Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktopadvies ~4.000-5.000 Euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Phya
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-10 18:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik op dit moment al meer dan 6-7 jaar een gaming laptop van MSI. Ik ben ontzettend blij met het merk, maar na zo'n levensduur begint de laptop natuurlijkerwijs wat kwaaltjes te tonen.
Ik ben over de jaren heen in gaan zien dat het kopen van een gaming laptop niet de verstandigste keuze was, maar ik had niet echt veel opties, omdat ik destijds veel op en neer moest reizen.

Ik ben iemand die redelijk all-round is en de computer dagelijks zal gaan gebruiken. Voorbeelden van ingebruikname:
  • Gaming (denk aan games als Path of Exile, maar ook aan de nieuwere games als Cyberpunk 2077 en andere single player RPGs)
  • 3D modelling programma's als Solidworks en Autodesk Inventor
  • Virtuele machine met andere OS erop (hoeft niet altijd draaiende te zijn, maar het liefst wel een groot deel van de tijd).
  • Adobe programma's (denk aan Illustrator, Photoshop, After Effects e.d.)
Ik heb dus echt een krachtpatser nodig waar ik weer zo'n flink aantal jaren zonder problemen mee verder kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet zozeer een absolute maximumprijs, maar ik wil liever niet boven de 4.500 euro zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een monitor ( https://www.samsung.com/uk/support/model/LS25HG50FQUXEN/ )

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Door mijn veelzijdige taken aan de PC, zal ik vrijwel zeker een AMD processor nodig hebben met zoveel mogelijk cores erin, zodat ik ook comfortabel een deel daarvan vrij kan maken aan mijn Virtuele Machine. Ik heb geen behoefte aan RGB belichting en heb het liever niet dan dat het er zelfs bij zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Normaal gesproken ben ik altijd een Intel persoon geweest. Ik vind Intel gewoon een heel stabiel merk over de jaren heen. Alle computers en laptops om mij heen hebben een Intel CPU gehad. Ik heb daarnaast ook softwarematig concerns gezien om me heen m.b.t. AMD. Daarom weet ik niet zeker of AMD het merk is waar ik mee verder wil, maar gezien de enorme voortgang met betrekking tot de AMD CPUs (vooral de core counts), wil ik het merk toch wellicht een kans geven.

Daarnaast vind ik MSI echt een top merk, helemaal geen enkele problemen mee gehad. Ik ga ook liever voor Samsung en/of WD met betrekking tot opslag. Twee topmerken waar ik helemaal geen problemen mee heb gehad. d:)b

Het merk waar ik ab-so-luut nooit meer in zee mee wil gaan is Asus. Ik heb voor deze laptop een Asus laptop gehad en dat was letterlijk een nachtmerrie. Van een echt kwalitatief slecht product tot een nog slechtere klantenservice die mij steeds van de kast naar de muur stuurt. Nooit meer.

Voor de rest ben ik zeker wel open voor adviezen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal in mijn slaapkamer zijn en gezien ik er een groot deel van de dag mee bezig zal zijn, wil ik ook dat het een redelijk stille machine is. Ik heb daarom met name een oogje op de be quiet! cases.

Daarnaast wil ik sowieso voor opslag 1 TB SSD voor het booten van belangrijke programma's en games en daarnaast een 3+ TB x 3+ TB HDD raid setup, waardoor ik geen nachtmerries beleef doordat ik mogelijk belangrijke zou kunnen verliezen door een defect in één van de harde schijven.

Ik ben bovendien van plan om met 32GB RAM te beginnen en vervolgens in de toekomst mogelijk uit te breiden naar 64GB.

Ga je overklokken?
Ik wil absoluut niet overklokken. Ik heb er zelf geen ervaring in en daarnaast wil ik niet de levensduur van mijn componenten tekort doen. Ik heb liever een systeem dat ietsjes langzamer is, dan een tijdelijke beest die binnen een kortere tijd stil valt.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag wat feedback met betrekking tot deze wenslijst. Dit is mijn eerste PC build en ik weet niet zeker of dit moederbord goed genoeg is, of dat mijn case wel ruim genoeg is, of alles wel goed met elkaar gaat matchen. Ik heb enige basiskennis, maar ik wil dus graag weten of deze build wel goed samen gaat werken.

