Missende tracker bij gebruik Brave browser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Topicstarter
HI,

Sinds vandaag mis ik bij gebruik van Brave browser opeens de tracker links bij Tweakers wat eerder wel gewoon goed werkte. Ik heb geen exclude gemaakt (hoeven te maken) vanwege mijn abonnement en gezien het toch goed werkte verder.

Bij shields down toont de tracker weer.

In developer tab - network
https://tentacles.smartocto.com/ten/tentacle.js
Welke geïnitieerd is door: general.js?1619160089:1

Is hier vanuit jullie iets aan te doen en ontstaan vanwege een recente deployment?

☻/
/▌
/ \

Beste antwoord (via Kixtart op 10-05-2021 15:30)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:22

crisp

Devver

Pixelated

Kixtart schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:15:
Qua Brave browser werkt het allemaal weer. Geen update van de browser gehad, maar dat was ook niet toen het opeens faalde. Ik gok dat ze onderwater wat zaken pushen mbt Shields.
Die zullen waarschijnlijk ook bepaalde filterlists gebruiken en die periodiek automatisch updaten.

Intentionally left blank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Als je cross-site cookies blokkeert dan zie je de tracker inderdaad niet.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier ook (Brave 1.23.75), sinds vandaag opeens geen tracker mee.
Volgens mij sinds ergens vanmiddag (ik meen hem vanochtend nog gezien te hebben, maar dat weet ik niet zeker).

[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 30-04-2021 17:36 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Firefox geeft bij mij sinds deze middag ook geen tracker meer...

Edit:

Als ik de adblocker afleg en het script van gemius.pl laat inladen werkt de tracker wel :(

[ Voor 44% gewijzigd door azerty op 30-04-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zien jullie toevallig een JavaScript foutmelding in de console?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:42
In FF; zoiets?

this.window.gBrowserInit is undefined ext-browser.js:1135
get activeTab chrome://browser/content/parent/ext-browser.js:1135
candidates chrome://extensions/content/parent/ext-tabs-base.js:2061
next self-hosted:1428
query chrome://extensions/content/parent/ext-tabs-base.js:2080
from self-hosted:486
query chrome://browser/content/parent/ext-tabs.js:935
query self-hosted:1173
result resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:956
withPendingBrowser resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:489
callAndLog resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:918
recvAPICall resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:955
AsyncFunctionNext self-hosted:690

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Bij mij spuugt de console enkel een waarschuwing:
Loading failed for the <script> with source “https://gabe.hit.gemius.pl/xgemius.js”.
Het is trouwens reproduceerbaar op mijn beide toestellen, beiden draaien FF (88.0, Manjaro build), maar de tracker komt op beiden consistent terug als ik de adblocker uitzet (en bovenstaand script wel laad).

[ Voor 39% gewijzigd door azerty op 30-04-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik kan in ieder geval geen recente commits vinden bij easylist die dit zouden kunnen verklaren. Met Adblock Plus kan ik het ook niet reproduceren.
beascob schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:23:
In FF; zoiets?

this.window.gBrowserInit is undefined ext-browser.js:1135
get activeTab chrome://browser/content/parent/ext-browser.js:1135
candidates chrome://extensions/content/parent/ext-tabs-base.js:2061
query chrome://extensions/content/parent/ext-tabs-base.js:2080
from self-hosted:486
query chrome://browser/content/parent/ext-tabs.js:935
query self-hosted:1173
withPendingBrowser resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:489
callAndLog resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:918
recvAPICall resource://gre/modules/ExtensionParent.jsm:955
AsyncFunctionNext self-hosted:690
Dit is iets wat te maken heeft met een extension, niet gerelateerd dus.
azerty schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:36:
Bij mij spuugt de console enkel een waarschuwing:

[...]

Het is trouwens reproduceerbaar op mijn beide toestellen, beiden draaien FF (88.0, Manjaro build), maar de tracker komt op beiden consistent terug als ik de adblocker uitzet (en bovenstaand script wel laad).
Ook niet gerelateerd.

Overigens zou het helpen als jullie ook kunnen vermelden welke adblocker(s) jullie gebruiken (en eventueel welke extra blocklists) :) Het lijkt er toch op dat een of andere blocker sinds kort triggered op wellicht de id="tracker" of iets dergelijks. Aan onze kant is in ieder geval niets aangepast, dus het lijkt een kwestie van achterhalen welke adblocker of blocklist precies verantwoordelijk is zodat deze bugmelding bij de juiste partij kan worden ingedient.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:21

winnie

de poes...

