Printer wil niet opwarmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-12-2024
Goedenavond,

Ik heb sinds kort een Anet A9 3D printer van een vriend gekregen omdat hij er niets mee doet en stuk’ is.

Zodra ik de printer wil laten opwarmen gebeurd er iets raars wat er op lijkt dat hij geen genoeg stroom krijgt en daardoor zich opnieuw laat opstarten. Zie filmpje hieronder.
[YouTube: WhatsApp Video 2021 04 29 at 18 19 11]
[YouTube: WhatsApp Video 2021 04 29 at 18 19 10]

In de printer zit een 250 watt voeding dus dat linkt mij meer dan genoeg voor zo’n kleine printer. De printer krijgt 12,5V vanuit de voeding, deze heb ik al wat bij en terug gedraaid om te kijken of dit effect had maar helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57cpXu_yILZlqyV_po9uCUzlfmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlOgRtCEKgDvIc8igEHfD4wx.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik er achter gekomen dat zodra ik het heatbed kabeltje eruit haal, de nozzle wel gewoon normaal opwarmt. Wil ik dit andersom doen dan werkt t helaas niet omdat de printer dan een error geeft omdat hij de nozzle niet kan vinden.

Naar mijn idee kan hett aan twee dingen liggen, het heatbed of de voeding maar hoe kan ik een van de twee uitsluiten? Of ligt het misschien toch ergens anders aan?

Beste antwoord (via simon_r op 06-09-2021 09:14)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En sluit een half defecte voeding niet uit!

Misschien een idee om even een amperemeter na de voeding te zetten om te kijken of er extreem veel stroom getrokken wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mogelijk ergens tussen de voeding en het bordje een losse verbinding die met de heater uit wel 12v doorgeeft, maar als je de heater aanzet te veel weerstand heeft waardoor de spanning inzakt. Dus eerst ff alle schroefklemmen nalopen..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien een idee om even een amperemeter na de voeding te zetten om te kijken of er extreem veel stroom getrokken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:08
simon_r schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:24:
Naar mijn idee kan hett aan twee dingen liggen, het heatbed of de voeding maar hoe kan ik een van de twee uitsluiten?
Je kan de weerstand van het heatbed meten. Dat zou zo rond de 1 Ohm moeten zijn. Als het significant lager is zit daar de fout, en anders is het de voeding (of een losse verbinding zoals al eerder in het topic genoemd). De voeding lijkt me eerlijk gezegd het meest waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Ik denk dat je heatbed defect is, of ergens onderweg zit sluiting. Het groene lampje op de voeding knippert namelijk ook even.
Kun je de nozzle heater aansluiten op de heatbed uitgang om te testen of de print nog werkt?

*niet te lang, want hij meet dan niet juist*

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 29-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
AlexanderB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:17:
Mogelijk ergens tussen de voeding en het bordje een losse verbinding die met de heater uit wel 12v doorgeeft, maar als je de heater aanzet te veel weerstand heeft waardoor de spanning inzakt. Dus eerst ff alle schroefklemmen nalopen..
Alles nagelopen, opnieuw vastgemaakt en getest maar blijf helaas hetzelfde probleem houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
Tom-Z schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:57:
[...]

Je kan de weerstand van het heatbed meten. Dat zou zo rond de 1 Ohm moeten zijn. Als het significant lager is zit daar de fout, en anders is het de voeding (of een losse verbinding zoals al eerder in het topic genoemd). De voeding lijkt me eerlijk gezegd het meest waarschijnlijk.
Als ik het goed heb komt er 1,4 Ohm uit op mijn meter. Zou het dan toch aan de voeding liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
memphis schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:35:

Heb zo geen ampère meter hier thuis liggen, zal even een vriend van mij vragen of hij er een heeft. Dan probeer ik het eens even :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
jeroen3 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:03:
Ik denk dat je heatbed defect is, of ergens onderweg zit sluiting. Het groene lampje op de voeding knippert namelijk ook even.
Kun je de nozzle heater aansluiten op de heatbed uitgang om te testen of de print nog werkt?

*niet te lang, want hij meet dan niet juist*
Ik heb twee rode draden die naar mijn Nozzle gaan. Vind het dus best tricky om me heatbed op de nozzle aansluiting aan te sluiten omdat ik niet weet welke de GND is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
simon_r schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:28:
[...]

