Bluetooth streamer of receiver met netwerk functionaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friander
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik luister al heel lang muziek en altijd via een stereo ( vintage) versterker met platenspelers en een CD speler.
Ik heb ook Spotify en Deezer en luister dit via een simpele Logitech bluetooth streamer via mijn Iphone en mijn stereo versterker.
Als ik nu een netwerk versterker zou kopen, bijv. de Yamaha R-N602, wat zou daarvan het voordeel zijn boven mijn huidige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Titel van het topic aangepast, een "netwerk versterker" is mijns inziens een ander device.

Ontopic:
Het zal in deze vooral gaan om de bron en hoe deze aan wordt gestuurd. Bijvoorbeeld Spotify op de mobiele telefoon via Bluetooth naar de Logitech Bluetooth Streamer versus Spotify Connect zoals dit op de Yamaha aanwezig is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friander
Thx, ja precies. Waarom zou je een receiver met netwerk functionaliteit kopen terwijl je hetzelfde kunt doen met een heel klein goedkoop apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:26
friander schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:04:
Thx, ja precies. Waarom zou je een receiver met netwerk functionaliteit kopen terwijl je hetzelfde kunt doen met een heel klein goedkoop apparaat?
Je doet niet precies hetzelfde, Spotify Connect maakt een eigen verbinding onafhankelijk van je telefoon, met Bluetooth gebruik je de Spotify verbinding op je tefoon. Theoretisch is de maximale kwaliteit lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:09
friander schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:04:
De Yamaha kan nog wel meer dan alleen bluetooth-audio afspelen. De versterker speelt zelf waardoor de muziek ook doorspeelt als je telefoon uit bluetooth-bereik is. Ook ben je voor de bediening niet afhankelijk van één telefoon. Als je met meer personen een huishouden vormt kunnen jullie allemaal de versterker bedienen. Met Yamaha musiccast kun je verder ook multiroom audio realiseren. Koop een losse musiccast speaker voor in je keuken/tuin/wc/whatever en ze kunnen allemaal synchroon hetzelfde spelen (of allemaal iets anders als je dat liever wil). Of dat voor jou voordelen zijn kun je alleen zelf bepalen.

De bluetooth audio adapter van logitech heeft trouwens geen versterkers aan boord, dus de vergelijking met een receiver is niet helemaal eerlijk. Als je al een versterker hebt kun je ook met alleen een streamer de musiccast-functionaliteit toevoegen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friander
martyw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:55:
[...]

Je doet niet precies hetzelfde, Spotify Connect maakt een eigen verbinding onafhankelijk van je telefoon, met Bluetooth gebruik je de Spotify verbinding op je tefoon. Theoretisch is de maximale kwaliteit lager
En als ik Deezer HiFi gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friander
T-MOB schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:06:
[...]

De Yamaha kan nog wel meer dan alleen bluetooth-audio afspelen. De versterker speelt zelf waardoor de muziek ook doorspeelt als je telefoon uit bluetooth-bereik is. Ook ben je voor de bediening niet afhankelijk van één telefoon. Als je met meer personen een huishouden vormt kunnen jullie allemaal de versterker bedienen. Met Yamaha musiccast kun je verder ook multiroom audio realiseren. Koop een losse musiccast speaker voor in je keuken/tuin/wc/whatever en ze kunnen allemaal synchroon hetzelfde spelen (of allemaal iets anders als je dat liever wil). Of dat voor jou voordelen zijn kun je alleen zelf bepalen.

De bluetooth audio adapter van logitech heeft trouwens geen versterkers aan boord, dus de vergelijking met een receiver is niet helemaal eerlijk. Als je al een versterker hebt kun je ook met alleen een streamer de musiccast-functionaliteit toevoegen.
Mij gaat het puur om de geluidskwaliteit. Is deze beter wanneer je de Yamaha zou gebruiken of is dat gelijk met een bluetooth streamer van Logitec via mijn gewone versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:26
friander schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:23:
[...]

En als ik Deezer HiFi gebruik?
Dan geldt hetzelfde. Maar kijk ook even naar de streamer die @T-MOB linkt, deze biedt je alle voordelen van directe streaming zonder Bluetooth kwaliteits verlies op je huidige stereo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:03
friander schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:25:
[...]

Mij gaat het puur om de geluidskwaliteit. Is deze beter wanneer je de Yamaha zou gebruiken of is dat gelijk met een bluetooth streamer van Logitec via mijn gewone versterker?
Dat hangt af van de Bluetooth codec die je gebruikt.
In het algemeen is Bluetooth audiostreamen van een veel lagere kwaliteit dan Spotify Connect op hoge kwaliteit.

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
friander schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:25:
[...]
De logitech streamer ondersteut bluetooth 3 met A2DP. Daarbij wordt een lossy (SBC) codec gebruikt en verlies je dus wat kwaliteit ten opzichte van het lossless Deezer Hifi. De Yamaha ondersteund ook AAC in zijn bluetooth-verbinding en zal daardoor al iets beter klinken bij bluetoothgebruik (als je telefoon ook AAC ondersteund). Spelen van deezer zal losseless zijn op de Yamaha.

Dit onder de aanname dat de bestaande versterker gelijk klinkt aan de vintage versterker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friander
T-MOB schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:07:
[...]

De logitech streamer ondersteut bluetooth 3 met A2DP. Daarbij wordt een lossy (SBC) codec gebruikt en verlies je dus wat kwaliteit ten opzichte van het lossless Deezer Hifi. De Yamaha ondersteund ook AAC in zijn bluetooth-verbinding en zal daardoor al iets beter klinken bij bluetoothgebruik (als je telefoon ook AAC ondersteund). Spelen van deezer zal losseless zijn op de Yamaha.

Dit onder de aanname dat de bestaande versterker gelijk klinkt aan de vintage versterker natuurlijk.
Dus het voordeel van de Yamaha is betere bluetooth verwerking. Geldt dat dan ook voor de WXAD-10? Spotify heeft connect maar Deezer niet. Hoe kun je dan al streamend gebruik maken van de lossless hifi kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
friander schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:48:
[...]
Dus het voordeel van de Yamaha is betere bluetooth verwerking. Geldt dat dan ook voor de WXAD-10? Spotify heeft connect maar Deezer niet. Hoe kun je dan al streamend gebruik maken van de lossless hifi kwaliteit?
Bij Yamaha musiccast zit een eigen app. Daarin kun je muziek kiezen van je eigen nas, of deezer, of tidal, of internetradio, of, of, of.
Het verschil tussen de twee apparaatjes is dat je met de logitech een soort van bluetooth-speaker van je versterker maakt. Met de WXAD maak je er een muziekspeler van die je met je telefoon kunt bedienen. Er zijn trouwens meer merken die dit soort functionaliteit hebben. Denon heeft Heos, en dan heb je nog bluesound en sonos, of je kunt zelf wat maken met een raspberry pi met volumio :)

Pagina: 1