Ziggo mail over Caiway glasvezelabbo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46
Binnenkort wordt hier glasvezel aangelegd en omdat ik hierin de boot niet wil missen heb een internet only abbo bij Caiway besteld. Ik zit nu bij Ziggo en ben er goed tevreden over. Een beetje investeren in de toekomst dus. Ik wil straks mijn all in abbo bij Ziggo dan even tijdelijk op een lager pitje zetten en het internet van Caiway gaan gebruiken. Ben nogal gehecht aan het CI+ gemak dus....

Siuatie is als volgt:
Ik heb 2 mail adressen bij Ziggo en een x-aantal eigen domein mailadressen welke bij het domein allen doorgeschakeld worden naar 1 centraal domeinadres.
Ik gebruik Outlook om de mail af te handelen, pop/smtp dus. Nu staat in de accounts voor de inkomende mail de inlog + wachtwoord ingesteld, echter bij de uitgaande mail is nu niks ingesteld. Het domein adres wordt dus ook via Ziggo smtp verstuurd.

a) Is het nu zo dat omdat Ziggo mijn ip adres kent de mail zonder inloggegevens verwerkt?
b) Als ik straks via de Caiway lijn bij de server van uitgaande mail ook de inloggegevens neerzet gaat dit dan goed? En moet dan beveiligde wachtwoord verificatie (SPA) aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
A) ja, Ziggo mailserver wil jouw mail verzenden omdat je een ziggo ip-adres hebt.

B) als ziggo smtp-auth ondersteunt zou het kunnen. Zou je bij Ziggo moeten checken. Niet alle ISP's doen aan smtp-auth. Je kan evt. ook de caiw smtp gebruiken zodra je je caiw aansluiting hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:33
Je doet er goed aan mail vanaf een eigen domein te verzenden via de smtp die bij het domein hoort, en niet via een willekeurige provider smtp.
Als je de ziggo smtp nu zonder authenticatie gebruikt, zit je bovendien nog te mailen via poort 25. Dat is old skool in plain text, en dus onbeveiligd verkeer.
Beter: Gebruik dus de smtp van je domein, en doe dat via poort 465 of 587, met versleuteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Xenir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:44:
A) ja, Ziggo mailserver wil jouw mail verzenden omdat je een ziggo ip-adres hebt.

B) als ziggo smtp-auth ondersteunt zou het kunnen. Zou je bij Ziggo moeten checken. Niet alle ISP's doen aan smtp-auth. Je kan evt. ook de caiw smtp gebruiken zodra je je caiw aansluiting hebt
valkenier schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:01:
Je doet er goed aan mail vanaf een eigen domein te verzenden via de smtp die bij het domein hoort, en niet via een willekeurige provider smtp.
Als je de ziggo smtp nu zonder authenticatie gebruikt, zit je bovendien nog te mailen via poort 25. Dat is old skool in plain text, en dus onbeveiligd verkeer.
Beter: Gebruik dus de smtp van je domein, en die dat via poort 465 of 587, met versleuteling.
Thx voor de input, zag op de ziggo site ook nieuwe poorten staan.
https://www.ziggo.nl/klan...e-mail/serverinstellingen

Ga hier es mee aan de slag, even testen met SPA en TLS/SSL. Als het dan werkt op de Ziggo lijn kan ik het daarna wel testen op de Caiway lijn. Zo niet prik ik wifi dongle in de PC waar de mail op zit, Deze bij verwerken van de mail dan maar ff tijdelijk op de ziggo wifi. Alles is dan bekabeld behalve de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Ik kan je niet helemaal volgen. Ik lees nog niks over de smtp van je eigen domein. En je hebt het nu opeens over het ophalen via WiFi. Ik dacht dat we het over het verzenden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
valkenier schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:40:
Ik kan je niet helemaal volgen. Ik lees nog niks over de smtp van je eigen domein. En je hebt het nu opeens over het ophalen via WiFi. Ik dacht dat we het over het verzenden hadden.
ophalen --> verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Verhelderend :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 21:09
Xenir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:44:
Je kan evt. ook de caiw smtp gebruiken zodra je je caiw aansluiting hebt
Dat is niet verstandig omdat je mail dan sneller als spam zal worden aangemerkt. Ziggo ondersteunt echter wel degelijk SMTP-authenticatie, dus er is ook geen reden voor.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
valkenier schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:40:
Ik lees nog niks over de smtp van je eigen domein.
Dit kan ik natuurlijk voor m'n domein mailadres doen, echter voor m'n ziggo mailadressen heb ik hier niks aan natuurlijk. Ik gebruik ze allemaal om mail te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Down Under schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:42:
[...]

Dit kan ik natuurlijk voor m'n domein mailadres doen, echter voor m'n ziggo mailadressen heb ik hier niks aan natuurlijk. Ik gebruik ze allemaal om mail te verzenden.
Dan verstuur je de ziggo mail toch gewoon via de ziggo smtp, zoals het hoort. Wat is je probleem nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
valkenier schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Dan verstuur je de ziggo mail toch gewoon via de ziggo smtp, zoals het hoort.
Dat was nou net de vraag of dit goed ging via de Caiway lijn.
valkenier schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Wat is je probleem nou eigenlijk?
Rustig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 21:09
Kort gezegd is het antwoord op je beide vragen 'ja', maar waarschijnlijk zonder SPA. Wel met (START)TLS. Zie deze pagina: https://www.ziggo.nl/klan...e-mail/serverinstellingen.

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1