Als ik het goed heb komt er 1,4 Ohm uit op mijn meter. Zou het dan toch aan de voeding liggen?
Het lijkt me heel waarschijnlijk dat het de voeding is dan. Een andere optie die in dit topic genoemd is is kortsluiting (c.q. "extreem veel stroom getrokken wordt") maar dat is het dus niet (want dan zou je een lagere weerstand moeten zien). 1,4 Ohm bij 12 V is 8,6 A wat je voeding makkelijk aan zou moeten kunnen, maar we zien dat kort na het aanzetten van het heated bed de voedingsspanning inzakt en de printer herstart.

Wat je zou kunnen proberen om een andere oorzaak uit te sluiten is alles loshalen en dan het heated bed direct op de voeding aansluiten. Dan de boel aanzetten en meten wat het voltage is dat uit de voeding komt. Als dat inzakt dan zit het probleem dus in de voeding.
simon_r schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:34:
[...]

Ik heb twee rode draden die naar mijn Nozzle gaan. Vind het dus best tricky om me heatbed op de nozzle aansluiting aan te sluiten omdat ik niet weet welke de GND is.
Een heater is niet gepolariseerd. Het maakt niet uit welke je op welke zet (evenmin voor het heated bed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:14

Esumontere

Floep, banaan.

Even for the record: 250W is zat voor deze printer. Echter, deze voedingen staan er wel om bekend dat ze kapot gaan. Het kan echter ook een kapotte mosfet op je moederbord zijn.

Je kunt in Marlin ook individueel de temperaturen van de nozzle en het printbed instellen. Probeer eens om alleen de nozzle en alleen het bed op te warmen, werkt dat wel? De reden dat ze in eerste instantie namelijk niet tegelijk opwarmen is omdat de nozzle pas voorverwarmd wordt als het bed (ongeveer) op temperatuur is.

[ Voor 47% gewijzigd door Esumontere op 30-04-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Esumontere schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:42:
Het kan echter ook een kapotte mosfet op je moederbord zijn.
Wat kan er kapot zijn aan een MOSFET dat de printer reset op het moment dat je het heated bed aanzet? Ik zie niet in hoe dat zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tom-Z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:46:
[...]

Wat kan er kapot zijn aan een MOSFET dat de printer reset op het moment dat je het heated bed aanzet? Ik zie niet in hoe dat zou kunnen.
Printer schakelt hotbed in - mosfet doet gek - printer reset uit veiligheidsoverweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Esumontere schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:47:
[...]

Printer schakelt hotbed in - mosfet doet gek - printer reset uit veiligheidsoverweging?
Ik ken geen enkele printer die "mosfet doet gek" überhaupt kan detecteren. Daar is geen mechanisme voor. Een kapotte MOSFET kan wel indirect gedetecteerd worden door thermal runaway protection, maar daar zit een langere vertraging in én bovendien krijg je dan een niet te miskennen foutmelding in plaats van een spontane reset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tom-Z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]

Ik ken geen enkele printer die "mosfet doet gek" überhaupt kan detecteren. Daar is geen mechanisme voor. Een kapotte MOSFET kan wel indirect gedetecteerd worden door thermal runaway protection, maar daar zit een langere vertraging in én bovendien krijg je dan een niet te miskennen foutmelding in plaats van een spontane reset.
Kapotte elektronica kan hele gekke dingen veroorzaken. Mijn CR-10S flipte hem regelmatig toen ik nog het originele moederbord erin had zitten, deed dingen als random opnieuw beginnen met prints, resetten halverwege, etc. Bleek uiteindelijk een kapotte bed-MOSFET te zijn.

Anyhow, het kan natuurlijk ook je voeding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:43
Bestel een MeanWell voeding en monteer deze, kijk of het probleem is verholpen.

Ik heb nog een chinese 12V 250W voeding die ik je eventueel kan opsturen, of , als je in friesland of omgeving woont, even komt ophalen om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Looney11 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:59:
Bestel een MeanWell voeding en monteer deze, kijk of het probleem is verholpen.

