SLC NVME M.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shminkie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04-2025
Ik ben op zoek naar een Single Level Cell NVME M.2 SSD.

Ik vond deze: https://www.bol.com/nl/p/...ata-iii/9200000088084311/

Maar dit is een Sata III en niet een NVME? Hoe kan dit want hij gaat volgens mij wel in het M.2 slot?
Ik snap het verschil niet.

Weet er iemand daarnaast ook andere goede SLC NVME SSD's ?

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
M.2 is de connector. Welk protocol daar dan achter hangt kan van alles zijn.

• shminkie
br00ky schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:17:
M.2 is de connector. Welk protocol daar dan achter hangt kan van alles zijn.
Ja ik vond inderdaad eindelijk net een artikel wat dat uitlegde, klopt het ook dat een M.2 connector een snellere connectie heeft met de CPU vergeleken met SATA connectoren of hangt dat weer af van het gebruikte protocol? bijv SATA vs NVME.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 13:48

Croga

The Unreasonable Man

shminkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:24:
Ja ik vond inderdaad eindelijk net een artikel wat dat uitlegde, klopt het ook dat een M.2 connector een snellere connectie heeft met de CPU vergeleken met SATA connectoren of hangt dat weer af van het gebruikte protocol? bijv SATA vs NVME.
M.2 is niet snel of langzaam. M.2 is de manier waarop je het vast klikt, dat heeft niets met snelheid te maken.
SATA of NVME heeft wel met snelheid te maken. Het SATA protocol kan dan weer over een M.2 aansluiting.

Ofwel: Je zoekt een M.2 NVME dingetje met SLC. Je zoekt geen M.2 SATA dingetje en ook geen U.2 NVME dingetje.

Dus om even op je originele vraag terug te komen: Waarom wil je persé SLC?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad. SATA op m.2 is dus net zo snel als een reguliere SSD met SATA stekker.

• shminkie
Ik dacht dat ik ergens een keer had gelezen dat M.2 connectoren (NVME ssd) een speciale bridge met de CPU hadden?
Croga schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:26:

Dus om even op je originele vraag terug te komen: Waarom wil je persé SLC?
Ik wil graag testen hoe een windows 10 draait op een SLC.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 13:48

Croga

The Unreasonable Man

shminkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:30:
Ik dacht dat ik ergens een keer had gelezen dat M.2 connectoren (NVME ssd) een speciale bridge met de CPU hadden?
Nogmaals: Je haalt twee dingen door elkaar.
M.2 is een manier om dingetjes aan te sluiten.
NVME is een manier waarop apparaten met elkaar praten.
Dat zijn dus twee compleet verschillende dingen.

Een M.2 aansluiting kan NVME protocol gebruiken maar kan ook SATA protocol gebruiken.
Het NVME protocol kan over een M.2 aansluiting gaan maar kan ook over een U.2 aansluiting gaan.

M.2 connectoren met NVME protocol kunnen rechtstreeks naar de CPU lopen maar ze kunnen ook via een bridge naar de CPU lopen. Ook daar is dat dus weer niet hetzelfde.
Ik wil graag testen hoe een windows 10 draait op een SLC.
SLC is de duurste vorm van SSDs. Tegenwoordig vindt je die alleen nog maar in high-end opslag. De vraag is of dat überhaupt nog op M.2 te vinden is. Maar zelfs als dat zo is kun je er van uit gaan dat je enkele honderden tot duizenden euros kwijt gaat zijn. Redelijk kostbaar voor "even iets testen" en het resultaat kan ik je voorspellen: Heel mischien leuk in benchmarks maar in de praktijk volkomen nutteloos.

• shminkie
Heel erg bedankt voor de verduidelijkingen!
Croga schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:36:

SLC is de duurste vorm van SSDs. Tegenwoordig vindt je die alleen nog maar in high-end opslag. De vraag is of dat überhaupt nog op M.2 te vinden is. Maar zelfs als dat zo is kun je er van uit gaan dat je enkele honderden tot duizenden euros kwijt gaat zijn. Redelijk kostbaar voor "even iets testen" en het resultaat kan ik je voorspellen: Heel mischien leuk in benchmarks maar in de praktijk volkomen nutteloos.
Vandaar dat er dus haast geen SLC NVME SSD's te vinden zijn voor consumenten?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
* Waarom denk je SLC nodig te hebben?
* Welk moederbord en cpu heb je?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-01 02:21
@shminkie sowieso nooit blind vertrouwen op wat BOL specs zeggen.

