Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 23:39
Dag Tweakers,

Over een paar maand verhuis ik naar een nieuwe woning waar gelukkig glasvezel ligt. Ik ben nu in het bezit van Ziggo abonnement, overigens al meer dan 10 jaar uitermate tevreden. In de nieuwe woning kan ik zowel voor Ziggo als Glasvezel kiezen, echter gaat mijn voorkeur straks uit naar glasvezel van een desbetreffende provider. Waarom? Ziggo is erg prijzig aan het worden en een Internet Only van Ziggo is prijstechnisch totaal niet meer aantrekkelijk. TV en telefonie wil ik sowieso niet meer afnemen, dat wordt immers niet meer gebruikt bij ons thuis.

Ik heb nu mijn huidige Ziggo modem is bridge staan, met hierachter een Edgerouter X als router en wat losse acces points. Hulde aan Ziggo dat zij dit al jaren eenvoudig op afstand voor je in bridge zetten. En nu komt eigenlijk mijn prangde vraag waar ik online op andere forums niet een passend antwoord op kan vinden, hoe kan ik mijn eigen router blijven gebruiken zonder een dubbele nat te creëren via bijv. een Experiabox V10A? Ik neem dus alleen een Internet Only af, dit kan bij KPN of T-Mobile zijn, dus ik heb niet te maken met IPTV VLAN praktijken oid. Via KPN is een Fritzbox een optionele keus die dit mogelijk maakt, echter is dit wel weer tegen extra kosten (€ 7,50) per maand.

Is hier een makkelijke passende oplossing voor?

Alvast bedankt voor jullie genomen moeite!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:37
Wat betreft T-Mobile heb ik geen idee of het mogelijk is. Maar voor KPN kan dit wel. Zie ook deze forum post.https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Op beide providers dus mogelijk. Zie reactie hieronder

[ Voor 12% gewijzigd door Jordy_413 op 28-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-05 00:25
als je het via T-mobile doet is het heel eenvoudig. Als je router SFP ondersteund dan een passende SFP module bestellen en dan VLAN 300 taggen op WAN. heb je dat niet dan rechtstreeks op de mediaconverter inprikken met ethernet en dan VLAN 300 taggen.

De t-mobile setup heb ik op meerder manieren werkend gekregen, mocht je daar vragen over hebben tag mij dan maar hier oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Even gezocht voor KPN, maar daar zou het in principe hetzelfde gaan als bij t-Mobile, maar dan met VLAN 6

Let er overigens wel op wat voor aansluiting je krijgt, KPN levert vaak GPON en daar zit dan ook een actief component van op je aansluiting. Dit is dan een FTU waar direct een mediaconverter in zit. Dan heb je direct Ethernet uit dat kastje. Werkt ook prima, maar dan kun je dus geen SFP module gebruiken.

Ligt er ook een beetje aan welke Edgerouter X je hebt, standaard is zonder SFP.

De goedkoopste oplossing is iig via Cat5 utp vanuit een mediaconverter je router in en dan de juiste VLAN taggen op de WAN poort. (6 voor KPN en 300 voor t-mobile).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
Dank voor je antwoord @supersnathan94

Ik weet dat de huidige bewoners nu KPN Glasvezel hebben, de aansluiting die er momenteel zit heb ik helaas geen idee van. Ik begrijp als ik via KPN glas zou nemen, een GPON aansluiting het ''makkelijkst'' zou zijn mocht dat er liggen? Ik heb namelijk de Edgerouter x zonder SFP, dat zou betekenen dat ik dan direct vanuit de FTU naar mijn Edgerouter kan, toch? Ik ben dan geen losse mediaconverters oid nodig? Daarna juist configureren en done?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Los of ingebouwd maakt niet zoveel uit want die krijg je er in principe gewoon bij. Als ie los is geeft het je alleen meer mogelijkheden later.

Ik zou liever geen gpon hebben om eerlijk te zijn. Daarvoor moet je namelijk per se via KPN afnemen. Of je het dan bij een andere provider doet of niet maakt niet uit je blijft op KPN netwerk. In ODF gebied heb je apparatuur van t-mobile of andere provider in de wijkkast hangen en daarmee kunnen ze vaak veel goedkoper aanbieden, zo levert t-mo gigabit symmetrisch voor €40 euro.

Eigen router en eigen dns en je hebt een superstabiele verbinding voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
supersnathan94 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:39:
Los of ingebouwd maakt niet zoveel uit want die krijg je er in principe gewoon bij. Als ie los is geeft het je alleen meer mogelijkheden later.

Ik zou liever geen gpon hebben om eerlijk te zijn. Daarvoor moet je namelijk per se via KPN afnemen. Of je het dan bij een andere provider doet of niet maakt niet uit je blijft op KPN netwerk. In ODF gebied heb je apparatuur van t-mobile of andere provider in de wijkkast hangen en daarmee kunnen ze vaak veel goedkoper aanbieden, zo levert t-mo gigabit symmetrisch voor €40 euro.

Eigen router en eigen dns en je hebt een superstabiele verbinding voor weinig geld.
@supersnathan94

Ik heb even gekeken bij t-mobile, echter leveren hun mij maar 100/100 op glas en dat is voor mij geen optie. Het gaat dus KPN glas worden met 500/500. Kan ik mijn huidige config houden op mijn edgerouter als het gaat om vpn settings, vaste intern ip adressen etc? Ik heb destijds mijn eth1 als wan port geconfigureerd en in mijn huidige setup automatisch via DHCP gegevens laten ophalen van de provider. Ik begrijp dat ik op eth1 via glas de optie; internet connection is on VLAN moet aanvinken met als id VLAN 300 moet taggen? That simple? Sorry als ik het niet helemaal juist verwoord, ik ben je alvast enorm dankbaar voor de gegeven info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh ja dan zit je dus in WBA gebied en krijg je hoogstwaarschijnlijk GPON. Dan wil t-mobile niet meer geven dan 100/100 omdat ze via KPN pakket in moeten kopen en die shit is duur.

Maar als het dan dus KPN wordt moet je ethernet inprikken en dan WAN taggen op VLAN 6. Rest gaat automagisch via DHCP ook idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 17:18

Quinie

.nl

Ik had het ooit werkend inclusief tv.
https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/

Gebruik nu een USG met internet only KPN. Dus ja het kan,.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
Dank voor alle antwoorden! Ik denk dat ik het middels het antwoord van @supersnathan94 wel voor elkaar moet gaan krijgen.

Misschien een dom alternatief, en zo ja dan hoor ik dat graag, maar is het niet eenvoudiger op te lossen door mijn eigen router in een andere range ip adressen uit te laten delen?

KPN experiabox geeft 1 ip naar mijn router: 192.168.2 range en mijn huidige eigen router deelt uit in 192.168.1 range aan al mijn apparaten.
Pagina: 1