Ik heb een vraag over metal stud profielen en isolatie. Is het een probleem als je 100mm profielen gebruik met 120mm isolatie? De isolatie zal wat strakker in de profielen zitten waardoor wellicht de isolatiewaarde wat afneemt? Maar wellicht weegt het niet op tegen de extra dikte (en RD waarde die 120 mm tov 100 mm isolatie heeft.
Als ik je goed begrijp, ga je je isolatie samenpersen om het erin te krijgen? Ik denk dat je dan juist isolatiewaarde verliest.
Ik denk dat e.e.a. afhankelijk is van het type isolatie en van wat je wilt bereiken, maar een belangrijkere vraag is denk ik: waarom zou je het überhaupt willen?
Ik zou het niet doen, als je er gips op gaat schroeven heb je kans dat dat bol gaat staan. In mijn ervaring kan glas/steenwol best gaan drukken.
Er komt eerst Underlayment tegenaan en daarna pas gips.cytherea schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:03:
Ik zou het niet doen, als je er gips op gaat schroeven heb je kans dat dat bol gaat staan. In mijn ervaring kan glas/steenwol best gaan drukken.
welke vorm van isolatie gebruik je? belangrijkste verschil is harde of zachte isolatie. Ik zou zeker aanraden om gewoon de passende maat er bij te kopen, heb zelf ervaring met net iets te grote isolatie in te kleine metalstuds proppen en dat was verschrikkelijk (zeg maar 1 dag extra werk, dat wil je echt niet)
Knauf Glaswol 120mm Acoustifit.Fr33z schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:21:
welke vorm van isolatie gebruik je? belangrijkste verschil is harde of zachte isolatie. Ik zou zeker aanraden om gewoon de passende maat er bij te kopen, heb zelf ervaring met net iets te grote isolatie in te kleine metalstuds proppen en dat was verschrikkelijk (zeg maar 1 dag extra werk, dat wil je echt niet)
@Sunri5e leg eens uit aub waarom je een probleem gaat creeren om het vervolgens aan ons te vragen om op te lossen ?
Waarom eerst underlament ? ga je gips erop kitten voor geluids-isolatie ?
je zou als het bol staat met een HoH afstand van 30-40 ipv 60cm kunnen werken ..
sop lijkt me niet de kool waard.
je zou als het bol staat met een HoH afstand van 30-40 ipv 60cm kunnen werken ..
Tja vanalles
Soms heb je aan enkel gips niet genoeg. Hier een gipsblokkenwand vervangen door houtskelet met daarop eerst underlayment en daarna pas gipsplaat zodat de wasbak fatsoenlijk kon hangen zonder mij zorgen te maken over de wand. De oude wasbak zat met draadeinde door de gipsblokken en in de slaapkamer met een groter ring en moer vast...vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:37:
Waarom eerst underlament ?

Underlayment zorgt ervoor dat de voorzetwand sterker is dan dat je het alleen met gips zou doen. Hierdoor kun je gewoon dingen aan de muur hangen.vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:37:
@Sunri5e leg eens uit aub waarom je een probleem gaat creeren om het vervolgens aan ons te vragen om op te lossen ?
De isolatiewaarde van glaswol wordt behaald omdat er lucht opgesloten zit tussen de vezels. Lucht is een slechte warmtegeleider. Als je isolatiemateriaal gaat samenduwen dan zit er minder lucht tussen de vezels en wordt de waarde minder. Los daarvan is het moeilijker werken.
Niet doen dus
Niet doen dus
Dat gaat je misschien niet eens lukken. Leg eens een 120mm glaswol plaat op de grond, leg daar een plaat op en ga daar op staan, dan krijg je een idee.
Een klein opppervlak induwen gaat wel, maar voor een groot oppervlak heb je een enorme kracht nodig om dit te comprimeren. Je gaat het jezelf heel erg moeilijk maken als je dit probeert, haal gewoon isolatie die in de studs past.
Het makkelijkst te verwerken voor metalstud wanden zijn steenwolplaten deze bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6373105/artikel.html
Een klein opppervlak induwen gaat wel, maar voor een groot oppervlak heb je een enorme kracht nodig om dit te comprimeren. Je gaat het jezelf heel erg moeilijk maken als je dit probeert, haal gewoon isolatie die in de studs past.
