Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majoras Waker
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-01 19:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Uiteraard gamen, maar ook veel Solidworks (3D CAD), zowel ontwerpen van producten, als flowsimulaties doen. Een snelle multicore processor en een goeie bak werkgeheugen zijn dus pre.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max ligt zo rond de 1100 euro, mag eventueel 100 meer zijn als dit daadwerkelijk verbetering geeft. Ik hoop toch weer een jaar of 8-10 met dit systeem te kunnen doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de kast van het oude systeem word hergebruikt, Sharkoon T9 Value.
Voeding van 550W was altijd voldoende voor de i5 2500k en GTX 980, dus mocht ik deze kunnen hergebruiken zou dat mooi zijn.
Ook de GTX 980 gaat mee omdat... ja hoef denk ik niet uit te leggen hoe markt voor videokaarten erbij staat O-)
Verder de huidige schermen, 23" FullHD en 27" 4k.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier een eerste opzet, op basis van de BBG en wat ik hier op het forum heb gelezen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 175,05€ 175,05
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 188,74€ 188,74
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,50€ 97,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.037,19

*De voeding is dus optioneel, als mijn huidige het niet trekt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de afgelopen jaren best wel genoten van mijn Asrock Z77 Extreme 4 moederbord. De functies zoals een debug display en onboard power en reset zijn een aantal keer erg goed van pas gekomen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De reden dat ik voor de voeding van Seasonic ben gegaan is de semi-passieve fan. Ook hoorde ik in het verleden altijd goede verhalen over hun kwaliteit. In mijn oude systeem hoorde ik de fan van de PSU altijd boven de rest van de fans uit, waar ik me mateloos aan irriteerde.

Ga je overklokken?
De processor niet (eerder undervolten), het geheugen wil ik wel graag op de maximum snelheid hebben, waarover hieronder meer.

Wat verwacht je van ons?
Zoals gezegd wil ik graag weer een jaar of 10 vooruit kunnen.
Gamen moet goed te doen zijn, ik speel niet de nieuwste games en neem ook wel genoegen met medium instellingen.
Zitten wachten op een simulatie is gruwelijk irritant, dus graag een snelle processor en een beetje werkgeheugen (>-32GB).
Verder, kloppen de componten met elkaar?
Vooral over het geheugen heb ik het een en ander gehoord, het schijnt dat Ryzen hier een stuk kieskeuriger mee is dan Intel.
Ik heb me proberen in te lezen, maar moet eerlijk bekennen dat het me de pet nog even te boven gaat. Er is ook wel veel verandert in 10 jaar :+
Dus: Welk geheugen is compatible met mijn moederbord en cpu, en kan ook echt op de opgeven snelheid draaien?
Als laatste schijnt de 5800x nogal een heethoofd te zijn, dus is deze koeler voldoende?

Ryzen 9 5900x - Asrock B550 Extreme4 - 32GB Ballistix 3600MHz - 1TB Samsung 980 SSD - MSI GTX 980

Beste antwoord (via Majoras Waker op 02-05-2021 17:05)

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Ik zou de A2000 uit je lijst halen. Deze heeft een slechte reputatie gekregen i.v.m. betrouwbaarheid.
Google: kingston a2000 bsod
En ook de reviews hier zijn niet denderend.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Ik zou de A2000 uit je lijst halen. Deze heeft een slechte reputatie gekregen i.v.m. betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je geeft aan dat je de voeding wilt hergebruiken, maar je hebt, terecht, een voeding op je lijstje gezet.
Een oude voeding kan onderdelen van je PC slopen en dat risico moet je echt niet willen nemen. Dat is zonde. Dus volg wat dat betreft je lijstje en koop die nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majoras Waker
DeTjuk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:11:
Oei, dat is een goeie dat had ik niet gezien!
Enig idee of dat alleen dat model betrof, of heeft Kingston hier vaker problemen mee?
Een ander optie zou dan pricewatch: Kingston KC2500 1TB of pricewatch: Samsung 980 1TB deze zijn, ongeveer zelfde prijs.
Hann1BaL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:14:
Je geeft aan dat je de voeding wilt hergebruiken, maar je hebt, terecht, een voeding op je lijstje gezet.
Een oude voeding kan onderdelen van je PC slopen en dat risico moet je echt niet willen nemen. Dat is zonde. Dus volg wat dat betreft je lijstje en koop die nieuwe voeding.
Ja, denk iets meer als een jaar geleden klapte m'n oude voeding (Nexus 530W) ineens uit elkaar, echt een harde knal en de stoppen eruit :P
Rest van de PC had nergens last van gelukkig, maar sinds dien zit deze voeding erin.