Ik heb er ook last van (Opera 75.0.3969.243). De eigen ad-blocker van Opera kan aan blijven staan, maar de ghostery ad-blocker plugin moet ik uit zetten om de tracker te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Check, met Ghostery kan ik het reproduceren. Ik ga even verder spitten :)

Zo te zien wordt de ajax request voor de tracker geblokkeerd:
code:
1
https://gathering.tweakers.net/xmlhttp/xmlHttp.php?application=frontpage&type=tracker&action=get_tracker&output=json&nocache=1619805354073

[ Voor 59% gewijzigd door crisp op 30-04-2021 19:59 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
@crisp UBlock Origin bij mij.

Ik zie dat deze regel 20 uur geleden toegevoegd werd: https://github.com/uBlock...9e0adc9fe002db5a21d301c9f

Als er wat delay zit tussen toevoegen en pushen van die regels kan dat verklaren waarom het tot deze middag nog werkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

https://github.com/ghostery/ghostery-extension/releases update log van Ghostery (als dat kan helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

azerty schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:18:
@crisp UBlock Origin bij mij.

Ik zie dat deze regel 20 uur geleden toegevoegd werd: https://github.com/uBlock...9e0adc9fe002db5a21d301c9f

Als er wat delay zit tussen toevoegen en pushen van die regels kan dat verklaren waarom het tot deze middag nog werkte...
Aj, dat ziet er inderdaad wel uit als iets wat op onze site veel stuk kan maken. In het verleden is ook wel gebleken dat uBlock rules ook door ghostery gebruikt worden.

Het is zo te zien al gemeld: https://github.com/uBlockOrigin/uAssets/issues/8986

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

azerty schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:40:
[...]

Ik zit ook niet stil hé ;)
d:)b

Ik heb mijn ongenoegen daar ook maar eens geuit ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 20-09 00:30
Lijkt het hier weer te doen i.c.m. uBlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Lizard schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:10:
Lijkt het hier weer te doen i.c.m. uBlock
Ze hebben het weer teruggedraait, dus een update van de filterlists zou het inderdaad moeten verhelpen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Wat een arrogantie van die user mapx:
You put together addefend crap other site code, you know that => you break your own site on purpose.
:')

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:06
Ik vroeg me al af waarom ik mijn notificaties, berichten en weergave-opties niet meer kon openen in Vivaldi Browser. Maar uBlock Origin doet gewoon stom. Als ik m uitzet doet alles het wel.

Edit: Alles wat een drop-down menu heeft werkt niet meer met uBlock Origin aan.

[ Voor 18% gewijzigd door P-Rock op 30-04-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ja, ik ga morgen wel weer met ze in conclaaf als iemand anders me niet voor is.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
In geval van Brave Browser zou hetzelfde moeten gebeuren? https://github.com/brave/...rojects/10#column-3760686

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik weet zelf te weinig van de inner workings van Brave. Wellicht hebben ze gewoon uBlock geïntegreerd, of hergebruiken ze de filterlists van uBlock (wat Ghostery volgens mij ook doet). Ik vermoed dat als uBlock het uplost het ook uiteindelijk in Brave opgelost zal zijn.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Die breekt niets voor mij op het eerste gezicht hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het breekt hier op het forum de search-in-topic functie, [img] met een expliciete size, en de menu knop links van usernames.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 01-05-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:38

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Snap je frustratie/irritatie hier heel goed. Maar waarom hier nog zelf tijd insteken, mensen die een adblocker draaien die blijkbaar het nodig vind om met zulke generieke regels de boel te blokkeren mogen dat toch zelf gaan oplossen? Zou de bug reports hier sluiten met een won't fix zodra het duidelijk is dat een adblocker de boosdoener is.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ken heel dat AdDefend niet. Gebruikt Tweakers dat? De blocklist auteur lijkt te denken van wel maar een eerdere reactie hier suggereert van niet. Wellicht zit daar het misverstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 01-05-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

_David_ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Snap je frustratie/irritatie hier heel goed. Maar waarom hier nog zelf tijd insteken, mensen die een adblocker draaien die blijkbaar het nodig vind om met zulke generieke regels de boel te blokkeren mogen dat toch zelf gaan oplossen? Zou de bug reports hier sluiten met een won't fix zodra het duidelijk is dat een adblocker de boosdoener is.
Het kost ons sowieso tijd om de oorzaak te achterhalen; voor hetzelfde geld ligt het wel aan onszelf. Over het algemeen is onze policy wel dat wij adblockers niet gaan faciliteren, dus ook geen aanpassingen maken om bugs veroorzaakt door adblockers te fixen.

