Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:07
Hallo,

Op mijn 2onder 1 kap woning wil ik graag wat PV panelen laten plaatsen.
Aan de kant van de achtertuin liggen de panelen ietswat ongunstig op het westen.
Voor aan de oostkant heb ik meer last van schaduw vanwege bomen.
De verwachting is dat ik WP X 0,75 moet doen om het aantal KWH te halen.

Onderstaande offertes heb ik ontvangen, over het algemeen komt het advies bij mij naar voren
om toch op het dak achter te leggen.

De meeste offertes komen redelijk bij elkaar in de buurt, wat mij opviel aan optie
C is dat op deze panelen 25jaar opbrengst EN product garantie zit.

Graag hoor ik jullie mening over onderstaande, wat springt eruit?

Optie A:

Panelen op westkant dak
11x Trina 375 Wp Black White (geinstalleerd vermogen 4125 kWh)
1 stuk SE3000HD1 fase
€ 3.550 ex btw:
Prijs per WP € 0,86

Optie B;

12x 400WP phono solar zwarte panelen. waarvan enkele op oostkant van het dak
1x Growatt omvormer(2 strings)
€4100Ex BTW:
Prijs per WP:€0.86

Optie C:
12 xHyundai 390WP all black HiE-S390VG
1x GROWATT MIN 4200XE
€ 4.198 ex btw:
Prijs per WP: €0,89

Optie D; Panelen achter op dak
11 xJA Solar Mono Black Frame 380WP
1 xGoodwe GW4200D-NS

Prijs per WP:€0,97

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn_vD6hXjS8wkEMw3uWKwbEqeJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKWHqjz0x0dQAxAbkGfMiQZC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door gearardihno op 29-04-2021 11:10 ]

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@gearardihno
cool oost-west (een kleine afwijking, maar dat is marginaal.)

mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west een ander moment hun top haalt, kun je meer Wp op een kleinere (goedkopere) omvormer hangen.
ik heb dus 6430Wp op een 4000W omvormer.

als je nu een 3 of 3,6kW omvormer gebruikt, en dan 4000 tot 6000Wp er aanhangt.
(liefst even veel Wp per kant, maar komt niet precies aan.)
dan zakt de prijs nog wel naar < 0,80€/Wp. ;)

er is nog een truk (maar weet niet of die wel kan met je dak.)
panelen die op een platdak liggen die hebben vaak maar een 10 graden hoek.
die doen het goed in de zomer.
panelen met een 45 graden hoek doen het beter in de lente/herfst.
(en panelen met 90 graden hoek doen het beter in de winter, alleen de winter is ruk, maar betere ruk is nog ruk.)
door die verschillende hoeken kun je ook meer Wp op een goedkopere omvormer krijgen.

en wat voor elke richting geld.
300Wp dat is het STC vermogen, maar panelen hebben ook vaak een NOCT vermogen.
en die is 30% lager en dan heb je 220W uit een 300Wp paneel.
dit komt door de temperatuur en instralling.
het is goed mogenlijk in Nederland om te rekenen met NOCT.
verlies is niet heel hoog. (liever niet, maar geeft je ruimte om je oost west goed te krijgen.)

edit
simpel gezegd, optie B en C zijn wel gaaf.
maar dat zijn te zware omvormers, een beetje afhankelijk van de verdeling over oost en west dak.
kun je daar gewoon een 3 of 3,6kW omvormer voor gebruiken.
en dat trekt het bedrag nog iets omlaag.
en als je dan nog 1 of 2 extra panelen er bij kunt krijgen, dan zit je echt pas op een laag bedrag in €/Wp. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 29-04-2021 12:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Is de noordelijke of de zuidelijke helft van de 2-kapper van jouw? Indien zuid is er nog een mogelijkheid om met het garagedak te werken. Hoe groot is die? Hoe werkt schaduw daar op?

