Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juleness
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-04-2021
Ik wil graag monitoren welke gebruikers en met name welke applicaties op mijn wifi netwerk zorgen voor pieken in data-verbruik. Is er een handig tool om dat mee te doen?
Ik gebruik een TP-Link Deco wifi router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
nee... als je router het zelf niet doet is het al behoorlijk omslachtig

een gratis tooltje is bijvoorbeeld wireshark, maar das behoorlijk complex en dan moet je quasi alle traffiek al gaan monitoren

ik denk dat je op zoek moet gaan naar apparatuur waar dit ingebakken zit
Cisco Meraki heeft bijvoorbeeld een interface wat bijhoud wie welke soort traffiek heeft veroorzaakt
Afbeeldingslocatie: https://www.meraki-go.com/wp-content/uploads/2020/06/get-app@2x-1082x1228.png

er zijn vast nog meerdere merken die het goedkoper kunnen.. (unifi bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ijske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:07:
...
ik denk dat je op zoek moet gaan naar apparatuur waar dit ingebakken zit...
Daar schiet je nog niet veel mee op. Het meeste verkeer zal https zijn, en dat is niet zonder vdpi (very deep packet inspection) te herleiden naar de applicaties die het gebruiken
Juleness schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:18:
... welke applicaties op mijn wifi netwerk zorgen voor pieken in data-verbruik...
Welk probleem probeer je hiermee op te lossen? Waarom niet gewoon de wifi capaciteit uitbreiden als die onvoldoende blijkt te zijn?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Brahiewahiewa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:35:
[...]

Daar schiet je nog niet veel mee op. Het meeste verkeer zal https zijn, en dat is niet zonder vdpi (very deep packet inspection) te herleiden naar de applicaties die het gebruiken

[...]

Welk probleem probeer je hiermee op te lossen? Waarom niet gewoon de wifi capaciteit uitbreiden als die onvoldoende blijkt te zijn?
ik vermoed dat we hier te maken hebben met een papa met wat overenthousiaste gamende zonen, met playstations de wifi "leegtrekt" .... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt neem ik aan toch gewoon een webinterface of Deco App waar op je in kan loggen en je verbruik kan monitoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ijske schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:42:
[...]
ik vermoed dat we hier te maken hebben met een papa met wat overenthousiaste gamende zonen, met playstations de wifi "leegtrekt" .... :9
In dat geval zou een nette router met QoS een oplossing kunnen zijn. Als je echt in meer detail alle verkeersstromen wilt zien kom je toch terecht bij de meer uitgebreidere firewalls zoals een pfSense.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1