Ik vind het in dit geval wel belangrijk dat uBlock eens een keer doorkrijgt dat de manier waarop ze proberen bepaalde advertenties op onze site te blokkeren zorgt voor meer problemen dan dat het oplost. Dat straalt in eerste instantie slecht af op ons, maar uiteindelijk ook op uBlock zelf. Dat ze vervolgens met de vinger naar ons wijzen (de manier waarop wij de addefend javascript op de pagina plaatsen) is natuurlijk je reinste onzin (dat hebben wij ook niet met opzet zo gedaan); dan snap je ook niet hoe dit spel gespeelt hoort te worden.

Als adblockmaker heb je ook gewoon een verantwoordelijkheid om geen legitieme dingen stuk te maken op websites. Als het je vervolgens niet lukt om bepaalde advertenties te blokkeren dan biedt je product niet voldoende mogelijkheden of ben je niet inventief genoeg met je rules. Dat is niet onze schuld.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:51:
Ik ken heel dat AdDefend niet. Gebruikt Tweakers dat? De blocklist auteur lijkt te denken van wel maar een eerdere reactie hier suggereert van niet. Wellicht zit daar het misverstand.
Ja, wij gebuiken AdDefend op de frontpage als fallback wanneer reguliere banners geblokkeerd worden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:39:
Het breekt hier op het forum de search-in-topic functie, [img] met een expliciete size, en de menu knop links van usernames.
Dit is al verholpen in https://github.com/uBlock...5af5635901fb8eb5903efbd30, ik had blijkbaar nog een oude versie. Werk handmatig de "uBlock filters - Privacy" filter list bij als het niet werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 01-05-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Dit is al verholpen in https://github.com/uBlock...5af5635901fb8eb5903efbd30, ik had blijkbaar nog een oude versie. Werk handmatig de "uBlock filters - Privacy" filter list bij als het niet werkt.
Hmmm, maar ze zijn dus wel weer bezig om onze analytics te blokkeren :(

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

crisp schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Hmmm, maar ze zijn dus wel weer bezig om onze analytics te blokkeren :(
Als je kiest voor de privacy filters, ja. Overigens ook gewoon op verzoek van een gebruiker: https://github.com/AdguardTeam/AdguardFilters/issues/80625

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Als je kiest voor de privacy filters, ja. Overigens ook gewoon op verzoek van een gebruiker: https://github.com/AdguardTeam/AdguardFilters/issues/80625
Tsja, blijkbaar mogen we ook niet meer first-party privacyvriendelijk anonieme statistieken verzamelen. Sommigen slaan daar echt een beetje in door naar mijn mening. Kwalijk dat partijen zoals AdGuard en uBlock daar blijkbaar ook geen duidelijke criteria voor hanteren.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik begrijp het anders niet. User zegt "track mij niet aub". Tweakers zegt "nee, ik wil je echt per se anoniem privacyvriendelijk tracken". Ik ben zelf ook developer bij een middelgrote web shop en wij hebben geen probleem om mensen die niet getracked willen worden niet te tracken. Scheelt ook echt een hele hoop frustratie bij development om telkens weer nieuwe workarounds te verzinnen die toch weer geblokkeerd worden binnen een paar weken. We werken liever aan mooie features. :)

Maargoed, ik ben verder geen partij in deze discussie en het probleem is voor mij opgelost door de filters bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:40:
Ik begrijp het anders niet. User zegt "track mij niet aub". Tweakers zegt "nee, ik wil je echt per se anoniem privacyvriendelijk tracken". Ik ben zelf ook developer bij een middelgrote web shop en wij hebben geen probleem om mensen die niet getracked willen worden niet te tracken. Scheelt ook echt een hele hoop frustratie bij development om telkens weer nieuwe workarounds te verzinnen die toch weer geblokkeerd worden binnen een paar weken. We werken liever aan mooie features. :)

