advies over UPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik woon in Spanje en ons stroomnetwerk heeft af en toe een dip of valt compleet weg.

Dit duurt dan ongeveer 10 minuten.
Nu ben ik op zoek naar een UPS om mijn pc netjes te kunnen afsluiten.

Nu vind ik op de price watch compleet uiteenlopende prijzen.
Ik snap dat een deel te verklaren is door zijn capiciteit, maar toch zijn de prijzen nog erg verschillend.

Ik vind deze bijvoorbeeld wel interessant.
pricewatch: PowerWalker VI 2200 LCD/IEC

Maar deze is bijvoorbeeld vele malen duurder:
pricewatch: APC Smart-UPS C 1500VA LCD 230V with SmartConnect

Maar komt doet deze ook wat hij bij mijn pc zou moeten doen?

Het gaat om deze pc:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internTeam Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 72,60€ 72,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,60

icm met een 27inch scherm

[ Voor 3% gewijzigd door Zomaar iemand op 28-04-2021 14:00 ]

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-12 13:00

DataGhost

iPL dev

Capaciteit en kwaliteit ja. Ik zou persoonlijk nooit een UPS kopen zonder dat deze van een fatsoenlijk merk is of er een goede review klaarligt. O.a. de sinus is iets wat je zo netjes mogelijk wilt hebben voor je relatief dure apparatuur, daar zet ik een beetje mijn vraagtekens bij bij zo'n goedkoop ding (maar wie weet!). Op het gebied van garantievoorwaarden en verkrijgbaarheid van vervangings-accu's zal ook wat verschil zitten. Ik zou deze dus zelf ook niet zomaar kopen of in ieder geval voor ingebruikname met daadwerkelijke computers kijken hoe het ding zich gedraagt, maar dat kan niet iedereen.

Ik had hier nog een heel technisch verhaal getypt maar dat is eigenlijk grotendeels overbodig. Andere merken halen vergelijkbare vermogens vaak met grotere of meer accu's. Zolang je maar weinig aansluit zal je daar niet ontzettend veel last van hebben. Ze doen op hun site geen claims over belastingen lager dan "half" (600W neem ik aan), en dat is 5 minuten. Ik verwacht dan op iets van 200W dat je ongeveer een kwartier vooruit kan.

Je moet dus het gemiddelde vermogen van alle aangesloten apparaten meten en beslissen hoe lang je wilt dat de UPS blijft werken. Houd er rekening mee dat opladen ook tijd kost, dus twee uitvallen vlak achter elkaar kan zomaar ongunstig uitpakken. Op hun website zie ik 2-4 uur tot 90% staan, dus als je bijvoorbeeld 10 minuten vooruit zou kunnen met jouw belasting, 7 minuten hebt gebruikt en een uur daarna weer een uitval krijgt, kan je nog maar iets van 5 minuten door blijven gaan. Daarom is het sowieso zaak om inderdaad zoals je zegt, je pc zo snel mogelijk netjes af te (laten) sluiten of te hibernaten. Als dat allemaal goed gaat, blijft verder de betrouwbaarheid van het apparaat en de kwaliteit van de stroomvoorziening staan als punten ter overweging. Daar moet je gewoon reviews voor gaan vinden. Lastige daaraan is dat user-reviews vaak niet over een langere periode dan een week na aanschaf gaan.

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dank je wel voor uitgebreide toelichting!

Wat zou dan een goede prijsrange zijn om in te zoeken voor pc zoals die van mij of welke merken zouden goed voor mij zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Zomaar iemand op 28-04-2021 17:49 ]