Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Wij zijn aan het kijken voor een nieuwbouw woning. Deze woning wordt pas Q1 2023 opgeleverd (als alles mee zit). Op dit moment woon ik in een appartement met flinke overwaarde en nog maar een kleine hypotheek.

Ik wil nu een nieuwe hypotheek voor de nieuwbouw woning maar mijn oude woning nog niet verkopen omdit ik hier wil blijven wonen tot het neiwue huis helemaal klaar is. Aangezien dit nog lang duurt is er dan natuurlijk een risico dat de huizenmark instort en dat zowel mijn nieuwbouw huis minder waard is en mijn huidige woning ook.

Omdat ik mijn huidige woning niet gedwoningen wil verkopen (om de nieuwbouw te financieren) ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden. Is het bijvoorbeeld mogelijk een overbrugginshypotheek te nemen, maar indien ik toch niet mijn huidige woning wil verkopen alsnog het nieuwe huis te financieren met 100% hypotheek? Of bijvoorbeeld een volledige hypotheek nemen op het nieuwbouwhuis en aflossen indien ik mijn huidige woning verkoop (dat zal dan over meerdere jaren moeten aangezien je bij de meeste aanbiederes maar 10-20% mag aflossen per jaar). Het nadeel hiervan is dat je (bij de rabobank) met een schuld van 75k (hypotheek) meteen 250k minder kan lenen (volgens de online tool).

Wat ik dus zoek is een soort van "verzekering" voor het geval de huizenmarkt crasht en ik mijn huidige woning voor een veel lagere prijs zou moeten verkopen. In dat geval wil ik de woning aanhouden en gaan verhuren tot betere tijden:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:53
Je kan kijken of je genoeg verdient om beide huizen te dragen qua hypotheek. Dit kan een adviseur je uitleggen bij een gratis eerste gesprek.

Een schuld is niet hetzelfde als een hypotheek en wordt anders bekeken.

Een overbruggingshypotheek neem je ook alleen naar omdat je niet beide hypotheken kan dragen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-09 20:11
Een overbruggingshypotheek is bedoeld als een tijdelijke oplossing, dus tot het moment dat je de oude woning verkoopt.

Wat je over die tool zegt lijkt me vreemd: je kan maar één eigen woning hebben met het voordeel van hypotheekrenteaftrek. De lening van die woning zonder aftrekbare rente zou je wel beperken in je maximale leenbedrag, maar niet zoveel als je nu aangeeft. Ik denk dat je in plaats van zelf de tool vullen beter met een adviseur kunt praten.

Toen ik nog hypotheekadviseur was in het verleden gebeurde het wel eens dat een woning die verkocht zou worden (en met een overbruggingshypotheek) jarenlang niet verkocht werd (kredietcrisis en zo). Op zo'n moment moet je met de bank in gesprek over je tijdelijke constructie. Soms werd er goedkeuring gegeven voor verhuur van de oude woning, soms moest de overbruggingshypotheek vervangen worden door een vaste lening. Het is maatwerk kortom.
Als je nu nog niet zeker weet of je de woning wilt gaan verhuren dan is het moeilijk om hier nu al garanties over te krijgen, dus je "verzekering" zit er denk ik niet in. Maar een adviseur kan je wel scenario's uitleggen en voorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Als je genoeg verdient om dubbele lasten te dragen tot de bouw klaar is, dan kan je de nieuwe woning prima op 100% financieren. Je hebt dan geen overbruggingskrediet nodig.
Zo niet, dan heb je een overbruggingskrediet nodig. Dit geldt ook als je niet genoeg verdient om de nieuwe woning op 100% te financieren. Met de overbrugging leen je tijdelijk een bedrag maximaal ter hoogte van je overwaarde. Dit moet je wel aflossen wanneer je de oude woning verkoopt.
Als de woningmarkt in elkaar klapt, heb je pech. Om een woning te verhuren, heb je een verhuurhypotheek nodig. De rentes zijn hierbij een stuk hoger en de eisen strenger dan bij een reguliere hypotheek. In het geval van een crash zal dit vast nog wel extra aangescherpt worden.

[ Voor 68% gewijzigd door Longcat op 01-05-2021 14:39 ]