Draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste forum,

Ik zit met de volgende vraag. Onlangs hebben wij een nieuwe woning aangekocht en zijn wij van plan de keuken bij de woonkamer te betrekken. Hiervoor zal de muur tussen de keuken en de woonkamer (plusmin 3m lang) verwijderd moeten worden. Dit is nieuw voor mij en de buren kunnen mij niet met zekerheid zeggen of de muur dragend is of niet. Ik heb de originele bouwtekening, maar daar word ik niet veel wijzer van.

Wat denken jullie bij het zien van deze tekening? Het lijkt voor mij alsof de draagbalken over de volledige breedte van het huis lopen en dus enkel de buitenmuren dragend zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UISWs2765X9RWW7x4L9CXAW4btM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9s38UxF2B1UbvLaAd76zZFwr.png?f=fotoalbum_large

Op de bouwtekening zie je een samengestelde tekening van een linkse en rechtse woning. Onze woning betreft de linkse variant.

Groet,
Phyrixx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 19:48
Geen architect ofzo, maar je woonkamer is 3.60 oid breed zo te zien? Onze makelaar gaf bij ons huis (1910/1920 ergens) aan dat draagbalken vroeger max zo'n 4 meter waren. Afhankelijk van hoe oud je huis is zou het dan zomaar kunnen dat dat muurtje bij je keuken wel degelijk dragend is. (En dat ze bv. voor de beide hallen / keukens gedeelde draagbalken gebruikt hebben.)

Lijkt me hoe dan ook wel iets om heel erg zeker te weten voor je de sloophamer er in zet.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
Er zit een fundering onder en precies erboven staat weer een muur...

Ik ben geen constructeur maar ik zou er vanuit gaan dat deze muur dragend is.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 29-04-2021 17:04 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:48
Deze vraag moet je aan een bouwkundige voorleggen. Maar een overspanning van 6 meter met een hoh van 50 cm kan volgens https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif niet met een balk van 60 x 180mm. Sterker nog, er is geen enkele gangbare balkdikte die daar geschikt voor zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 17:21

YellowCube

Wait...what?

je zou het aan de inkleuring/arcering op een tekening moeten kunnen zien, maar ik word hier ook niet wijs uit.
Heb je enige idee wat voor 'n materiaal de muur is?
Is het baksteen, dan is de kans groot dat het een draagmuur is. Is het gips/bims/zacht, dan niet.
Xander schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:04:
Er zit een fundering onder en precies erboven staat weer een muur...

Ik ben geen constructeur maar ik zou er vanuit gaan dat deze muur dragend is.
dit is ook een goede opmerking.

Mijn huis heeft houten vloeren. Alle muren die onder de vloer niet doorlopen, zijn geen draagmuur

[ Voor 43% gewijzigd door YellowCube op 29-04-2021 17:05 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
Bij twijfel, constructeurstekening laten maken. Kosten daarvan zijn te overzien.
Gevolgen van een verkeerde aanname daar entegen....

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 29-04-2021 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:40
Constructeur kan met balk diamameters welke staan aangegeven zien of de balken dienen te steunen op de muur tussen keuken en woonkamer of niet.

Echter kan hij van deze tekening niet afhalen, of de balken ook van jouw "buiten" muren geheel de breedte overspannen, of dat deze uit 2 delen bestaan. Hiervoor zul je het plafond moeten openmaken.

Gezien in de fundering er ook een muur onder deze muur is getekend, zou ik wel van een draagmuur uitgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyriel85 op 29-04-2021 17:16 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Dank voor alle reacties. Op basis van de muren die (volgens mij) inderdaad recht boven elkaar staan kan ik mij niet voorstellen dat hij niet dragend is. Ik ga binnenkort het plafond openmaken om het zelf te bekijken. Ik geloof dat een constructietekening al gauw 300 a 500euro kost. Toch zonde om er dan achter te komen dat hij niet dragend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:40
Phyrixx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:18:
Dank voor alle reacties. Op basis van de muren die (volgens mij) inderdaad recht boven elkaar staan kan ik mij niet voorstellen dat hij niet dragend is. Ik ga binnenkort het plafond openmaken om het zelf te bekijken. Ik geloof dat een constructietekening al gauw 300 a 500euro kost. Toch zonde om er dan achter te komen dat hij niet dragend is.
Staan verschillende bereken tools online om de balk door te rekenen. Geen idee hoe correct die zijn overigens.

https://www.zelfrenoveren.be/tool/doorbuiging

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Is sowieso dragend, anders zit er geen funderingsbalk. En het laten doorlopen van de balken betekent zeker niet dat de wand niet dragend is. Doordat de balk doorloopt krijg je een meerveldse overspanning wat gunstig is voor de doorbuiging.

