Mijn oven klinkt als een geigerteller uit Half Life

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30
het gaat om een inbouw combimagnetron (ICM)

Mijn vraag
Mijn oven klinkt als Half-Life / een geigerteller.
Is dit schadelijk/gevaarlijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ETNA t2144rvs e04 inbouwoven combimagnetron

uit het bedieningspaneeltje van de oven komt een krakend geluid. Ik vermoed een spoel, maar ik weet niet genoeg van oven elektronica om vast te stellen of dit gevaarlijk is. Oven werkt verder prima.

https://streamable.com/zx9sgr

Geluid lijkt uit het rechterdeel te komen (gefilmd tussen de gaten bedieningspaneel/klep

Oven staat hier uit. Klep open/klep dicht geen verschil.
Ik lees veel matige reviews (https://www.kieskeurig.nl...366-etna-t2144rvs/reviews), ook wij hebben last van een slecht functionerende tijdknop.

Vraag me af of het nog een lang leven beschoren is en of ik dit zelf evnt zou kunnen oplossen (ben wel handig).
Iemand ideeen? M.n. of dit opeens kortsluiting oid kan geven. Voor nu staat de zekering om.

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 30-04-2021 14:24 ]

Beste antwoord (via FitTiv op 26-09-2022 17:59)

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik heb de stuurprint op de magnetron van Whirlpool vervangen. Was 55euro...nou ja, dan maar het zekere voor het onzekere nemen. Nu is het probleem weg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Dit klinkt niet als een spoel, eerder als een rat :p.
Kan je hem eruit halen om preciezer te zien waar het geluid vandaan komt? Voor reparatie/vervanging moet dat toch al.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56

mwa

Dubbelcheck even of er geen headcrab in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:27
Ik zou er niet te moeilijk over doen en gewoon iets nieuws bij koudblauw of ergens anders bestellen. Het is misschien zuur van het geld maar je wilt geen risico lopen op brand. Ik zou hem zeker niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mechanische tijdklokken maken vaak een beetje geluid, ook een tijdje nadat ze zijn afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
Heb je nog garantie? Misschien kan je daar gebruik van maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
het geopend gebruiken van magnetrons is niet zonder gevaar! niet alleen voor je wifi, maar ook voor jezelf! gelukkig zitten de meeste magnetrons dichtgeschroefd met een niet standaard schroef.

open de magnetron niet als je niet precies weet wat je doet !!!!

[ Voor 15% gewijzigd door PetervdM op 30-04-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Dank voor alle reacties.
Dre schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:12:
Mechanische tijdklokken maken vaak een beetje geluid, ook een tijdje nadat ze zijn afgelopen.
Dit duurt nu al een paar uur. En gisteren hebben we de oven niet gebruikt (alleen om te controleren of ie nog warm werd nadat het geluid wss vastgesteld)
mwa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:41:
Dubbelcheck even of er geen headcrab in zit
_O- ooh dat was die krokante vleeslucht gister na 200 graden test >:)
Lelletje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:14:
Heb je nog garantie? Misschien kan je daar gebruik van maken?
Ding is denk ik 7j oud, nee dus
PetervdM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:14:
het geopend gebruiken van magnetrons is niet zonder gevaar! niet alleen voor je wifi, maar ook voor jezelf! gelukkig zitten de meeste magnetrons dichtgeschroefd met een niet standaard schroef.

Was niet van plan m geopend te gebruiken.
Alleen iets nameten of vervangen eventueel van de elektronica
99ruud99 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:20:
Dit klinkt niet als een spoel, eerder als een rat :p.
Kan je hem eruit halen om preciezer te zien waar het geluid vandaan komt? Voor reparatie/vervanging moet dat toch al.
Ja goeie, alleen even de tijd vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-05 05:02
Als je die reviews leest dan lijkt dit geen kwaliteitsproduct. Ik heb hier al jaren een Sharp combi magnetron en die dingen zijn bijna niet stuk te krijgen. Het enige zwakkere punt os dat de keramische pin van het draaiplateau na een jaar of 10 vervangen moest worden, iets wat je prima zelf kan doen. Onderdeel was ook nog gewoon verkrijgbaar.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
PetervdM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:14:

Hier boven schrijft TS dat hij eventueel iets elektronisch wil nameten en/of vervangen.

