Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meerwerk voorschieten en later terug halen van overwaarde @

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Santje67
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 07-05 22:31
Goedemiddag, :)

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en kunnen €30.000 (aanbouw, vergroten badkamer) voor het meerwerk lenen. Nu willen we zelf tijdelijk ons spaargeld voorschieten/ inzetten voor het extra meerwerk (keuken ect)

Is het mogelijk om ons spaargeld dan weer terug te halen van de overwaarde die we verwachten op onze huidige woning ?

Ik kan dit nergens terug vinden. Wie weet hier meer over en heeft hier ervaring mee ?

Alvast Bedankt!

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Ik begrijp je vraag niet helemaal maar overwaarde kan je pas verzilveren wanneer je het huis verkoopt. Dus ja, moet je alleen het huis wel verkopen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:11

Tens

functie elders

Just checking:
Je kunt 30k lenen voor een aanbouw, maar wil het eerst met spaargeld betalen.
Daarna wil je 30 k lenen om je spaargeld aan te vullen?

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:45
ronaldmathies schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:23:
Ik begrijp je vraag niet helemaal maar overwaarde kan je pas verzilveren wanneer je het huis verkoopt. Dus ja, moet je alleen het huis wel verkopen.
Op overwaarde kan je een hypotheek leggen ;) Dus dan kan je het er weer uit halen, mocht je dat graag willen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 00:13

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Financiële vragen horen een deurtje verder

WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tens

Tens

functie elders

ConQuestador schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:23:
[...]

Op overwaarde kan je een hypotheek leggen ;) Dus dan kan je het er weer uit halen, mocht je dat graag willen.
hm, als je 30k hebt geïnvesteerd zegt de bank echt niet nu is je huis 30k meer waard 'hier heb je 30k' ....

• Santje67
ronaldmathies schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:23:
Klopt daar en ik van op de hoogte! Het komt er op neer dat de €30.000 de grootste kosten zijn. En we het daar niet mee redden.
We willen dus zelf met ons spaargeld de overige kosten voorschieten van ons spaargeld.

Maar Ik wil dat geld wel weer terug als we de huidige woning verkopen met overwaarde. Mag je dan van je overwaarde het bedrag wat ik zelf heb voorgeschoten op meerwerk weer terughalen naar mijn spaarrekening ?

• ChinaGeek
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:23
Santje67 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:33:
[...]

Klopt daar en ik van op de hoogte! Het komt er op neer dat de €30.000 de grootste kosten zijn. En we het daar niet mee redden.
We willen dus zelf met ons spaargeld de overige kosten voorschieten van ons spaargeld.

Maar Ik wil dat geld wel weer terug als we de huidige woning verkopen met overwaarde. Mag je dan van je overwaarde het bedrag wat ik zelf heb voorgeschoten op meerwerk weer terughalen naar mijn spaarrekening ?
Voor de renteaftrek moet dit zelfs. Het beste stop je al je overwaarde in het nieuwe huis. Moet binnen 3 jaar.

• Hanzul
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 21:49
[...]

Ja, dat kan, je financiert, zoals als het ware zelf je overbrugging (gedeeltelijk), hebben wij ook gedaan. Je financiert als het ware je eigen wongingreserve voor. Je kan twee dingen doen 1 je opties niet doorgeven bij je hypotheekaanvraag, 2 je opties wel doorgeven bij je hypotheekaanvraag, maar moet ze dan wel meteen bij levering grond betalen.

• CaDje
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:40

CaDje

Framedrops for life

[...]

Ja dat mag, je mag met je overwaarde alles doen wat jij wil, dus ook een auto kopen oid. Echter zijn er wel regels mbt de hypotheekrente aftrek, al het geld wat je van je overwaarde niet in je nieuwe woning stopt mag je niet aftrekken.

In dit geval zou ik zeggen dat het met een omweg wel in je nieuwe woning gaat.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
[...]

