Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 21:41
Beste tweakers,

Heb sinds kort een nieuwe pc in elkaar gezet, alles gechecked of het werkte en het werkte prima. Ongeveer een weekje later was ik erachter gekomen dat een van mijn ram geheugen dimm stick kapot was gegaan en deze binnen garantie nog kunnen ruilen. Alles weer gechecked en tot op het heden werkt het allemaal zonder foutmeldingen. Alleen het volgende is er aan de hand en ik kan het niet plaatsen waar ik nou precies moet zoeken of wat het zou kunnen zijn. Als ik mijn pc voor de eerste keer aanzet dan reageert deze zeer traag met wat ik ook doe, als ik mijn pc gelijk nog een keer opnieuw opstart dan doet hij het gewoon normaal. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en/of waar ik zou moeten kijken om dit te kunnen oplossen? Spyware is het niet want doe regelmatig me ccleaner opruimen, er staat qua software alleen op wat ik ook gebruik. Heb zo weinig mogelijk programma's laten opstarten bij het booten van de pc. Memtest gedaan en ram geheugen is in orde.
Zal hieronder even de gegevens van mijn pc neezetten.

x570 Auorus Master Moederbord
RTX 2070 super videokaart
M.2 SSD Samsung 970 evo 1TB
M.2 SSD Seagate firecuda 1 TB
G.Skilll Flare X , 32 GB 3200hmz Ramm geheugen
AMD Ryzen 5900x processor
Dark rock pro 4 processor koeler
Be Quiet dark power pro 11 1200w voeding

Windows 10 64 Bit

Met vriendelijke Groeten,
Bas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Klinkt als een probleem wat ik had met een Asrock X570 (weliswaar in combinatie met een 3900x) maar het probleem kan vergelijkbaar zijn. Bij de trage cold boot, start hij dan een paar keer opnieuw op? En gaan er rode failure lampjes op het moederbord branden? AMD processoren zijn nogal gevoelig voor geheugen. De volgende dingen zou je kunnen proberen:

- Het nieuwe geheugen dat je via RMA hebt ontvangen, is dat exact het geheugen dat je voorheen had? Probeer eens in de bios het geheugen op JEDEC (dus niet XMP) timings te zetten, bij mij heeft dat het probleem verholpen, ik had zelf geheugen dat niet op de QVL lijst van mijn moederbord stond. Het geheugen dat jij hebt staat voor zover ik kan zien wel op de QVL lijst, heb je dat al gecheckt?
- Probeer te booten met 1 in plaats van 2 ramsticks.
- Heb je het geheugen in geheugenslot 2 en 4? Het meest rechtse slot en het tweede slot van links.
- Probeer je bios naar de laatste versie te updaten.
- Mocht dat niet werken, probeer eens te booten met alleen de M2 die je bootdisk is, de andere even uit je pc halen.
- Ik heb wel eens gelezen dat het kan helpen om windows opnieuw te installeren op een GPT partitie. Dan dien je een bootable UEFI windows install disk met bijvoorbeeld Rufus te maken en dan de bootdisk te formatteren als GPT.

"There's no place like 127.0.0.1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Eftalou bedankt voor je reactie, hij start niet een paar keer op als ik cold boot doe, hij start gewoon normaal op alleen een stuk trager. Heb de ramm sticks in slot 1 en 3 zitten en niet 2 en 4 als ik goed gekeken heb in manual zouden ze daar moeten zitten, of heb ik hier nu een fouttje gemaakt? De bios heeft al de nieuwste versie. De rest zal ik morgen eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Eftalou schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:35:
Klinkt als een probleem wat ik had met een Asrock X570 (weliswaar in combinatie met een 3900x) maar het probleem kan vergelijkbaar zijn. Bij de trage cold boot, start hij dan een paar keer opnieuw op? En gaan er rode failure lampjes op het moederbord branden? AMD processoren zijn nogal gevoelig voor geheugen. De volgende dingen zou je kunnen proberen:

- Het nieuwe geheugen dat je via RMA hebt ontvangen, is dat exact het geheugen dat je voorheen had? Probeer eens in de bios het geheugen op JEDEC (dus niet XMP) timings te zetten, bij mij heeft dat het probleem verholpen, ik had zelf geheugen dat niet op de QVL lijst van mijn moederbord stond. Het geheugen dat jij hebt staat voor zover ik kan zien wel op de QVL lijst, heb je dat al gecheckt?
- Probeer te booten met 1 in plaats van 2 ramsticks.
- Heb je het geheugen in geheugenslot 2 en 4? Het meest rechtse slot en het tweede slot van links.
- Probeer je bios naar de laatste versie te updaten.
- Mocht dat niet werken, probeer eens te booten met alleen de M2 die je bootdisk is, de andere even uit je pc halen.
- Ik heb wel eens gelezen dat het kan helpen om windows opnieuw te installeren op een GPT partitie. Dan dien je een bootable UEFI windows install disk met bijvoorbeeld Rufus te maken en dan de bootdisk te formatteren als GPT.
Heb de ramsticks verplaats naar slot 2 en 4 , had er inderdaad overheen gelezen in manual.(maar probleem is hetzelfde)
Heb de qvl lijst gechecked en volgens mij komt hij er niet in voor , kijk me scheel op die lijst maar zie de F4-3200c16d-32gfx niet staan.
Eigenlijk had ik hem gekocht voor de 3200 mhz en niet om op jedec snelheid te draaien, heb het nog niet geprobeerd.
Bios zoals gezegd is al uup to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Meten is weten.

Wat zijn je opstarttijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Djbaslee schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:14:
[...]

Heb de ramsticks verplaats naar slot 2 en 4 , had er inderdaad overheen gelezen in manual.(maar probleem is hetzelfde)
Heb de qvl lijst gechecked en volgens mij komt hij er niet in voor , kijk me scheel op die lijst maar zie de F4-3200c16d-32gfx niet staan.
Eigenlijk had ik hem gekocht voor de 3200 mhz en niet om op jedec snelheid te draaien, heb het nog niet geprobeerd.
Bios zoals gezegd is al uup to date
Je ram is correct geinstalleerd in slot 2 en 4.
Heb je toevallig al de pc proberen te booten met 1 ram stick? Ik raad je aan om toch even de pc proberen te booten met JEDEC timings. Kijken of het probleem blijft bestaan.

Overigens zie ik dat jou moederbord ook debug codes heeft. Bij het booten, blijft er dan een bepaalde code lang staan? En is de trage boot vooral in het bios en moederbord opstartgedeelte of is het zodra Windows begint te laden (opstartscherm)?
Eftalou schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:35:
Het nieuwe geheugen dat je via RMA hebt ontvangen, is dat exact het geheugen dat je voorheen had?
Overigens ben ik nog benieuwd naar het antwoord op deze vraag ;)

"There's no place like 127.0.0.1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
gysman11 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:16:
Meten is weten.

Wat zijn je opstarttijden?
Het is geen cold boot meer maar ongeveer 40 seconden als ik hem voor de 2de keer opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Eftalou schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:12:
[...]

Je ram is correct geinstalleerd in slot 2 en 4.
Heb je toevallig al de pc proberen te booten met 1 ram stick? Ik raad je aan om toch even de pc proberen te booten met JEDEC timings. Kijken of het probleem blijft bestaan.

Overigens zie ik dat jou moederbord ook debug codes heeft. Bij het booten, blijft er dan een bepaalde code lang staan? En is de trage boot vooral in het bios en moederbord opstartgedeelte of is het zodra Windows begint te laden (opstartscherm)?

[...]

Overigens ben ik nog benieuwd naar het antwoord op deze vraag ;)
Heb hem nu op jedec staan alleen kan niet meer cold booten denk ik, heb hem nu voor 2de keer opgestart en nu in jedec. Voordat ik hem in jedec gezet had had ik een code van 40 (geen idee wat deze betekent) en nu heb ik een code van A0 dat is IDE initialization is started volgens de handleiding

En de ramm sticks van de RMA zijn omgeruilde sticks dus andere sticks als ik eerst had, heb het even nagecheckt in de mail wat ik had

Edit
Ben er vanuit gegaan dat cold boot is als je de pc helemaal hebt uitstaan en dan aanzet, dit heb ik gedaan met de jedec timings dan ligt de boottijd ongeveer rond de 44 seconden en het probleem wat ik heb blijft. Wat me opvalt als ik hem voor het eerst aanzet heb ik code 40 staan om debug screen(heb gelezen dat je hem dan uit de slaap haalt of zoiets) en bij een tweede boot heb ik A0 staan op het debug screen (dit zou een algemene goede code zijn dat de bios goed is opgestart heb ik gelezen) De trage boot is echt in windows zodra hij is opgestart en ik wil dan iets openen maakt niet uit wat dan is de response enorm traag en als ik hem voor de 2de keer opgestart heb dan reageert hij meteen

Gelijk even een vraag waarom proberen met 1 ramm stick te booten wat sluit je hiermee uit of waar zoek je dan naar?

