Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitSec
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-07 09:21
Ik heb onlangs lampen gekocht online en gekregen via FedEx na ongeveer 2 maanden.
Nu was er 1 lamp kapot en beschadigd en heb ik van de verkoper een vervanging gekregen van hetzelfde product. Hier kreeg ik van FedEx nog een brief van dat ik €14,56 moest betalen voor de belasting.

Ook dit product was defect dus weer contact op genomen met de verkoper en die beloofde mij opnieuw een vervangend product te sturen. Helaas ook deze weer defect alleen dit keer kreeg ik een brief van FedEx dat ik €65

Ik heb de twee brieven van FedEx naast elkaar gelegd en zie maar een paar verschillen. De prijs is op het eerste formulier hoger dan op het tweede formulier. En ook de Freight Charges EU zijn op het eerste formulier 16,33 en op het tweede formulier 154,39 een ~1000% verhoging van Freight kosten dat leek mij niet normaal maarja dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak dus dacht misschien hebben jullie wat info hierover over wat ik kan doen.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 21:47
Volgens mij is het volgens de regels. Het reserveonderdeel valt even goed onder de douanerechten.

Formeel zou je de waarde van het eerder geimporteerde (kapotte) product terugwerkend moeten verlagen. Maar dat lijkt me een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:16
Nu kan je op het customs document wel rma of repair aangeven
Was dat het geval ook? Of heeft de verzender dat niet gedaan ?

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 29-04-2021 06:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47

LankHoar

Langharig tuig

Hoe dit zit weet ik niet. Wel een andere observering: als die lampen zo vaak kapot gaan (3 van de 4 lampen), waarom vraag je dan niet om ontbinding of neem je je verlies? Mijn vertrouwen zou in ieder geval allang verdwenen zijn in deze lampen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Hoe fedex haar zaken regelt weet ik niet, maar voor de douane zijn er opties om betaalde rechten terug te krijgen. Meestal zal alleen het koeriersbedrijf een verzoek kunnen doen (of jou machtigen om namens hen een verzoek te doen).

Het equivalent van wat hier (nationaal) de bedenktermijn is (terugsturen binnen x dagen zonder opgaaf van reden en geld terug, maar dan voor belastingen bij invoer) is geregeld in artikel 148 lid 3 van Vo. 2015/2446, waarvoor de voorwaarde is dat je binnen 90 dagen na aangifte een verzoek indient, en dat de goederen weer zijn uitgevoerd naar de afzender buiten de Unie. Daarna wordt de aangifte ongeldig gemaakt en vervalt de douaneschuld, dus krijg je je geld terug.

Verder beschreven in het Handboek Douane onderdeel 31.00.00 §7.1.3.

Het kan wat ingewikkeld klinken maar in de praktijk is het gewoon een brief van een consument die beschrijft dat er wat ontvangen en weer retourgegaan is, met aankoopbon en douanedocumentatie van het koeriersbedrijf erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitSec
boyette schreef op donderdag 29 april 2021 @ 06:13:
Nu kan je op het customs document wel rma of repair aangeven
Was dat het geval ook? Of heeft de verzender dat niet gedaan ?
Heeft de verzender ook niet gedaan.
LankHoar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:21:
Hoe dit zit weet ik niet. Wel een andere observering: als die lampen zo vaak kapot gaan (3 van de 4 lampen), waarom vraag je dan niet om ontbinding of neem je je verlies? Mijn vertrouwen zou in ieder geval allang verdwenen zijn in deze lampen.
Aangezien de 2 lampen vanwegen corona etc pas na 2 maanden aankwamen 1 daarvan was defect en de andere deed het gewoon. Dus gevraagd om een vervanging alleen dat duurde dus ook weer een maand. Dan ben je dus intussen al 3 maanden verder en heb je volgens de refund policy ook geen recht meer op een refund, ontbinding of retourneren.

Dan heb je twee keuzes 1. Take your loss 2. Nieuwe lamp laten opsturen. Alleen dat de import tax van de exact zelfde lamp nu niet 14 euro maar 65 euro is had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
BitSec schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:43:
[...]

Heeft de verzender ook niet gedaan.

[...]

Aangezien de 2 lampen vanwegen corona etc pas na 2 maanden aankwamen 1 daarvan was defect en de andere deed het gewoon. Dus gevraagd om een vervanging alleen dat duurde dus ook weer een maand. Dan ben je dus intussen al 3 maanden verder en heb je volgens de refund policy ook geen recht meer op een refund, ontbinding of retourneren.

