Het lijkt erop dat U.2 SSD's dezelfde connector hebben als "normale" 10k en 15k SAS-schijven. Ik heb een LSI-9211-8i HBA in IT mode op mijn Asrock X470 Taichi Ultimate. Kan ik nu met een kabel naar 4x SFF-8482 deze U.2 SSD's aansluiten en gaat dit werken?
Nee, U.2 gebruikt een PCI Express interface (net als NVMe SSD's in M.2 vorm), enkel de SAS kabel en connectoren worden 'misbruikt' voor dit doel.
Helder. Wat is de beste en meest economische optie om de schijf aan te sluiten? De handleiding van mijn moederbord heeft het over een "U.2 kit" die in het M.2 slot gaat. Echter, deze is niet meer verkrijgbaar.
Deze kaart met deze connector zou dus moeten werken? Kan ik hier dan ook 15k SAS schijven op aansluiten of alleen U.2 NVME drives?
Deze kaart met deze connector zou dus moeten werken? Kan ik hier dan ook 15k SAS schijven op aansluiten of alleen U.2 NVME drives?
Die kaart kun je inderdaad ook gebruiken om van een normaal PCI Express slot naar U.2 te gaan. Maar vanzelfsprekend kun je daar enkel (één) U.2 drive op aan sluiten, die SAS kabels zijn voor SAS controllers, heeft verder niets te maken met U.2 behalve een connector die erop lijkt.nielsgeode schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:43:
Helder. Wat is de beste en meest economische optie om de schijf aan te sluiten? De handleiding van mijn moederbord heeft het over een "U.2 kit" die in het M.2 slot gaat. Echter, deze is niet meer verkrijgbaar.
Die Asrock M.2 naar U.2 adapter kan ook rustig van een ander merk zijn, waarschijnlijk ook wel voor weinig op Aliexpress e.d. te vinden want is slechts een simpel printplaatje met connector:
https://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=U.2%20Kit
https://www.delock.com/pr...kmale.html?setLanguage=en
https://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=U.2%20Kit
https://www.delock.com/pr...kmale.html?setLanguage=en
Die kaart kun je inderdaad ook gebruiken om van een normaal PCI Express slot naar U.2 te gaan. Maar vanzelfsprekend kun je daar enkel (één) U.2 drive op aan sluiten, die SAS kabels zijn voor SAS controllers, heeft verder niets te maken met U.2 behalve een connector die erop lijkt.nielsgeode schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:43:
@Nielson
Ik heb wat haast, dus Ali is (helaas) geen optie.
Er is ook een kabel met 1 enkele U.2 connector. Die is wel duurder. Hoe zeker is het dat deze kabel gewoon werkt als ik er slechts één U.2 SSD op aansluit en de andere 3 ongebruikt laat?
Toevoeging:
Eigenlijk wil ik ook extra schijven toevoegen. Ik heb nog een ongebruikte HP SAS expander card liggen.
Probleem: beide M.2 sloten zijn in gebruik, alle SATA poorten op het moederbord en ook alle 8 de poorten op de 9211-8i card. Er is nog één vrij PCIe slot terwijl zowel de HP SAS expander card als de U.2 card een PCIe slot willen. Is dit op te lossen?
Ik heb wat haast, dus Ali is (helaas) geen optie.
Er is ook een kabel met 1 enkele U.2 connector. Die is wel duurder. Hoe zeker is het dat deze kabel gewoon werkt als ik er slechts één U.2 SSD op aansluit en de andere 3 ongebruikt laat?
Toevoeging:
Eigenlijk wil ik ook extra schijven toevoegen. Ik heb nog een ongebruikte HP SAS expander card liggen.
Probleem: beide M.2 sloten zijn in gebruik, alle SATA poorten op het moederbord en ook alle 8 de poorten op de 9211-8i card. Er is nog één vrij PCIe slot terwijl zowel de HP SAS expander card als de U.2 card een PCIe slot willen. Is dit op te lossen?
[ Voor 33% gewijzigd door nielsgeode op 29-04-2021 11:11 ]
0%, een U2. SSD heeft een SFF-8639 connector en geen SFF-8482, en gebruikt een PCIe interface en geen SAS.nielsgeode schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:58:
Hoe zeker is het dat deze kabel gewoon werkt als ik er slechts één U.2 SSD op aansluit en de andere 3 ongebruikt laat?