[ Voor 33% gewijzigd door Djbaslee op 01-05-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11
Op welke snelheid loopt je CPU als ie zo langzaam is na de eerste boot?
Als ie ongeveer op 0,6 GHz zit en nooit hoger klokt in die eerste cold boot run maar na opnieuw opstarten is alles goed dan is het waarschijnlijk een probleem met het moederbord. Als de CPU niet vast zit op minimale clocks na cold boot is het een ander probleem.

Heb toevallig van de week een aantal posts gelezen van meerdere mensen met dat probleem, had iets te maken met een foute waarde van een sensor waardoor het moederbord denkt dat er iets te warm word en klokt ie maximaal terug. Enige oplossing voor hun was moederbord omruilen en daarmee was alles weer goed. Was een defect aan het moederbord.

Hier een link naar de forumpost waar deze problemen door meerdere mensen worden besproken.
https://community.amd.com...on-cold-start/td-p/211365

[ Voor 6% gewijzigd door The Reeferman op 01-05-2021 14:15 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:01:
Op welke snelheid loopt je CPU als ie zo langzaam is na de eerst boot?
Als ie ongeveer op 0,6 GHz zit en nooit hoger klokt in die eerste cold boot run maar na opnieuw opstarten is alles goed dan is het waarschijnlijk een probleem met het moederbord. Als de CPU niet vast zit op minimale clocks na cold boot is het een ander probleem.

Heb toevallig van de week een aantal posts gelezen van meerdere mensen met dat probleem, had iets te maken met een foute waarde van een sensor waardoor het moederbord denkt dat er iets te warm word en klokt ie maximaal terug. Enige oplossing voor hun was moederbord omruilen en daarmee was alles weer goed. Was een defect aan het moederbord.

Hier een link naar de forumpost waar deze problemen door meerdere mensen worden besproken.
https://community.amd.com...on-cold-start/td-p/211365
Neem aan dat je een programma in windows gebruikt om uit te lezen welke cpu snelheid je behaalt? zoals nzxt of ryzen master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Ja idd met zo'n soort programma. hwInfo64, Ryzen master, Core Temp of iets dergelijks.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:13:
Ja idd met zo'n soort programma. hwInfo64, Ryzen master, Core Temp of iets dergelijks.
Heb nu vanuit uitstand weer opgestart en heb nzxt en ryzen master aanstaan hij reageert weer sloom maar ik rijg niet zon uitgebreid scherm te zien als in die link die jij me stuurde kan nu niet echt achterhalen hoe of wet eigenlijk heb heb ook even geen idee hoe ik een screnshot hier kan posten en/of kan maken zodat jullie het duidelijk kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Probeer Core Temp anders even, die is het overzichtelijkst.
https://www.alcpu.com/CoreTemp/CoreTemp64.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Als ie daar op vast blijft staan lijkt het het zelfde probleem als in die link.
Moederbord krijgt na een cold boot een foute waarde terug van een sensor waardoor ie de CPU terug clockt naar 0,56 GHz en daar op vast staat. Na een restart is het weer goed. Is dus blijkbaar een vaker voorkomend defect bij AMD 3/4/500 serie moederborden. Het was eerst nog de vraag of het aan de CPU lag of het moederbord en in dat gelinkte topic heeft iemand een 2de systeem waarmee hij onderdelen(CPU & mobo) uitwisselt en zo vast stelt dat het aan het moederbord ligt. Daarna ruilt iedereen zijn moederbord om en zijn de problemen verholpen.

[ Voor 13% gewijzigd door The Reeferman op 02-05-2021 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:38:
Als ie daar op vast blijft staan lijkt het het zelfde probleem als in [url="https://community.amd.com...on-cold-start/td-p/211365"]die link.[/url]

