Keuze switch en accesspoint voor nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 18:49
Hoi,

ik ben een huis (2 verdiepingen + kelder) aan het bouwen en heb een cat6 ethernet netwerk laten aanleggen om future proof te zijn.

Over het huis verspreid zijn er 15 ethernet poorten en daarbij heb ik ook nog eens minstens 3 ethernet poorten rechtstreeks op de switch (of modem) nodig voor zaken zoals domoticasysteem, alarmsysteem en zonnepaneelomvormer aan te sluiten.
Om wat marge te hebben en uitbreidingsmogelijkheden te hebben, denk ik dat een 24 poort switch aangewezen is.

Modem en alle technieken zoals domoticasysteem, alarmsysteem en zonnepaneelomvormer staan in de kelder.

Omdat de modem in de kelder staat zal ik zo goed als zeker een accesspoint nodig hebben op het gelijkvloers of op de verdieping om overal goede WiFi dekking te hebben.
Mocht het nodig zijn, heb ik de mogelijkheid om zowel een switch op het gelijkvloers als een op de verdieping te zetten.

Nu zijn 10 gigabit snelheden nog nergens voor nodig denk ik, maar 1 gigabit over tenminste het bedraad netwerk lijkt me wel fijn om te hebben dus ik zit te kijken naar 24x RJ45 1Gbit Switches.
PoE heb ik niet per se nodig, switch mag ook unmanaged zijn (tenzij iemand een goede reden kan bedenken om toch voor een managed te gaan?)

Welke switch zouden jullie me aanbevelen? Moet ik ergens zeker op letten bij het maken van een keuze?

Idem voor de accesspoint: waar moet ik op letten bij keuze van een accesspoint? Heeft iemand hier een aanbeveling?

cheers

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32
Zeker dat je geen PoE nodig hebt ? Als je accespoints wil aansluiten is het wel netjes dat je deze via PoE kan voeden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

Om te voorkomen dat het weer een opsommingstopic wordt van persoonlijke voorkeuren voor merken en modellen...eerst beginnen bij het begin; wat zijn je eisen en wensen?

Voor wat betreft accesspoint:
- welke snelheden heb je nodig?
- welke band(en) heb je nodig?
- wil je (virtuele) scheiding aanbrengen tussen verschillende netwerken (gastennetwerk/IoT/etc.)?
- waar komen de accesspoints (plafond/muur/kast/etc)?
- hoe wil je de accesspoints voeden?
- hoeveel wireless clients ga je ondersteunen?

Voor wat betreft switch:
- wil je (virtuele) scheiding aanbrengen tussen verschillende netwerken (gastennetwerk/IoT/etc.)?
- waarom lijkt 1Gbps jou wel fijn?

In het algemeen:
- wat is je budget?
- welke provider heb je (en welk modem)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 16:35

TheProphet

unifi-forum.nl

Ik heb alles van UniFi, super tevreden over :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Als eerst dank voor je reactie.
[b]lier schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:48:[/b
Voor wat betreft accesspoint:
- welke snelheden heb je nodig?
niet per se supersnel daar gaming consoles and PCs aan ethernet zullen hangen, maar 1 Gbps lijkt me fijn.
- welke band(en) heb je nodig?
Liefst 5 Ghz vanwege snelheden die hiermee behaald kunnen worden?
weet ik niet goed, ik heb wel wat IoT apparaten (o.a. philips hue), maar ik weet niet of die per se gescheiden moeten zijn.
Raad je dit aan vanuit veiligheidsoogpunt?
Apart gastennetwerk is niet nodig.
- waar komen de accesspoints (plafond/muur/kast/etc)?
Er zou er een aan de wand onder de trap (betonnen trap) op het gelijkvloers kunnen komen en nog een in de dressing op de verdieping. Op beide plaatsen is een RJ45 ethernet poort en stopcontact voorzien om dit toe te laten.
via stopcontact (PoE is niet nodig)
- hoeveel wireless clients ga je ondersteunen?
Ik weet niet zeker wat je precies bedoelt met wireless clients, maar ik neem aan aantal apparaten dat verbinding maakt?
Momenteel hebben mijn vrouw en ik nog geen kinderen dus is het beperkt tot 2 smartphones en 2 laptops + smartphones van bezoek.
Voor wat betreft switch:
zie antwoord accesspoint
- hoe wil je de switch voeden?
stopcontact
- waarom lijkt 1Gbps jou wel fijn?
Ik heb een NAS waarvan ik films, series en muziek stream. verder maak ik er ook backups naar.
Verder heb ik een NVIDIA shield TV en wil ik games vanaf mijn game PC in de bureaukamer kunnen streamen via het lokale netwerk naar de shield in de woonkamer.
We streamen ook vaak Netflix (meestal via Nvidia Shield, maar soms kijk ik ook rechtstreeks op smartphone)
In het algemeen:
- wat is je budget?
- welke provider heb je (en welk modem)?
Provider: Telenet, Modem: CH7465LG-TN (zie Telenet modem specificaties voor details)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN2TFRJ08T0Lmk9XPWcX2HOimc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b8azI1mmzDJat4Df9rhi4AUT.png?f=fotoalbum_large
Budget: ik heb niet echt een budgetlimiet, ik ben bereid wat meer te betalen voor kwaliteit en gebruiksgemak. Het is echter voor mij lastig in te schatten wat kwaliteit is en wat gangbare prijzen zijn voor switches en accespoints die aan mijn noden voldoen; vandaar de vraag op tweakers voor keuzehulp :)

