Axiale condensator met kleurcode ontcijferen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 12:58
Op een printplaat ben ik een aantal componenten aan het vervangen. Zo ook een axiale condensator welke gemarkeerd is met kleurcodes. In de afbeelding zie je de rechtse welke letterlijk kapot is, maar gelijk is aan de linker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUQ_14h9SJh2vNI6iZ1FNGoxkXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmJDYeyJ9fcOOLD6aYkjM14q.png?f=fotoalbum_large

Aangezien ik gewend ben om lekker de waarden van (grotere) condensatoren af te lezen, kwam ik op internet https://www.dcode.fr/capacitor-color-code tegen, via waar ik 10nF als waarde voor deze condensator terugvind wanneer ik bruin/zwart/oranje als kleurcodes invul.

Aangezien ik zelf niet ver genoeg geschoold ben om in te schatten of dit een correcte waarde kan zijn, hoop ik dat iemand mij hierbij kan helpen. Lees ik de kleurcode in de goede richting af? Wat ik zo kan zien is de afstand tussen zwart en oranje iets groter dan tussen bruin en zwart, wat dus zou moeten betekenen dat oranje het laatste deel van de kleurcode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Misschien zie ik het verkeerd, maar het lijkt mij bruin zwart zwart, Dat zou dan 10 pF betekenen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Ik heb even wat geprutst met het contrast/brightness, en het zijn toch drie verschillende kleuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdBUPMqAT5a36YB1nEqAwmKNJdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/idHEbW40BJCx23GySKtA6UBE.jpg?f=user_large

Maar, als jij de oranje band als bruin aanziet, dan betekent dit volgens mij dat jij de volgorde van kleuren in de andere richting leest dan dat ik doe. Zit ik daar verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 20:12
Zo te zien zitten die rond een spannignsregelaar (7815 / 7805 ?) dan is dat verder weinig kritisch. Een standaard waarde is daar iets van 100nF

als het bruin zwart oranje is dan is het 10n, bruin zwart geel maakt 100n

Wat dan wel weer de vraag brengt waarom je "wat componenten" aan het vervangen bent? Dat ruikt een beetje naar willekeur.

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 30-04-2021 10:02 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Bedankt. Ze zitten inderdaad rond een spanningsregelaar, een LD1085V50, waarvan de 5V output defect is. Het is een leer-experiment in het foutzoeken voor me. Het gaat om een PCB van de buitenunit van een oudere warmtepomp, waarvan verder nog de driver van de compressormotor defect is én een aantal transistoren zichzelf hebben verwijderd.

Aangezien ik wat muizenkeutels tegenkwam in die buitenunit en er (beperkt) wat geknaagd is, verwacht ik dat ongedierte het zaakje gesloopt heeft.

Om het systeem weer aan de gang te krijgen moet volgens de storings-zoek-diagrammen het hele PCB van de buitenunit vervangen worden (wat me gezien de defecten ook logisch lijkt en wat je zegt gezien mijn ervaring ook de enige oplossing is), maar de vraag is of dat realistisch is gezien het feit dat de unit al meer dan 10 jaar oud is, en zo'n PCB tussen de 400-500 euro kost. Daarnaast hebben we ook nog een losse CV ketel hangen die wellicht over 5 jaar ook vernieuwd moet worden. Maargoed, dat is een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is de regelaar defect of zit er (ook) een sluiting achter?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 26-06 20:12
Precies, een sluiting verderop zou ook mijn eerste gok zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Ik heb het output-pootje losgehad, en wanneer ik op dat moment meet, geeft deze ook geen output.

Of er sluiting achter zit vind ik moeilijk te bepalen. Mijn multimeter piept in diodestand en de weerstand tussen de GND en de output pin van de regelaar is 1,1 ohm. Dat is vrij weinig, maar ik las op een aantal websites dat dit ook een nep-sluiting kan zijn door beveiligingen die in bijvoorbeeld een IC is ingebakken. Er zitten een aantal IC's op de 5V voedingslijn aangesloten, onder andere een gate en een microcontroller.

Bij een elco aan de 5V lijn lag wat prut op het PCB, maar hoogstwaarschijnlijk was dat iets anders omdat het loshalen van deze elco de weerstand niet wijzigde.