!!KNUTSEL NOOIT MAAR DAN NEVER EVER NOOIT ZONDER KENNIS AAN EEN MAGNETRON!!

De magnetronbuis is doorgaans afgeschermd. Maar kruipt er toch een ontlading naar jezelf dan heb je 99,9999% kans dat het einde oefening voor jezelf is. Vergelijk het met een kleuren CRT. Een geladen CRT kan je al een klap van jewelste geven, maar dat is als je geen zwakke rikketik hebt meer flink schrikken en pijn. (Kan ik uit ervaring vertellen :+ ) Een magnetron frituurt je instant.

Een gewaarschuwd mens..

[ Voor 13% gewijzigd door DeVins op 30-04-2021 11:24 ]

antihipsteralliance

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 22:36
FitTiv schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:31:
Dank voor alle reacties.
[...]

Was niet van plan m geopend te gebruiken.
Alleen iets nameten of vervangen eventueel van de elektronica

[...]
Een magnetron kan ook zeer gevaarlijk zijn wanneer deze niet op het stroom is aangesloten omdat deze condensatoren bevat een lading lang vast kunnen houden. Zie https://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm#micsaf.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:18
FitTiv schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:04:

Mijn oven klinkt als Half-Life / een geigerteller.
Half Life 3 confirmed ?

Sorry, kon het niet laten :/

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Oke, het is me inmiddels duidelijk dat ik hier zelf niks aan ga doen. :)

Resteert de vraag: kan het kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@FitTiv Mooie kans om eens onder het schoonmaken van de magnetron uit te komen en een nieuwe aan te schaffen? :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
Kan er niks tussen de ventilator gekomen zijn? Dat lijkt me nl een meer realistisch scenario. Probeer het eens met stofzuiger op de ventilatiegleuven aan de achterkant of een compressortje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 08:43
DeVins schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:21:
[...]

Hier boven schrijft TS dat hij eventueel iets elektronisch wil nameten en/of vervangen.

!!KNUTSEL NOOIT MAAR DAN NEVER EVER NOOIT ZONDER KENNIS AAN EEN MAGNETRON!!

De magnetronbuis is doorgaans afgeschermd. Maar kruipt er toch een ontlading naar jezelf dan heb je 99,9999% kans dat het einde oefening voor jezelf is. Vergelijk het met een kleuren CRT. Een geladen CRT kan je al een klap van jewelste geven, maar dat is als je geen zwakke rikketik hebt meer flink schrikken en pijn. (Kan ik uit ervaring vertellen :+ ) Een magnetron frituurt je instant.

Een gewaarschuwd mens..
Ik bevestig iig de klap van een CRT. Is een tijd geleden dus toen was ik nog een jonge god ;), maar ik kon 2,5 uur m'n arm niet gebruiken en ik heb me de hele dag tintelig gevoeld.
Als zo'n magnetron meer klap geeft (dat weet ik niet, maar gezien de vermogens klinkt het niet onaanemelijk) zou ik er inderdaad voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
ArnieNFW schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:36:
Kan er niks tussen de ventilator gekomen zijn? Dat lijkt me nl een meer realistisch scenario. Probeer het eens met stofzuiger op de ventilatiegleuven aan de achterkant of een compressortje.
De oven staat uit en ventilator draait niet. Vandaar het vermoeden van iets elektronisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
Heb je wellicht radioactief afval in huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Mijn oven doet dat af en toe, al jaren.
De timer die er in zit is mechanisch. Ik vermoed dat de spanning er wat af is en de tandwielen niet meer 100% tegen elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een inbouwoven heeft toch geen magnetron? Je kan de timer toch ook aanzetten zonder dat de oven aan is, of gaat dat bij deze oven niet. Dan hoor je of het de timer is. Ik gebruik sowieso de timer van de smartwatch bij de timer van onze oven (want de oven gaat gewoon door nadat de timer klaar is). Anders gebruik je hem gewoon zonder de timer, als die hetzelfde doet als bij onze oven dan is dat niks behalve een belletje af laten gaan wat een losse kookwekker van 1 euro ook kan :p