Ja dit kan. Dit ga ik zelf ook doen, gezien mijn nieuwe woning eerder de overdracht heeft dan mijn huidige. Je zal alleen aan de belastingdienst moeten kunnen aantonen dat het bedrag is gebruikt voor de nieuwe woning, als ze hierom vragen. Dit kan makkelijk met facturen, die heb je bij jouw meerwerk lijkt mij ook. Dus mocht er bij de aangifte naar gevraagd worden kan je dit zo bewijzen.

• Hanzul
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 21:49
Hanzul schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:38:
[...]

Ja, dat kan, je financiert, zoals als het ware zelf je overbrugging (gedeeltelijk), hebben wij ook gedaan. Je financiert als het ware je eigen wongingreserve voor. Je kan twee dingen doen 1 je opties niet doorgeven bij je hypotheekaanvraag, 2 je opties wel doorgeven bij je hypotheekaanvraag, maar moet ze dan wel meteen bij levering grond betalen. Bij optie 1 gaat de bank uit van een lagere woningwaarde. Wij hadden een kopie gedaan, zodat we onder de 80%, kwamen, maar wel nog ruim voldoende middelen, hadden op de rekening om ook zaken buiten bouwdepot te betalen. (Wat heel fijn is😏 in de ZZPmarkt, maar ook gewoon voor klussen die je zelf oppakt.

• Santje67
Wat fijn al die snelle reacties! Het word al meer duidelijk. En ik ben op de hoogte van het feit dat je de kosten in je huis moet stoppen. Dat doen we ook door het voor te schieten. Alleen willen we het bedrag wel weer terug anders is onze spaarrekening bijna €0,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:52
Waarom neem je geen bouwdepot? Dan betaal je het daaruit.

Heb je je huis wel alvast hoger ingeschreven bij de notaris? Anders moet je daar straks weer langs (met bijbehorende kosten). En je zult afsluitkosten moeten betalen voor die hypotheek van 30k als je dit later regelt. Dan wordt het wel een dure lening als je dit niet vooraf regelt...

[Voor 8% gewijzigd door jongetje op 30-04-2021 18:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:30
Je hebt spaargeld en je wilt dit besteden aan je nieuwbouwwoning voor een aanbouw. Waarom neem je dat niet mee in je hypotheek. Immers je rente wordt bepaald op basis van je waarde van woning en de hoogte van je hypotheek. Je kan dat veel beter bespreken met je hypotheekverstrekker. Zal eerder proberen om een lagere rente te bedingen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Santje67
Monkeydancer schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:03:
Je hebt spaargeld en je wilt dit besteden aan je nieuwbouwwoning voor een aanbouw. Waarom neem je dat niet mee in je hypotheek. Immers je rente wordt bepaald op basis van je waarde van woning en de hoogte van je hypotheek. Je kan dat veel beter bespreken met je hypotheekverstrekker. Zal eerder proberen om een lagere rente te bedingen.
We nemen het bedrag van de aanbouw mee in de hypotheek. Dit gaat in ons bouwdepot

Alleen willen we meer ( vergroten badkamer, en de hal in de woonkamer) aan ons huis laten doen. En dat willen we voorschieten met ons eigen spaargeld

Alleen wat ik al eerder aangaf is dat ik van de overwaarde die we later krijgen ik dat geld terug wil op mijn spaar rekening

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens

Tens

functie elders

Santje67 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:44:
En dat willen we voorschieten met ons eigen spaargeld
Waarom zo moeilijk? Waarom neem/krijg je geen hogere hypotheek om zo alles in één keer te regelen?

(en overwaarde is geen zekerheidje natuurlijk ondanks het feit dat het al 20-30 jaar wel zo lijkt. Rente naar 6-7% en je bent je overwaarde echt wel kwijt.)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-05 15:19

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

[...]

We nemen het bedrag van de aanbouw mee in de hypotheek. Dit gaat in ons bouwdepot

Alleen willen we meer ( vergroten badkamer, en de hal in de woonkamer) aan ons huis laten doen. En dat willen we voorschieten met ons eigen spaargeld

Alleen wat ik al eerder aangaf is dat ik van de overwaarde die we later krijgen ik dat geld terug wil op mijn spaar rekening
Je gebruikt niet de juiste termen dus daardoor raken er mensen hier in de war.

