Dakisolatie met PIR-platen. Is dit de juiste aanpak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:52
We gaan het dak van onze woning isoleren met PIR-platen, dit op advies van de aannemer. Hij heeft ons een partij PIR-platen geleverd. Na de oude isolatie (bestaande uit gebakken lucht i.c.m. piepschuim) verwijderd te hebben kijken we op het (asbest)dakbeschot;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A1fg6fqKy-nrcX9gxTnUHboItA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibeCS5s11BkptoCSoq7IoT1C.jpg?f=fotoalbum_large

Schrik niet van de vochtplek trouwens ;) Dit is een oude lekkage geweest die intussen hersteld is.

Het plan wat er nu ligt is om de PIR-platen tussen de houten balklaag te bevestigen. Hier komt dan vervolgens een frame onder met panlatten waar weer gipsplaten tegenaan komen. Het enige waar ik over twijfel is of hier geen vocht- / dampwerende folie achter moet. Ik kan niet goed achterhalen of dit nu wel of niet nodig is. De aannemer gebruikt dezelfde platen om de muren van de uitbouw te isoleren en daar wordt volgens mij geen extra folie gebruikt. Het gaat om platen identiek aan onderstaande. Wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnZm83eQNv1ANbzeJcY5YLBQv14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qKG9XYvixzFTk7PrRgAjjeP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Zou je, nu je de boel toch open hebt liggen en nog weer moet afwerken, het asbest ook niet gelijk verwijderen :?

Kijk eens naar de tool ‘Ubakus’, daar kun je je materialen invoeren en zo een simulatie doen qua vocht/isolatie voor jouw situatie.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2021 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Ik neem aan dat de platen zijn voorzien van alu folie aan beide kanten,? Zo ja, is dat ook meteen je dampwerende laag en ben je geen folie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ThinkPadd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:04:
Zou je, nu je de boel toch open hebt liggen en nog weer moet afwerken, het asbest ook niet gelijk verwijderen :?

Kijk eens naar de tool ‘Ubakus’, daar kun je je materialen invoeren en zo een simulatie doen qua vocht/isolatie voor jouw situatie.
Het liefst doe ik dat ook. Maar dan moet het hele dak opnieuw en dat wordt een te grote kostenpost..

Ubakus zal ik eens bekijken, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
CrazyOne schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:06:
Ik neem aan dat de platen zijn voorzien van alu folie aan beide kanten,? Zo ja, is dat ook meteen je dampwerende laag en ben je geen folie nodig.
Nee het lijkt een soort van dikke papieren laag te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik heb deze pdf https://www.eco-comfort.b...sche-fiche/efisol-TMS.pdf gevonden. Zou een dampwerende laag moeten hebben.

Edit: ze schrijven vochtbestendige, geen idee of dit dan ook dampwerende is.

[ Voor 22% gewijzigd door Donderpoes op 29-04-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:20
Rohem schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:58:
We gaan het dak van onze woning isoleren met PIR-platen, dit op advies van de aannemer. Hij heeft ons een partij PIR-platen geleverd. Na de oude isolatie (bestaande uit gebakken lucht i.c.m. piepschuim) verwijderd te hebben kijken we op het (asbest)dakbeschot;

[Afbeelding]

Schrik niet van de vochtplek trouwens ;) Dit is een oude lekkage geweest die intussen hersteld is.

Het plan wat er nu ligt is om de PIR-platen tussen de houten balklaag te bevestigen. Hier komt dan vervolgens een frame onder met panlatten waar weer gipsplaten tegenaan komen. Het enige waar ik over twijfel is of hier geen vocht- / dampwerende folie achter moet. Ik kan niet goed achterhalen of dit nu wel of niet nodig is. De aannemer gebruikt dezelfde platen om de muren van de uitbouw te isoleren en daar wordt volgens mij geen extra folie gebruikt. Het gaat om platen identiek aan onderstaande. Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Wat @Donderpoes ook zegt, vochtbestendig is niet dampdicht. Of je zou de fabrikant even moeten bellen. Ik zou een dampremmende folie toepassen aan de binnenkant.

Eternit is volgens mij grotendeels dampopen (staat ook in Ubakus).
ThinkPadd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:04:
Dat gaat niet vanuit de binnenkant. Is ook niet nodig zolang je er niet in gaat boren.

Je kunt nu gewoon het dak van binnen uit isoleren en afwerken. Als de pannen later vervangen moeten worden, de eternit laten verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Het is lastig om een compleet plaatje te krijgen op basis van deze foto, maar in principe moet je ook zorgen voor voldoende ventilatie in de ruimte tussen het dakbeschot en de nieuwe isolatie. Hiervoor moet je dan bijvoorbeeld gaten gaan maken in de balken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Is dit een plat dak? Zo ja, waarom dan niet isoleren van buitenaf?
Asbest verwijderen, fatsoenlijk dakje maken.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Donderpoes schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:55:
Ik heb deze pdf https://www.eco-comfort.b...sche-fiche/efisol-TMS.pdf gevonden. Zou een dampwerende laag moeten hebben.

