Windows10 reinstall met password-protected UEFI secure boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een Dell Latitude E7470 i7/16GB RAM/512 GB SSD laptop van werk die oververhit raakte, en aangezien al 4.5 jaar oud is en zonder garantie, is deze vervangen. De oude wordt dan normaal gedecommisioneerd (dwz vernietigd ivm data op SSD), maar ik heb hem voorlopig mogen houden.

Ik wil deze gaan gebruiken op werk als een BYOD als backup voor het aansturen van een apparaat, zonder deze op het netwerk te hebben. Dus een reinstall van een kale Windows, full admin-rechten (deze heb ik wel maar via een tool die max 1uur toestaat) en geen toegang tot het netwerk, alleen internet. Helaas, een reinstall van Windows gaat niet, omdat UEFI Secure Boot aanstaat in de BIOS, en password-protected is.

Nu heb ik de vraag vast gesteld aan IT of de BIOS unlocked kan worden of de secure boot tenminste verwijderd kan worden (met uitleg van waarvoor het bedoeld is, full disclosure :) ), maar ik wil zien of er meer opties zijn. Het is zeker niet stiekem bedoeld!

Relevante software en hardware die ik gebruik
De laptop heeft nu Windows 10 Education (Enterprise), ik heb een licentie voor Windows 10 pro. De laptop kreeg het moeilijk op een docking station met meerdere schermen als er Zoom/Teams e.d. werd gebruikt, maar ljkt minder temperatuur problemen te hebben als de processor een beetje gethrottled wordt (60% max) en deze niet op een docking station staat, dus alleen de 14" 1366x768 resolutie aanstuurt. De laptop is verder schoon van binnen, geen stof e.d.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb de Windows 10 USB Creation Tool geprobeerd, die kan je ook gebruiken voor een herinstallatie. Echter, dit werkt niet op Windows 10 Enterprise.
- Zoals aangegeven heb ik onze IT gevraagd of de BIOS unlocked kan worden of de secure boot disabled kan worden (die voorkomt nu booting vanaf USB).
- Zoektochten op Google, maar die komen vaak niet verder dan waar ik al ben. Meestal apparaat-specifieke 2017 beschrijvingen van oude laptops waar er nog problemen waren met secure boot in de BIOS.

Zijn er nog andere opties? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Beste antwoord (via gambieter op 29-04-2021 17:55)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tja, het netste om te doen is het antwoord van IT afwachten
Het minder nette om te doen is het frauderen, maar daar mogen we je niet mee helpen op dit forum.
Ik kan wel aangeven dat je verkeerd zoekt: je lijkt nu te zoeken naar het uitzetten van de secure boot. Moet je niet doen. Je moet zoeken naar het UEFI/BIOS password. Als je dat eenmaal hebt is het uitzetten van secure boot een peuleschil

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het minder nette om te doen is het frauderen, maar daar mogen we je niet mee helpen op dit forum.
Ik kan wel aangeven dat je verkeerd zoekt: je lijkt nu te zoeken naar het uitzetten van de secure boot. Moet je niet doen. Je moet zoeken naar het UEFI/BIOS password. Als je dat eenmaal hebt is het uitzetten van secure boot een peuleschil

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:00:
Ik kan wel aangeven dat je verkeerd zoekt: je lijkt nu te zoeken naar het uitzetten van de secure boot. Moet je niet doen. Je moet zoeken naar het admin password. Als je dat eenmaal hebt is het uitzetten van secure boot en peuleschil
Dank. Het uitzetten van de secure boot is alleen nodig om op te kunnen starten van een USB-stick. Maar ik vraag niet om fraude oplossingen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29
Anders de simpele optie gebruiken windows opnieuw instellen.

Als je de procedure liever vanuit Windows 10 start, kun je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Systeemherstel gaan en onder de header Deze pc opnieuw instellen op de knop Aan de slag klikken.

Als dat klaar is licentie aanpassen naar windows 10 pro

Niet helemaal zo schoon als een verse nieuwe installatie maar komt een heel eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:44:
Anders de simpele optie gebruiken windows opnieuw instellen.

Als je de procedure liever vanuit Windows 10 start, kun je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Systeemherstel gaan en onder de header Deze pc opnieuw instellen op de knop Aan de slag klikken.

Als dat klaar is licentie aanpassen naar windows 10 pro

Niet helemaal zo schoon als een verse nieuwe installatie maar komt een heel eind
Dank, dat is inderdaad een alternatief als IT niet meewerkt :) . Het zit behoorlijk dichtgetimmerd, dus ik probeer het liefste clean ;)

Maar de hint in Brahiewahiewa in "Windows10 reinstall met password-protected UEFI secure boot" heeft me de juiste weg gewezen en ik heb het BIOS password kunnen achterhalen. Het vereist in de BIOS gaan en daar het serie-nummer te vinden. Wel Ctrl-Enter doen als je het password van https://bios-pw.org invult (y)

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 06-05-2021 14:54 . Reden: website mag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
En om de case te sluiten: IT stuurt me net een email en zegt dat ik langs kan komen om het BIOS-password te verwijderen. Heb ze verteld dat het al geregeld is, en hoe :)

Morgen ga ik voor het eerst sinds November weer naar het werk, gaan we de apparatuur aansluiten.

Pagina: 1