Vraag over één-faseaansluiting + combi over-kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakup_Guner
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05-2021
Mijn vraag:

Ons huur woning is gerenoveerd, nu staat er het volgende in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFbqcKZVBy0mlPnVjFUOLUJO-KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25z9j3JY2npzy4VFJpILKWHq.jpg?f=fotoalbum_large
...

Ik begrijp nu het volgende niet, kan ik hier door geen inbouw oven met magnetron functie gebruiken? Mijn plan was een aparte inbouw kookplaat en aparte inbouw oven met magnetron functie installeren.

Maar door die één-faseaansluiting kan ik nu dus geen inbouw kookplaat en inbouw oven + magnetron functie inbouwen??

Ja sorry ik ben echt een leek op dit gebied en wil geen verkeerde dingen bestellen om ze daarna maar weer terug te sturen :s

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, er staat dat je op die aansluiting een kookplaat of oven kunt aansluiten, niet beide tegelijk. Als je op die wandcontactdoos een kookplaat aansluit moet je (combi)oven op een apart stopcontact waar je, volgens de handleiding, ook over beschikt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
Yakup_Guner schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:38:
Mijn vraag:

Ons huur woning is gerenoveerd, nu staat er het volgende in de handleiding:

[Afbeelding]
...

Ik begrijp nu het volgende niet, kan ik hier door geen inbouw oven met magnetron functie gebruiken? Mijn plan was een aparte inbouw kookplaat en aparte inbouw oven met magnetron functie installeren.

Maar door die één-faseaansluiting kan ik nu dus geen inbouw kookplaat en inbouw oven + magnetron functie inbouwen??

Ja sorry ik ben echt een leek op dit gebied en wil geen verkeerde dingen bestellen om ze daarna maar weer terug te sturen :s
Je kan zowel een oven/magnetron combi, als een kookplaat aansluiten.
Dit mag alleen geen apparaat zijn wat zowel kookplaat als oven combineert omdat de verwachting is dat dit te veel stroom trekt volgens de folder.

Oftewel:
kookplaat op 1e groep
Oven/magnetron op 2e groep

Kijk wel wat voor stopcontact er zit onder het aanrechtblad, maak hier een foto van en neem mee naar de zaak waar u de kookplaat koopt.
Dit zodat ze als het goed is weten welke platen wel en niet kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyriel85 op 30-04-2021 08:56 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 16:20
Je plan kan gewoon doorgaan.

Stopcontact 1 : Inbouw kookplaat

Stopcontact 2 : Inbouw oven met magnetronfunctie

Zoals @Cyriel85 hierboven zegt, kijk goed naar het stopcontact. Het kan zijn dat je hiervoor een Perilex-stekker voor nodig hebt. Voordat je apparatuur besteld, kijk goed naar de inbegrepen stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakup_Guner
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05-2021
Thnx, ik zal er zeker rekening mee houden ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Je kunt wel een kookplaat plaatsen, maar geen fornuis.

Waarschijnlijk zal er een kookgroep met Perilex contactdoos zitten voor een kookplaat van maximaal 7,4kW. Let er op dat de kookplaat geschikt is voor een kookgroep.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Frieks schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:03:
Het kan zijn dat je hiervoor een Perilex-stekker voor nodig hebt. Voordat je apparatuur besteld, kijk goed naar de inbegrepen stekker.
Heel vaak zit er bij kookplaten helemaal geen stekker aan, of zit deze er los bij. Dat is expres, omdat Perilex geen standaard is qua aansluiting van de draden. Als je er niks van weet, laat je dit best installeren door een electricien of op zijn minst door iemand die snapt wat hij/zij aan het doen is.

Een combi-oven heeft meestal een gewone stekker en die kan dus op een gewone wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat zijn inderdaad beperkingen vanwege de 1 fase aansluiting. Inductie fornuizen met oven(s) hebben over het algemeen een aansluitwaarde die niet haalbaar is op 1 fase. Die van ons heeft bijvoorbeeld, voor normaal huishoudelijk gebruik, een krachtgroep van 3x 16A nodig. Voor zwaar gebruik adviseren ze zelfs 3x 25A. Hiervoor hebben we dus de aansluiting moeten verzwaren van 1x 35A naar 3x 25A.

