Cat7 kabel met koppelstuk testen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharan
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-07-2021
Dag tweakers,
Ik heb recent een cat7 kabel met stugge kern in mijn huis aangelegd en ben nu de RJ45 connectors aan het aansluiten.
Omdat ik de kabel moest verlengen heb ik een koppelstuk van ProCabel er tussen gezet.

Ik heb de kabel getest en aan één zijde lichten de lampjes 1 t/m 8 en G in juiste volgorde na elkaar op.
Aan de andere kant lichten 2 en 3 tegelijk op. De rest wel op volgorde.

Volgens info die ik, noob op netwerk-gebied, kan vinden, zouden draden in de connector verkeerd aangesloten zijn. Voordat ik echter keer op keer een nieuwe connector aansluit ben ik benieuwd of de tester ook foutieve aansluitingen in het koppelstuk kan detecteren?

En, mochten er draden in het koppelstuk verkeerd zijn aangesloten, kan ik die dan verwisselen? Of kun je met LSA tang gemaakte verbindingen maar een maal gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:30
stugge kabel zou je moeten afwerken met een patchpaneel. meestal zet je rj45 op flexibele kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:24
draadje van het weefsel gedubbelchecked ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharan
99ruud99 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:13:
stugge kabel zou je moeten afwerken met een patchpaneel. meestal zet je rj45 op flexibele kern.
Kijk, dat wist ik niet. Kan het sowieso wel? Ik had niet echt met paneeltjes gerekend? Meer: kabel van meterkast naar modem voor tv of PS5 in woonkamer en naar modem voor tv in logeerkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharan
ijske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:13:
draadje van het weefsel gedubbelchecked ?
Dank voor je antwoord. Heb zo weinig ervaring dat ik niet weet wat je bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:02

Kheos

FP ProMod
Wacht even... Wat voor verlengstuk is dit? Een waar je je twee rj45 stekkers insteekt of een waar je de draadjes van de kabel zelf in steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharan
Eentje waar je zelf de aders met LSA tang insteekt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDRw_q_oun4utL8SWREAjl41WQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQcXygSjgclTm0xwvYpfSEjT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Pharan op 29-04-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 23:30
niet moeders mooiste manier :P maar het kan wel op zich....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:24
je hebt S/FTP daar...

als je de buitenste orange plastic wegsnijd heb je een eerst een weefsel..
als je dat weefsel naar achter trekt krijg je vaak 4 paren die telkens nog een shield hebben

vooral dat weefsel wil al wel is gaan zitten waar je niet wil , en aldus een ongewenst contact / kortsluiting maken

zeker met goed licht bekijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pharan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:23:
[...]

Kijk, dat wist ik niet. Kan het sowieso wel?
Ja, het kan wel, maar is niet per se de beste manier.
Als het kabel is die je niet vaak in en uit gaat pluggen (bijv je modem) dan zal 't wel loslopen.

Al zijn patchpaneeltjes wel makkelijker en netter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Er zijn RJ45-connectoren voor harde kern maar de meeste zijn dat niet. Het is wel belangrijk om het juiste soort te hebben, de storing die je beschrijft zou kunnen optreden met het verkeerde type.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Laatst online: 20:00
Op een cat7 kabel krijg je geen rj45 connectoren want aders zijn te dik daarvoor heb je dan van deze connectoren nodig voor stugge kabel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE1B7r2DztBvptbLh6uBilSHz4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgOdQgFMrQZGMNgaQS3hgHXy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gW98J9L54eEjwuxF__y-kS-34A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCwMxJRTyUYelEuDdi0QQw9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF0xYHY1-pAeVU7clgzT5hIk6So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GHYfTGheRAyXbkRrqy7zWij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-5omX8OL-_XxkjR_HRN8ekr0cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIuM9QeVVf2kikjrXogzfzdD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Dyckie op 30-04-2021 07:23 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Pharan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:23:
[...]
Kijk, dat wist ik niet. Kan het sowieso wel?
Ja, het kan maar ligt aan de vorm van de pinnen.
Als je een RJ45 koopt staat meestal aangegeven of het geschikt is voor stranded of solid of beide.
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/PUwjE.jpg
Note: de vorm kan afwijken, kijk op de verpakking van de RJ45 voor welk type het geschikt is.

Ik heb solid kabels door mijn PVC buizen, aan de muur heb ik een WCD met LSA en in de meterkast heb ik RJ45 solid plug gebruikt.
In de meterkast heb ik geen patch panel, maar direct aan de router aangesloten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharan
Dank voor de adviezen allemaal. Ik dacht online connectors voor cat7 kabelnet stugge kern besteld te hebben. Althans volgens die website waren ze daarvoor geschikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9aDOd3obE_cEE1oytOvxZHHi10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4v5DSfuLYiovKQWzec4H3HrB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dan naar over op andere connectors voor in de meterkast en patchplaatjes voor woon/logeerkamer.