Thnx, die is handig! Lijkt me dat vochtbestendig idd niet dampwerend is.
Destralak schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:12:
[...]

Wat @Donderpoes ook zegt, vochtbestendig is niet dampdicht. Of je zou de fabrikant even moeten bellen. Ik zou een dampremmende folie toepassen aan de binnenkant.

Eternit is volgens mij grotendeels dampopen (staat ook in Ubakus).

[...]

Dat gaat niet vanuit de binnenkant. Is ook niet nodig zolang je er niet in gaat boren.

Je kunt nu gewoon het dak van binnen uit isoleren en afwerken. Als de pannen later vervangen moeten worden, de eternit laten verwijderen.
toon volledige bericht
Ubakus ben ik nog mee aan het prutsen, maar die tool is nog niet zo makkelijk als ik dacht 8)7 . Maar die lijkt inderdaad aan te geven dat Eternit dampopen is
Sjoerdfoto schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:17:
Is dit een plat dak? Zo ja, waarom dan niet isoleren van buitenaf?
Asbest verwijderen, fatsoenlijk dakje maken.
Nee is geen plat dak, al snap ik dat dat op de foto zo lijkt. Het gaat om het schuine dak van de woning aan beide zijden waar de foto een deel van is. Anders was de keuze om het asbest weg te laten halen ook stuk makkelijker.

We zitten nu op dezelfde lijn als @Destralak, van binnenuit isoleren en dan in de toekomst als de noodzaak er is dak vernieuwen.

Ik zal in ieder geval straks eens even informeren hoe de aannemer dit normaal doet als ze dit zelf doen. Want stomgenoeg dat natuurlijk weer niet nagevraagd in alle drukte 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Rohem op 29-04-2021 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Laatst online: 11-05 23:09
Rohem schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:37:
[...]

[...]

Ubakus ben ik nog mee aan het prutsen, maar die tool is nog niet zo makkelijk als ik dacht 8)7 . Maar die lijkt inderdaad aan te geven dat Eternit dampopen is

[...]

Nee is geen plat dak, al snap ik dat dat op de foto zo lijkt. Het gaat om het schuine dak van de woning aan beide zijden waar de foto een deel van is. Anders was de keuze om het asbest weg te laten halen ook stuk makkelijker.

We zitten nu op dezelfde lijn als @Destralak, van binnenuit isoleren en dan in de toekomst als de noodzaak er is dak vernieuwen.

Ik zal in ieder geval straks eens even informeren hoe de aannemer dit normaal doet als ze dit zelf doen. Want stomgenoeg dat natuurlijk weer niet nagevraagd in alle drukte 8)7
toon volledige bericht
In mijn vorige woning had ik pannen -> panlatten, dakbeschot (planken) -> aantal centimer lucht -> rockwool -> folie -> gips.

Onder mijn dakbeschot waaide het, dus enig vocht werd weggeventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zijn die PIR platen geperforeerd? Dan kan het zijn dat de aannemer in dit geval van een dampopen situatie uitgaat en dat er dus afdoende ventilatie is tegen het eventuele vocht wat er ontstaat.

PIR platen zijn in principe vochtbestendig, maar bij een lekkage op een plat dak nemen ze uiteindelijk genoeg vocht op. Vochtbestendig betekend dus niet waterdicht.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rohem schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:58:
Het hout moet wel kunnen luchten / ventileren .. anders gaat het rotten ..

ik heb aan de binnen zijde wel folie geplaast (dampwerende folie) maar wel gezorgd dat er ventilatie is en blijft

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
tweakduke schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:46:
Zijn die PIR platen geperforeerd? Dan kan het zijn dat de aannemer in dit geval van een dampopen situatie uitgaat en dat er dus afdoende ventilatie is tegen het eventuele vocht wat er ontstaat.

PIR platen zijn in principe vochtbestendig, maar bij een lekkage op een plat dak nemen ze uiteindelijk genoeg vocht op. Vochtbestendig betekend dus niet waterdicht.
vso schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:52:
[...]

Het hout moet wel kunnen luchten / ventileren .. anders gaat het rotten ..

ik heb aan de binnen zijde wel folie geplaast (dampwerende folie) maar wel gezorgd dat er ventilatie is en blijft
Ik heb vanmorgen even met de aannemer overlegd. Hij zegt dat we het als volgt moeten doen;
  • Strak tegen het dakbeschot aandrukken.
  • Zijkanten (dus tussen de balken) kan op twee manieren;
  1. Zorgen dat dit ook helemaal straks opgesloten zit.
  2. Iets ruimte laten en dan met spijkers vastzetten. Dit vervolgens opvullen met PUR.
Hier komt vervolgens een gipsplaten plafond onder op een frame van panlatten. Als ik de verhalen zo lees ben ik geneigd dit plan te volgen, maar dan wel aan de binnenzijde (dus niet de zijde van het dak) zorgen voor ventilatie door wat extra ruimte tussen isolatie en gipsplaten plafond gecombineerd met een dampwerende folie.

