Apparatuur HT in aparte kast (IR extensie/Harmony) Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 11:47
Allen,

Ik ben op zoek naar de beste manier om mijn situatie werkend te krijgen, ik zit nog half in de verbouwing maar ik ben een Proof of Concept aan het opzetten voordat ik alles helemaal perfect ga in richten.

Het idee is dat de gehele zithoek 'vrij' is van electronica behalve speakers/TV en dat de rest zich achter in de <Mediakast> bevind.

Probleem beschrijving:
Op dit moment zit tussen de TV een Jeirdus AOC HDMI Faser Kabel 18 Gbit/s, dit is een optische HDMI kabel welke één richting is. Dus eARC is niet mogelijk. De reden hiervoor is dat deze kabel dun is, 6 meter (lang genoeg) en uitgevoerd is in MINI HDMI inclusief adapter om door een PVC pijp te trekken.

Nu leek mij dit op zich geen probleem, want alle apparaten worden uiteindelijk aangesloten via een Denon X2700H AV receiver De aansluiting gaat via Monitor 2, want wanneer ik monitor 1 (eARC) gebruik werkt de kabel niet.

de Google Chromecast met Google TV zal voornamelijk gebruikt worden.

Ik kan échter het geluid niet regelen van de versterker, behalve door gebruik te maken van de app, dit wil ik niet voor mijn huisgenoten. Ik was hopende dat ik dit nog via de Google Chromecast met TV kon regelen, echter wil dit niet lukken omdat ik de remote géén connectie kan maken met de receiver omdat deze in de kast staat.

Wat is volgens jullie de beste manier om de receiver te kunnen besturen? IR verlenging? Logitech Harmony? zo ja welke? Ik heb ook Fibaro Z-wave domotica en het zou leuk zijn als ik het kan combineren.

Context
Overzicht, er gaan dus 2x 3/4 PVC pijpjes richting de TV. Daarin zit de HDMI, een 220voeding en 2x ETHERNET. Ik ben mij bewust van het feit dat de 220 eigenlijk niet bij Ethernet mag, maar deze 3 meter geloof ik wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v15kUtpeLFc6GvFykteZTdyrVSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UxwaYJO3HqVfzgpMHVQnramf.png?f=fotoalbum_large

Zithoek, achter het rechter nisje bevind zich de <Mediakast>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC6d689pQRDWSYZ8TregZ4Wyz-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi6p7AwYD5jPMM7AAPSRv8qq.jpg?f=fotoalbum_large

Mediakast, ja het is nog een zooitje, maar eerst alles werkend krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAprjZlrVfnhcWQcagMUf3Yo8bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFMjNoMLoP5P9B5ncdWpclZb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Denk dat je met een IR verlengkabel het makkelijkste uitkomt. Dan is het gewoon een kwestie van je afstandsbediening gebruiken. Tevens voor gastgebruikers ook makkelijk te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mocht je nu nog een logitech harmony willen aanschaffen, dan moet je snel zijn. Ze gaan ermee stoppen en de laatste Harmony worden steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
dragon2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:55:
Mocht je nu nog een logitech harmony willen aanschaffen, dan moet je snel zijn. Ze gaan ermee stoppen en de laatste Harmony worden steeds duurder.
Check, nog adviezen? Ik zit dan direct aan de elite te denken...

De IR extender lijkt de meest eenvoudige oplossing voor nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
Yep. IR extender is the way to go. Gebruik het ook om apparatuur in een gesloten kast te bedienen en werkt echt super. Grote voordeel is dat je de ontvanger op een plek kunt plaatsen die handig is ipv op de plek waar de receiver toevallig staat.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
RobbieB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:13:
Yep. IR extender is the way to go. Gebruik het ook om apparatuur in een gesloten kast te bedienen en werkt echt super. Grote voordeel is dat je de ontvanger op een plek kunt plaatsen die handig is ipv op de plek waar de receiver toevallig staat.
Wat voor iets heb jij? Ik moet het door een 3/4 pvc pijp kunnen halen, en eigenlijk een meter of 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
peerke1987 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:38:
[...]

Wat voor iets heb jij? Ik moet het door een 3/4 pvc pijp kunnen halen, en eigenlijk een meter of 5.
Oef. Dat ga je met die van mij niet redden. Ik heb gewoon een ding van Ali express, maar de kabel is dacht ik maar 2 meter ofzo aan beide kanten (ontvanger <> controller <> zender)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier ook een simpele ali extender, maar die zou ik zo durven te verlengen. Hoe zijn je soldeerskills?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
teacher schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:26:
Hier ook een simpele ali extender, maar die zou ik zo durven te verlengen. Hoe zijn je soldeerskills?
Heb een prima soldeerbout hier liggen en in het verleden aardig wat drones in elkaar gesoldeerd..dus dat zou wel moeten kunnen.

Hoeveel aderig is een IR kabel? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

2 of 3. Prima te doen.. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je losse IR extender kabels hebt werken die vaak met een 2,5 of 3,5mm plugje, twee of drie polig. Dat verlengen zou ik ook wel aandurven.

Overigens zijn er ook gewoon converters in de handel die een 4K HDMi signaal over UTP kunnen sturen. I, denk dat dat ook veel voor je op kan lossen, dan kun je volgens mij wel tweewegverkeer hebben.
Ik zou die mogelijkheid sowieso verkennen, er komt een tijd dat je je apparatuur vervangt etc. Of gedwongen wordt om dat te doen doordat je kabelboer een nieuwe decoder levert oid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1