Zijn die koppelstukken die ik heb gebruikt wel goed dan? Of zijn er daar, zoals ergens hiervoor vermeld, betere opties voor?
Ik vind dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY7VRw9mcAiB0ntT5XPAVRUPjjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCaG0JfbfGClpE4MpP9JWjNS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Doe toch niet zo moeilijk, die koppeldoosjes die je hebt voldoen prima.
Gewoon alle draadjes er voorzichtig uit trekken (zodat er geen stukjes blijven zitten), afknippen en opnieuw punchen.
En deze keer goed opletten voor kortsluiting met de mantel/braid zoals @ijske aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pharan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:09:
Dag tweakers,
Ik heb recent een cat7 kabel met stugge kern in mijn huis aangelegd en ben nu de RJ45 connectors aan het aansluiten.
Omdat ik de kabel moest verlengen heb ik een koppelstuk van ProCabel er tussen gezet.

Ik heb de kabel getest en aan één zijde lichten de lampjes 1 t/m 8 en G in juiste volgorde na elkaar op.
Aan de andere kant lichten 2 en 3 tegelijk op. De rest wel op volgorde.

Volgens info die ik, noob op netwerk-gebied, kan vinden, zouden draden in de connector verkeerd aangesloten zijn. Voordat ik echter keer op keer een nieuwe connector aansluit ben ik benieuwd of de tester ook foutieve aansluitingen in het koppelstuk kan detecteren?

En, mochten er draden in het koppelstuk verkeerd zijn aangesloten, kan ik die dan verwisselen? Of kun je met LSA tang gemaakte verbindingen maar een maal gebruiken?
Zonde van je Cat7.
In een woning is nog lang geen Cat7 nodig. De Cat6a en Cat7 netwerkkabels worden op dit moment voornamelijk gebruikt voor grotere netwerken, waar tegelijk veel data moet worden verstuurd. Of waar er piekmomenten zijn in dataverkeer. Wil je echt klaar zijn voor de toekomst, en ook over 5 jaar nog een uitstekend netwerk hebben? Neem dan de Cat6a kabel. Die voldoet met een snelheid van 10.000 Mbit/s met een doorvoersnelheid van 500mhz ruim voldoende. Je zit dan ook niet te klooien met stugge kabels en andere connectoren, maar gewoon het gebruikelijke.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharan
Dank voor alle adviezen. Ik merk dat ik ver boven mijn kunde aan de slag ben gegaan en allemaal onnodige dingen heb gegaan.

Ik stop hier en ga een professional zoeken voordat ik zelf nog meer verkloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hackus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:44:
[...]

Zonde van je Cat7.
In een woning is nog lang geen Cat7 nodig. De Cat6a en Cat7 netwerkkabels worden op dit moment voornamelijk gebruikt voor grotere netwerken, waar tegelijk veel data moet worden verstuurd. Of waar er piekmomenten zijn in dataverkeer. Wil je echt klaar zijn voor de toekomst, en ook over 5 jaar nog een uitstekend netwerk hebben? Neem dan de Cat6a kabel. Die voldoet met een snelheid van 10.000 Mbit/s met een doorvoersnelheid van 500mhz ruim voldoende. Je zit dan ook niet te klooien met stugge kabels en andere connectoren, maar gewoon het gebruikelijke.
Je kunt die "nog" weglaten. Er bestaan al Ethernetstandaarden voor hogere snelheid over koper dan 10Gbps, namelijk 25 en 40Gbps, maar die vereisen Cat8. Cat 7 is overgeslagen, net zoals Cat 4 dat was. Het is overigens ten zeerste de vraag of >10Gbps voor thuisgebruik met 25Gbase-T zal plaatsvinden. Waarschijnlijker is dat iets als 802.3bz gedaan zal wordenn een standaard bedacht worden die over bestaande Cat 6 getrokken kan worden. Cat 8 kabels ga je namelijk echt niet geinstalleerd krijgen en de standaarden vereisen bovendien zeer korte lengtes (<30m). Dat gaat niet vliegen, plus stroomverbruik van die standaarden is niet bepaald conform CE-norm. TLDR: er is op dit moment voor thuisgebruik niets toekomstvaster dan Cat6 (of 6A als je >55m nodig hebt), ongeacht hoeveel geld en moeite je er tegenaan gaat gooien.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1