Die SSD is net als de meeste gewoon TLC (weinig mis met TLC)

Is er een specifieke reden dat je SLC wilt?

[ Voor 23% gewijzigd door Mizgala28 op 28-04-2021 11:47 ]

• shminkie
Nielson schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:44:
* Waarom denk je SLC nodig te hebben?
* Welk moederbord en cpu heb je?
Ik ben een nieuwe build aan het plannen: gallery: shminkie
Daarnaast ben ik benieuwd of Windows 10 stabieler draait op een SLC.

@Mizgala28 Klopt ja, ik had inderdaad zelf ook gezien dat het een TLC is op andere websites vandaar dat ik dacht dat het waarschijnlijk het slimst is om mij nu tot het forum te keren.

[ Voor 6% gewijzigd door shminkie op 28-04-2021 11:50 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 12:25
shminkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:49:
[...]

Ik ben een nieuwe build aan het plannen: gallery: shminkie
Daarnaast ben ik benieuwd of Windows 10 stabieler draait op een SLC.

@Mizgala28 Klopt ja, ik had inderdaad zelf ook gezien dat het een TLC is op andere websites vandaar dat ik dacht dat het waarschijnlijk het slimst is om mij nu tot het forum te keren.
Waarom denk je dat windows stabieler draait op SLC dan op TLC/QLC? Naast de snelheid is een verschil dat de writes over minder cellen plaats vinden. Leuk voor een enterprise storage solution die constant database/logging/applicatie schrijf acties heeft, maar compleet overkill voor een gemiddelde PC. Daarnaast zal de controller hier ook echt wel het nodige voor afvangen , en heeft de controller naar mijn idee meer invloed op de stabiliteit dan de storage chips die daar achter zitten.

• shminkie
@Aragnut
Het klopt toch dat een SLC minder kans heeft op errors vergeleken met MLC en TLC ?
En wat zijn de verschillen tussen NVME controllers dan?

[ Voor 29% gewijzigd door shminkie op 28-04-2021 11:59 ]

• Aragnut
SLC storage zal meer writes kunnen verwerken voordat er problemen optreden dan MLC/TLC/QLC etc. Dit komt omdat elke cell los aan te spreken is (in plaats van in een groep). Omdat elke cell los aan te spreken is, is ook meteen de reden dat het zo duur is: er zijn veel meer lijntjes en schakelingen nodig. De controller zal schrijf fouten afvangen en blokken "markeren" die fouten geven (daarom is er ook meer opslag aanwezig dan dat je kan gebruiken). Voor meer info over SSD's zou je kunnen kijken naar https://www.extremetech.c...explains-how-do-ssds-work

edit: Er zijn verschillende fabrikanten die controllers maken die NVME (de "taal") kunnen. onder andere Samsung en Intel maken eigen controllers bijvoorbeeld maar ook Silicon Motion heeft een serie controllers die door andere fabrikanten weer gebruikt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Aragnut op 28-04-2021 12:05 ]

• shminkie
Mooi artikel inderdaad. Dit doet mij afvragen of er hier ook mensen zijn die favoriete NVME SSD's hebben op basis van de controllers?

Specifiek PCI Express 4.0 x4 en 3.0 x4.

[ Voor 13% gewijzigd door shminkie op 28-04-2021 12:18 ]

• Aragnut
Bij de reviews van verschillende NVME M.2 drives wordt ook de controller aangehaald, en daarbij wordt vaak ook wel aangetoond/gecheckt hoe de perfomance is van een specifieke controller. Zo zijn er PCIe 4.0x4 controllers die een "upgrade" zijn van 3.0x4 controllers, maar ook "native" 4.0x4 controllers (welke ook hogere snelheden halen).
Pagina: 1