Een magnetron zou ik ook afblijven, maar dat zit er toch niet in?

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 30-04-2021 13:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insane7
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-04 20:26
Mijn oven heeft exact hetzelfde geluid. Is wel van een ander merk en heeft geen mechanische klok. Na gebruik haal ik gewoon de stroom eraf en is het geluid weg. Ik gebruik hem zo al jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Marzman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:17:
Een inbouwoven heeft toch geen magnetron? Je kan de timer toch ook aanzetten zonder dat de oven aan is, of gaat dat bij deze oven niet. Dan hoor je of het de timer is. Ik gebruik sowieso de timer van de smartwatch bij de timer van onze oven (want de oven gaat gewoon door nadat de timer klaar is). Anders gebruik je hem gewoon zonder de timer, als die hetzelfde doet als bij onze oven dan is dat niks behalve een belletje af laten gaan wat een losse kookwekker van 1 euro ook kan :p

Een magnetron zou ik ook afblijven, maar dat zit er toch niet in?
Een inbouwoven niet.
Maar dit is een combimagnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ChinaGeek schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:42:
[...]

Een inbouwoven niet.
Maar dit is een combimagnetron.
Het ziet er uit als een inbouw waar hij naar linkt :) Maar in de tekst staat inderdaad ook dat het een magnetron is. Dan zou ik er afblijven.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Inderdaad een inbouw combimagnetron (ICM) (die we eigenlijk alleen als oven gebruiken...vandaar de verwarring)

De ICM heeft geen aparte timer.
En klinkt dus zo als de ICM uitstaat en niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
cadsite schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:10:
Mijn oven doet dat af en toe, al jaren.
De timer die er in zit is mechanisch. Ik vermoed dat de spanning er wat af is en de tandwielen niet meer 100% tegen elkaar zitten.
Ik stel de tijd in dmv een draaiknop en dan wordt dit digitaal weergegeven op de display (het is dus geen kookwekker-style timer)

Hoe kom ik erachter of de timer mechanisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:52

HugoBoss1985

Xenotech

Ik kan wel even langskomen met een crowbar om hem open te maken :+

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-04-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 16:48
Heb je de stroom er al eens helemaal afgehad?
Mijn combi magnetron/oven doet zoeits ook af en toe. Vanuit het niks. Vaak is een keer start/stop of een pedagogische tik/klep deur dicht, genoeg om het te laten stoppen.
Het klinkt bij ons alsof er een fan wil starten maar niet op gang komt oid. beetje "rammelend" geluid.
Begon paar jaar geleden. Ding is zeker 10 jaar oud, maar werkt nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
insane7 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:21:
Mijn oven heeft exact hetzelfde geluid. Is wel van een ander merk en heeft geen mechanische klok. Na gebruik haal ik gewoon de stroom eraf en is het geluid weg. Ik gebruik hem zo al jaren
Toevallig een inventum of atag?
Die schijnen hetzelfde ICM te hebben met ander merkplaatje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
GeeEs schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:30:
Heb je de stroom er al eens helemaal afgehad?
Mijn combi magnetron/oven doet zoeits ook af en toe. Vanuit het niks. Vaak is een keer start/stop of een pedagogische tik/klep deur dicht, genoeg om het te laten stoppen.
Het klinkt bij ons alsof er een fan wil starten maar niet op gang komt oid. beetje "rammelend" geluid.
Begon paar jaar geleden. Ding is zeker 10 jaar oud, maar werkt nog perfect.
Stroom is er af geweest ja.