Maar een max. 7.4 kW inductieplaat gecombineerd met een simpele combi-over zal geen probleem zijn. Ga ik er wel vanuit dat je niet 4 pitten op vol vermogen + de oven + de wasmachine tegelijkertijd gaat gebruiken. Denk dat je dan teveel gaat vragen van 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 16:20
Wilke schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:15:
[...]

Heel vaak zit er bij kookplaten helemaal geen stekker aan, of zit deze er los bij. Dat is expres, omdat Perilex geen standaard is qua aansluiting van de draden. Als je er niks van weet, laat je dit best installeren door een electricien of op zijn minst door iemand die snapt wat hij/zij aan het doen is.

Een combi-oven heeft meestal een gewone stekker en die kan dus op een gewone wandcontactdoos.
Dat klopt. Maar de bedrading naar een Perilex-stekker t.o.v. een normale 2-polige stekker zijn verschillend. Die draden zitten natuurlijk aan de kookplaat. Dus als je weet wat voor een stopcontact er zit, weet je ook welk type kookplaat je moet aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Frieks schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:39:
[...]

Dat klopt. Maar de bedrading naar een Perilex-stekker t.o.v. een normale 2-polige stekker zijn verschillend. Die draden zitten natuurlijk aan de kookplaat. Dus als je weet wat voor een stopcontact er zit, weet je ook welk type kookplaat je moet aanschaffen.
Ik zou het min of meer omdraaien. Bepaal hoe de Perilex aangesloten moet worden aan de hand van de kookplaat die je wil hebben. Voor een 1 fase kookgroep zal het waarschijnlijk doorgaans 2x fase, 2x nul, 1x aarde zijn. (Voor een krachtgroep is dat 3x fase, 1x nul en 1x aarde.)

Bestaan er eigenlijk wel inductie kookplaten die bruikbaar zouden zijn op 1x 16A? Kan het me bijna niet voorstellen. Dan heb je max. 3.7 kW. Een 2- of 3-pittertje misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:52:
[...]

Bestaan er eigenlijk wel inductie kookplaten die bruikbaar zouden zijn op 1x 16A? Kan het me bijna niet voorstellen. Dan heb je max. 3.7 kW. Een 2- of 3-pittertje misschien.
Ja, die bestaan, gewoon 4 pits op 3,5kW.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:56:
[...]

Ja, die bestaan, gewoon 4 pits op 3,5kW.
Werkt dat dan wel een beetje? Gevoelsmatig lijkt het mij dat je dan niet heel veeleisend kunt zijn m.b.t. de mogelijkheden. Volgens mij moet zo'n ding dan dat kleine beetje vermogen gewoon gaan verdelen over die 4 pitten en kun je een eventuele "boost" voor het aan de kook brengen van water bijvoorbeeld wel vergeten als je al 2 pitten in gebruik hebt voor andere pannen.

Nou is die van ons best wel vlot, dus iets minder zal op zich niet direct een ramp zijn.

Dat is nog wel een dingetje voor TS. Op de foto van zijn handleiding hebben ze het over een "speciaal" stopcontact onder het aanrecht, welke op een aparte groep zit. Staat geen woord over een "kookgroep" en op het plaatje kan ik niet zien of het nou Perilex of een gewone Schuko is. Dat zou in theorie dus kunnen betekenen dat er helemaal geen kookgroep is en dat TS dus voor zo'n 3.5 kW max. versie zou moeten gaan (of een kookgroep moet laten installeren om een zwaardere te kunnen gebruiken).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-04-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja het werkt gewoon prima. Maar niet vergeleken met een 7,4kW plaat natuurlijk. Dat zal dan wel even wennen zijn. Ik heb een dus 3,5kW gekocht, niet wetende dat die uberhaupt bestonden :P

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1