Maargoed, ik ben verder geen partij in deze discussie en het probleem is voor mij opgelost door de filters bij te werken.
Het probleem is dat je blinde vlekken in je analytische data krijgt, en daar dus niet goed meer op kunt vertrouwen. Je weet zelfs niet hoe groot het hiaat precies is. We zijn overigens wel steeds meer aan het kijken naar serverside 'tracking'. Dat is qua mogelijkheden wel beperkter, maar kan in ieder geval niet geblokkeerd worden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Ik weet niet of het hier moet of dat dit een eigen topic verdient, maar in reviews: Draadloze gaming headsets - Voor de nieuwe generatie consoles valt multimedia-content (plaatjes, youtube) weg. Wel wordt nog de "Vergelijking microfoons" met de geluidsfragmenten getoond.
Dit geldt trouwens ook voor andere artikelen. Bijvoorbeeld reviews: De beste beeldinstellingen voor je tv
Nog steeds Opera 76.0.4017.94 met de Ghostery plugin. Ghostery uitzetten ("Trust site" \zorgt ervoor dat alles wel geladen wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door winnie op 02-05-2021 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

winnie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:44:
Ik weet niet of het hier moet of dat dit een eigen topic verdient, maar in reviews: Draadloze gaming headsets - Voor de nieuwe generatie consoles valt multimedia-content (plaatjes, youtube) weg. Wel wordt nog de "Vergelijking microfoons" met de geluidsfragmenten getoond.
Dit geldt trouwens ook voor andere artikelen. Bijvoorbeeld reviews: De beste beeldinstellingen voor je tv
Nog steeds Opera 76.0.4017.94 met de Ghostery plugin. Ghostery uitzetten ("Trust site" \zorgt ervoor dat alles wel geladen wordt.
Als duidelijk is dat Ghostery de oorzaak is dan zou je het bij hun moeten melden. Check wel even of je filterlists up-to-date zijn; de laatste dagen lopen uBlock en AdGuard (die weer rules lijken te delen met uBlock) nogal te klooien, en Ghostery gebruikt o.a. weer de filterrules van uBlock.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

crisp schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Als duidelijk is dat Ghostery de oorzaak is dan zou je het bij hun moeten melden. Check wel even of je filterlists up-to-date zijn; de laatste dagen lopen uBlock en AdGuard (die weer rules lijken te delen met uBlock) nogal te klooien, en Ghostery gebruikt o.a. weer de filterrules van uBlock.
Ja, ik was er al bang voor. Overigens is Tweakers wel de enige op dit moment die slecht met Ghostery combineert. En de tracker van Tweakers doet het juist nu weer wel met Ghostery aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

winnie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:17:
[...]

Ja, ik was er al bang voor. Overigens is Tweakers wel de enige op dit moment die slecht met Ghostery combineert. En de tracker van Tweakers doet het juist nu weer wel met Ghostery aan.
Ik heb nog even wat getest, en de culprit is deze rule die uBlock eergisteren heeft toegevoegd:

code:
1
tweakers.net##+js(aost, JSON.parse, inlineScript)

Hierdoor wordt een deel van de inline script die nodig is voor de lazyloading van plaatjes en embeds niet meer uitgevoerd (om precies te zijn dit stukje code: `if(window.LazyLoadImages)LazyLoadImages.init();`).

uBlock heeft de laatste tijd zijn vizier op ons gericht en maakt daarbij elke keer weer wat stuk :(

Bugmelding mag dus hier: https://github.com/uBlockOrigin/uAssets/issues

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 02-05-2021 11:38 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Al gemeld zie ik, met een fijne reply van uBlock :( https://github.com/uBlockOrigin/uAssets/issues/8994

Fijne beschuldiging ook; wij hebben helemaal niets aangepast...

[ Voor 24% gewijzigd door crisp op 02-05-2021 13:17 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
Qua Brave browser werkt het allemaal weer. Geen update van de browser gehad, maar dat was ook niet toen het opeens faalde. Ik gok dat ze onderwater wat zaken pushen mbt Shields.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Bij mij lijkt Ghostery ook weer te doen wat het moet doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Kixtart schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:15:
Die zullen waarschijnlijk ook bepaalde filterlists gebruiken en die periodiek automatisch updaten.

Intentionally left blank

Pagina: 1