Wifi in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kilgore
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik zoek een?
Een setup waarmee ik wifi heb door ons hele nieuwbouwhuis

Wat is je budget?
Niet meer dan nodig. Ik reken op 200-300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huiswerk komt uit op TP Link Deco M5, maar ik ben wat argwanend qua privacy. Zou daarnaast mooi zijn als de apparatuur niet via het wereldwijde web bediend hoefde te worden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ziggo 50 mbit abo
Woning met drie lagen, op elke verdieping een ethernetpunt.
Te gebruiken voor wat telefoons, Sonos One en een ipad. Allemaal licht gebruik
Eén pc op zolder (waar anders?) waarvoor ik een wifi kaart moet kopen: telewerken, soms wat streamen.

Mij lijkt dat ik de Deco M5 (set van drie) kan gebruiken als AP’s; op elke verdieping één.
Of zie ik iets over het hoofd wat beter/goedkoper zou zijn?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
Als iedere verdieping een ethernet punt heeft, zou ik de pc op de 2e verdieping bekabeld aansluiten.

Zonder TP Link zou ik gaan voor Duitse degelijkheid. Werkt erg prettig en beter dan TP Link:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsAVM FRITZ!Repeater 1200 (Internationale versie)€ 49,99€ 49,99
2Access pointsAVM FRITZ!Repeater 3000 (Internationale versie)€ 119,-€ 238,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,99

AVM 3000 op BG en 2e verdieping (hebben een extra ethernet poort voor clients). AVM 1200 op 1e verdieping. Alle 3 in bridge en mesh mode.

Andere optie is bijvoorbeeld Ubiquiti.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:58
Even zoeken in het forum. Deze vraag is velen malen vaker gesteld en unifi of de deco oplossing is daar ook vaak besproken.

• Kilgore
Interessante optie, FRITZ. Die was nog niet op mijn radar gekomen.

Even prijstechnisch redenerend:
TP-Link Deco M5 €160
FRITZ gaat richting € 300
Ubiquiti zie ik qua prijs niet passend te maken

De PC zal helaas op de Wifi moeten. De ethernetsocket komt hier aan de ene kant van het gebouw, PC staat helemaal aan de andere kant. Ik dacht aan een netwerkkaart a la Gigabyte GC-WBAX200.
In een gebruikersreview van de FRITZ!Repeater stond echter dat iemand deze als wifi ontvanger gebruikt. Dat zet me aan het denken: vierde node/AP aan te schaffen en die hiervoor te gebruiken? Dat zou wat duurder zijn dan een netwerkkaart, maar dan heb ik op de 2e etage nog een tweede wifi punt.

Zou dat werken als ik de deco route volg? Dan ben ik voor € 210 klaar - toch wel heel scherp geprijsd, lijkt me.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
Er zit een groot kwaliteitsverschil tussen de Deco M5 en Fritz optie. Snelheid is hoger en de Fritz heeft een aparte band waarmee de repeaters met elkaar communiceren. De Deco M9 heeft dat ook, maar dan is de prijs ongeveer net zo hoog

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zoek een setje Ruckus R510’s, indien nodig flash ze om naar unleashed firmware en je bent klaar. 2de hands te vinden voor een euro of 80.

Installeren simpel via app op telefoon of via webinterface.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Kilgore
Mooi spul hoor AVM. Dat het Duits is, is ook een plus wat mij betreft. Ik probeer me alleen te beheersen om alleen functionaliteit te kopen die ik gebruik/ waar ik voordeel heb. Tri-band zou ik geen voordeel van hebben, aangezien de nodes bedraad zijn. Snelheid vind ik ook wel interessant om te beoordelen. Als ik even naar het gebruik kijk, lijkt dit nagenoeg geheel via internet te lopen. Paar office bestanden van en naar de NAS daargelaten. Zou 802.11b/g dan eigenlijk niet al volstaan, met onze 50 Mbit verbinding?

Tweedehands heeft niet de voorkeur, ‘tweedehands’ nieuw wil ik wel overwegen.
Ik begin nu deco M4 op Marktplaats te overwegen. € 100,- voor een set van drie!

Maar mss moet ik dan wel een paar solide AP’s van weleer kiezen en handmatig goed instellen dat alles a la mesh werkt qua roaming, zoals prutser ook voorstelt. Ben ik meteen van de China-connectie af.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij een nieuw Ziggo abonnement kreeg je laatst nog 3x TP-link deco M5's

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-12 16:33
Ik volg even mee want ik heb dit topic niet gezien en we gelijke vraag gesteld

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:11
Kijk eens naar Mikrotik cAP AC en wAP AC (en/of Lite versies). Niet de snelste, wel lekker stabiel. Als je het opgezet krijgt. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Luqq
  • Laatst online: 06-12 14:17
Waarom zou Ubiquiti niet kunnen? Koop een AP-AC Lite per verdieping en je bent voor 225 klaar? pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

• wd200
  • Laatst online: 06-12 16:33
Luqq schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:18:
Waarom zou Ubiquiti niet kunnen? Koop een AP-AC Lite per verdieping en je bent voor 225 klaar? pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
dat was de aanleiding van mijn vraag (in ander topic) maar centraliseren is handiger..
zou dit de beste keuze zijn ?

• Kilgore
Luqq schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:18:
Dat is in elk geval het populaire merk, lijkt het. Wat levert dat aan zinvolle functionaliteit op voor mijn situatie?

Wat zou jouw advies zijn om de desktop op de wifi aan te sluiten?
Pagina: 1