Je overwaarde die je bedoelt heet eigen wongingreserve die je uit de verkoop van je bestaande woning krijgt.

En zoals al een aantal keer aangegeven dat kan, zorg voor facturen en bewijs dat je je woning reserve volledig aan je nieuwe woning besteedt (conform de regels die daar voor gelden) en je spaargeld diende als een soort overbruggingsregeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:30
[...]

Ik snap je eigenlijk niet. Je krijgt minder rente van je spaargeld dan dat je bespaart op je hypotheekrente. Waarom op deze manier aanpakken als je vaste lasten van je hypotheek ook weer hoger uit gaat vallen waardoor je minder aflost. Je kan beter lagere rente bedingen en dan dat geld wat je bespaart beter gebruiken voor een grotere aflossing.

Recent hebben banken juist de regels zodanig veranderd dat je zelfs binnenkort rente moet betalen om spaargelden aan te houden > 100k/ Dit kan zelfs oplopen tot een negatieve rente van 0,5%. Tel daarbij nog je vermogensbelasting vanaf een x bedrag.

Ik zal dit echt eerst bespreken met je hypotheekadviseur.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:46

BazzH

Kei-goed...

Ja, dat kan wel. Wel zorgen dat je dat geld kunt verantwoorden bij de belastingdienst.

Mag hopen dat die 30k niet 1-op-1 gekoppeld is aan de prijs van een aanbouw + badkamer, maar dat daar enige nuance ligt (in de vorm van nog een pakketje spaargeld). Voor 30k heb je waarschijnlijk net een casco aanbouw. Nouja, mogelijk is die van jullie wat goedkoper omdat het meerwerk bij de bouw is. Maar aanbouwen kost tegenwoordig echt belachelijk veel geld.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: april 2013

LankHoar

Professionele amateur

Heb je naast die 30K euro op de spaarrekening nog ergens anders een leuke som geld? Ik doel op een buffer, een emergency fund. Indien je dat niet hebt, zou ik het dit zeker afraden. Zul je net ziet dat je een situatie krijgt waarin je snel geld nodig hebt, en dat heb je dan in je fictieve overwaarde zitten...

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 22:21
Hierboven is het meeste wel gezegd. Let wel even op de reactie van @BazzH: bewaar de bonnetjes!

Ik heb precies dezelfde route als jij gevolgd en dit door de (bevriende) hypotheekadviseur laten checken dat het kan.

Mocht je een bouwdepot nemen : dan moet je wel vooraf een verbouwingssspecificatie afgeven en je daaraan houden ; niet elke hyp. verstrekker accepteert afwijkingen op de specificatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Boeryepes schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:29:
Hierboven is het meeste wel gezegd. Let wel even op de reactie van @BazzH: bewaar de bonnetjes!

Ik heb precies dezelfde route als jij gevolgd en dit door de (bevriende) hypotheekadviseur laten checken dat het kan.