Constructeur vragen om een stalen balk of portaal te laten uitrekenen.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:45
Zoals al meerdere keren aangegeven zal de balk echt dragend zijn en is die 300 à 500 euro geen weggegooid geldt. Het zal gewoon echt nodig zijn.

Ter info, onderstaand zelf een snelle berekening gemaakt van een balk van 180x50mm (vurenhout) welke h.o.h. op 50cm wordt gemonteerd in combinatie met een vloerbelasting van 175kg/m². Uitkomst is dat de balk niet voldoende sterk is voor een vrije overspanning van 6,00m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgoHsaCQmcJOQDZyHvRn6Ib_c-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xyFP4Tlnceq8O5C9RgFSyaXu.png?f=user_large
Disclaimer: voor de meer ervaren constructeurs onder ons. Er zal waarschijnlijk voldoende aan te merken zijn op deze berekening met name aan de kant van de belastingen en belastingsfactoren maar het is puur even om aan te geven dat de muur toch echt dragend zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:11
Zelf nakijken kan, maar hoe kan je als leek vervolgens beoordelen of het dragend is of niet? Zie ook reactie MrDry. Ik zou het zeker willen weten. Die paar honderd euro is een schijntje mocht uiteindelijk je halve vloer verzakken of erger. Dat is besparen op het verkeerde.
Cyriel85 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:26:
[...]
Staan verschillende bereken tools online om de balk door te rekenen. Geen idee hoe correct die zijn overigens.
https://www.zelfrenoveren.be/tool/doorbuiging
Belangrijk is wellicht ook de staat van de balk en de werkelijke materiaalsoort. Dat kan je daar niet aanpassen. Je kunt alleen zien of de dimensionering goed is uitgaande van wat richtlijnen. Kortom een tooltje voor berekening bij benadering. De werkelijke al aanwezige karakteristieken kunnen dus best afwijken. Nu gaan er wel wat veiligheidsfactoren over heen, maar desondanks is dat als leek moeilijk te interpreteren of het veilig is of niet... lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op basis van de muren die (volgens mij) inderdaad recht boven elkaar staan kan ik mij niet voorstellen dat hij niet dragend is.
Muren boven elkaar hoeft niks met dragend of niet dragend te maken te hebben. Het kan simpelweg al zo zijn omdat je dan vanuit de meterkast door een koof recht omhoog kunt naar de verdieping en de zolder.

Je moet echt kijken wat voor materiaal het is. Ytong blokken en gips etc is in ieder geval niet dragend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
Vanuit het kamp van iemand die werkzaam is bij een constructeur: er lijkt me nul twijfel dat dat gewoon een dragende muur is en dat je daar dus een portaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Duidelijk, dank allen - ik moet een constructeur gaan raadplegen. Iemand nog aanraders voor regio Nijmegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:36

Klippy

Still Game

Heb je al iemand op het oog voor je nieuwe keuken? Als je een zaak zoekt die de hele verbouwing op zich kan nemen is dat wellicht gunstiger dan verschillende/eigen aannemers zoeken en die op elkaar gaan afstemmen.
Keukenzaak waar ik IT bij doe zou je hier een mooie tekening bij maken en zelf een constructeur regelen voor een all-in verbouwing (niet bij jou in de buurt helaas). Of het echt goedkoper is, is de vraag, maar het ontzorgt wel en je hoeft zelf maar bij één iemand te zijn, scheelt weer in je (mis)communicatie en planning tussen aannemers, keukenleverancier, elektricien, stukadoor en vloeren legger.
Maar misschien was je van plan om veel zelf te doen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:50:
Vanuit het kamp van iemand die werkzaam is bij een constructeur: er lijkt me nul twijfel dat dat gewoon een dragende muur is en dat je daar dus een portaal krijgt.
Dat verwacht ik ook (maar laat er aub iemand naar kijken). Let tevens op dat je bij toepassing van een portaal de belasting uit de bovenliggende verdiepingen gaat concentreren op de resterende wanddelen, en dus op een kleiner deel van de fundering. Uit de tekening maak ik op dat je te maken hebt met een fundering op staal (dus niet op palen); zorg er dus voor dat je zeker weet dat de druk op de ondergrond niet te hoog wordt (uit oogpunt van zowel sterkte en stijfheid). Je moet voorkomen dat het resterende deel van de fundering een noemenswaardige extra zetting ondergaat aangezien je dan mogelijk problemen krijgt in je gevel (scheuren), of in de vloer (vorming kattenrug).