Moederbord krijgt na een cold boot een foute waarde terug van een sensor waardoor ie de CPU terug clockt naar 0,56 GHz en daar op vast staat. Na een restart is het weer goed. Is dus blijkbaar een vaker voorkomend defect bij AMD 500 serie moederborden. Het was eerst nog de vraag of het aan de CPU lag of het moederbord en in dat gelinkte topic heeft iemand een 2de systeem waarmee hij onderdelen(CPU & mobo) uitwisselt en zo vast stelt dat het aan het moederbord ligt. Daarna ruilt iedereen zijn moederbord om en zijn de problemen verholpen.
opnieuw opgestart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki9YPUCKhlvmmUFKBdrEKxI20OY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WcVcsE51KWSv9v3fPRgPki06.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:38:
Als ie daar op vast blijft staan lijkt het het zelfde probleem als in die link.
Moederbord krijgt na een cold boot een foute waarde terug van een sensor waardoor ie de CPU terug clockt naar 0,56 GHz en daar op vast staat. Na een restart is het weer goed. Is dus blijkbaar een vaker voorkomend defect bij AMD 500 serie moederborden. Het was eerst nog de vraag of het aan de CPU lag of het moederbord en in dat gelinkte topic heeft iemand een 2de systeem waarmee hij onderdelen(CPU & mobo) uitwisselt en zo vast stelt dat het aan het moederbord ligt. Daarna ruilt iedereen zijn moederbord om en zijn de problemen verholpen.
Dus moederbord omruilen zover ik het snap, heb wel geluk eerst me ramm geheugen en nu mijn moederbord haha, maar wel bedankt jij hebt in ieder geval schot in de zaak gebracht waar ik mee zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Djbaslee Ram in 2en4 vanaf CPU bekeken ?

Je Voltage is ook best hoog, lees je eens in om 5900X in te stellen (OC) Vcore zou ik lager zetten op max 1.3V
anders krijg je weer warmte problemen. trek er eens 1 SSD uit (waar geen OS op staat)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Das wel Murphy's law level pech idd, 2 defecte onderdelen in één bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Hackus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:46:
@Djbaslee Ram in 2en4 vanaf CPU bekeken ?

Je Voltage is ook best hoog, lees je eens in om 5900X in te stellen (OC) Vcore zou ik lager zetten op max 1.3V
anders krijg je weer warmte problemen. trek er eens 1 SSD uit (waar geen OS op staat)
Wat bedoel je met ram 2 en 4 bekeken? daar zitten de ramm sticks nu in als je dat bedoeld. Alles is standaard out of the box, zou even moeten kijken hoe je zoiets l;ager zet, ga er vanuit dat het in de bios zou moeten gebeuren maar of dat zomaar kan. En vanwaar die ssd eruit? zit een chunky videokaart voor die ik lastig eruit krijg , wil het best doen als het probleem kan doen verhelpen maar vraag me meer af waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:49:
Das wel Murphy's law level pech idd, 2 defecte onderdelen in één bestelling.
Meeste komt van megekko maar moederbord van azerty haha dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djbaslee schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:50:
[...]

Wat bedoel je met ram 2 en 4 bekeken? daar zitten de ramm sticks nu in als je dat bedoeld. Alles is standaard out of the box, zou even moeten kijken hoe je zoiets l;ager zet, ga er vanuit dat het in de bios zou moeten gebeuren maar of dat zomaar kan. En vanwaar die ssd eruit? zit een chunky videokaart voor die ik lastig eruit krijg , wil het best doen als het probleem kan doen verhelpen maar vraag me meer af waarom.
vanuit CPU geteld 2en4, dus niet van de andere kant :P
(A2-B2) First option, and XMP

Gebruik CPU-Z voor uitlezen, je hebt nu 6 core-12 threads, dat klopt ook niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Hackus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:55:
[...]

vanuit CPU geteld 2en4, dus niet van de andere kant :P
(A2-B2) First option, and XMP

Gebruik CPU-Z voor uitlezen, je hebt nu 6 core-12 threads, dat klopt ook niet
dat viel me zojuist ook al op met cpu z kan ik alleen alles als textfile opslaan zie ik , en de ramm zitr er goed in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Wat staat er bij windows taakbeheer bij prestaties, CPU? Ook 6 core 12 threads??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:37:
Wat staat er bij windows taakbeheer bij prestaties, CPU? Ook 6 core 12 threads??
6 kernen 12 logische procesors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Heb je gamemode niet aangezet in Ryzen master of in de bios een vergelijkbare instelling aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
The Reeferman schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:39:
Heb je gamemode niet aangezet in Ryzen master of in de bios een vergelijkbare instelling aangezet?
je hebt inderdaad gelijk zonder dat ik het doorhad had ik schijnbaar een profiel in ryzen master aangezetr ik zie nu weer 12 kernen en 24 logische processors
Pagina: 1