Tussen de opties trek ik naar A... SolarEdge als goedkoopste optie? Moet niet gekker worden
(Dat wijst er wel op dat er een nog goedkoper string systeem mogelijk moet zijn - indien gepast vanwege schaduw omstandigheden..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
@Ronald
tja solaredge in de handen van een kundige installateur is een machtig wapen.
(een beetje duur voor de klant, maar wel mooi.)
maar in dit geval wil de instalateur 4125Wp op maar een 3000VA omvormer hangen.
dit kan wel, maar is al aardig over mijn persoonlijke grens van 30% heen.
dus liever niet doen.

en ook die optie moet je niet oost-west doen, solaredge heeft een minimum aantal van 8 (rekbaar naar 6) optimizers per kant nodig.
(een optimizer kan maar een maximum de V verhogen en de 350V moet gehaald worden anders start het systeem niet.)

het zou ook kunnen zijn dat dit special trina panelen zijn.
(ben ik al even niet meer tegen gekomen, gelukkig)
die een optimizer hebben ingebouwd, en die waren altijd erg goedkoop.
nadeel was: optimizer kapot, kun je beter heel het paneel vervangen.
(vervangende apparatuur was altijd zo duur, dat je beter een paneel kon vervangen met dan meteen iets meer Wp.)

dus afhankelijk van de situatie en de precieze invulling kan optie A ook aardig rampzalig zijn.
maar 4125Wp op oost of west, dat doet nooit 4125kWh. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Ronald
o ja, maar:

als je op de garage 4x400Wp tegen de muur kunt hangen met stevige hoek (90 graden).
en die dan parallel doet met 4x400Wp op oost.
west dan 8x400Wp.
dit koppelen met een simpele 3kW omvormer met 2x mpp.
lekker winter opbrengst, en de oost west doet lekkere lange dagen in de zomer.

:9~ _/-\o_ mega goedkoop en mega opbrengst voor een leuke set. *O*

• Ronald
@migjes
Ik heb hem even ruw in SE designer gezet. 11x375 op WNW 45 graden dak geeft 3.57kW max DC, dus maar 119% oversize. Maakt dat hem beter? Op een haartje (0.1kWh) geen clipping

Maar die creatieve optie op de garage zou wel eens behoorlijk beter kunnen zijn ;-)

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 29-04-2021 13:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
@Ronald
nop de SE designer die zuigt.

mijn 1900Wp (oude set op oost) deed gewoon 2100W leveren (max wat omvormer zijn mpp aan kon.)
dit is 100% het zelfde als op zuid dus.
alleen doen die dat wel voor een aantal % minder uren, dus opbrengst is wel lager per jaar.
maar dat moet je niet door elkaar halen. ;)

• gearardihno
Ronald schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:37:
Is de noordelijke of de zuidelijke helft van de 2-kapper van jouw? Indien zuid is er nog een mogelijkheid om met het garagedak te werken. Hoe groot is die? Hoe werkt schaduw daar op?

Tussen de opties trek ik naar A... SolarEdge als goedkoopste optie? Moet niet gekker worden
(Dat wijst er wel op dat er een nog goedkoper string systeem mogelijk moet zijn - indien gepast vanwege schaduw omstandigheden..
Hallo, het betreft helaas het noordelijke huis.
Hierdoor is mijn platte dak niet erg ideaal.

Overigens heb ik de omvormer van Solaredge erbij vermeld, dit is niet juist.
Solar edge was wel leverbaar tegen een meerprijs van +-€400 voor 12 panelen viel mij dat nog mee.

Twijfel nu dus wel enigzins of een solaredge systeem dan toch niet beter is.

• gearardihno
migjes schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:58:
@Ronald
o ja, maar:

als je op de garage 4x400Wp tegen de muur kunt hangen met stevige hoek (90 graden).
en die dan parallel doet met 4x400Wp op oost.
west dan 8x400Wp.
dit koppelen met een simpele 3kW omvormer met 2x mpp.
lekker winter opbrengst, en de oost west doet lekkere lange dagen in de zomer.

:9~ _/-\o_ mega goedkoop en mega opbrengst voor een leuke set. *O*
Ik vraag mij af of dit werkt, het platte dak heeft veel schaduw.
Ook snap ik het ''tegen de muur hangen'' niet helemaal.
Ben wel benieuwd naar wat u hiermee bedoelt.

• Ronald
@gearardihno Het is mij nu niet duidelijk of je voor 400 extra nu bij offerte A een SolarEdge zou krijgen? Die offerte is noem je namelijk eerst 11 panelen.

ik ben vrij zeker dat migjes hoopte op het zuidelijke huis met zijn idee ;-)

• gearardihno
Excuus, dit moet inderdaad zijn 400 meer voor Solar edge op 11 panelen.

Ben wel benieuwd of dit dan veel meerwaarde
Biedt.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je oost - west kan leggen zou ik dat ook zeker doen. Prachtige spreiding over de dag, en met een boel panelen op beide kanten ook genoeg opbrengst in elk geval. Nu met saldering, maar ook belangrijk, ook straks na saldering heb je dan opbrengst als je die nodig hebt. Wat meer jaar opbrengst dan gebruik nu is wel belangrijk zodat je dan altijd zowiezo voldoende hebt.