Zou dit een verstandige route zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rohem schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:44:
[...]

[...]

Ik heb vanmorgen even met de aannemer overlegd. Hij zegt dat we het als volgt moeten doen;
  • Strak tegen het dakbeschot aandrukken.
  • Zijkanten (dus tussen de balken) kan op twee manieren;
  1. Zorgen dat dit ook helemaal straks opgesloten zit.
  2. Iets ruimte laten en dan met spijkers vastzetten. Dit vervolgens opvullen met PUR.
Hier komt vervolgens een gipsplaten plafond onder op een frame van panlatten. Als ik de verhalen zo lees ben ik geneigd dit plan te volgen, maar dan wel aan de binnenzijde (dus niet de zijde van het dak) zorgen voor ventilatie door wat extra ruimte tussen isolatie en gipsplaten plafond gecombineerd met een dampwerende folie.

Zou dit een verstandige route zijn?
toon volledige bericht
dus ---> dak (asbest platen oid) --> isolatie (tussen de balken) --> panlatten --> folie --> gipsplaat ?

de folie moet wel compleet afgetaped worden en rondom de folie vastkitten .. . ook de nietjes tapen..
EN ja je gaat er met gips-schroeven weer doorheen ..

maar ik kan je uit ervaring vertellen dat, het plaatsen van isolatie merkbaar is .. de folie is op zijn beurt ook merkbaar .. (je sluit eventuele tocht die tussen de isolatie door glipt alsnog op..)

btw ik heb een vliering die totaal ongeisoleerd is (aan/op de hanen balken bevestigd) .. en die vliering vloer/zolderkamer plafond is zelf wel geisoleerd .. en de knieschotten zijn straks ook geisoleerd ..

Hierdoor kan eventueel vocht naar beneden of naar boven ventileren .. zonder dat ik daar direct last van heb .. in de winter is het nu erg aangenaam en zomers ook :)

Vergeet niet airco, mechanische ventilatie ofzo andere uitgangen door / in dak .. ik heb bv mijn PV eerst en een velux raam .. aan laten leggen .. ook als je eventueel electra of netwerk wilt hebben doe het nu voordat je het afwerkt :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
vso schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:00:
[...]

dus ---> dak (asbest platen oid) --> isolatie (tussen de balken) --> panlatten --> folie --> gipsplaat ?

de folie moet wel compleet afgetaped worden en rondom de folie vastkitten .. . ook de nietjes tapen..
EN ja je gaat er met gips-schroeven weer doorheen ..

maar ik kan je uit ervaring vertellen dat, het plaatsen van isolatie merkbaar is .. de folie is op zijn beurt ook merkbaar .. (je sluit eventuele tocht die tussen de isolatie door glipt alsnog op..)

btw ik heb een vliering die totaal ongeisoleerd is (aan/op de hanen balken bevestigd) .. en die vliering vloer/zolderkamer plafond is zelf wel geisoleerd .. en de knieschotten zijn straks ook geisoleerd ..

Hierdoor kan eventueel vocht naar beneden of naar boven ventileren .. zonder dat ik daar direct last van heb .. in de winter is het nu erg aangenaam en zomers ook :)

Vergeet niet airco, mechanische ventilatie ofzo andere uitgangen door / in dak .. ik heb bv mijn PV eerst en een velux raam .. aan laten leggen .. ook als je eventueel electra of netwerk wilt hebben doe het nu voordat je het afwerkt :P
toon volledige bericht
Dat is inderdaad hoe we het gaat doen. Een deel van de isolatie zit intussen op de plek, alleen nog niet overal even strak tegen het dakbeschot. Dus daar in het weekend weer mee verder :)

Goeie tips van die folie en afwerking, neem ik zeker mee! Dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Laatst online: 12:50
Donderpoes schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:55:

Rohem schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:37:
[...]

[...]
Ik heb dezelfde platen als B-keus gekocht en ben ervan uitgegaan dat de platen dampdicht zijn. Ik heb de naden dan ook alleen afgetapt met aluminium tape. Aan de hand van deze opmerkingen heb ik wat extra onderzoek gedaan omdat ik begon te twijfelen aan mijn aanpak.

Op de Franstalige website van Soprema is een testcertificaat te vinden waarin staat dat de dampdichtheid is geclassificeerd als E4 (de hoogste categorie). Ook in de Franstalige productsheet staat dat de platen dampdicht zijn. Naar mijn idee is een extra dampscherm dus niet nodig als alle naden zijn afgetapt met aluminiumtape. Zie hieronder mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhW5_-9VLvSLjXjc0fnTkgQ_HNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH0Kmubm6yDioOxxekIr2daU.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1