Nieuw moederbord of een nieuwe videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:33
Ik heb in 2009 (ja je leest het goed) een mediacenter in elkaar gezet die primair gebruikt wordt voor Kodi, Ziggo Go, Netflix met gebruik van vpn en wat youtube. Alleen films en series kijken dus.
De volledige setup is dusdanig verouderd dat windows 10 al niet lekker draait (of iig kan ik hem niet goed scalen omdat de onboard video kaart (Integrated ATI Radeon™ HD 4290 GPU) dat niet aan kan) en de laatste paar weken merk ik ook dat Kodi minder goed begint te draaien. Een upgrade naar de laatste versie heb ik heel snel moeten terug draaien want hij kon het simpelweg niet aan.

Ik moet iig een nieuwere videokaart hebben, maar ik twijfel of ik die op mijn huidige moederbord kan aansluiten of dat ik ook het gehele moederbord moet vervangen. Alles is vreselijk oud maar toch.

Softwarematig kom ik een heel eind en het in elkaar zetten van een computer lukt me ook, maar ik heb te weinig kennis om zelf de juiste onderdelen bij elkaar te zoeken merk ik.

Kan iemand mij van wat advies voorzien?

PS de reden waaarom ik bijvoorbeeld niet een shield koop is omdat ik een HK set heb die geen geluid via HDMI kan verwerken en ik daarvoor SPDIF kabels gebruik. Als mijn onderzoek nauwkeurig genoeg is geweest heeft de Shield niet zo'n aansluiting.

De volgende onderdelen zitten erin.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon II X2 250E Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus M4A89GTD PRO/USB3€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenMS-Tech MC-380€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair XMS3 CMX4GX3M2B2000C9€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-B123L€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Beste antwoord (via Miss_80 op 03-06-2021 07:51)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Uit beide opties ga je geen beeld krijgen want er mist een videokaart. Waarom geen i5-11400 op B560?
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
Totaal€ 444,90

De voeding is ook aan vervanging toe na zoveel jaar. Ding is toch minimaal 8 jaar oud en dat is lang zat voor zo'n matige Pure Power L7. pricewatch: Corsair CX450

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 04-05-2021 21:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het probleem dat je HK set geen HDMI kan verwerken is makkelijk op te lossen met zoiets: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07KRWYN4R (let op dat deze niet 4k@60hz kan, er zijn soortgelijke apparaatjes die dat wel kunnen)

[ Voor 25% gewijzigd door michiel_ op 28-04-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Fair enough. Kende deze nog niet, maar als het even kan vervang ik liever iets in mijn PC dan dat ik een heel nieuw apparaat aanschaf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
GT 1030 2GB GDDR5, GTX 1050 of RX 550/560 4GB erin. Daarnaast het werkgeheugen uitbreiden naar 8GB.

Zit er een SSD in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Dank @Uszka , ik zal de videokaarten even gaan opzoeken hier. Er zit inderdaad een SSD in .Die heb ik ong een jaar geleden vervangen omdat hij kapot was gegaan. Ik wist even niet zo snel welke variant het was dus die heb ik uit het inventarislijstje gehaald.

Wat betreft het upgraden naar 8gb RAM: de kosten zijn het niet, maar vroeg me af waarom? Windows 10 an sich heeft het niet nodig. Heeft dat te maken met de videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
Uszka schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:22:
GT 1030 2GB GDDR5, GTX 1050 of RX 550/560 4GB erin. Daarnaast het werkgeheugen uitbreiden naar 8GB.

Zit er een SSD in het systeem?
Gaat dat wel werken ivm UEFI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Ik ben niet helemaal een digibeet maar ik heb geen idee wat uefi is (heb Google er al wel op nageslagen maar heb er nog nooit eerder mee te maken gehad dus zegt me verder niets) of wat dat te maken heeft met de selectie van de videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

UEFI is de moderne versie van BIOS

Maar, ipv dat je nu 100€ stuk slaat op een videokaart ben je eigenlijk 10x beter af met een upgradesetje.

Nieuw mobo, cpu en geheugen, bij voorkeur iets van AMD met een integrated Vega gpu.

Dan heb je de gehele prestaties opgeschroefd en ook weer prima snel genoeg GPU voor je doeleinden. Veel meer waar voor je geld, kan ook 2ehands natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Oké, ik sta open voor een alternatief voorstel. Ik zal eens op de pricewatch gaan kijken voor die componenten en eens kijken waar ik dan op uit ga komen qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
AMD APU's zijn niet interessant op dit moment want veel te duur voor de prestaties die het biedt. Dan ben je beter af met een i5-11400 op een goedkoop H510 bordje.
White Feather schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:02:
[...]

Gaat dat wel werken ivm UEFI?
In de meeste gevallen wel. Sommige prebuilds geven problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Nu ik van het weekend ook heb geconcludeerd dat een van mijn RAM geheugen elementen niet langer wordt herkend heb ik de conclusie getrokken dat het voorstel om de hele boel te vervangen de juiste is 8)

Moederbord moet echt een Optical oud hebben waardoor de keuze iets gelimiteerd is (wat voor mij eigenlijk wel fijn is :-) ). Het 510 intel bordje viel daarmee af.