Mocht je een bouwdepot nemen : dan moet je wel vooraf een verbouwingssspecificatie afgeven en je daaraan houden ; niet elke hyp. verstrekker accepteert afwijkingen op de specificatie.
Volgens mij verschilt dat echt enorm per verstrekker. In mijn verbouwingsspecificatie zit een flinke inbreng van eigen geld, ruim meer dan 40% als je de budgetoverschrijdingen meerekent. Dus ik ging er ook al helemaal vanuit dat ik ook dat eigen geld tot op de euro moest gaan verantwoorden. Kon er op de portal van de verstrekker niets over vinden en met zulke bedragen wil je het wel netjes volgens de regeltjes doen, dus ik heb ze gebeld. Was allemaal niet nodig. In mijn geval zit het voor de verstrekker ook wel goed, want ik stop er nog meer eigen geld in dan in eerste instantie aangegeven. Maar het verbaasde me wel een beetje. Aan de andere kant: ook zonder die verbouwing zou het huis alweer flink in waarde gestegen zijn het afgelopen half jaar. Dus de verstrekker loopt wat dat betreft ook weinig risico.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeryepes
BazzH schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Volgens mij verschilt dat echt enorm per verstrekker. In mijn verbouwingsspecificatie zit een flinke inbreng van eigen geld, ruim meer dan 40% als je de budgetoverschrijdingen meerekent. Dus ik ging er ook al helemaal vanuit dat ik ook dat eigen geld tot op de euro moest gaan verantwoorden. Kon er op de portal van de verstrekker niets over vinden en met zulke bedragen wil je het wel netjes volgens de regeltjes doen, dus ik heb ze gebeld. Was allemaal niet nodig. In mijn geval zit het voor de verstrekker ook wel goed, want ik stop er nog meer eigen geld in dan in eerste instantie aangegeven. Maar het verbaasde me wel een beetje. Aan de andere kant: ook zonder die verbouwing zou het huis alweer flink in waarde gestegen zijn het afgelopen half jaar. Dus de verstrekker loopt wat dat betreft ook weinig risico.
Kan het zijn dat je hier 2 dingen door elkaar haalt?
1. Verantwoording van uitgave eigen geld aan de verbouwing is voor de belastingdienst als die bewijs wil zien dat je de overwaarde in de nieuwe woning hebt geinvesteerd
2. De hyp.verstrekker ziet toe op dat je je houdt aan de verbouwingsspecificatie. Stel je dat je bijv. in de specificatie opneemt dat je 15K investeert in isolatie dan kun je niet zomaar 25K declareren en ja, dat verschilt per verstrekker. De mijne was best wel streng.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:48:
[...]

Waarom zo moeilijk? Waarom neem/krijg je geen hogere hypotheek om zo alles in één keer te regelen?

(en overwaarde is geen zekerheidje natuurlijk ondanks het feit dat het al 20-30 jaar wel zo lijkt. Rente naar 6-7% en je bent je overwaarde echt wel kwijt.)
Ben je de kredietcrisis (2008) nu al vergeten? ;) Heel wat huizeneigenaren hebben jarenlang "onder water gestaan" voor wat betreft de waarde van de woning t.o.v. de hypotheek.

Canon EOS 350D + 30D +40D - 10-22 - 28 1.8 - 50 1.8 - 70-200 2.8L IS - 430EX - 580EX - Sigma 17 - 70 2.8-4.5 DC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Boeryepes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Kan het zijn dat je hier 2 dingen door elkaar haalt?
1. Verantwoording van uitgave eigen geld aan de verbouwing is voor de belastingdienst als die bewijs wil zien dat je de overwaarde in de nieuwe woning hebt geinvesteerd
2. De hyp.verstrekker ziet toe op dat je je houdt aan de verbouwingsspecificatie. Stel je dat je bijv. in de specificatie opneemt dat je 15K investeert in isolatie dan kun je niet zomaar 25K declareren en ja, dat verschilt per verstrekker. De mijne was best wel streng.
Nee, voor de hypotheekverstrekker is het natuurlijk ook van belang dat je je afspraken m.b.t. het inbrengen van eigen geld nakomt. Ik had verwacht dat ze daar wel bovenop zouden zitten, maar mijn ervaring is dus juist dat het ze even bot gezegd "geen reet kan schelen". Facturen declareren (ik betaal ze zelf en declareer ze dan uit het depot) gaat ook wel erg snel. Ik stuur de factuur en een betalingsbewijs in en 3 dagen later staat het geld weer op mijn rekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puc van S.
  • Laatst online: 19:37
Tens schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:48:
[...]

Omdat een hogere hypotheek ook kan leiden tot hogere rente als je LTV daardoor anders word of je net niet in de NHG zou vallen.

