Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:19
Wanneer ik mijn TP-Link Deco X60 nodes in router-mode zet, heb ik op de tweede verdieping in mijn huis een snellere verbinding dan wanneer ik de nodes in Access Point mode zet. Wat zie ik over het hoofd?

Situatie:
Begane grond - meterkast
Internet > Ziggo router/modem > Deco X60 node 1 > WiFi signaal
1e verdieping - slaapkamer
Deco X60 node 2
2e verdieping - werkkamer
Deco X60 node 3

Ik heb een Ziggo 250Mbps verbinding. Als de 1e Deco node in Router mode staat, haal ik in de werkkamer +/- 100Mbps. Als de nodes in AP mode staan dan haal ik +/- 50Mbps.

Netwerk optimalisatie heb ik uitgevoerd.
Het Ziggo modem staat niet in Bridge mode (ik snap dat Router mode voor de deco's dus niets toevoegd).

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 29-04-2021 13:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:57
Je hebt ze niet aangesloten met een ethernet backhaul ?
En staan je nodes ook voldoende in elkaars bereik ?
100Mb vind ik nog te laag, je hebt Ziggo 250 wat in middels 300Mb is geworden, dus dat zou je ook moeten halen met een beetje wifi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nee zijn niet bekabeld. Alleen node 1 is met kabel op het Ziggo modem aangesloten.

Onderling geven de nodes in de app aan dat ze elkaar prima kunnen bereiken. Een speedtest vanaf node 1 naar het internet geeft wel de volle snelheid aan, dus het gaat tussen de nodes. Huis is natuurlijk een en al beton, dus snap dat er verlies optreedt, maar dat er verschil zit tussen de twee modussen vind ik vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kosz schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:10:
Je hebt ze niet aangesloten met een ethernet backhaul ?
En staan je nodes ook voldoende in elkaars bereik ?
100Mb vind ik nog te laag, je hebt Ziggo 250 wat in middels 300Mb is geworden, dus dat zou je ook moeten halen met een beetje wifi systeem.
Denk dat er hier twee aparte zaken spelen:

1) performance over mesh überhaupt en 2) verschillen in routermodus.

Waar jij het over hebt is punt 1, terwijl het TS juist om 2 te doen is. Mbt "100Mb vind ik nog te laag" - dat hangt totaal af van gebouw en plaatsing. Bedenk dat we het hier over drie mesh nodes hebben, dus mogelijk ook drie mesh hops met een dualband-systeem, dus alle verkeer moet op elkaar wachten. In de werkkamer ga je dus ~1/3 van de prestatie halen van de slechtste hop die je maakt. Dan is 100Mbps nog niet eens zo slecht.

Maar goed, dat gaat evengoed op in AP-mode als routermode (ervan uitgaande dat de apparaten op dezelfde plek blijven staan). Die 50Mbps klinkt bijna alsof de client in ene modus in 2.4GHz verbindt en in andere modus in 5GHz.

TS,

Test nog eens een keer in beide modussen en draai tijdens speedtest het volgende op je client device:
code:
1
netsh wlan show interface

Dat maakt in ieder geval duidelijk wat er op de hop naar het mesh-systeem gebeurt. Mogelijk dat we daar verschil zien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@dion_b Ik heb als test de nodes zojuist even recht boven elkaar gezet.
Dus de situatie is nu meterkast > beton > slaapkamer > beton > werkkamer.

En haal nu in AP mode 146Mbps. Een flink stuk hoger dus. De afstand en het beton tussen de twee slaapkamers maakt dus dat ze significant verlies lijden.

Zal vanavond node 1 weer in router mode zetten en kijken of ik dan nog hogere snelheden haal. Wat dus mijn vraagstuk is.

[ Voor 16% gewijzigd door PdeBie op 29-04-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PdeBie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:36:
@dion_b Ik heb als test de nodes zojuist even recht boven elkaar gezet.
Dus de situatie is nu meterkast > beton > slaapkamer > beton > werkkamer.

En haal nu in AP mode 146Mbps. Een flink stuk hoger dus. De afstand en het beton tussen de twee slaapkamers maakt dus dat ze significant verlies lijden.
Absoluut. In een moderne betonbunker van een woning wil je de nodes zo dicht mogelijk bij het trapgat plaatsen, want dat is enige route voor signaal van beneden naar boven en omgekeerd, er gaat niets door de betonvloeren.
Zal vanavond node 1 weer in router mode zetten en kijken of ik dan nog hogere snelheden haal. Wat dus mijn vraagstuk is.
Ben benieuwd - zoals gezegd, draai dan even netsh om te kijken wat er exact gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@dion_b ik ben niet heel bekend met dat commando. Wat zijn de zaken waar ik dan op moet letten?

Als ik hem nu uitvoer zie ik dat er 1 interface is op het systeem. Dat ik op het juiste Wi-Fi netwerk zit en een signal van 85%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PdeBie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:50:
@dion_b ik ben niet heel bekend met dat commando. Wat zijn de zaken waar ik dan op moet letten?

Als ik hem nu uitvoer zie ik dat er 1 interface is op het systeem. Dat ik op het juiste Wi-Fi netwerk zit en een signal van 85%.
Meest interessant is:

- het gebruikte kanaal. Kanaal geeft ook aan welke band gebruikt wordt
- link rate in de downstream (in Mbps). Dat is de brutostreefsnelheid en zegt iets over netwerkomstandigheden.
- signaalsterkte. MS is hier raar aan het doen, formule voor omrekening naar RSSI in dBm is (percentage/2)-100

Dus je hebt nu -57.5dBm, wat prima te noemen is.

Let wel dat dit alleen de laatste hop betreft, het kan nog zijn dat er tussen de nodes een bottleneck zit, maar aangezien dat moeilijker uit te sluiten is, is het handiger om hier te beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
OK, de huidige situatie is nu:
  • kanaal: 36
  • receive rate: 866.7 (108MB/s I assume?)
  • signal: 86%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PdeBie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:01:
OK, de huidige situatie is nu:
  • kanaal: 36
5GHz dus. Helaas is dit enige kanaal dat Deco in de 5GHz gebruikt, maar je zit dus duidelijk niet in 2.4GHz.
• receive rate: 866.7 (108MB/s I assume?)
Ja en nee. Ja, 866.7Mbps staat gelijk aan 108MB/s, maar dat is niet de relevante informatie.

Dit zegt:
- WiFi-ac, geen -ax (waarschijnlijk is je client de beperkende factor)
- 2x2 MIMO
- hoogste modulatie die met WiFi-ac te krijgen is.
• signal: 86%
[/list]
Nu -57dBm.

866Mbps link rate heeft minimaal 37dB SNR nodig, dus je ruisvloer zit onder de -94dBm. Dat is mooi laag, wat trouwens geen wonder is in zo'n betonwoning, het dempt andermans signalen nog meer dan je eigen signalen.

Nu, als blijkt dat je in AP mode andere waardes hebt, dan hebben we gelijk een verklaring. Zijn de waardes identiek, dan weten we in ieder geval dat het niet met de laatste hop te maken heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1