Ik heb nog een chinese 12V 250W voeding die ik je eventueel kan opsturen, of , als je in friesland of omgeving woont, even komt ophalen om te proberen.
Correctie, bestel een echte Meanwell (vb LRS-200-12/RSP-200-12) bij Reichelt/Conrad/RS of Amazon maar kijk dan goed dater een Mean Well sticker opzit bij aankomst

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
Zojuist even geprobeerd om het heatbed rechtstreeks op de voeding aan te sluiten maar ik zie dan dat de spanning terug zakt naar 4,4V. Mij lijkt het dan logisch dat het heatbed stuk is omdat deze sluiting veroorzaakt op de voeding.
Tom-Z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:38:
[...]

Het lijkt me heel waarschijnlijk dat het de voeding is dan. Een andere optie die in dit topic genoemd is is kortsluiting (c.q. "extreem veel stroom getrokken wordt") maar dat is het dus niet (want dan zou je een lagere weerstand moeten zien). 1,4 Ohm bij 12 V is 8,6 A wat je voeding makkelijk aan zou moeten kunnen, maar we zien dat kort na het aanzetten van het heated bed de voedingsspanning inzakt en de printer herstart.

Wat je zou kunnen proberen om een andere oorzaak uit te sluiten is alles loshalen en dan het heated bed direct op de voeding aansluiten. Dan de boel aanzetten en meten wat het voltage is dat uit de voeding komt. Als dat inzakt dan zit het probleem dus in de voeding.

[...]

Een heater is niet gepolariseerd. Het maakt niet uit welke je op welke zet (evenmin voor het heated bed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
simon_r schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:43:
Zojuist even geprobeerd om het heatbed rechtstreeks op de voeding aan te sluiten maar ik zie dan dat de spanning terug zakt naar 4,4V. Mij lijkt het dan logisch dat het heatbed stuk is omdat deze sluiting veroorzaakt op de voeding.
Maar je hebt het heated bed al nagemeten en de weerstand was 1.4 Ohm. Dan is het heatbed dus niet stuk maar moet het wel de voeding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zulke lage weerstanden meten met een simpele multimeter gaat niet helemaal precies....
Maar het kan kloppen: https://www.123-3d.nl/123...dVaOd-olw-BRoCmSMQAvD_BwE

Neemt niet weg dat met zo'n voeding de voeding in zijn beveiliging moet schieten als er iets te veel stroom trekt en niet dat de spanning inkakt. Ik verdenk toch eerder de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
Hmm, ik ga eens even kijken naar een nieuwe voeding dan. Laat het jullie weten :-) alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

memphis schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:28:
Zulke lage weerstanden meten met een simpele multimeter gaat niet helemaal precies....
Maar het kan kloppen: https://www.123-3d.nl/123...dVaOd-olw-BRoCmSMQAvD_BwE

Neemt niet weg dat met zo'n voeding de voeding in zijn beveiliging moet schieten als er iets te veel stroom trekt en niet dat de spanning inkakt. Ik verdenk toch eerder de voeding
Is een Chinese voeding, beveiligingen is optioneel :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Ik denk inderdaad ook dat de voeding de 12V gewoon niet haalt onder belasting. Het heaterbed verwarmen met een stapeltje knopcellen gaat ook niet werken, ook al komt er zonder belasting 12V uit het stapeltje.

Maar een goede voeding zet zichzelf uit, die blijft normaliter niet de spanning net zo lang verlagen tot aan de amperevraag voldaan kan worden, tenminste, dat doet mijn computervoeding :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon_r
De twee types voedingen die je noemt, zijn die prima voor mijn Anet A9?
Damic schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Correctie, bestel een echte Meanwell (vb LRS-200-12/RSP-200-12) bij Reichelt/Conrad/RS of Amazon maar kijk dan goed dater een Mean Well sticker opzit bij aankomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die zijn allebei 200W/12VDC de RPS heeft het voordeel dat er een PFC (Power Factor Correction) inzit en wrs een beetje duurder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-07 11:50
Een ander mogelijk probleem kan de Mosfett zijn, dit is vaak mijn eerste gedachte bij Heating problemen.

Ikzelf heb ook een Anet A9. en deze werkt nog steeds prima.

als je het bed wilt vervangen moet je wel opletten want de Anet A9 heeft maar een 160x160mm bed.
Pagina: 1