Ik heb de volgende situatie. Op de begane grond en eerste verdieping krijgen we overal vloerverwarming. Wij willen de begane grond volledig op dezelfde temperatuur laten lopen via de thermostaat in de woonkamer (Google Nest). Boven willen wij een aparte verdeler plaatsen voor de volledige verdieping. Hier willen we met naregeling gaan werken (Danfoss Icon?) zodat we in alle slaapkamers en badkamer los van elkaar de temperatuur in kunnen stellen. Nu moet er denk ik beneden ergens tussen klep komen die zorgt voor een goede "switch" tussen de begane grond en de eerste verdieping. Of heb ik dat mis? En wat voor een soort klep moet daar dan komen?
Ligt eraan. Heb je ook nog verwarming op de zolder?
Zo ja radiator dan thermostaatkraan erop. Zo nee dan doe je alles met vloerverwarming en dan zou ik een pomploze verdeler nemen, de aanvoer op 30 graden zetten en dan de beneden verdieping regelen met een klep die de hele verdeler regelt (twee weg) en boven in verband de meerdere zones elke aftak van de verdeler een motorklep. Dan kun je de zones die aan elkaar zitten koppelen en per ruimte een thermostaat nemen.
Wat je dan wel moet kunnen is de minimale flow van de warmtepomp of CV ketel kwijt kunnen. Lukt dat niet dan of een bypass of groepen gewoon open laten staan zoals badkamer, gang en keuken bijvoorbeeld.
Zo ja radiator dan thermostaatkraan erop. Zo nee dan doe je alles met vloerverwarming en dan zou ik een pomploze verdeler nemen, de aanvoer op 30 graden zetten en dan de beneden verdieping regelen met een klep die de hele verdeler regelt (twee weg) en boven in verband de meerdere zones elke aftak van de verdeler een motorklep. Dan kun je de zones die aan elkaar zitten koppelen en per ruimte een thermostaat nemen.
Wat je dan wel moet kunnen is de minimale flow van de warmtepomp of CV ketel kwijt kunnen. Lukt dat niet dan of een bypass of groepen gewoon open laten staan zoals badkamer, gang en keuken bijvoorbeeld.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nee de zolder gaan we niet verwarmen. Wellicht als we hier later slaapkamers gaan realiseren dan komen hier elektrische radiatoren. Een pomploze verdeler voor de eerste verdieping? Wat is hier het voordeel van tov aan verdeler met pomp? En zou je zo'n twee weg verdeler niet aan kunnen sturen met zo'n Danfoss systeem zodat je geen minimale flow hoeft kwijt te kunnen?martijn v o schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:41:
Ligt eraan. Heb je ook nog verwarming op de zolder?
Voordeel van een pomploze verdeler is dat je geen pomp hebt. Dat kost energie en onderhoud die je dan niet hebt, maar dan moet je de temperatuur die je opwekker maakt (cv-ketel, koelmachine, warmtepomp) wel rechtstreeks kunnen gebruiken.
Als je de zolder eventueel later ook wil verwarmen, dan kun je misschien daar ook lage temperatuur radiatoren nemen of misschien ook vloerverwarming.
Dat aansturen voor minimale flow wil je voorkomen dan kun je beter de opwekker uitschakelen.
Je kunt bijvoorbeeld het verleg van de vloerverwarming boven dichter op elkaar maken zodat het boven eerder op temperatuur is dan beneden. Als je beneden dan schakelt op de thermostaat dan hoef je alleen boven de groepen te sluiten als de temperatuur is bereikt.
Als je de zolder eventueel later ook wil verwarmen, dan kun je misschien daar ook lage temperatuur radiatoren nemen of misschien ook vloerverwarming.
Dat aansturen voor minimale flow wil je voorkomen dan kun je beter de opwekker uitschakelen.
Je kunt bijvoorbeeld het verleg van de vloerverwarming boven dichter op elkaar maken zodat het boven eerder op temperatuur is dan beneden. Als je beneden dan schakelt op de thermostaat dan hoef je alleen boven de groepen te sluiten als de temperatuur is bereikt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4