Dan heb je twee keuzes 1. Take your loss 2. Nieuwe lamp laten opsturen. Alleen dat de import tax van de exact zelfde lamp nu niet 14 euro maar 65 euro is had ik niet verwacht.
toon volledige bericht
de belasting wordt berekend op basis van de aangifte

als de verzender gewoon zegt dat het een product for sale is
dan krijg je daar gewoon de belasting op..

dus ja .. dat is logisch dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitSec
boyette schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:51:
[...]

de belasting wordt berekend op basis van de aangifte

als de verzender gewoon zegt dat het een product for sale is
dan krijg je daar gewoon de belasting op..

dus ja .. dat is logisch dus..
Klinkt inderdaad logisch. Verkoper heeft dus twee keer een fout gemaakt bij het invullen.
Alleen waarom de Freight Charges EU binnen een maand van 16,33 naar 154,93 zijn gegaan is voor mij een raadsel want dit is waarom het nu ineenkeer zo duur is die tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
BitSec schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:01:
[...]

Klinkt inderdaad logisch. Verkoper heeft dus twee keer een fout gemaakt bij het invullen.
Alleen waarom de Freight Charges EU binnen een maand van 16,33 naar 154,93 zijn gegaan is voor mij een raadsel want dit is waarom het nu ineenkeer zo duur is die tax.
heb je fedex er al over gebeld?

kan zijn dat alle kosten ontvanger zijn gedaan voor deze zending
omdat het geen verkoop is

en bij fedex is dat vrij normaal deze kosten

heb er vaak mee te maken mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitSec
boyette schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:09:
[...]

heb je fedex er al over gebeld?

kan zijn dat alle kosten ontvanger zijn gedaan voor deze zending
omdat het geen verkoop is

en bij fedex is dat vrij normaal deze kosten

heb er vaak mee te maken mee gehad
Nee ik heb er nog niet over gebeld. Ik had gisteravond een mailtje gestuurd naar ze zodat ik het ook meteen zwart op wit heb en kan teruglezen als ik het vergeet. Dus ben eigenlijk in afwachting van hun reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

BTW en/of invoerrechten worden berekend over het bedrag van de lamp + de verzendkosten. Als de verzender dus een dure (maar wel snellere) verzendvorm heeft gekozen, gaan jouw kosten ook omhoog (zie hier hoe PostNL het verwoordt). Eventueel zijn de kosten ook nog hoger als bij deze verzendvorm een duurdere vorm (met minder vertraging) van inklaren gebruikt wordt.

Heb je allemaal niet om gevraagd, maar moet je toch voor betalen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitSec
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:21:
BTW en/of invoerrechten worden berekend over het bedrag van de lamp + de verzendkosten. Als de verzender dus een dure (maar wel snellere) verzendvorm heeft gekozen, gaan jouw kosten ook omhoog (zie hier hoe PostNL het verwoordt). Eventueel zijn de kosten ook nog hoger als bij deze verzendvorm een duurdere vorm (met minder vertraging) van inklaren gebruikt wordt.

Heb je allemaal niet om gevraagd, maar moet je toch voor betalen helaas.
Nee inderdaad helaas pindakaas. Gelukkig is het niet een al te dure les geweest haha
Voortaan maar wat meer opletten met online aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
Even kort gezegd:
Jij hebt met de verkoper zaken afgesproken over zijn verplichtingen bij het opsturen en leveren van deze zaken. Doordat er defecte producten zijn geleverd is de destijds aangegeven waarde voor de invoerrechten niet juist. Tenminste dat zou kunnen (ligt heel erg aan de afspraken die je hebt met de verkoper).
Er bestaat een mogelijkheid om de betaalde invoerrechten terug te vragen als je aannemelijk kan maken dat het defect reeds aanwezig was bij het moment van invoer.
https://www.belastingdien...voerde.html#HD-d1391e1252 onder kopje 2.22 is het e.e.a. terug te vinden.
Niet gezegd dat jouw situatie hier precies in valt, maar het zou kunnen.
Daarbij gezegd zal het een hoop moeite kosten om dit voor elkaar te krijgen, mogelijk ook met fedex en bijbehorende kosten, dus ik zou eerst afwegen of de baten opwegen tegen de lasten.
Succes!
Pagina: 1