Heb bij mij zelf uiteindelijk een vergelijkbaar iets gedaan, niet de complete overwaarde van mijn oude woning in gebruikt om de hypotheek te verlagen en vervolgens een bouwdepot af te sluiten omdat ik dan boven de NHG grens uit zou komen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 07-05 19:53
Onlangs met ongeveer hetzelfde bijltje gehakt, waarbij onze hypotheekadviseur aangaf dat het slimst is dit middels een overbruggingskrediet te doen, mits daar financiële ruimte voor is EN er aantoonbare overwaarde is. Let hierbij wel op de NHG grens indien van toepassing. Dit is toen bij ons zo geregeld:

- Taxatierapport van huidige woning zodat voor de hypotheekverstrekker duidelijk is dat er aantoonbare overwaarde is.
- van die aangetoonde overwaarde een overbruggingshypotheek nemen voor diverse meerwerkopties. meerwerkopties zorgen doorgaans voor waardevermeerdering en hypotheekverstrekkers gaan hier veelal gewoon in mee.
- bij verkoop woning wordt de overwaarde gebruikt voor aflossing overbruggingshypotheek

Op deze manier blijven spaargelden onaangeroerd, maar vloeit de overwaarde direct terug in de financiering van de nieuwe woning waarmee je ook weer direct voldoet aan de voorwaarden voor toekomstige belastingaftrek. Nadeel is wel dat er een taxatie opgemaakt dient te worden, en betaald. Maar deze is weer aftrekbaar omdat een taxatie voor het verkrijgen van een hypotheek hier onder valt. En tijdelijk zit je dus met lasten van een overbruggingskrediet maar deze is normaliter kortstondig, en betreft meestal tientjeswerk, op een toch al dure tijd met dubbele lasten etc.

Op deze manier heb je EN overwaarde opnieuw in de woning geinvesteerd, en kun je met spaargelden gewoon doen wat je wil. Mocht onverhoopt die auto toch vervangen moeten worden, of net als bij ons na 1 jaar wachten zaken zoals hovenier, terrastegels en/of overkapping duurder uitvallen, dan is dit nog mede met dit geld op te vangen. Wij hadden zaken zoals tuin meegenomen in meerwerklijsten, maar t.o.v. een jaar geleden zijn de prijzen ontploft. Nu hebben we ruimte om dat prijsverschil uit eigen zak bij te schuiven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeryepes
BazzH schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Nee, voor de hypotheekverstrekker is het natuurlijk ook van belang dat je je afspraken m.b.t. het inbrengen van eigen geld nakomt. Ik had verwacht dat ze daar wel bovenop zouden zitten, maar mijn ervaring is dus juist dat het ze even bot gezegd "geen reet kan schelen". Facturen declareren (ik betaal ze zelf en declareer ze dan uit het depot) gaat ook wel erg snel. Ik stuur de factuur en een betalingsbewijs in en 3 dagen later staat het geld weer op mijn rekening.
Bij mij deden ze alleen moeilijk over de declaraties omdat de taxatie gebaseerd is op de specificatie en de hypotheek/risicoinschatting weer gebaseerd zijn op de taxatie. Verder maakte het ze niet uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
[...]
Volgens mij wil de TS nu van eigen geld verbouwen en over een aantal jaar als het huis meer waard is (en er mogelijk een overwaarde is) hiervoor extra financiering aanvragen.

Ik vraag me af of dit kan, lijkt mij niet dat een hypotheek verstrekker geld gaat verlenen voor een verbouwing van bijv. 2 jaar geleden. Daarnaast hoop ik dat je niet een top hypotheek hebt en je je spaarrekening tegen die tijd alweer hebt aangevuld. Denk dat als je overwaarde hebt daarnaast deze beter kunt gebruiken om aan te tonen dat een eventuele risico toeslag omlaag kan waarmee je je lasten verlaagd en nog beter kunt sparen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puc van S.
jongetje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Volgens mij wil de TS nu van eigen geld verbouwen en over een aantal jaar als het huis meer waard is (en er mogelijk een overwaarde is) hiervoor extra financiering aanvragen.
Nee, volgens mij wil de de overwaarde van de huidige woning ervoor gebruiken
Is het mogelijk om ons spaargeld dan weer terug te halen van de overwaarde die we verwachten op onze huidige woning ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
Ik denk dat je weinig overwaarde hebt als je huis nog gebouwd word of net opgeleverd is... Zeker een stukje uitbouwen van een badkamer en wat interne muren verplaatsen zorgt voor geen extra waarde.

