AC 3 of 5.1 onboard decoder in DVD speler

Pagina: 1
Acties:

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 02:10

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Bij kijkshjop staan 2 DVD spelers, de een heeft onboard AC3 decoding, de ander 5.1
wat is hier nu het verschil tussen?

En kan ik daar direct een setje boxen op kwijt of moet daar nog wat tussen, zo ja wat dan?

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

is geen verschil dolby digital (5.1) is het zelfde als AC-3

asjeblief dankjewel

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:47

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op donderdag 16 augustus 2001 17:21 schreef The_PyroPath het volgende:
En kan ik daar direct een setje boxen op kwijt of moet daar nog wat tussen, zo ja wat dan?
Versterker is wel handig :)
Als de speler een ingebouwde AC3 decoder heeft kan je er ook een DTT2200 aan hangen denk ik, maar dat zou ik niet doen... (kwaliteit is :r )

p.s. weet je zeker dat het niet zo is dat de ene AC-3 decoder heeft en de andere Dolby Digital Pass-through (of andersom)?!?

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:36
De Dolby Digital stream heet ook wel AC3, deze kan tot 5.1 gecodeerde signalen bevatten.

Zo goed als alle dvd speler hebben een spdif digitale uitgang (coaxaal/optical), maar niet alle hebben AC3 (of zelfs DTS) decodering onboard. Normaal heb je een DD/DTS receiver die het digitale signaal wat van de dvd komt in de versterker decodeerd en versterkt.
DVD-spelers met een onboard decoder decoderen onboard en hebben 6 tulp uitgangen voor elk kanaal, je moet dus wel 6 ingangen hebben op je versterker. Dit is dus bedoelt voor mensen die een dolby-prologic versterker hebben MET 5.1 kanaals (6x tulp) ingang.

spdif gebruiken met een DD/DTS versterker blijft de beste (mooiste) oplossing, maar als je al een voorbereide versterker hebt kan je kiezen om die te houden.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:18

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Dolby Digital is een manier waarmee meerkanaals geluid wordt opgeslagen. In plaats van Dolby Digital wordt vaak de term AC-3 gebruikt, maar dit is ten onrechte. AC-3, wat staat voor Audio Codec 3 is de manier waarmee het meerkanaals Dolby geluid wordt gecomprimeerd om zo minder ruimte in de nemen. AC-3 wil dus alleen maar zeggen dat het geluid volgens de AC-3 sleutel is gecomprimeerd.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Op vrijdag 17 augustus 2001 00:49 schreef JoeCool het volgende:
Dolby Digital is een manier waarmee meerkanaals geluid wordt opgeslagen. In plaats van Dolby Digital wordt vaak de term AC-3 gebruikt, maar dit is ten onrechte. AC-3, wat staat voor Audio Codec 3 is de manier waarmee het meerkanaals Dolby geluid wordt gecomprimeerd om zo minder ruimte in de nemen. AC-3 wil dus alleen maar zeggen dat het geluid volgens de AC-3 sleutel is gecomprimeerd.
Dolby Digital = wel AC-3. AC-3 is de codec waarmee tot 5.1 kanalen gecodeerd en lossy gecomprimeerd (net als 2 kanaals MP3) worden, dit is beter bekent als Dolby DIGITAL.

Jij zegt dat AC-3 de manier is waarmee meerkanaals Dolby geluid opgeslagen word. Maar wat is dan volgens jou meerkanaal Dolby geluid voordat het AC-3 word? Dan zijn het toch gewoon tot 6 kanalen 16 bit 48 Khz bitstreams, dat heeft toch nog niets met dolby te maken?

Wat is dat wel AC-3 maar geen Dolby Digital of andersom?

Kijk maar op http://www.dolby.com/tech/ Daar staat toch echt "Dolby Digital (AC-3)", dit impliceerd dat het hetzelfde is volgens Dolby.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28844

In de kantlijn: ingebouwde decoder is aardig als je al bv 2 versterkers en 4 speakers hebt, je kan (zie spec van Dolby.com) altijd de timing enzo aanpassen, anders mogen ze er geen Dolby op schrijven.
Oh ja, en je kunt de bas (LFE-channel) naar je gewone speakers sturen, evt alleen de front speakers, dus dan klinkt het zeker goed als je goede boxen hebt..
Vraag in de winkel of je de gebruiksaanwijzing kunt inkijken, of dat bovenstaande mogelijk is. Kan het dan niet (vaag aziatisch model), terwijl ze zeiden van wel, breng je 'm terug.

DTS vs. AC3: dvd-spelers met ingebouwd DTS moet ik nog tegenkomen,...
Dolby Digital/AC3 heeft veel meer compressie dan DTS, maar DTS vind je maar op heel weinig dvds (de media dan, heb er 18, niet een met DTS).
Oh ja, heb bij een vriend Jeanne d'Arc gekeken met DTS, kon nou niet echt veel verschil horen oid,.. het is belangrijker dat er een goede geluidstechnicus aan bezig is geweest dan wat de compressie erna is, lijkt het. Maw, beter veel compressie maar goed beginmateriaal dan andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 15:17
uhmz staat AC3 niet voor advanced codec 3? (ff nazoeken)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Op vrijdag 17 augustus 2001 11:28 schreef intert0y het volgende:
uhmz staat AC3 niet voor advanced codec 3? (ff nazoeken)
Nee.. Het staat voor Audio Coding 3

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Op vrijdag 17 augustus 2001 11:26 schreef aRTee het volgende:
.....

DTS vs. AC3: dvd-spelers met ingebouwd DTS moet ik nog tegenkomen,...
Dolby Digital/AC3 heeft veel meer compressie dan DTS, maar DTS vind je maar op heel weinig dvds (de media dan, heb er 18, niet een met DTS).
Oh ja, heb bij een vriend Jeanne d'Arc gekeken met DTS, kon nou niet echt veel verschil horen oid,.. het is belangrijker dat er een goede geluidstechnicus aan bezig is geweest dan wat de compressie erna is, lijkt het. Maw, beter veel compressie maar goed beginmateriaal dan andersom...
Er zit vaak wel een wereld van verschil in DTS en DD. Ik vind dat DTS een veel groter dynamisch bereik heeft. Ik heb veel DTS dvds en ook een aantal met DD/DTS dus ik kon mooi vergelijken. DD is mooi, maar DTS is veel krachtiger in geluid.
Ik zou zeggen als je toch in de DVD wereld wilt stappen bespaar dat nooit op je versterker!! Geluid is heel belangrijk. Ik heb liever een 4:3 tv met een goeie DD/DTS receiver+speakers dan 16:9 tv met dolby prologic.. of een cheapo DD versterker/speakers.
Als je alles in een keer moet kopen dan ben je nogal wat geld kwijt, koop in etappes en spaar tussendoor.

Coïtus ergo sum

Pagina: 1