Mijn eerste experiment was dus om de regelaar te vervangen, en vervolgens te voelen of de IC wellicht warmloopt of eens te kijken met mijn cheapo warmtebeeldcamera (een flir one voor op mijn telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het gebruik van een zenerdiode als overspanningsbeveiliging is inderdaad normaal, ook een blusdiode in halfgeleiders om inductie en eventueel statische spanningen weg te werken ook en kan je dan ook een diodespanning meten. Een weerstand van 1 ohm op de 5v betekent toch echt een sluiting en geen verhaal van een beveiliging.

[ Voor 20% gewijzigd door memphis op 30-04-2021 12:27 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 12:43
Als je toch al aan het solderen bent, kun je niet even één pootje van die linker loshalen en dan meten met een multi-meter, of is de waarde daarvoor te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Inderdaad, die 1 ohm op 5v zou in theorie 5 A opleveren, wat me al flink leek. Wat ik nu ga proberen is de 5V weer up and running te krijgen en te controleren of er iets warm loopt.

Zo niet dan speel ik nog met de gedachten om de plek sluiting te isoleren in door wellicht banen op het PCB door te nemen zodat ik op die manier gedeelten van het PCB al kan uitzonderen.

Verder zou ik nog de diverse SMD condensatoren kunnen loshalen op de achterkant van het PCB.

Eventueel als laatste optie zou ik nog 'pootje kunnen lichten' bij IC's om te checken of het probleem daar wellicht in zit. Maar ik ben bang dat ik dat niet meer fatsoenlijk hersteld krijg omdat die zo dicht op elkaar zitten.

@Nielson Mijn multi-meter heeft geen condensator meetfunctie, vandaar dat ik probeerde de kleurcode te ontcijferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ruuds schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:49:
Ik heb even wat geprutst met het contrast/brightness, en het zijn toch drie verschillende kleuren:

[Afbeelding]

Maar, als jij de oranje band als bruin aanziet, dan betekent dit volgens mij dat jij de volgorde van kleuren in de andere richting leest dan dat ik doe. Zit ik daar verkeerd?
Nee hoor, die theorie was ingegeven door het feit dat zwart zwart bruin een onzinnige waarde is:
( 0 x 10 + 0 ) x 101 = 0 pF.

Oranje zwart bruin ( 300 pF ) past niet in de E47 reeks, dus het is aannemelijk dat het bruin zwart oranje is
en dus 10 nF
Sine schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:00:
...Wat dan wel weer de vraag brengt waarom je "wat componenten" aan het vervangen bent? Dat ruikt een beetje naar willekeur.
Dat hij C04D wil vervangen is dan wel weer begrijpelijk ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
Kleine update. Na het vervangen van C04D en de LD1085V50 was er weer 5V. Deze schakelde steeds in en uit. Ik zag met de multimeter dat de spanning steeds opliep van 0 tot 5V, en daarna weer terugviel naar 0 en weer opliep naar 5. Hoogstwaarschijnlijk een beveiliging tegen een te hoog stroomverbruik door de sluiting.

Vervolgens ben ik verder gaan zoeken door 0,5 V met een beperkt amperage op de output van de LD1085 te zetten, en zo bij componenten op zoek te gaan naar de spanningsval met de multimeter op millivolts-instelling. Deze leek rond de microcontroller op het bord het hoogst te zijn.

Ik verwachtte dus dat deze een sluiting zou hebben, en uiteindelijk heb ik er 5V/1A gezet en denk dat ik kan concluderen dat de sluiting in de microcontroller zit, aangezien dit de enige plek is die je bijna meteen fel ziet oplichten op de warmtecamera, en langzaam uitdooft wanneer de voeding wordt uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65WhYOq0KXjI-qY_xzymvivtzHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gfZn8lovcvIQD0lIHPFOlSN.jpg?f=fotoalbum_large

(de overige 'plekjes' die je links ziet zijn reflecties, er zat ongeveer 7 graden verschil tussen de rand van de chip en 'midden' in de hotspot volgens mijn hoogstwaarschijnlijk onnauwkeurige Flir One).

Nu wil ik nog gaan checken of wanneer ik de printbanen van de microcontroller-voeding doorneem de sluiting inderdaad weg is en of mijn 'diagnose' dus klopt.
Pagina: 1