Het makkelijkst te verwerken voor metalstud wanden zijn steenwolplaten deze bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6373105/artikel.html
Verstandig dat je onder de gipsplaat versteviging steekt ( wij hebben er osb platen onder zitten), scheelt enorm in stevigheid en geluid, en je schroeft zo iets vast in de muur.
Maar met de rest, isolatie samendrukken verpest de isolerende waarde, je zal in een opening van 10cm een hogere waarde halen met 10cm glaswol, dan met 12cm geperste glaswol. Wil je meer isolatie kijk dan naar pir of pur platen.
Als je wand dikker mag, kan je de metalstuds wat uitlaten of dubbel zoveel geschrankt zetten (win je meteen contactgeluid- isolatie mee).
Maar met de rest, isolatie samendrukken verpest de isolerende waarde, je zal in een opening van 10cm een hogere waarde halen met 10cm glaswol, dan met 12cm geperste glaswol. Wil je meer isolatie kijk dan naar pir of pur platen.
Als je wand dikker mag, kan je de metalstuds wat uitlaten of dubbel zoveel geschrankt zetten (win je meteen contactgeluid- isolatie mee).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Waarom leg je niet uit wat je wilt bereiken? Waarom niet gewoon de juiste maten gebruiken? Nu maak je er een raadspelletje van. Niet echt vriendelijk richting de mensen die jou willen helpen.
Nou, ik wil graag een RD waarde halen van 3.2. Ik had een offerte binnen voor 10cm glaswol met een RD waarde van 3.2. Echter blijkt nu dat er geen glaswolplaten zijn van 10cm met een RD van 3.2. Foutje bedankt van de leverancier. Echter hebben wij al wel de metal stud profielen van 10cm binnen en voor de verbouwing is rekening gehouden met een bepaalde maatvoering. Dus of we kiezen voor 10cm maar dan met een RD waarde van 2.7 of we kiezen voor 12cm (kosteloos) en dan hebben we een RD waarde van 3.2 zoals we willen.MarcoC schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:09:
Waarom leg je niet uit wat je wilt bereiken? Waarom niet gewoon de juiste maten gebruiken? Nu maak je er een raadspelletje van. Niet echt vriendelijk richting de mensen die jou willen helpen.
Die 120mm indrukken tot 100mm gaat dus niet. Dus je moet of ander isolatiemateriaal kiezen of de muur 2cm naar voren zodat het er tussen past.
Mocht dat niet gaan dan is het vrij simpel:
koop dit spul https://www.goedkoopisola...uf-naturoll-032-580-breed
Rd 3,1 voor 100mm
Rd 3,1 voor 100mm
Maar dat zijn rollen. Krijg je dat wel in de profielen?Fr33z schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:51:
Die 120mm indrukken tot 100mm gaat dus niet. Dus je moet of ander isolatiemateriaal kiezen of de muur 2cm naar voren zodat het er tussen past.
Rd 3,1 voor 100mm
Je moet ze inderdaad wel eerst uitrollen.Sunri5e schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:55:
[...]
Maar dat zijn rollen. Krijg je dat wel in de profielen?
ChinaGeek schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:56:
[...]
Je moet ze inderdaad wel eerst uitrollen.
Die Rd waarde is op basis van niet samengeperst zijn. Anders kon je het ook tot 2 cm samenpersen, lekker dun met een hoge Rd. Maar zo werkt het niet.
Dit idd. Sterker nog waarschijnlijk krijg je door dat pakket van 120mm samen te persen, een slechtere isolatiewaarde dan wanneer je gewoon de 100mm variant gebruikt zoals 'ie bedoeld is.Yucon schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:59:
Die Rd waarde is op basis van niet samengeperst zijn. Anders kon je het ook tot 2 cm samenpersen, lekker dun met een hoge Rd. Maar zo werkt het niet.
De hogere RD waarde krijg je door 2cm extra lucht op te sluiten, niet door meer glas/steen in een dunnere spouw te proppen.
Vandaar mijn vraag waarom je dit in hemelsnaam zou willen.