Als ik een beetje de reviews bekijk dan lijken deze 2 combi's een mogelijkheid waarbij ik me alleen heb laten leiden door de pocket + reviews en prijs.

INTEL

- Gigabyte Aorus Z490 Elite AC = 209 euro
- Intel Core i5-10400F Boxed. = 147 euro
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 = 92 euro

of
AMD

- Gigabyte Aorus X570 ELITE = 174 euro
- AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed = 199 euro
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 = 92 euro

Twee vragen: kloppen de combinaties eigenlijk wel en zo ja; is er 1 beter dan de ander? Of slaat het bovenstaande eigenlijk helemaal nergens op O-) ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Uit beide opties ga je geen beeld krijgen want er mist een videokaart. Waarom geen i5-11400 op B560?
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
Totaal€ 444,90

De voeding is ook aan vervanging toe na zoveel jaar. Ding is toch minimaal 8 jaar oud en dat is lang zat voor zo'n matige Pure Power L7. pricewatch: Corsair CX450

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 04-05-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
cr*p zou zweren dat ik naar een moederbord had gekeken met een onboard videokaart 8)7

En waarom geen B560 bordje? geen goede reden voor. Ik heb er 0 kaas van gegeten dus heb mezelf wat laten leiden door aantal sterren en reviews O-)
Dank voor de voorzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Videochip zit tegenwoordig in de cpu. Je moet dus kijken naar een cpu met intergrated graphics. Het moederbord zorgt alleen maar voor de output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor wat je er mee doet kun je ook wel af met een goedkopere Pentium m.i.
pricewatch: Intel Pentium Gold G6500 Boxed
Prima voor een media pctje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Scheelt toch weer 100 euro en ik lees dat de CPU streamen makkelijk aan kan. Enige wat ik nog ga checken of in de knel kom met NordVPN. Dit weekend was ik alles aan het nalopen en bij het opstarten van NordVPN (en dan had ik nog niet eens een verbinding tot stand gebracht) knalde de CPU naar 90% of hoger. Ging ook niet meer naar beneden. heb nog niet achterhaald of dat aan de AMD ligt die er nu in zit of dat er iets anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Scheelt idd €100 maar daar krijg je met de i5 3x zoveel cpu en een heel veel betere igpu voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:42
Ik zou minimaal een i3 pakken tegenwoordig, maar die heeft nog de oudere iGPU dus daar lever je wel behoorlijk op in dan. Gaat het vooral om budget, dan zou ik toch de Shield nog eens bestuderen, fijne apparaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Is zoiets als een Chuwi Larkbox Pro niks voor jou? <€200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ysDNwsOjABoR0FaG_ZULZpgT7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIdUGkcGv7d8qknSQlgFIPpH.jpg?f=fotoalbum_large

Of anders de Chuwi Herobox? 4k 140Mpbs HEVC 10bit in Kodi geen probleem volgens de forums.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POOh1E3Ftk_fJui5svBy12eg75M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfQXdcSiEAyJkLpTR69xF4nY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Negakinu op 05-05-2021 10:39 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een oude Optiplex van V&A kan ook een optie zijn.. heb je wel een DP -> HDMI adapter / kabel nodig en zo'n audio splitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miss_80
Heb er een tijdje over nagedacht en heb besloten om uiteindelijk het moederbord en alles er omheen te vervangen. Net de bestelling eruit gedaan. Nu hopen dat ook deze 10 jaar mee gaat ;)

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 197,33€ 197,33
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1VoedingenCorsair CX450€ 60,94€ 60,94
Totaal€ 504,16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Toch altijd teleurstellend als je met goede moed de boel in elkaar gaat sleutelen en het wil niet werken ;( Blijf tegen een D-Ram issue aanlopen. Dus of het moederbord niet goed, of beide geheugenbanken kapot. Zal je altijd zien op zaterdag iets na 17 uur..... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Miss_80 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:51:
Toch altijd teleurstellend als je met goede moed de boel in elkaar gaat sleutelen en het wil niet werken ;( Blijf tegen een D-Ram issue aanlopen. Dus of het moederbord niet goed, of beide geheugenbanken kapot. Zal je altijd zien op zaterdag iets na 17 uur..... :F
Geheugenbankjes *echt* goed aangedrukt? Ik heb gemerkt dat dat bij sommige borden goed lijkt te ziten maar het in werkelijkheid nèt niet lekker zit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Ja alles tig keer nagelopen..slechts 1 kr kwamen we er doorheen en had ik beeld. Kwam in de bios uit waarbij we slechts 1 ram bank hebben gebruikt in een a2 slot wat helemaal niet het meest optimale is volgens het boekje. 1 minuut later was beeld weg, stopte de Intel met draaien en was het gedaan. Nooit meer zover gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hoe weet je dat het een ram issue is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Omdat het lichtje met DRAM op het moederbord oranje blijft branden. Volgens de Asus site bekent dit dat er een memory issue is.
Andere optie is dat het moederborden problemen heeft met de ram sloten maar alle vier lijkt me bijna onmogelijk.