Leuk uitzoekwerkje is dit altijd... Mini-SAS-HD-kabels kunnen het volgende:
Je kan een andere connector aan het andere uiteinde van de kabel plaatsen (of 4 connectors afhankelijk van wat je wil), maar dan moet je wel zorgen dat die de juiste vorm heeft. De varianten die aan een schijf kunnen staan redelijk overzichtelijk in deze pdf op pagina 48 en 49. Daar kan je dus ook zien dat een SAS-aansluiting (niet de x4 variant) een heel andere set pinnen gebruikt dan PCIe. Een kabel van Mini-SAS-HD naar 4x SAS gaat dus niet werken aan een schijf die PCIe nodig heeft.
- 4x SATA (naar 4 apparaten)
- 4x SAS
- 4x PCIe (oftewel 4 lanes)
Je kan een andere connector aan het andere uiteinde van de kabel plaatsen (of 4 connectors afhankelijk van wat je wil), maar dan moet je wel zorgen dat die de juiste vorm heeft. De varianten die aan een schijf kunnen staan redelijk overzichtelijk in deze pdf op pagina 48 en 49. Daar kan je dus ook zien dat een SAS-aansluiting (niet de x4 variant) een heel andere set pinnen gebruikt dan PCIe. Een kabel van Mini-SAS-HD naar 4x SAS gaat dus niet werken aan een schijf die PCIe nodig heeft.
Dank voor de PDF! Wat is nu (economische) wijsheid?dcm360 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:34:
Leuk uitzoekwerkje is dit altijd... Mini-SAS-HD-kabels kunnen het volgende:Wat je er aan 1 kant in stopt, komt er uiteraard ook weer aan de andere kant weer uit. Er zijn tri-mode-controllers die alle 3 in een kabel kunnen stoppen (niet op hetzelfde moment overigens), maar een simpel PCIe-kaartje of M.2-converter zal er enkel PCIe in stoppen, en een SAS/SATA-HBA kan er SAS of SATA doorheen krijgen.
- 4x SATA (naar 4 apparaten)
- 4x SAS
- 4x PCIe (oftewel 4 lanes)
Ik wil (waarschijnlijk) een SAS expander card met extra schijven én een U.2 toevoegen terwijl ik geen vrije M.2 sloten heb en nog maar één vrij PCIe slot. Ik zie 2 opties:
1) Kan je de SAS expander card op een of andere manier "los" leggen of vastzetten zonder dat de connector in het moederbord zit en m dan op een andere manier stroom geven?
2) Je kan de tweede M.2 SSD (tijdelijk) in een M.2 naar Sata enclosure zetten (het snelheidsverlies is niet heel dramatisch).
Nu begin ik toch te twijfelen. Werkt deze enclosure met de "standaard" M.2 schijven zoals die op de meeste moederborden zitten? Bijvoorbeeld een Samsung 980 M.2?
[ Voor 6% gewijzigd door nielsgeode op 29-04-2021 11:47 ]
Of de eerste optie werkt weet ik niet. De tweede optie heeft als beperking dan je een M.2-SSD alleen in een SATA-enclosure kan stoppen als het een SATA-M.2-SSD is. Een PCIe-M.2-SSD gaat niet werken in een SATA-enclosure. Aangezien je het hebt over snelheidsverlies, gok ik zo dat het niet kan.
Een Samsung 980 kan dus niet in een dergelijke enclosure.
[ Voor 9% gewijzigd door dcm360 op 29-04-2021 11:51 ]
Dan denk ik dat ik voor nu de U.2 in mijn 2e systeem zet met een M.2 of PCIe adapter (voor mijn toepassing kan dit ook) en de expander card in het vrije slot kan gebruiken.dcm360 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:49:
Of de eerste optie werkt weet ik niet. De tweede optie heeft als beperking dan je een M.2-SSD alleen in een SATA-enclosure kan stoppen als het een SATA-M.2-SSD is. Een PCIe-M.2-SSD gaat niet werken in een SATA-enclosure. Aangezien je het hebt over snelheidsverlies, gok ik zo dat het niet kan.
Probleem opgelost. Behalve dat dat mooie kaartje van amazon pas maandag komt als ik nu bestel en ik m eigenlijk mogen in huis wil hebben...
Pagina: 1