RMA afhandeling videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:49
Hallo mede Tweakers. Ik heb een vraag namens een vriend. Hij heeft in december een 3060 TI Inno 3D gekocht en die viel na een maand uit. Hij heeft de kaart terug gestuurd naar de webshop (hij wil de naam liever niet genoemd hebben) en die hebben vorige week aangegeven dat hij zijn aankoopbedrag kan terug krijgen. Er wordt niets vermeld over wat er precies aan de kaart mankeerde en over een vervangende kaart. Hij wil zijn geld niet terug wat begrijpelijk is maar hij vroeg zich af wat zijn rechten precies zijn. Kan hij een nieuwe (dezelfde) kaart afdwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kickje naar SF

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 29-04-2021 16:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-10 19:29

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zet dit topic weer open, het andere topic is al gesloten. Was eerst dubbel.

[ Voor 83% gewijzigd door Perkouw op 29-04-2021 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Swizzler24 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:10:
Kan hij een nieuwe (dezelfde) kaart afdwingen?
Moeten die er wel zijn.

En dat is met die dingen nu vooral het grote probleem, ze zijn nergens meer op voorraad, dus de webshop kan 'm ook niet ineens ergens vandaan toveren.

Een webshop moet reparatie of vervanging bieden, mits dat mogelijk is natuurlijk. Nu stellen ze je volledig schadeloos. Daar heb je geen nieuwe videokaart mee, en dat is zeker nu gewoon ruk. Maar je doet er helaas niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-10 11:12
De hele schaarste van videokaarten ligt natuurlijk ook niet bij de webshop, een volledig bedrag retour vind ik persoonlijk vrij netjes.

Voor zo ver ik weet heb je rechtelijk niet iets om op te staan wat betreft een vervangende kaart.
Alleen als de reparatie boven gemiddeld lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:59
EN dan nog , alleen als er een realistische mogelijkheid is. Op dit moment is het niet dat de vervangende kaart te duur is, maar hij IS er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uit de overeenkomst, heeft de verkoper het recht op het uitvoeren van reparatie, of vervangen. Indien niet mogelijk, geld terug. Het is niet mogelijk om te vervangen, want er is niet of nauwelijks een videokaart leverbaar, laat staan dezelfde. In dit geval is er dus sprake van overmacht, en heb je pech. Je kunt wel aangeven dat je reparatie eist. Dat recht heeft een consument-koper ook.
Ligt er verder ook aan wat er defect is…

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:35
TERW_DAN schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:24:
[...]

Moeten die er wel zijn.

En dat is met die dingen nu vooral het grote probleem, ze zijn nergens meer op voorraad, dus de webshop kan 'm ook niet ineens ergens vandaan toveren.

Een webshop moet reparatie of vervanging bieden, mits dat mogelijk is natuurlijk. Nu stellen ze je volledig schadeloos. Daar heb je geen nieuwe videokaart mee, en dat is zeker nu gewoon ruk. Maar je doet er helaas niet veel aan.
Dus stellen ze je niet schadeloos. Want anders had hij van dat geld een nieuwe kunnen kopen.

En het is aan de consument om te bepalen wat hij wil. En de winkel mag weigeren als het niet reel is. (Zoals een nieuwe auto eisen als er binnen een maand je uitlaat er onderuit valt.

En als hij nog leverbaar is(lijkt mij wel gezien de leeftijd). Dan kan je gewoon vervanging eisen. Uiteraard zal daar iets van tijd overeen gaan. Omdat ze wat lastig aan te komen zijn. Maar met een beetje inspanning kan je op een redelijke termijn een vervangende kaart geven.

We gaan er niet vanuit dat er binnen nu en enkele maanden 0 rtx 3060ti's binnenkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 29-04-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

loki504 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:27:
[...]

Dus stellen ze je niet schadeloos.
Dat doen ze wel, ze vergoeden het volledige aankoopbedrag (dat haal ik tenminste uit de TS), dus is er geen schade.

