Welke WTW heb ik nodig ? 350/450

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 19:32
Hi,

Zoals de titel al aangeeft, welke WTW heb ik nodig voor 291m3 ? Ik begrijp dat 350 voldoende is maar is dit ook zo. Als ik 291 nodig heb dan zit de unit als ik het goed begrijp vaak meer richting zn max wat extra geluid genereert. Dan zou ik juist meer naar de 450 unit neigen vanwege dat die dan wat rustiger draait.

WTW 291

WTW / Stand 350 450 600
1 117 150 200
2 233 300 400
3 350 450 600

-Klopt mijn redenering ?

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Voor zover ik weet moet je per ruimte oppervlak bepalen, daarmee weet je de aanvoer en afvoer debieten, en kan je bepalen wat je unit moet aankunnen. Er zijn wat truukjes (open keuken/woonkamer: spelen met de grens om meer aan- of afvoer te krijgen; doorvoer door ruimte waardoor deze geen eigen toever/afvoer nodig heeft, ...).

Ik denk dat je liever wat meer steekt in dempers, dan in een unit met meer capaciteit, vermoed dat je daar meer mee wint. Bedenk je ook dat je de unit niet vaak op maximum gebruikt (tijdens koken of een feestje, dan hoor je het niet boven het achtergrondlawaai; of tijdens douchen als je oren vol water zitten :+ ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 19:32
De aanvoer en afvoer debieten die heb ik, komt totaal uit op 291.
Ik zit vooral nu te stoeien met de gedachte wat prettiger is betreffend geluid, de 350 of de 450. Hij staat immers op zolder boven de slaapkamer, maar zou het niet prettig vinden als het geluid door de beton vloer heen komt.
Buis dempers komen er ook met zhender ventielen, dus geluid door de ventilatie buizen ben ik niet zo bang voor.

Maar echt het geluid van het apparaat zelf. Het zou niet prettig zijn als je op de zolder of de slaapkamer eronder bent en je hoort bij wijze van spreken een stofzuiger 24/7.

Degene die ik op het oog heb zijn:
Zehnder Stork ComfoAir Q350
Zehnder Stork ComfoAir Q450
beide met enthalpiewisselaar

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 14:41
Ik ben hier ook benieuwd naar en sluit me aan bij de vraag van TS: levert 'een maatje groter' minder geluid (of meer energiebesparing) op?

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:45
Uiteindelijk wel dus, met minder toeren zal hetzelfde debiet gehaald worden.
Minder toeren is minder geluid.

Ik persoonlijk zou toch wel voor de Q350 gaan, icm 90cm geluiddempers in de installatiezijde (afzuig en inblaas).
Even over de Q serie, prima units, maar oh zo storingsgevoelig met de sensoren, regelmatig reinigen raad ik zeker aan.
En dan vaker als de fabrikant voorschrijft.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:54
Gaat het om een nieuw aan te leggen systeem, of om het vervangen van een oude wtw unit?

Mijn ervaring is, dat andere factoren zeker zoveel invloed hebben op het geluid als de wtw-unit zelf. Dempers zijn bijvoorbeeld belangrijk, maar ook de dimensionering van de luchtkanalen en de (inblaas)ventielen die je gebruikt. In de regel geldt: hoe minder weerstand in het systeem, hoe lager het geluid omdat dan ook je wtw minder hard hoeft te werken. Het is daarbij niet zo dat een grotere unit per sé minder geluid maakt. Een Q450 is bijvoorbeeld ontworpen voor 180mm kanalen. Als je die aansluit op kanalen van 160mm of 125mm krijg je gegarandeerd meer geluid. Een kleinere unit is dan beter geschikt, die kan doorgaans bij gelijke debieten een hogere systeemdruk aan. Daarnaast verschillen de dempingskarakteristieken van flexibele dempers ook. Kleinere diameters dempen over het algemeen beter. Voor 180mm units worden dacht ik daarom ook langere dempers aanbevolen (1,5 meter).

Het is dus niet een kwestie van alleen de stilste unit uitzoeken, maar van het samenspel tussen alle onderdelen van het systeem, te beginnen bij de luchtkanalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vistajevski op 11-05-2021 13:16 ]

Pagina: 1