Ik zou niet veel investeren in dure dingen als SolarEdge of zware omvormers maar vooral veel panelen leggen. Hoe meer Wp op je dak hoe beter, en oost / west gespreid is nog beter! En als je het houd bij de meest economische panelen a Wp/ euro dan kan je best veel "bang for your buck" krijgen. Optie B ziet er dan al goed uit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• gearardihno
Gerco-M schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:49:
Als je oost - west kan leggen zou ik dat ook zeker doen. Prachtige spreiding over de dag, en met een boel panelen op beide kanten ook genoeg opbrengst in elk geval. Nu met saldering, maar ook belangrijk, ook straks na saldering heb je dan opbrengst als je die nodig hebt. Wat meer jaar opbrengst dan gebruik nu is wel belangrijk zodat je dan altijd zowiezo voldoende hebt.

Ik zou niet veel investeren in dure dingen als SolarEdge of zware omvormers maar vooral veel panelen leggen. Hoe meer Wp op je dak hoe beter, en oost / west gespreid is nog beter! En als je het houd bij de meest economische panelen a Wp/ euro dan kan je best veel "bang for your buck" krijgen. Optie B ziet er dan al goed uit.
Bedankt voor jou advies, probleem voor mij is dat dak aan de oostzijde echt belemmerd wordt door een paar bomen, dit is idd met het oog op saldering het mooist.

• migjes
gearardihno schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:33:
[...]

Ik vraag mij af of dit werkt, het platte dak heeft veel schaduw.
Ook snap ik het ''tegen de muur hangen'' niet helemaal.
Ben wel benieuwd naar wat u hiermee bedoelt.
sorrie, dan moet je wel het zuidelijke huis zijn.
en een paneel plat tegen de gevel doet het gewon in een ander gedeelte van het seizoen beter.

maar wat ik probeer uit te leggen, er is een +50% meer winst te halen uit een systeem wat gebruik maakt van meerdere richtingen. (wel met een meer prijs, maar die is kleiner als de winst).
maar ach als je er geen gebruik van kan maken, dan is het jammer.
je kunt wel voor oost-west gaan en dat is ook leuk. ;)
gearardihno schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:50:
Excuus, dit moet inderdaad zijn 400 meer voor Solar edge op 11 panelen.

Ben wel benieuwd of dit dan veel meerwaarde
Biedt.
valt ook best mee.
je hebt ongeveer +/-40€ per paneel extra kosten met solaredge.
maar een paneel kost maar +/-100€, en dan tikt het wel aan.
dus voor die 400€ kun je ook 2 panelen extra kopen, en levert vaak meer op om dan gewoon de schaduw te koppen. ;)

ook solaredge maakt van schaduw geen zon.
en vergis je niet, je blijft een minimum aantal optimizers in de zon moeten hebben, anders start dat systeem ook niet.
leuk systeem, maar niet zo heilig als het word verkocht. ;)
gearardihno schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:09:
[...]
Bedankt voor jou advies, probleem voor mij is dat dak aan de oostzijde echt belemmerd wordt door een paar bomen, dit is idd met het oog op saldering het mooist.
ik zie de bomen, en dat is toch nog wel een stukje van het huis.
maar ik weet niet hoe hoog ze zijn, dus durf geen schatting te maken van de schaduw die ze werpen.
(mijn ervaring is dan mensen de schaduw eigenlijk altijd te zwaar in schatten.
dus nee leg geen paneel onder een boom, maar als het er een stukje er van af is dan is het verlies weer minimaal.)

je zou me een DM kunnen sturen, met het aders.
(liever niet het adres posten op het forum, een beetje privacy is niet onverstandig.)
dan maak ik een inschatting van de schaduw. ;)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

gearardihno schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:09:
[...]

Ja zoals @migjes ook zegt, een paar bomen bederven niet gelijk alle baten hoor. Ligt een beetje aan de situatie ter plekke, maar ik denk niet dat die meer dan 10-20% van de opbrengst bederven. Bij een dak op oost, en als de bomen ook oost staan, staat de zon het meerendeel van het jaar toch vooral op zuid dus dan is de schaduw al geen probleem meer ;) En bij diffuus licht tijdens bewolkt weer (vaak in NL) maakt het al helemaal niet uit waar de bomen staan. Een paar paneeltjes extra en je kan dit probleem in elk geval heel makkelijk compenseren ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1