En ik denk niet dat je een heel sterk punt maakt als je voor een niet leverbare videokaart het gaat hebben over emotionele geleden schade of iets dergelijks.
loki504 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:27:
We gaan er niet vanuit dat er binnen nu en enkele maanden 0 rtx 3060ti's binnenkomen.
Eerst zien, dan geloven. Ik verwacht niet dat er veel kaarten beschikbaar gaan zijn in de komende periode. Het zou mooi zijn als RMA's voorrang krijgen, maar of dat gebeurt, ik weet 't niet.
Dus als Nvidia gaat leveren, dan moet de webshop alsnog mazzel hebben dat die het spul bij hun distribiteur kan vinden, die er zelf wellicht ook nog heel moeilijk aan kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:35
TERW_DAN schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:31:
[...]

Dat doen ze wel, ze vergoeden het volledige aankoopbedrag (dat haal ik tenminste uit de TS), dus is er geen schade.

En ik denk niet dat je een heel sterk punt maakt als je voor een niet leverbare videokaart het gaat hebben over emotionele geleden schade of iets dergelijks.
StevenK in "Vragen over RMA proces en mijn rechten hierin"

de schade kan de extra kosten zijn van een 2de handse 3060ti. met een leeftijd van 1 maand. zou je kunnen zeggen gewoon nieuw.

hij zou schadeloos zijn gesteld als hij van dat bedrag een nieuwe (gelijkwaardige) GPU kon kopen. wat nu niet het geval is.
Eerst zien, dan geloven. Ik verwacht niet dat er veel kaarten beschikbaar gaan zijn in de komende periode. Het zou mooi zijn als RMA's voorrang krijgen, maar of dat gebeurt, ik weet 't niet.
Dus als Nvidia gaat leveren, dan moet de webshop alsnog mazzel hebben dat die het spul bij hun distribiteur kan vinden, die er zelf wellicht ook nog heel moeilijk aan kan komen.
lijkt mij wel dat een RMA klant voorrang heeft. die stond immers al op de lijst om aan de koopovereenkomst te voldoen. maar blijkt achteraf niet zo te zijn. dan komt hij weer gewoon vooraan op de lijst.

Maar winkels opereren nu erg in een grijsgebied. omdat dit zover ik kan zien niet duidelijk in de wet staat. En omdat het makkelijk en goedkoop is in deze tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

-tom-562

Oliesjeik

Hij wordt schadeloos gesteld. Dat de prijzen ondertussen gestegen zijn of kaarten niet meer verkrijgbaar zijn, daar kan de webshop weinig aan doen natuurlijk

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 29-04-2021 22:49 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, is het nu schadeloosstelling voor het originele bedrag of schadeloosstelling voor een vergelijkbaar product met vergelijkbare specificaties?

Stel dat ik nu een 3090 bij een webshop aanbied ter reparatie en het ding is niet meer te repareren, dan zou ik daar geen 3090 voor terug kunnen krijgen. Als ze nog een 3090 hebben liggen die ze voor 3x de prijs verkopen dan mijn origineel, zijn ze dan ook verplicht om die te leveren als vervangend artikel?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:26

LankHoar

Langharig tuig

Ontbinding is geen recht van de verkoper, maar van de consument. Dat dit nu beter is voor de verkoper, betekend niet dat ze dat ook zomaar mogen doen. Indien de betreffende GPU niet meer leverbaar is (dat is niet hetzelfde als slecht leverbaar), dan is dit een ander verhaal, en kan wel ontbonden worden (verkoper kan immers niet iets leveren dat niet ingekocht kan worden). De hamvraag is dus:

Kan de verkoper zelf nog dezelfde GPU inkopen? Word deze GPU nog gemaakt/elders geleverd? Dan kan verkoper niet zomaar ontbinden en moet deze gewoon leveren. Eventueel kan de vriend van TS zelfs een dekkingskoop uitvoeren in dat geval.

Is deze GPU nergens meer leverbaar, en word deze niet meer gemaakt? Dan rest alleen ontbinding.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1