Powerknop van desktop PC via kabeltje verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-05 20:53
Dag allemaal, mijn eerste post op dit platform. Veel van gehoord. Nu dan toch een deel ervan :). Speciaal geregistreerd om deze vraag te kunnen stellen... Laat ik van wal steken. Het zal voor sommigen een simpele zijn vermoed ik...

Mijn desktop PC komt in een andere ruimte dan mijn thuiskantoor. Een aangrenzende kamer. Wél wil ik mijn PC aan en uit kunnen zetten vanaf mijn werkplek middels een knop. Er komt dan waarschijnlijk een klein knopje aan de zijkant van mijn bureau, dat je verder niet kunt zien. Hoe kan ik het makkelijkst de powerknop verlengen/verplaatsen van mijn PC naar mijn werkplek? Het mag via een kabeltje. Het mag ook via een zendertje (maar dat zal wel duurder worden denk ik).

Ik heb een Coolermaster Silencio 550 als systeemkast. Hieeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hemels schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:32:
Dag allemaal, mijn eerste post op dit platform. Veel van gehoord. Nu dan toch een deel ervan :). Speciaal geregistreerd om deze vraag te kunnen stellen... Laat ik van wal steken. Het zal voor sommigen een simpele zijn vermoed ik...

Mijn desktop PC komt in een andere ruimte dan mijn thuiskantoor. Een aangrenzende kamer. Wél wil ik mijn PC aan en uit kunnen zetten vanaf mijn werkplek middels een knop. Er komt dan waarschijnlijk een klein knopje aan de zijkant van mijn bureau, dat je verder niet kunt zien. Hoe kan ik het makkelijkst de powerknop verlengen/verplaatsen van mijn PC naar mijn werkplek? Het mag via een kabeltje. Het mag ook via een zendertje (maar dat zal wel duurder worden denk ik).

Ik heb een Coolermaster Silencio 550 als systeemkast. Hieeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt
Je kan de twee draadjes die naar de powerknop gaan gewoon verlengen. Ik zou de kast even openmaken en kijken waar deze naar het moederbord gaan, op die twee pinnen kan je een losse knop aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je powerknop is niets meer dan een maak-contact op 2 pinnen van het moederbord. Je kan hier zelfs een deurbel voor gebruiken. Wel zou ik de vierkante connectors aan de moederbordzijde op de kabeltjes zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het starten van een computer gebeurt gewoon door de twee kabeltjes kort te verbinden met elkaar. Normaal gezien kan je dit dus een stuk verlengen.

Heb je ook gedacht aan Wake On Lan als alternatief? Ik gebruik dat om mijn NAS aan te zetten vanop afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
MarkyB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:35:
Je powerknop is niets meer dan een maak-contact op 2 pinnen van het moederbord. Je kan hier zelfs een deurbel voor gebruiken. Wel zou ik de vierkante connectors aan de moederbordzijde op de kabeltjes zetten.
Ja, dat werkt gewoon zo simpel? Ik had een vermoeden, maar ik wilde het natuurlijk toch even zeker weten. Bedoel je dat ik de kabeltjes die ik ga gebruiken in de connector moet steken i.p.v. de connector eraf te knippen? (wat ik liever ook niet doe natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Je kan een andere stekker gebruiken zodat je de originele niet af hoef te knippen. :) Gewoon een 'Dupont' kabeltje van een paar cent.