In eerste instantie was gestart met alle 2 de RAM banken en alle rand apparatuur. Toen startte helemaal niets op. Ook de fan niet. Daarna alles los gekoppeld wat niet nodig was en slechts met 1 bank begonnen. Alle sloten afgegaan. Daarna gewisseld met de andere bank en weer alle sloten geprobeerd. Op 1 kr na kwam de setup niet verder dan de fan heel even aansturen lampjes die gaan branden op het moederbord en dat was het.

Heb nog even gedacht dat het probleem zat in de ssd waar nog windows 7 op staat maar ik kom niet eens in de bios om aan te geven dat hij via een bootable USB moet werken dus ik denk niet eens dat hij zover komt.

[ Voor 74% gewijzigd door Miss_80 op 16-05-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Miss_80 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:59:
Heb er een tijdje over nagedacht en heb besloten om uiteindelijk het moederbord en alles er omheen te vervangen. Net de bestelling eruit gedaan. Nu hopen dat ook deze 10 jaar mee gaat ;)

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 197,33€ 197,33
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1VoedingenCorsair CX450€ 60,94€ 60,94
Totaal€ 504,16
Korte update mochten er meer mensen naar deze setup kijken: de combi moederbord en RAM geheugen is helaas niet correct. Sterker nog, de lijst met compatibel RAM voor dit moederbord is vrij kort vergeleken met andere borden. Ondertussen moeten switchen naar Hyper Predator. Daarmee wel de computer weten op te starten. Vervolgens tegen videokaart issues aangelopen toen ik hem uiteindelijk aan de tv heb aangesloten. Ondertussen start de pc helemaal niet meer op en moet ik hem naar iemand anders gaan brengen omdat ik het opgegeven heb. Al met al nog geen gelukkig huwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vreemd. Heb een aantal systemen gebouwd met dat moederbord en ram en die werken perfect.

Wat voor problemen met de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Ik bleef maar dram issues houden; ben toen op de site van het moederbord zelf gaan kijken en daarna met een lokale winkel gekeken wat zij op voorraad hadden wat compatibel was en geen upgrade van de bios vereiste aangezien ik daar niet eens bij kon komen.

RAM geswitched; boel opgestart. W10 erop gezet (legaal) en alles geinstalleerd wat ik nodig had en vervolgens met goede moed aangesloten op de tv (plasma). Ging goed, totdat ik de scaling wilde aanpassen omdat het niet lekker op de tv past. PC stopte er gewoon mee. Dacht eerst dat ik per ongeluk de knop voor had ingedrukt toen ik de bij de hmdi kabel moest zijn; opnieuw opgestart en daarna kwamen de piepjes (1kr lang en 3 kr kort). Bij aansluiten op het gewone beeldscherm deed hij 1 keer normaal en daarna was het helemaal over. Nu start alleen de fan nog maar geeft het moederbord geen sjoege meer. Niet eens een error lampje ofzo. Heb de bios batterij al uit getrokken, maar nog geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Lijkt er op dat je moederbord niet lekker is.
RMA aanvragen bij de winkel waar je hem vandaan hebt en terugsturen is je enige optie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Dat is mijn laatste stap inderdaad. Maar dan moet waarschijnlijk ook meteen de processor terug aangezien die er al opgeplakt is. Ik wil dan wel al het andere uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:42
Als je op de site van Crucial kijkt is dit geheugen wel compatible, zegt meestal meer dan een QVL van de moederbordfabrikant. Dus ik gok ook moederbord issues?

Eventueel de processor nog een keer opnieuw plaatsen en de socket nakijken?

[ Voor 19% gewijzigd door Dagion op 25-05-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Koelpasta is geen lijm, dus je processor kan je er zo weer afhalen om je mobo terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Daar heb je helemaal gelijk in. Moet hem alleen goed schoonmaken omdat alles in nieuwstaat terug moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Miss_80 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:12:
Daar heb je helemaal gelijk in. Moet hem alleen goed schoonmaken omdat alles in nieuwstaat terug moet kunnen.
Als het moederbord defect is lijkt nieuwstaat me niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heb je de cpu al een keer gereseat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Gisterenavond verder getest door een andere voeding te gebruiken, externe videokaart erop gezet en zowel met als zonder de bios batterij. Er lijkt echt geen andere conclusie getrokken te kunnen worden dat het moederbord defect is / zeer instabiel. Start max 1 keer op maar bij de eerste reboot begint hij te piepen en start hij niet meer door.

Zeer zuur, maar ik heb iig nu alles geprobeerd en uitgesloten. Dus RMA aangevraagd om hem terug te kunnen sturen. Nu maar hopen dat ze niet echt gebruik gaan maken van 30 dagen uitzoektijd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Moederbord is terug en volgens hun is de socket beschadigd. Wordt iig gerepareerd maar is verder volledig offtopic voor deze post. Iedereen bedankt voor het meedenken in de setup

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.
Pagina: 1