En ter verduidelijking de ICM staat uit als dit geluid te horen is. Geen fan, geen vermogen, alleen tijdsweergave (klok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insane7
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-04 20:26
FitTiv schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:32:
[...]

Toevallig een inventum of atag?
Die schijnen hetzelfde ICM te hebben met ander merkplaatje erop.
Nee, is een Domo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf een lol, bel een lokale witgoedboer met een eigen technische dienst en leg het voor.
Die van ons heeft een dermate service dat als ze iemand langssturen, het niet te maken is en je bij hen een nieuw apparaat koopt, je de inzet van de TD op locatie terugkrijgt. Zou me niks verbazen als er dan meer hebben.

En idd, zelf niet aan een magnetron knutselen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Klinkt in mijn oren als of ergens slecht contact in de oven zit wat je hoort knetteren . Dit kan trouwens brand veroorzaken. Ik zal zeggen repareren of weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

fastedje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:58:
Als je die reviews leest dan lijkt dit geen kwaliteitsproduct. Ik heb hier al jaren een Sharp combi magnetron en die dingen zijn bijna niet stuk te krijgen. Het enige zwakkere punt os dat de keramische pin van het draaiplateau na een jaar of 10 vervangen moest worden, iets wat je prima zelf kan doen. Onderdeel was ook nog gewoon verkrijgbaar.
Sharp niet kapot te krijgen?

En de 59 seconden bug (damper-motor)? Zoals ook hier beschreven staat.
https://www.sharponderdel...mper-motor-rmotda191wre0/

Gewoon uit het niets, was not amused.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:18
Klinkt meer alsof er een oude floppydisk lezer in verwerkt zit..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 08:00
Hier thuis ook een oude Etna combimagnetron (wel vrijstaand). Die maakt ook zo'n soort geluid. Al een paar jaar....

Ik vermoed dat het met vocht te maken heeft, omdat het meer is als we aan het koken zijn. Onze 'oplossing' is zo'n schakelstopcontact ertussen. Gewoon voordat we dat ding gebruiken even 'klik' ding aan en gaan.
Verder niet naar omgekeken. Klinkt inderdaad niet al te best, maar als hij nu nog steeds niet stuk is, zal het zo'n vaart niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerPee
Ik wil toch even aangeven dat ik ook een magnetron heb die dit geluid geeft; een Whirlpool PRO25IX. Aangezien ik wel handig ben met elektra heb ik de ontstoringscondensator vervangen, maar dit hielp niets.

Vermoedelijk is het iets op de stuurprint van de magnetron...tensotte; zoveel onderdelen zitten er nu ook weer niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Drucchi schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 01:51:
Hier thuis ook een oude Etna combimagnetron (wel vrijstaand). Die maakt ook zo'n soort geluid. Al een paar jaar....

Ik vermoed dat het met vocht te maken heeft, omdat het meer is als we aan het koken zijn. Onze 'oplossing' is zo'n schakelstopcontact ertussen. Gewoon voordat we dat ding gebruiken even 'klik' ding aan en gaan.
Verder niet naar omgekeken. Klinkt inderdaad niet al te best, maar als hij nu nog steeds niet stuk is, zal het zo'n vaart niet lopen.
Ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan. Ding is nu weer stil. Self healing! Als het terug komt zie ik wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
WVb >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• PowerPee
Ik heb de stuurprint op de magnetron van Whirlpool vervangen. Was 55euro...nou ja, dan maar het zekere voor het onzekere nemen. Nu is het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1618
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 11:30
Goede omschrijving van het probleem btw ik dacht: dat vind ik nooit… :+ Mijn Edna maakt dit geluid al een tijdje, zonder idd in gebruik problemen te geven.
Helaas nu nog niet precies duidelijk wat er mee aan de hand is maar ik zet er denk ik ook maar een schakelaar tussen ;)
Pagina: 1