Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DAW pc en gaming voor later.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 21:30
Mijn zoon (muzikant) is op zoek naar een PC voor muziek bewerking en gaming (50/50%).
Een dedicated GPU zal worden aangeschaft als deze weer (economisch verantwoord) beschikbaar zijn.
De PC zal geassembleerd worden door Azerty, daar zijn de onderdelen ook op geselecteerd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie voor muziek bewerking en later ook voor games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zonder GPU en Monitor max € 1400.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord, monitor wordt nog over nagedacht.
Geluidskaart een Steinberg UR44.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Staat onderaan, wellicht nog meer opslag (SSD of HD).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille behuizing (geen RGB noch venster).

Ga je overklokken?
Wellicht veel later maar niet in eerste instantie.

Wat verwacht je van ons?
Graag advies over eventuele verbeteringen, over de behuizing ben ik nog niet zeker. De fractal R6 heeft geen USB-C front maar is wel stil (eigen ervaring), de R7 is behoorlijk veel duurder. Wellicht weet iemand een goed alternatief.
Passen de RAM modules met de processor koeler? en is de koeler geen overkill?

Ik weet dat Windows 10 veel goedkoper kan, maar ga daar niet in mee.
Graag verneem ik van de experts hier, bij voorbaat 'namens mijn zoon' bedankt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 158,99€ 158,99
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 129,90€ 129,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 124,63€ 124,63
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 174,65€ 174,65
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,25€ 110,25
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.273,27

Beste antwoord (via Zap_pa op 04-05-2021 16:09)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Naast koeling zou ik ook een ander bord pakken in bovenstaande setup. De Z490 Gaming Plus is een prima bord om een 10600k mee te overklokken, maar niet zo'n power hongerig beest als de 10850k. De pricewatch: MSI Z590-A PRO is een goede vervanger. Je kunt er ook voor kiezen om niet te overklokken. Er zit niet veel ruimte in de i9's.
Zap_pa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:25:
Daar heb ik naar gekeken, de 11e gen heeft maar max 8 cores t.o.v. 10 (10850K).
Met PCI-e4.0 ondersteuning wordt het geheel ook behoorlijk duurder, ik vraag mij af of dat het extra geld (en 2 cores minder) waard is.
PCIe 4.0 heb je niet nodig voor een DAW. Ik ben het tevens met je eens dat de 11e gen geen goede multicore vervanger is voor de 10e gen. Echter moeten beide Intels het niet hebben van de extreme multicore prestaties. Als je kijkt naar 10 cores met een zwaarder moederbord en koeling tot gevolg kun je ook nog naar een AMD alternatief kijken zoals de pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed met 12 cores. Sneller en bovendien minder power hungry. Of AMD wat voor je zoon is heeft te maken met welke randapparatuur en software hij draait (nieuw of legacy). Oude VST effecten / instrumenten, DSP's, controllers en mix apparatuur zijn wat minder compatibel met AMD. Zo'n beetje alles van na 2017 werkt goed met AMD.

Overigens is 10 of 12 cores over het algemeen niet nodig. Ik heb zelf de pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed in mijn DAW zitten en die voldoet goed met 20+ tracks en heeft nog lang niet de CPU grens in zicht. Daarom geen reden om meer geld uit te geven. Bovendien hebben K processoren vaak een minder prijs / prestatie niveau. Zeker als je beseft dat je ook de non-K processors kunt power unlocken waardoor ze all core boost prestaties hebben. Als ik nu nogmaals een DAW zou samenstellen zou ik de 11700 pakken met een B560 bord.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
De Mugen 5 PCGH komt eerder tekort voor een i9 dan dat het overkill is. pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE doet het beter voor een lagere prijs maar wil je echt goede koeling van de i9 dan kom je op pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 en pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin uit.

Geen 11e gen Intel voor iets betere single core prestaties en PCI-e4.0 ondersteuning?

• Zap_pa
Uszka schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:49:
De Mugen 5 PCGH komt eerder tekort voor een i9 dan dat het overkill is. pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE doet het beter voor een lagere prijs maar wil je echt goede koeling van de i9 dan kom je op pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 en pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin uit.
Dankjewel, duidelijk.
Geen 11e gen Intel voor iets betere single core prestaties en PCI-e4.0 ondersteuning?
Met PCI-e4.0 ondersteuning wordt het geheel ook behoorlijk duurder, ik vraag mij af of dat het extra geld (en 2 cores minder) waard is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Naast koeling zou ik ook een ander bord pakken in bovenstaande setup. De Z490 Gaming Plus is een prima bord om een 10600k mee te overklokken, maar niet zo'n power hongerig beest als de 10850k. De pricewatch: MSI Z590-A PRO is een goede vervanger. Je kunt er ook voor kiezen om niet te overklokken. Er zit niet veel ruimte in de i9's.
Zap_pa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:25:
PCIe 4.0 heb je niet nodig voor een DAW. Ik ben het tevens met je eens dat de 11e gen geen goede multicore vervanger is voor de 10e gen. Echter moeten beide Intels het niet hebben van de extreme multicore prestaties. Als je kijkt naar 10 cores met een zwaarder moederbord en koeling tot gevolg kun je ook nog naar een AMD alternatief kijken zoals de pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed met 12 cores. Sneller en bovendien minder power hungry. Of AMD wat voor je zoon is heeft te maken met welke randapparatuur en software hij draait (nieuw of legacy). Oude VST effecten / instrumenten, DSP's, controllers en mix apparatuur zijn wat minder compatibel met AMD. Zo'n beetje alles van na 2017 werkt goed met AMD.