Probeer zelf eerst zo veel mogelijk tekeningen/berekeningen van het bestaande pand boven water te krijgen. Mogelijk dat de gemeente nog spullen in het archief heeft. Waar je naar moet zoeken zijn vorm- en wapeningstekeningen van de betonconstructie en wapeningsberekeningen. Mochten deze gegevens niet meer beschikbaar zijn (goed mogelijk), dan zal je constructeur zelf een inschatting moeten maken van de capaciteit van het funderingsbalk/ondergrond en hier een berekening voor moeten maken. Voor gegevens van de ondergrond zou je even op dinoloket.nl kunnen kijken of er in de nabijheid van het bouwwerk sonderingen beschikbaar zijn; als je deze op de kaart ziet dan kun je ze gratis opvragen via de website. Op basis van de sondering kan de constructeur een inschatting maken van het grondlichaam onder de funderingsbalk.

Met een beetje geluk kun je volstaan met wat staalwerk ter hoogte van de wand, als het tegen zit dan zou je misschien het oppervlak van de fundering lokaal moeten vergroten (kans acht ik niet zo groot).

/constructeur

(en nee, ik doe geen werk voor particulieren :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Hier nog iemand uit de bouw :*)

Dat is 100 % een draagmuur.
Alleen het muurtje tussen hal en keuken is geen dragende muur.

Klop voor de gein maar eens tegen beide aan, dan hoor je het verschil direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Draagmuur. Met 99,9% zekerheid.

6 meter overspannen met de hier gebruikte vrij standaard vloerbalken 6x18 gaat écht niet lukken. 3,5 tot 4 meter is ongeveer het maximum. Bij grotere lengtes moeten de vloerbalken ondersteund worden, of ze krijgen een enorme balkhoogte.

Dus bel maar een constructeur. Je zal voor het doorbreken van de muur een vergunning moeten aanvragen bij de gemeente. Voor die vergunning moet je een constructieberekening overleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 30-04-2021 09:36 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
Drumatiko schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:05:
[...]

Let tevens op dat je bij toepassing van een portaal de belasting uit de bovenliggende verdiepingen gaat concentreren op de resterende wanddelen
Ik hoop dat de constructeur van TS daar dan inderdaad op let. Als die belasting te hoog wordt schrijven we dan een stalen ligger voor onder het portaal maar dan krijgen we altijd de vraag "is dat nodig". Ja, dat is nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels567
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03:06
Phyrixx, kan je misschien vertellen hoe het is afgelopen? Is er een constructeur langsgekomen? Zo ja, wat vond die er van?

Ik zit in een zelfde soort situatie, vandaar de nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Dat het een dragende muur is wil overigens niet zeggen dat je hem niet weg kunt halen: Afstempelen, muur verwijderen, H-profiel inmetselen, klaar) Wel even nagaan of je dan niet een te grote puntlast creëerd op de plaatsen waar de balk afdraagt, maar ook dat is op te lossen door je vloer op die plek te verstevigen met wat metselwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Firestorm schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:16:
Dat het een dragende muur is wil overigens niet zeggen dat je hem niet weg kunt halen: Afstempelen, muur verwijderen, H-profiel inmetselen, klaar) Wel even nagaan of je dan niet een te grote puntlast creëerd op de plaatsen waar de balk afdraagt, maar ook dat is op te lossen door je vloer op die plek te verstevigen met wat metselwerk.
Dit is wel heel gemakkelijk gezegd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanhs
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09-2022
Lijkt mij dat dit een dragende muur is, van deze tekeningen is dat moeilijk te zien.
maar aangezien er ook een fundering onderdoor loopt, en daarboven meteen weer een muur staat zou ik er wel van uitgaan. een bouwkundig adviseur zou je daar de definitieve uitslag van kunnen geven.
Waarschijnlijk als je een bouwkundig rapport laat maken kunnen ze van het hele huis iets zeggen en heb je voor de toekomst ook nog een hoop extra informatie.

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik ben er wel bijna 100% zeker van dat dit een draagmuur is.
De muur op de 1e verdieping staat op precies dezelfde plek, de fundering zit er recht onder en het zijn muren van 10cm dik zo te zien op de tekening dus vrijwel zeker een draagmuur.

Zoals hierboven al aangegeven. Constructeur bellen, tekening laten maken, vergunning aanvragen en slopen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
Hebben jullie door dat dit topic een half jaar oud is en @Phyrixx niet meer actief reageert?

Muur zal er ondertussen misschien wel uit zijn. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Xander schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:00:
Hebben jullie door dat dit topic een half jaar oud is en @Phyrixx niet meer actief reageert?

Muur zal er ondertussen misschien wel uit zijn. :+
|:(
Pagina: 1