[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 29-04-2021 11:50 ]
De hele binnengevel van de woning isoleren. Het is een vrijstaande jaren 30 woning met spouwmuren. Echter blijkt uit controle dat het niet mogelijk is om de spouw te vullen omdat deze vervuild is. De enige mogelijkheid is dus isoleren met voorzetwanden.ASW1 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:50:
Wat ga je maken dan, een voorzetwandje of ga je het aan 2 zijden bekleden?
Ofwel je kunt de glaswol dus uit laten puilen aan de achterzijde om toch nog iets van de extra isolatiewaarde te halen. Bij de metalstud krijg je dan uiteraard een lagere waarde omdat het daar ingedrukt is.
Alleen dan neemt die uitpuilende glaswol alsnog ruimte in die voor je spouw bedoeld was, tenzij je de studs 2cm naar voren plaatst en dat wil je dus juist niet begrijp ik.
Ik zou die glaswol die hierboven gepost werd met een R van 3,1 gebruiken, dan heb je bijna wat je wilde en hoef je verder niets te veranderen of aan te passen.
Alleen dan neemt die uitpuilende glaswol alsnog ruimte in die voor je spouw bedoeld was, tenzij je de studs 2cm naar voren plaatst en dat wil je dus juist niet begrijp ik.
Ik zou die glaswol die hierboven gepost werd met een R van 3,1 gebruiken, dan heb je bijna wat je wilde en hoef je verder niets te veranderen of aan te passen.
Die glaswol die hierboven gepost is past niet want die is 58cm. Die glaswolplaten zijn 60cm breed.ASW1 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:02:
Ofwel je kunt de glaswol dus uit laten puilen aan de achterzijde om toch nog iets van de extra isolatiewaarde te halen. Bij de metalstud krijg je dan uiteraard een lagere waarde omdat het daar ingedrukt is.
Joh, ga je dit zelf doen of iemand anders laten doen? Want er zit niet zoveel schot in op deze manier...
Je kunt gewoon die 58cm brede glaswol tussen je metalstud doen, die hebben ook wat dikte van zichzelf namelijk dus helemaal exact 60cm of 58cm maakt niks uit. Je zegt ook dat er OSB op gaat komen, dat is mooi want dan hoeft de hart-op-hart afstand van je metalstuds niet preceis 60cm te zien maar kan dat gewoon precies gelijk laten vallen met de isolatie.
Dus:
- koop die 58cm brede meuk
- zet je metalstuds neer en kijk of je met dit materiaal dan op 60cm hart-op-hart uitkomt of meer op 59cm
- doe je OSB (geen onderlayment, OSB is ook prima) er in 'landscape' op
- gips erover
- profit
edit: met @ASW1 dus
Je kunt gewoon die 58cm brede glaswol tussen je metalstud doen, die hebben ook wat dikte van zichzelf namelijk dus helemaal exact 60cm of 58cm maakt niks uit. Je zegt ook dat er OSB op gaat komen, dat is mooi want dan hoeft de hart-op-hart afstand van je metalstuds niet preceis 60cm te zien maar kan dat gewoon precies gelijk laten vallen met de isolatie.
Dus:
- koop die 58cm brede meuk
- zet je metalstuds neer en kijk of je met dit materiaal dan op 60cm hart-op-hart uitkomt of meer op 59cm
- doe je OSB (geen onderlayment, OSB is ook prima) er in 'landscape' op
- gips erover
- profit
edit: met @ASW1 dus
Wat maakt dat nou uit dan zet je die metalstuds op 58.
Er komt toch eerst underlayment tegenaan dus je hoeft geen 60 hart op hart van de gipsplaten aan te houden.
Rekent wel iets lastiger.
edit: je kunt inderdaad zoals in de post hierboven gesuggereerd OSB plaat nemen in landscape.
Er komt toch eerst underlayment tegenaan dus je hoeft geen 60 hart op hart van de gipsplaten aan te houden.
Rekent wel iets lastiger.
edit: je kunt inderdaad zoals in de post hierboven gesuggereerd OSB plaat nemen in landscape.
[ Voor 27% gewijzigd door ASW1 op 29-04-2021 12:16 ]
Pagina: 1