En ja, dat werkt zo simpel. stuk 2 aderig draad voor een deurbel, en een deurbelknop of een andere drukknop naar keuze. :)

[ Voor 32% gewijzigd door AlexanderB op 29-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://www.buildcomputers.net/images/front-panel-connectors.jpg

Als je zulke stekkertjes aan de kabel zet dan kan je ze op een goede manier op je moederbord bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 21:29
MarkyB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:53:
[Afbeelding]

Als je zulke stekkertjes aan de kabel zet dan kan je ze op een goede manier op je moederbord bevestigen.
Waarbij dan Power SW voor de aan/uitknop is, mocht dat niet duidelijk zijn. Als je het fancy wil maken kan je nog een ledje via de Power led+ en Power led- aansluiten zodat je bij je bureau feedback krijgt. (hoeveel volt weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat moet makkelijk te vinden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Dit bundeltje is gewoon goed toch? Dan gebruik ik 6 v/d 10 draden als ik ook een led wil aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

2 voor alleen een knop, 4 als je ook een led wil. hdd led en reset zou ik me niet druk om maken, die zijn niet zo heel relevant imho. En ja, dat bundeltje gaat prima werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:04

M2M

medicijnman

Dat bundeltje is prima, als je de kabels kunt verlengen. Houd er wel rekening mee dat de LEDtjes polariteit hebben en wellicht niet zo veel licht meer geven na 10 meter kabel.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Dank jullie wel allemaal. Moet helemaal goed komen... Niet al te moeilijk! Dat gaat een mooi clean bureau worden zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:25

The Executer

Lekker belangrijk!

Admiral Freebee schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:35:
Heb je ook gedacht aan Wake On Lan als alternatief? Ik gebruik dat om mijn NAS aan te zetten vanop afstand.
@Hemels Ik zou toch ook nog eens kijken naar Wake On Lan zoals @Admiral Freebee al aangeeft (zie zijn post in mijn bericht). Je hoeft dan geen kabels te verlengen of aan te passen, en kan middels software op je telefoon of laptop (in mijn geval kan ik het zelfs via de router) je PC aanzetten.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09
Of doe het draadloos via Alexa / Google Assistant / Siri en een Arduino.
Linkje naar Youtube: I like to make stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
The Executer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:12:
[...]

@Hemels Ik zou toch ook nog eens kijken naar Wake On Lan zoals @Admiral Freebee al aangeeft (zie zijn post in mijn bericht). Je hoeft dan geen kabels te verlengen of aan te passen, en kan middels software op je telefoon of laptop (in mijn geval kan ik het zelfs via de router) je PC aanzetten.
Ik had er wel notitie van genomen. Tóch geloof ik dat ik een fysiek knopje wel zo direct en prettig vind eigenlijk. Dat knopje zit altijd op de zelfde plek namelijk. Wél moet ik zeggen dat het draadje verlengen ervoor gaat zorgen dat ik mijn PC niet zo maar even ontkoppel en naar een werkbare plek kan tillen. Ik moet hem eerst openschoeven om de power van het moederbord te koppelen voordat ik het systeem naar een werktafel kan dragen.

Tóch weet ik nog niet of ik van software afhankelijk wil zijn bij het inschakelen van mijn PC. Ook kost het permanent stroom volgens mij. Wellicht moet ik er nog eens even over nadenken. Voordeel van wake on lan is dan ik het gratis uit zou kunnen proberen. Een kabeltje verlengen kan altijd nog. Stof tot nadenken :).

Van Sir en Alexa ben ik vanwege de richtmicrofoons niet zo'n fan. Tóch een goeie tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Hemels op 29-04-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Je kan een kabel van je moederbord naar de achterkant van je pc maken waar je een los te koppelen aansluiting maakt zodat als je je pc verplaatsen wil je de powerbutton makkelijk kan loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 17:09

Fordox

00101010

https://www.megekko.nl/pr...dIjniGMtlFpgaAg28EALw_wcB
Er bestaan afstandsbedieningen hiervoor

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
MarkyB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:38:
Je kan een kabel van je moederbord naar de achterkant van je pc maken waar je een los te koppelen aansluiting maakt zodat als je je pc verplaatsen wil je de powerbutton makkelijk kan loskoppelen.
Goeie optie, de kabeltjes koop ik tóch al :)

@Fordox dat is toch ook wel aantrekkelijk hoor! Dank je wel
Pagina: 1