• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10 15:26
Goedemiddag Tweakers,

Vorige week woensdag heb ik mijn 3600 geupgrade naar een 5600x op een Asrock B450M HDV 4.0 moederbord (eerst bios geupdate). Het werkte allemaal vlekkeloos en in cod warzone zag ik ook een mooie boost in FPS.

Na een dag of 5 begint de pc tijdens het gamen uit te vallen. De pc blijft dan ook uit, ik moet op de aan knop drukken om de computer weer te starten. Nieuw potje spelen levert gegarandeerd weer een uitval op, heb zelfs een stopwatch bijgehouden en het duurt 20min en soms wat korter.

Temps zijn prima te noemen CPU en GPU (Sapphire 5600xt) schommelen tussen de 60 en 70 graden onder load. Voor de CPU heb ik een Mugen 5 met 2x120mm en 3xQL120 Corsair systeem fans in een Lian Li O11.

Ik vermoedde dat mijn BeQuiet L7 430 Watt voeding moeite heeft met continu vermogen leveren. Met het oog om de GPU te upgraden heb ik een Corsair SF750 voeding aangeschaft en gisteren ingebouwd.

Het resultaat is helaas hetzelfde. PC valt nog steeds uit tijdens het gamen. Ik heb de stresstool Prime95 geprobeerd. Deze stresst de CPU + geheugen. De pc valt dan binnen 1 minuut uit en hoor ik een klik, ik vermoed een relais maar van welk component is een vraagteken voor mij.

Het goede nieuws is dat ik de uitval eenvoudig kan produceren, het slechte nieuws is dat het probleem nog steeds aanwezig is.

Vandaag heb Windows een reinstall gegeven en dit heeft ook niet geholpen ;(

De bios van dit moederbord is overigens een draak. Lekker onoverzichtelijk en vage afkortingen... PBO heb ik uitgeschakeld en het geheugen kan ik alleen op auto of XMP instellen. Geen van de genoemde instellingen hebben geholpen. Het is goed mogelijk dat in de bios een instelling niet goed staat.

De onderstaande artikel heeft me inzicht gegeven over VRM's:
https://tweakers.net/revi...de-testbank-vrm-test.html

Eigenlijk heeft elk moederbord dus een eigen voeding die 12v gelijkspanning omzet naar 1-1,5volt gelijkspanning voor de CPU. Ik ben me ervan bewust dat de kwaliteit hiervan verschilt per bordje.

Nu heb ik een superbudgetmoederbord en kan dit inderdaad de oorzaak van het probleem zijn, echter zelfs de 5950x is supported volgens de website van Asrock. Ik zou ook de bios kunnen downgraden van versie P4.50 naar P4.10 het moment dat 5000 serie CPU's werden ondersteund (denk niet dat dit gaat helpen).

Ik overweeg om het moederbord te vervangen naar een:
https://tweakers.net/pric...msi-mag-b550m-mortar.html of
https://tweakers.net/pric...si-mag-b550-tomahawk.html

X570 chipset ben ik geen voorstander van omdat er een kleine fan op zit, dit levert op een gegeven moment herrie op. Andere suggesties zijn welkom.

In de tool A-tuning van Asrock kan ik moederbord temperatuur uitlezen. Dit is idle 30 graden en load overschrijdt deze niet de 50 graden. Volgens mij heeft mijn huidige bord geen VRM-sensors en is dit dus ook niet de VRM-temperatuur.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Heb ik iets over het hoofd gezien wat ik nog kan proberen?

M'n onderbuik zegt dat mijn nieuwe CPU misschien wel verrot is, of de VRM's worden te heet. Met een nieuw bordje kom ik er wel achter.

Tot slot, gebruikte geheugen: Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK Kit(3200 MHz, DDR4, DRAM, 16GB, 8GBx2, CL16)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:52
Mijn eerste ingeving zou zijn om de oude CPU te proberen (als je die nog hebt liggen). Kan me voorstellen dat je die verkocht hebt, maar gezien het uitvallen bij Prime lijkt het me CPU gerelateerd.

Anders testen met het minimale aangesloten, eventueel buiten de kast. Bios overigens gewoon een keer resetten naar default instellingen kan geen kwaad lijkt me (op het opnieuw instellen na dan).

• Slckaer
Gisteren heb ik mijn oude 3600 bij een vriend ingebouwd. Ik heb nu zijn 1600x tot mijn beschikking. Kan ik proberen, maar Ik heb zojuist de MSI MAG B550M Mortar besteld. Hopen dat die morgen binnenkort en dan inbouwen en uitproberen.

Voor nu de tuin in en spitten en vanavond maar eens de Xbox aanzetten :)

• Slckaer
De bezorger is onderweg met het nieuwe moederbord.

In de tussentijd heb ik de 1600x in mijn pc gedrukt en draai ik nu 10 minuten prime95 en is de CPU nu 66,8 graden. PC is niet uitgevallen.

Tot mijn verbazing trok ik de 5600x met de koeler mee uit de socket.... gelukkig zijn de pinnetjes niet krom.

Bezorger rijdt de straat in... wordt vervolgd :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 18:40

Nemesizz

Untouchable

Slckaer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:22:

Tot mijn verbazing trok ik de 5600x met de koeler mee uit de socket.... gelukkig zijn de pinnetjes niet krom.
Dat gebeurt wel vaker bij PGA (pin grid array) processors. Het is vaak beter om het ding eerst goed warm te draaien, zodat de koelpasta soepel word, en dan vervolgens (na uiteraard de PC uitgeschakeld te hebben) de koeler pas te verwijderen, met een beetje draaiende beweging (niet trekken aan de koeler).

Kort een benchmark draaien is vaak niet genoeg, moet echt wel even een tijdje opwarmen voordat koelpasta goed soepel word.

• Slckaer
@Nemesizz Bedankt voor de tip, zal ik onthouden voor de volgende keer.

Zojuist moederbord ingebouwd met een verse Windows installatie, AMD drivers automatisch laten installeren met tooltje.

Momenteel draai ik al ruim 30 minuten Prime95 en de pc is niet uitgevallen!

Het is mij opgevallen dat de Core VIDs bij het oude bord nooit 1.200V aantikte, nu bij het nieuwe bord zie ik een maximum van 1.363V (misschien lost een bios-update dit in de toekomst op, maar hier ga ik niet op wachten)

Mijn conclusie is dat AMD een veelbelovend upgrade-pad aanbied voor AM4 sockets, maar in de praktijk dit voeten in de aarde heeft. Natuurlijk is elke combinatie anders en kan het direct probleemloos werken, maar in mijn geval i.c.m. een budget-bordje werkt het dus niet stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbiH4eqaFgVVJOn2n3Fl-54fTWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V6MFPCMZuspJYFbeSiTCWx1k.png?f=fotoalbum_large

Straks maar even Call of Duty installeren en vanavond gamen. Ik zeg geen bericht = goed bericht :)
Pagina: 1