[ Voor 5% gewijzigd door rernst op 28-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:05
  1. Nieuwbouwwoning = (vaak) behoorlijk geisoleerd.
  2. Isolatie = killing voor je wifi.
  3. Bij Wifi: meten = weten.
  4. Persoonlijke ervaring: Ik heb een huis uit de jaren 90. Op elke verdieping hangt een AP. Ik heb zelf getest en gemeten, maar zelfs als ik recht "op" een AP ga staan, maar dan 1 verdieping er boven is het signaal beduidend zwakker. De enige manier om echt te weten hoeveel je er nodig gaat hebben en waar is om gewoon te beginnen met 1 á 2 (goede AP's, zie hieronder) en vanuit daar verder gaan meten.
Wat standaard adviezen:
Unifi: geavanceerd, maar zeer goede hardware. Vereist wel wat meer "onderhoud". Denk hierbij aan plaatsing AP's en software configuratie. De "standaard" AP's van Unifi zijn vooral gemaakt om aan het plafond te hangen. Aan een muur kan ook maar dan zul je nog meer over de plaatsing na moeten denken en eventueel meten. En wil je een beetje Unifi netwerk dan denk je al snel aan 1 á 2 AP's, 1 switch en controller (CloudKey indien je er zelf geen apparatuur (Server/Raspberry/etc.)) voor hebt.
Orbi: Mesh apparatuur van Netgear. Opzich prima ervaring mee, maar alles is wat simpeler (niet per definitie slechter). Zijn ook wat meer design-apparaatjes die gemaakt zijn om op je bureau/kast te zetten. Management interface komt bij lange na niet in de buurt van Unifi.

[ Voor 26% gewijzigd door EricNL op 28-04-2021 13:50 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Ghostface9000 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:34:
Zeker dat je geen PoE nodig hebt ? Als je accespoints wil aansluiten is het wel netjes dat je deze via PoE kan voeden ?
Wel, ik heb op de plaatsen waar ik in gedachte had een accesspoint te plaatsen, een stopcontact naast de ethernetpoort laten voorzien, dus het is niet per se nodig.
Maar een switch met enkele PoE poorten is ook prima als het geen groot prijsverschil is met een zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 11:45
Ghostface9000 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:34:
En IP-cameras :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
De inbraakbeveiliging heeft IP (buiten)camera's die via PoE gevoed worden, maar die worden rechtsreeks aangesloten op de alarmcentrale in de kelder. De centrale zelf moet vervolgens via een ethernetkabel op de modem of switch aangesloten worden.

Camera's binnenshuis hangen ben ik niet van plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:17
Als je toch nog bezig bent met bouwen, dan zou ik zorgen dat je aan het plafond (centraal in de woning) aansluitpunten hebt met rj45. Dan kun je namelijk heel mooi de access points plaatsen, en voeden via POE. Het voordeel daarvan is dat je meteen een goede plaatsing hebt, de AP's niet echt in het zicht hangen en je hebt niet overal kabels lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
dennisdennis12 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:58:
Als je toch nog bezig bent met bouwen, dan zou ik zorgen dat je aan het plafond (centraal in de woning) aansluitpunten hebt met rj45. Dan kun je namelijk heel mooi de access points plaatsen, en voeden via POE. Het voordeel daarvan is dat je meteen een goede plaatsing hebt, de AP's niet echt in het zicht hangen en je hebt niet overal kabels lopen.
Dat is een goede suggestie, maar daar is het helaas al te laat voor.
Alles is vorige maand bezet geweest, dus nieuwe kabel trekken is niet handig.
Ik ging oorspronkelijk uit van een wall mounted AP onder de trap (op het gelijkvloers) en een wall mounted AP in de dressing (op het verdiep) omdat die daar uit het zicht hangen; daar bevinden zich dus ook ethernetpoorten en stopcontacten voor dat doel.
Misshcien dat plafond mounted met voeding via PoE inderdaad een betere keuze was geweest achteraf gezien, maar daar heb ik helaas niet aan gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
TheProphet schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:55:
Ik heb alles van UniFi, super tevreden over :Y)
Ik lees veel goed over Ubiquiti UniFi, bedankt voor de tip!

Ik ben aan het twijfelen om de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1 of 2 stuks naargelang de dekking) in combinatie met ofwel
  • de Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts te nemen
  • of in combinatie met de Netgear GS324TP.
Een Ubiquiti Switch met 24 poorten en PoE is meteen nogal prijzig, dan lijkt me de Netgear GS324TP een betere keuze als ik voor PoE zou gaan. DIt is toch perfect mogelijk he deze AP en switch combinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je voor wall mounted ging dan zou ik de In wall variant nemen. Zowel Ubiquiti als TP-link hebben hier modellen voor. Alleen beide hebben nog geen wifi 6 variant ervan. Als je voor de AP-AC LITE gaat zou ik de U6-Lite nemen met wifi 6.
Als switch is deze ook prima: pricewatch: TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Mr_gadget schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:56:
Als je voor wall mounted ging dan zou ik de In wall variant nemen. Zowel Ubiquiti als TP-link hebben hier modellen voor. Alleen beide hebben nog geen wifi 6 variant ervan. Als je voor de AP-AC LITE gaat zou ik de U6-Lite nemen met wifi 6.
Als switch is deze ook prima: pricewatch: TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten
Thanks voor de suggestie!

[ Voor 4% gewijzigd door rernst op 29-04-2021 12:48 ]

Pagina: 1