Toon posts:

Overweging glasvezel maar maximaal 500/500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

We hebben momenteel Ziggo 600/40 en dat werkt best goed moet ik zeggen. Ik zou wel meer upload willen hebben maar ik vind op ons adres enkel 500/500 glasvezel, waarom kan ik geen 1000/1000 of 2000/2000 vinden? Ik dacht dat als glas er was je veel hoger kon gaan.

Ik heb gekeken via kpn, online, freedom, etc... allemaal max 500/500.

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-04-2021 16:44)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
KPN heeft momenteel ook 1000/500 abonnementen, (en ze zijn bezig om ergens dit jaar de upload te verhogen naar 1Gbit) Tweak en T-mobile hebben 1000/1000 abbo's. (afhankelijk of ze leveren op jou adres)
dit is overigens afhankelijk wat voor aansluiting je hebt; WBA of ODF...
Ik heb momenteel een KPN WBA aansluiting, een aantal maanden na oplevering heeft T-mobile ook eigen apparatuur in de PoP geplaatst waardoor ik de mogelijkheid heb om T-Mobile 1000/1000 af te nemen, dit is dan wel GPON waar ik nu aon heb...

Ik kom van een ziggo 600/50 abbo, en eigenlijk geen verschil van de 600 naar 500 download, Upload daarin tegen wel degelijk, waar ik ook ben heb ik snelle toegang tot mijn eigen data, dat verschil merk je wel wanneer je buitenhuis bent, of in de cloud werkt. Mijn Plex server heeft het bijvoorbeeld nu ook een stuk rustiger, geen transcodering nodig want genoeg bandbreedte voor alle externe gebruikers (hun download is lager dan mijn upload ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zelfs al is het 'maar' 500 upload. Dan is het altijd nog meer dan 10x zo snel als bij Ziggo... ;)

Is dat nog niet genoeg?

En gebruik je dat ook effectief? M.a.w. is jouw lokale netwerk en de ontvangende kant wel voorbereid op 500Mb/s throughput?

Want een speedtest op zich zegt niet zoveel... :)

En/of heb je een specifieke toepassing waarmee je die enorme upload snelheid goed kan gebruiken? Mits de ontvangende kant dat natuurlijk ook ondersteunt!

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 30-04-2021 14:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Dat kan aan veel factoren liggen, o.a. aan de infra naar de verdelerkast waarvanuit het uiteindelijk naar jou toe gaat. Ook is lang nog niet gezegd dat in de toekomst geen snellere abonnementen beschikbaar komen. Van 600 naar 500 is maar een kleine afname en je zit op dit moment al zeer diep in het segment dat je daar in de praktijk nog niks van merkt. Je upload gaat wel drastisch omhoog. Ik zou het wel weten, als je meer upload wilt hebben. Blijven alleen de voorwaarden en diensten van beide providers over waar je over na moet denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik had ooit een 200/200 verbinding via FttH en gedowngrade naar 'slechts' 100/100.

Heb ik dat in de praktijk ooit gemerkt? Nou, niet echt... Alleen is het wat goedkoper per maand!
Ben nog steeds blij dat het een symmetrische verbinding is en dat ping/latency gewoon uitstekend zijn.

En met dit soort snelheden:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/11346858205.png
kan ik niet klagen.

Als je idd dagelijks b.v. enorme hoeveelheden data synchroniseert tussen systemen, dan kan een dikkere pijp natuurlijk prettiger zijn. Zowel up als down.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
KPN heeft momenteel ook 1000/500 abonnementen, (en ze zijn bezig om ergens dit jaar de upload te verhogen naar 1Gbit) Tweak en T-mobile hebben 1000/1000 abbo's. (afhankelijk of ze leveren op jou adres)
dit is overigens afhankelijk wat voor aansluiting je hebt; WBA of ODF...
Ik heb momenteel een KPN WBA aansluiting, een aantal maanden na oplevering heeft T-mobile ook eigen apparatuur in de PoP geplaatst waardoor ik de mogelijkheid heb om T-Mobile 1000/1000 af te nemen, dit is dan wel GPON waar ik nu aon heb...

Ik kom van een ziggo 600/50 abbo, en eigenlijk geen verschil van de 600 naar 500 download, Upload daarin tegen wel degelijk, waar ik ook ben heb ik snelle toegang tot mijn eigen data, dat verschil merk je wel wanneer je buitenhuis bent, of in de cloud werkt. Mijn Plex server heeft het bijvoorbeeld nu ook een stuk rustiger, geen transcodering nodig want genoeg bandbreedte voor alle externe gebruikers (hun download is lager dan mijn upload ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ehtweak schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:22:
Zelfs al is het 'maar' 500 upload. Dan is het altijd nog meer dan 10x zo snel als bij Ziggo... ;)

Is dat nog niet genoeg?

En gebruik je dat ook effectief? M.a.w. is jouw lokale netwerk en de ontvangende kant wel voorbereid op 500Mb/s throughput?

Want een speedtest op zich zegt niet zoveel... :)

En/of heb je een specifieke toepassing waarmee je die enorme upload snelheid goed kan gebruiken? Mits de ontvangende kant dat natuurlijk ook ondersteunt!
Dank je voor de info! Alleen de upload is het voor mij ook niet omdat we met een aantal TV's zitten die nu simpele CI+ smartcards hebben en dus geen extra kosten/kastjes nodig hebben. Maar als de download ook nog flink omhoog gaat en dan de upload is wel fijn, inderdaad zoals je zegt, vooral voor eigen toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:29:
Dat kan aan veel factoren liggen, o.a. aan de infra naar de verdelerkast waarvanuit het uiteindelijk naar jou toe gaat. Ook is lang nog niet gezegd dat in de toekomst geen snellere abonnementen beschikbaar komen. Van 600 naar 500 is maar een kleine afname en je zit op dit moment al zeer diep in het segment dat je daar in de praktijk nog niks van merkt. Je upload gaat wel drastisch omhoog. Ik zou het wel weten, als je meer upload wilt hebben. Blijven alleen de voorwaarden en diensten van beide providers over waar je over na moet denken.
Klopt van 40 upload naar 500 is natuurlijk enorm, 500/600 download zelden nodig maar soms wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel! Ik heb nu een beter beeld.
Pagina: 1