Vergunning nodig voor buitentrap vanaf 1e verdieping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvandermeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-01-2023
Over 2 maanden kunnen wij ons nieuwe koophuis betrekken. Het is een drive-inwoning. Bij dit type woningen is de woonkamer op de 1e verdieping en bestaat de begane grond uit een garage en slaapkamer.

Nu willen we eigenlijk de mogelijkheid verkennen tot het aanleggen van een verhoogde veranda op de 1e verdieping i.c.m. met een trap naar de achtertuin. Op dit moment is het gewoon een vlakke gevel. We zouden dan dus het volgende moeten doen:
- een raam moeten vervangen voor een deur.
- Een veranda/balkon maken op poten, die uitlijnt met de vloer van de eerste verdieping
- Een trap van de veranda naar de tuin (Wentel- of reguliere trap)

We hebben dit elders in de wijk ook gezien op verschillende plekken. Heb je voor dergelijke bouwwerken een vergunning nodig? Voor het veranderen van kozijnen in achtergevel niet. Voor een terrasoverkapping tot 30cm boven de 1e verdieping niet.

Voor de beeldvorming: https://www.werkspot.nl/i...b76-be17-bc1971a12edb.png
Wij zouden dan wellicht de veranda over de gehele breedte van de woning willen, maar dat is optioneel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hangt denk ik van de gemeente af of dat nodig is of niet. Heb je daar de vraag al uitgezet?

edit: een snelle google leidt tot dit:
Is voor het plaatsen van een buitentrap een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen vereist?

Een buitentrap is een bouwwerk. Het plaatsen van een buitentrap wordt niet specifiek genoemd in bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) Het plaatsen van een buitentrap kan niet gezien worden als een “verandering van een bouwwerk” (zie bijlage II Bor, artikel 3 onderdeel 8 en de bijbehorende toelichting), omdat een buitentrap zelf een bouwwerk is. Het plaatsen van een buitentrap is dus het toevoegen van een bouwwerk aan een bestaand bouwwerk. Voor het plaatsen van een buitentrap is dus een omgevingsvergunning vereist.

[ Voor 80% gewijzigd door spone op 30-04-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:57
Bespreek je dit wel van tevoren met je buren? Dat je niet vanaf je balkon/terras je buurvrouw in haar bikini ziet liggen?

Los dat dat al kan als je bij je raam in de woonkamer staat, is dit zeker iets wat ik met buren zou bespreken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:17
President schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:03:
Bespreek je dit wel van tevoren met je buren? Dat je niet vanaf je balkon/terras je buurvrouw in haar bikini ziet liggen?
Tsja, hoe lelijk ze ook is, je kunt haar toch niet verbieden om te gaan zonnen in haar eigen tuin; de welstandscommissie gaat alleen over onroerend goed. :+

Maar los daarvan; bouwwerk zelf lijkt me een uitgeklede versie van de traditionele vergunningsvrije uitbouw. Maar het directe zicht op de buren is mogelijk wel vergunningsplichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 07:41
Als ik mij niet vergis gaat dit meer richting een dakterras en zal dus echt wel een vergunning voor nodig zijn.

https://bouwadviesshop.nl...ning-dakterras-aanvragen/

[ Voor 29% gewijzigd door 1107972 op 30-04-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:12
Een vergunningvrije aanbouw mag uit maximaal 1 bouwlaag bestaan. Hier is sprake van 2 bouwlagen. Onder en op de 'veranda'.

Zoals ook al geciteerd van de helpdesk bouwregels is de trap ook vergunningplichtig.

Het is dus handig om te kijken wat is toegestaan op basis van het bestemmingsplan. Zie hiervoor https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Gebanned schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:09:
[...]

Tsja, hoe lelijk ze ook is, je kunt haar toch niet verbieden om te gaan zonnen in haar eigen tuin; de welstandscommissie gaat alleen over onroerend goed. :+

Maar los daarvan; bouwwerk zelf lijkt me een uitgeklede versie van de traditionele vergunningsvrije uitbouw. Maar het directe zicht op de buren is mogelijk wel vergunningsplichtig.
creatief gedacht maar een traditionele uitbouw heeft een Max hoogte en daar komt deze trap echt wel boven
Pagina: 1