Ik weet niet veel over power supplies (ofwel voedingen?), maar ik heb een calculator gebruikt om een schatting te maken van hoeveel Watt ik minimaal nodig ga hebben exclusief fans e.d., dus heb wat ruimer gekozen voor een PSU van 850 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEMB9l7CoQHpTLzCZhVwjrlMYsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06hTYItnJwflvkCe6PPqWhs5.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen zijn bijvoorbeeld:
Heb ik een ander moederbord, power supply e.d. nodig?
Is het mogelijk om wat minder geld te spenderen? Bestaat er bijvoorbeeld al een pre-built case die al aan veel van mijn voorwaarden voldoen of zijn er wellicht andere componenten die wat goedkoper zijn, maar toch aan mijn eisen voldoen?

Daarnaast ben ik op zoek naar advies met betrekking tot randapparatuur om mijn budget af te ronden:
  • Draadloze Mechanische toetsenbord en muis. Ik heb nog nooit eerder een mechanisch toetsenbord gehad, dus heb graag wat tips hierover. Ik wil wel de numpad toetsen bij het toetsenbord hebben (ik zie dat sommige toetsenborden dit niet hebben en dat ziet er zo ontzettend vreemd uit! Waar zou ik op dienen te letten? Ik vind het daarnaast ook redelijk belangrijk dat de muis en het toetsenbord goed schoon te maken zijn.
  • Een main monitor, liever een ultrawide 144Hz refresh rate monitor. Check de wenslijst voor een voorbeeld.
  • Ik heb op dit moment een externe monitor voor mijn laptop, zie hier https://www.samsung.com/uk/support/model/LS25HG50FQUXEN/ , en ik wil hiernaast dus een derde monitor om mijn setup zo compleet te maken. Ik wil wel genoeg ruimte op tafel overlaten om te kunnen schrijven en dergelijk. Dit betekent dat ik een aparte steun wil kopen en daardoor ook niet een duurdere steun nodig zal hebben met deze monitor. Ik ben gewoon op zoek naar een monitor met een soortgelijke beeldkwaliteit: 25 inch, 1080p met 120Hz refresh rate.
  • Een goede standalone microfoon. Check de wenslijst voor een voorbeeld.
Ik heb zo'n 2 à 3 maanden alvorens ik mijn budget in orde heb om alle componenten aan te schaffen en wil daarom ruim van te voren alles in plannen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 845,-€ 845,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 130,90€ 130,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 1.321,93€ 1.321,93
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 86,85€ 173,70
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 Window (Zwart)€ 109,35€ 109,35
1MonitorenSamsung C49RG90 Zwart€ 990,-€ 990,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 98,40€ 98,40
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 188,74€ 188,74
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 117,95€ 117,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 179,90€ 179,90
1MicrofoonsHyperX Quadcast€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.362,67

Beste antwoord (via Phya op 21-05-2021 09:02)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Een daadwerkelijk leverbare RTX 3080 kost nu helaas minstens 2150 euro.

Als we dan uitgaan van deze Samsung widescreen monitor, nog een 25" HD/120Hz monitor (rond de 400 euro) en nog eens 250 aan microfoon, keyboard en muis dan houd je zo'n 3000 euro over voor de PC.

Om toch aan een RTX 3080 te komen in een systeem van rond de 3000 euro zou ik naar pre-builts kijken, bijvoorbeeld deze Azerty Gaming Titanium White Zen3 en deze Lenovo Legion T7 34IMZ5 (90Q8006JMH) komen enigzins in de buurt bij je lijst en budget, en passen bij je requirements.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 30-04-2021 18:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Een daadwerkelijk leverbare RTX 3080 kost nu helaas minstens 2150 euro.

Als we dan uitgaan van deze Samsung widescreen monitor, nog een 25" HD/120Hz monitor (rond de 400 euro) en nog eens 250 aan microfoon, keyboard en muis dan houd je zo'n 3000 euro over voor de PC.

Om toch aan een RTX 3080 te komen in een systeem van rond de 3000 euro zou ik naar pre-builts kijken, bijvoorbeeld deze Azerty Gaming Titanium White Zen3 en deze Lenovo Legion T7 34IMZ5 (90Q8006JMH) komen enigzins in de buurt bij je lijst en budget, en passen bij je requirements.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 30-04-2021 18:27 ]

• Phya
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-10 18:18
Bedankt voor de feedback @martyw. Ik heb toch even besloten om nog wat te wachten alvorens de prijzen weer wat dalen. Sommige prijzen zijn i.d.d. absurd hoog (CPUs en GPUs zitten op 2-3x++ van de MSRP).

Je suggestie om een prebuilt desktop aan te schaffen is zeker interessant en ik ben zeker geïnteresseerd in de Lenovo kast. Lenovo heeft een hoop modellen hier omheen, maar ik zal iig even wachten met mijn aanschaf.