Ryzen 9 5900x - Asrock B550 Extreme4 - 32GB Ballistix 3600MHz - 1TB Samsung 980 SSD - MSI GTX 980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Majoras Waker schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:37:
[...]
Oei, dat is een goeie dat had ik niet gezien!
Enig idee of dat alleen dat model betrof, of heeft Kingston hier vaker problemen mee?
Een ander optie zou dan pricewatch: Kingston KC2500 1TB of pricewatch: Samsung 980 1TB deze zijn, ongeveer zelfde prijs.
Persoonlijk zou ik voor de Samsung variant gaan.

Wat geheugen betreft. Check 2 dingen:
1) de QVL lijst van de moederbord fabrikant. Deze heeft info over welk geheugen gaat werken in combi met je CPU en moederbord.
2) Check de site van de geheugen fabrikant of het geheugen gaat werken met je moederbord en CPU (vice versa dus).

Deze lijst is helaas niet altijd up to date (die van de geheugenmaker zou actueler zijn dan die van de moederborden verkoper). Daarnaast kun je nog kijkje nemen in: Ryzen 5000 geheugen advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majoras Waker
DeTjuk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:26:
[...]

Persoonlijk zou ik voor de Samsung variant gaan.

Wat geheugen betreft. Check 2 dingen:
1) de QVL lijst van de moederbord fabrikant. Deze heeft info over welk geheugen gaat werken in combi met je CPU en moederbord.
2) Check de site van de geheugen fabrikant of het geheugen gaat werken met je moederbord en CPU (vice versa dus).

Deze lijst is helaas niet altijd up to date (die van de geheugenmaker zou actueler zijn dan die van de moederborden verkoper). Daarnaast kun je nog kijkje nemen in: Ryzen 5000 geheugen advies
Heb van het Ryzen geheugen advies topic de 1ste en laatste paar pagina's doorgenomen, geheugen wat ik heb gekozen lijkt een van de beste keuzes, dus daar ben ik wel blij mee.
Volgens de QVL lijst van Crucial is het 100% compatible, op de lijst van Asrock komt 3600 geheugen van Crucial niet voor dus wat jij zei over actualiteit lijkt wel te kloppen.

Thanks voor de hulp tot zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Wat zou je budget zijn voor een videokaart, onder normale omstandigheden? @Majoras Waker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majoras Waker
DeTjuk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:34:
Wat zou je budget zijn voor een videokaart, onder normale omstandigheden? @Majoras Waker
Zou zo zeggen rond de 300-400 euro.
Heb voor het 4k scherm wat ik nu heb dus een 980 2ehands gekocht, omdat dat de enige betaalbare optie was. Liever zou ik een 980ti of 1080ti hebben gehad. Of een RTX 3060(ti), als daar de prijzen normaal van waren ;(
Maakt niet zo veel uit, kijk over een jaar of wat nog wel een keer.

[ Voor 7% gewijzigd door Majoras Waker op 30-04-2021 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Majoras Waker schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:33:
[...]
Zou zo zeggen rond de 300-400 euro.
Heb voor het 4k scherm wat ik nu heb dus een 980 2ehands gekocht, omdat dat de enige betaalbare optie was. Liever zou ik een 980ti of 1080ti hebben gehad. Of een RTX 3060(ti), als daar de prijzen normaal van waren ;(
Maakt niet zo veel uit, kijk over een jaar of wat nog wel een keer.
Wat je kunt doen, met een klein beetje verhoging van je budget (verkoop huidige kaart), is proberen via amd.com een kaart te bemachtigen. Ook dit is een redelijke uitdaging, daar de voorraden nog steeds beperkt zijn en er veel kopers zijn, maar het is te doen en dan koop je iets wat nog voor de normale prijs te koop is.

Zie bijvoorbeeld deze AMD Radeon RX 6700 XT.

Voor alle tips & trics hoe en wanneer ( :9 ) een kaart te bemachtigen check je [ZT][AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen
Vooral de eerste/openingspost goed lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majoras Waker
Spullen zijn besteld, alleen nog even de koeler ingeruild voor de Ninja 5. Kost hetzelfde maar koelt een stukje beter volgens reviews op Hardware.info.
Alles geïnstalleerd en werkte eigenlijk vlekkeloos.
Op moederbord werken twee USB 2.0 poorten niet, hiervoor een mail naar Asrock gestuurd om te zien of dit een driver issue is.

Bedankt voor de hulp iedereen!

Edit 08-05 Asrock raadde aan om bios te updaten, dit heeft het probleem verholpen (van 1.20 naar 2.00 gegaan).

[ Voor 13% gewijzigd door Majoras Waker op 08-05-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Veel plezier met je nieuwe build!

Pagina: 1