroeg welke randapparatuur aangesloten was, waarop Telenetman type switch opsomde nl de TP-LInk TL-SG105E.

De back-office technieker zei onmiddellijk dat het die switches zijn die problemen kunnen veroorzaken. Hij zei dat ik een model TP-link TL-SG105 nodig had (dus zonder de E). Het was dus specifiek feit dat die "E" er op stond dat die problemen zou kunnen veroorzaken.

Slaat dit ergens op? Heeft het zin om de gewone SG105 versies te kopen en te installeren? Of is dat sowieso een non-solution en gaat dat niets helpen aan de problemen die we regelmatig ondervinden hier?

Wat zou jullie advies hieromtrent zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Leffunk op 04-05-2021 15:45 . Reden: korte aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leffunk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:39:
...
Slaat dit ergens op? Heeft het zin om de gewone SG105 versies te kopen en te installeren? Of is dat sowieso een non-solution en gaat dat niets helpen aan de problemen die we regelmatig ondervinden hier?...
Hmmz, ben eerder geneigd te zeggen dat je juist de SG105E nodig hebt omdat die igmp snooping ondersteunt. En igmp snooping kun je wel baat bij hebben als je ook een tv-box in je netwerk hebt hangen.

Otoh, lopen er as we speak 4 topics hier van mensen die problemen hebben met hun telenet aansluiting. Misschien ligt het probleem toch wel bij telenet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is een beetje gokken maar ik denk dat je last hebt van igmp en/of netwerk loop problemen.

Als ik het goed lees staat geen enkele deco achter powerline toch?

- de deco is wat gevoelig als die andere nodes niet kan vinden, dan gaat die in een netwerkloop. Snelle test: sluit alleen je hoofd deco bedraad aan, de rest draadloos. Ja alles gaat nu trager maar het gaat erom of die gekke errors terugkome

- je tv doet een bepaald type verkeer wat switches proberen te optimaliseren voor de rest van je netwerk (igmp snooping)
Oude versies van de tplink waren hier brak in. Snelle test: sluit je powerline direct aan in de meterkast zonder switch ertussen

Mocht je willen gokken met nieuwe hardware: netgear gs105e heb ik goede ervaringen mee icm iptv en deco

Ander alternatief is ipv6 idd. Praat telenet ipv6? Kun je dat eens voor de test uitzetten?
Ik had laatst, ook toevallig icm deco, super brak internet alleen op mijn laptop. Op de iphone en andere devices was het stabiel. Na uitschakelen van ipv6 was het overal weer stabiel

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2021 16:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
Net ingelogd op de TP-link SG105E's: de IP-setting staat daar op DHCP enable. Dit omdat ik al begrepen had dat mogelijks standaard het IP adres 192.168.0.1 kon zijn, wat dan weer conflict zou geven met de telenet modem.
Dus dat conflict kan het al niet zijn gezien die al op DHCP stond. Of zet ik die best toch op fixed IP vb 192.168.0.2 en de tweede switch op 192.168.0.3? Of gaat dat geen verschil maken en kan ik die net evengoed op DHCP enabled laten staan?

IGMP snooping staat nu aan. Is het zinvol om dat vb uit te zetten op de twee switches?

Bij monitoring in de switches staat "Loop Prevention status" op Enabled met als info dat als er een loop op een specifieke port wordt gedetecteerd, dat in zo'n geval de port automatisch wordt geblocked.. Kan ik dus ook nog uitzetten, indien wenselijk?

De TV-box hangt via de powerline aan internet: TV-box --> Devolo LAN powerline --> TP-link Switch --> modem.

De main deco zit rechtstreeks op de modem; de tweede deco via ethernet backhaul via UTP op switch --> modem. De derde deco gaat sowieso draadloos. Ik begrijp dat ook de tweede draadloos te laten verbinden ook een optie kan zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Leffunk op 04-05-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja wel even los van elkaar testen anders weet je de oorzaak jiet:
1. druk die powerline direct in de modem ipv via tplink

2. Trek die deco los van de kabels

3. Zet ipv6 uit

Beetje schieten met hagel zo maar anders moet je diepgaand gaan analyseren met packet capture/wireshark (no offence maar gaat denk ik te ver voor je ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:23:

Ander alternatief is ipv6 idd. Praat telenet ipv6? Kun je dat eens voor de test uitzetten?
Ik had laatst, ook toevallig icm deco, super brak internet alleen op mijn laptop. Op de iphone en andere devices was het stabiel. Na uitschakelen van ipv6 was het overal weer stabiel
@laurens0619 Modem spreekt inderdaad "ipv6" volgens mij, maar zie nergens in instellingen van de modem hoe ik ipv6 kan uitzetten...Zie enkel IPv6 Firewall & rules waar ik firewall kan uitzetten (staat standaard aan blijkbaar) en vb rules kan definiëren, maar geen switch om volledig IPv6 uit te schakelen. Of moet ik dat uitzetten via de adaptorsettings op de betreffende laptop die ipv6 ondersteunt en daar Internet Protocol Versie 6 (TCP / IPv6) afvinken zodat het daar uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Leffunk schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:10:
[...]

@laurens0619 Modem spreekt inderdaad "ipv6" volgens mij, maar zie nergens in instellingen van de modem hoe ik ipv6 kan uitzetten...Zie enkel IPv6 Firewall & rules waar ik firewall kan uitzetten (staat standaard aan blijkbaar) en vb rules kan definiëren, maar geen switch om volledig IPv6 uit te schakelen. Of moet ik dat uitzetten via de adaptorsettings op de betreffende laptop die ipv6 ondersteunt en daar Internet Protocol Versie 6 (TCP / IPv6) afvinken zodat het daar uit staat?
Denk niet dat het kan bij telenet.
Anders op je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Nu online
nhanssen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:17:

ipconfig /release
netsh wlan disconnect
netsh interface ip reset
netsh winsock reset
netsh branchcache reset
nbtstat -R
nbtstat -RR
arp -d *
ipconfig /flushdns
netsh lan reconnect
netsh wlan refresh
ipconfig /registerdns
ipconfig /renew

Misschien helpt het.
Ga ik zeker proberen, thanks ! @nhanssen : volstaat het dat ik dit uitvoer op één van de PC's in het netwerk? Of dien je dat dan bij elke verbonden laptop te doen? En moeten dan de andere laptops aanstaan, of juist uit staan om effect te hebben van deze actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:27

nhanssen

QVL is non-tweakers

Leffunk schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Ga ik zeker proberen, thanks ! @nhanssen : volstaat het dat ik dit uitvoer op één van de PC's in het netwerk? Of dien je dat dan bij elke verbonden laptop te doen? En moeten dan de andere laptops aanstaan, of juist uit staan om effect te hebben van deze actie?
Het is meer een reset alsof je net een verse Windows installatie hebt,op netwerkgebied dan wel. Het heeft enkel invloed op de lokale PC, doet niks met andere PC's verbonden in het netwerk.
Het kan geen kwaad deze op alle (Windows) PC's uit te voeren (als administrator natuurlijk), als je maar even elke PC na het uitvoeren opnieuw opstart.

Had ooit in het verleden alle mogelijke commando's opgezocht voor het resetten van de netwerkonderdelen in Windows 7, het heeft mij toen goed geholpen. Werkt evengoed in Windows 10.

Hoop dat het helpt.

Spec's PC

Pagina: 1