Geschikte accu/batterij pack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whooptiedoe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:38
Mijn vraag
Voor een project dat ik aan het doen ben ik opzoek naar een accu die 12V kan leveren (zie plaatje voor verduidelijking).
Alleen ik weet niet zo goed waar ik verder op letten bij het kiezen van een accu. Ik heb wel verschillende accu's al gevonden, maar die leveren volgens de beschrijving max 3.7v.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het circuit schema waar ik de accu voor nodig heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_alcCZmEg01ef41tVQ3pcppLTfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxmerLa0WjZOuZz9j5nwAQyG.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit zijn de producten die ik gekocht heb en ga gebruiken voor dit project:

Beste antwoord (via whooptiedoe op 30-04-2021 15:33)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Cheezus

Luiaard

Een lithium cell levert altijd 3,7v (vol), voor 12v neem je gewoon een battery pack met 4 cellen voor 14,4v (vol), moet je wel kijken wat de max toelaatbare spanning is voor je componenten zodat een volledig opgeladen accu niet hoger is dan dat. Verder moet je kijken naar capaciteit: hoeveel watt verbruikt je systeem en hoe lang wil je dat het met één acculading kan werken?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Cheezus

Luiaard

Een lithium cell levert altijd 3,7v (vol), voor 12v neem je gewoon een battery pack met 4 cellen voor 14,4v (vol), moet je wel kijken wat de max toelaatbare spanning is voor je componenten zodat een volledig opgeladen accu niet hoger is dan dat. Verder moet je kijken naar capaciteit: hoeveel watt verbruikt je systeem en hoe lang wil je dat het met één acculading kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whooptiedoe
Dat is een goede! Het in serie zetten van de cellen had ik niet bij stil gestaan dat dit de voltage zou verhogen.
Ik moet nog even exact uitzoeken hoeveel capaciteit ik nodig zou hebben, maar daar kan ik wel achter komen.
Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

Yucon

*broem*

Ik krijg soms een wat ongemakkelijk gevoel als mensen dingen over accucellen vragen en iets dergelijks basics over het hoofd zien. Nofi, iedereen moet het leren, maar in dit geval is dat leren niet helemaal vrij van risico.

Heb je er al over nagedacht hoe je ze gaat opladen?

(hint: gewoon iets van 15v er op zetten is niet de juiste optie)

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 30-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:30

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een makkelijke tip misschien, er bestaan adapters om makkelijk de accu's van accuschroefmachines te gebruiken. Die accu's zijn makkelijk te verkrijgen, dan moet je niet gaan rommelen met cellen aan elkaar schakelen, en je kan ze makkelijk en veilig opladen in een gewone oplader.

Het enige wat ik absoluut mis in je circuit als je wil gaan werken met lithiumaccus is een BMS of op zijn minst een low voltage cutoff module, dat zorgt ervoor dat je de accu niet te diep gaat ontladen. Als je dit zo zou gaan aansluiten dan blijf je de accu drainen tot onder het voltage dat die cellen leuk vinden. Volgende keer dat je de cellen dan oplaadt zijn ze ofwel capaciteit kwijt ofwel gaat het kaboem. Sommige accu's van schroefboormachines hebben dat ingebouwd in de accu, sommigen in de tool zelf, ga er dus niet zomaar van uit dat het niet uitmaakt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Yucon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:39:
Ik krijg soms een wat ongemakkelijk gevoel als mensen dingen over accucellen vragen en iets dergelijks basics over het hoofd zien. Nofi, iedereen moet het leren, maar in dit geval is dat leren niet helemaal vrij van risico.

(hint: gewoon iets van 15v er op zetten is niet de juiste optie)
En vergeet vooral het ontladen niet.
Een goede optie zou kunnen zijn: losse 18650 cellen mét protectie circuit. En deze dan opladen in een goede li-ion lader.

(of 14500 cel, als je een 'AA formaat' lithium cel zoekt, past makkelijk in goedkope batterij-houders.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-06 19:32
Als gewicht en formaat niet een groot issue is, is een ouderwetse loodaccu misschien wel een goede oplossing.
Het grootste voordeel is de hiervoor al aangehaalde veiligheidsproblemen met lithium accus, hier heb je met loodaccus geen last van. Je moet ze alleen niet te diep ontladen, niet lager dan 11V dacht ik? Als je ze te diep ontlaad gaan ze rap achteruit in capaciteit, maar ze gaan in ieder geval niet in vlammen op.

Je hebt ze al vanaf 1.2ah, dus ook geschikt voor kleine projectjes, daarnaast kosten ze ook geen drol.
https://www.nkon.nl/recha...d-batteries/12v-vrla.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whooptiedoe
Yucon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:39:
Nofi, iedereen moet het leren, maar in dit geval is dat leren niet helemaal vrij van risico.

Het risico is er zeker, daarom vraag ik het ook graag na bij mede Tweakers. Ik heb al wel meerdere projecten gemaakt, maar dit ging allemaal via usb vanuit mijn laptop. Dit is voor mij een eerste keer met het werken van accu's.

Zoals mavamaarten ook al aangaf, kan een BMS hier bij helpen. Maar ik vond de suggestie om gebruik te maken van een accuschroefmachines voor mij nu nog wel beter!
Mavamaarten schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:42:
Een makkelijke tip misschien, er bestaan adapters om makkelijk de accu's van accuschroefmachines te gebruiken. Die accu's zijn makkelijk te verkrijgen, dan moet je niet gaan rommelen met cellen aan elkaar schakelen, en je kan ze makkelijk en veilig opladen in een gewone oplader.
Dit vind ik zeer creatief bedacht! Ik was hier ook niet op van de hoogte! Thanks!
ottermannetje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:53:
Als gewicht en formaat niet een groot issue is, is een ouderwetse loodaccu misschien wel een goede oplossing.
Dank je wel! Hier zal ik ook nog even naar kijken. Het kan inderdaad dat ze misschien wat te groot zijn, maar zeker goede optie ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:57

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik kaap dit onderwerp maar even omdat het wel heel erg dicht lijkt te liggen bij wat ik wil:
- 12V (max 2 tot 2.5A voor korte pieken van 10 seconden, 99.99% van de tijd ~0.3 mAh) uitgangsspanning
- batterij die compact is, liefst dunner dan 3 cm., grotere oppervlakte maakt weinig uit
- beveiligingen tegen diepteontlading, monitoring etc oftewel een BMS-achtig systeem
- totale capaciteit van minstens 15000 tot 20000 mAh

Ik ben de volgende tegen gekomen om een Li-Po batterij te kunnen aansluiten en dan 5V 2.4A te kunnen leveren en ook via USB-C de batterij op te kunnen laden, de Lipo-Rider-Plus. Dat komt aardig in de buurt van wat ik wil, maar dan zou ik dus zoiets in een 12V variant willen hebben en 2.4 A. Maar wat voor compacte platte batterijen kunnen mij 12V leveren?

Ik zie veel van die platte batterijen (flat cell?) zoals hier, zijn die ook een mogelijkheid om te gebruiken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer in de batterijwereld en de mogelijkheden, zeker in combinatie met mijn wensen qua voltage en ampere.

Iemand die hier nog ervaringen mee heeft of tips waar ik eventueel verder zou moeten zoeken? Heb ook al contact gezocht met bedrijven zoals nkon.nl in de hoop dat die hier ook wat verstand van hebben.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1