[Voor 37% gewijzigd door jongetje op 04-05-2021 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puc van S.
jongetje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:42:
Ik denk dat je weinig overwaarde hebt als je huis nog gebouwd word of net opgeleverd is... Zeker een stukje uitbouwen van een badkamer en wat interne muren verplaatsen zorgt voor geen extra waarde.
Nee, maar het huis waar ze nu in wonen (aka, huidige woning) kan toch wel overwaarde hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:42:
TS gaat van een huidige, bestaande woning met overwaarde naar de nieuwbouwwoning. En wil alvast meerwerk van de nieuwe woning financieren, die hij later vanuit de overwaarde van de huidige woning terug kan krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verder
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Ik snap niet helemaal het gedoe eigenlijk. Wij hebben een klushuis gekocht een aantal jaren geleden met een bouwdepot. Daarbij is een taxatierapport opgemaakt met daarin de huidige waarde van de woning en een toekomstige waardebepaling aan de hand van de verbouwingsspecificatie. De toekomstige waardebepaling is voor ons de basis geweest waarop de hypotheek is verstrekt. Niet de huidige waarde.

Tenzij de regels veranderd zijn, is het dus heel goed mogelijk om meer te lenen dat de huidige waarde van de woning toe staat. Mits natuurlijk dit wordt ingezet om de beoogde meerwaarde aan de woning te bereiken.

Overigens hebben wij ook bepalen zaken voorgefinancierd. Dit deden we wanneer de bepaalde goederen voor de levering moesten betalen (bijvoorbeeld keukenapparatuur). Deze konden we gewoon weer declareren en uit ons bouwdepot laten uitbetalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Santje67
Het is me allemaal al een stuk duidelijker geworden dankzij jullie hulp! Bedankt daarvoor. En verder zal ik het met onze hypotheekadviseur bespreken. Ik wilde alleen maar wat informatie inwinnen. Voor mij is dit ook allemaal nieuw en niet alles is op internet te vinden. Ik zal de situatie wat verduidelijken, omdat sommige reactie' s een eigen leven gaat leiden. Dat is niet erg omdat ik zelf in de openingspost niet alles duidelijk heb aangegeven.

Met de aankoop van onze nieuwbouwwoning kunnen we 30.000 aan meerwerk lenen.Let op dit is voor de aanbouw,keuken en aanpassing badkamer. Dus te weinig! We kunnen naast de aankoop van de nieuwbouewoning niet meer lenen voor ons nieuwbouwhuis simpelweg omdat we nog we nog een leaseauto hebben.Deze berekening is gemaakt op de overwaarde van onze huidige woning. Is wel al getaxeerd maar nog niet verkocht
We nemen een overbruggingskrediet. We willen namelijk niet twee 2x verhuizen

Zelf gaan we dus 30.000 voorschieten met ons spaargeld. Aanpassing keuken, stopcontactje hier, aanpassing keuken ect. Dan redden we het prima. Als volgend jaar ons huidige huis is verkocht lossen we eerst de huidige hypotheekschuld af, daarna de overbruggingkrediet . Pas daarna blijft er nog een flink bedrag aan overwaarde/ woningreserve. De bedoeling is dat we de kosten die we hebben voorgeschoten die 30.000 weer deels terug te halen naar de spaar rekening. We willen natuurlijk voor onvoorzienbare kosten nog een bedrag op onze rekening hebben. De rest zullen we aflossen of verder investeren in onze nieuwbouwwoning

We hebben al ervaring met de kosten van een nieuwbouwhuis dus we weten wat de kosten hiervoor zijn.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True