Overigens is 10 of 12 cores over het algemeen niet nodig. Ik heb zelf de pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed in mijn DAW zitten en die voldoet goed met 20+ tracks en heeft nog lang niet de CPU grens in zicht. Daarom geen reden om meer geld uit te geven. Bovendien hebben K processoren vaak een minder prijs / prestatie niveau. Zeker als je beseft dat je ook de non-K processors kunt power unlocken waardoor ze all core boost prestaties hebben. Als ik nu nogmaals een DAW zou samenstellen zou ik de 11700 pakken met een B560 bord.

• webno
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-10 16:21
Ik ben bezig met iets soortgelijks, mezelf een DAW bouwen. Mijn oog viel in eerste instantie ook op de 10850K. Maar na nog wat verder onderzoek ben ik gaan lonken naar de 3900X of zelfs 5900x, omdat ik voornamelijk mijn systeem met Softube en u-He VST(i)'s ga belasten en die kunnen redelijk goed gebruik maken van de multi core zo schijnt het.

De stilte van de kast en airflow zijn wat mij betreft erg belangrijk voor een DAW, dus ik ben benieuwd of daar nog aanbevelingen voor komen op jouw gekozen Fractal Design Define R6 Black.

Wat betreft intern geheugen is 16GB in de praktijk bij mij altijd genoeg geweest. Alleen bij foto of video bewerken kom ik bij mijn huidige oude i7 systeem tot de rand, maar Bitwig of Ableton Live + tal van VST(i)'s blijven daar altijd ruim onder. Maar of dit ook zo is als de CPU geen bottleneck meer is en ik meer VST's ga gebruiken heb ik niet kunnen testen.

P.S. Het commentaar over CPU belasting van Djarune maakte me dan ook erg nieuwsgierig naar de praktijk: Bijvoorbeeld 5 polyphone Diva's in HQ mode en een SoftTube Modular + effects tweaken in real time klinkt fantastisch!

P.S.S. Ik haak in op deze thread, maar probeer niet de thread te hijacken of side tracken.Ik heb jaren geen nieuwe PC gebouwd en mijn bevindingen zijn dus ook niet uit de praktijk, maar uit gespeur online.

• Djarune
@webno als men voornamelijk VSTi’s gebruikt die rekenkracht vereisen zoals U-He’s Diva is 16GB RAM ruim voldoende. Bij zwaar gebruik van samples (bv Kontakt libraries) is 32GB wel fijn. Bij symfonieorkesten voor filmmuziek een must. Dan komt 64GB RAM zelfs in beeld.

Ik kan btw meerdere Diva’s zonder problemen op een 8 core 10700 aan. Wel altijd die “multicore knop” op de GUI aanvinken die standaard uit staat. Meer dan 4 vensters waarvan een paar polyfoon nog nooit getest.

• Zap_pa
webno schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:22:
P.S.S. Ik haak in op deze thread, maar probeer niet de thread te hijacken of side tracken.Ik heb jaren geen nieuwe PC gebouwd en mijn bevindingen zijn dus ook niet uit de praktijk, maar uit gespeur online.
Geen enkel probleem hoor, hoe meer input hoe beter.

• Zap_pa
Djarune schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:31:
....Als ik nu nogmaals een DAW zou samenstellen zou ik de 11700 pakken met een B560 bord.
Dankjewel, ik heb nog het e.e.a. uitgezocht.
Krijg toch het idee dat 8 cores genoeg zijn. De iGPU van de 11e gen. is ook wat beter. Kunnen er toch ook weer wat eenvoudige spelletjes op gespeeld worden.

Hoewel er geen WIFI nodig is, heeft het MB meer voorzieningen dan de ASUS PRIME B560-PLUS.
De Define R6 bij Azerty was 'goedkoop' maar is een C-keuze. Toch maar gekozen voor de 7 die o.a. een USB- C front aansluiting heeft.
Misschien de voeding nog naar een SP 11 750W mocht er (ooit) een 3080 o.i.d. beschikbaar komen.
Jaren geleden werd vaak gezegd dat toekomstige GPU's zuiniger zouden worden. maar het tegendeel is wel gebleken.
Ik ga maandag naar mijn zoon om het e.e.a. te bespreken.
Wellicht nog meer opslag. Ik heb ook gekeken naar ;PCIe 4.0; SSD's maar zo te lezen staat de snelheidswinst niet in verhouding tot de prijs.

Ik heb nu de volgende wensenlijst, indien er verbeteringen en/of suggesties zijn verneem ik die graag.
Iedereen de een steen(tje) heeft bijgedragen, mijn dank (ook namens mijn zoon) is groot.

1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 144,90€ 144,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 124,63€ 124,63
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,99€ 43,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 168,85€ 168,85
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,25€ 110,25
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.186,42

Bovenstaande configuratie is besteld, m.u.v. het MB dat is vervangen (voor dezelfde prijs) door een:
1MoederbordenASUS TUF Gaming H570-PRO€ 165,50€ 165,50
Totaal€ 165,50

[ Voor 10% gewijzigd door Zap_pa op 04-05-2021 16:09 ]

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-11 07:41
@Djarune Sorry dat ik inbreek in dit topic, maar ik heb nu meerdere topics bekeken waar jij extreem waardevol advies geeft. Nu ben ik zelf opzoek naar een toekomst bestendige PC voor DAW Cubase en verwacht dan in de toekomst ook thunderbolt nodig te gaan hebben als het "serieus" gaat worden. Nu zit ik zelf met de issue Intel of AMD en jij zegt alles na 2017 werkt goed met AMD. Nu zou het zo kunnen zijn dat ik niet al mijn VST's in nederland gekocht heb, zal dit dan een probleem zijn met de AMD aangezien deze vst's niet jaarlijk oid geupdate worden?
Pagina: 1