TV ophangen onder veranda

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smogendorff
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02 15:38
Hoi allemaal,

Ik ga een tv ophangen onder mijn veranda achterin de tuin waar de buren er geen last van hebben (grote tuin). Op de holle achterwand van de veranda, welke is gemaakt van rabatdelen, wil ik een multiplexplaat hardhout van 18mm vastmaken om de krachten van het gewicht van de tv (4 kg) op de tv beugel (met 2 delige arm) te verdelen.

- Is 1 plaat van 18mm dikte voldoende?
- Hoe groot moet de plaat, die ik op de rabatdelen vastmaak, zijn?
- Op de plek waar ik ga schroeven in de rabatdelen is de dikte 2cm, is dat voldoende voor schroeven?
- Nog andere tips?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-05 21:18
blijft de tv altijd buiten hangen :?
Denk aan de hoge luchtvochtigheid (regelmatig mist/condens gaat de tv wellicht niet fijn vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Daar gaan ook beestjes in wonen want lekker warm.

Die TV gaat het niet zo heel lang overleven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob (de bouwer)
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-04-2021
Net als hier boven, hoe ga je het doen met het weer buiten?
De techniek en tv's zijn al erg goed ontwikkeld, maar weet niet of het zo goed is ontwikkeld voor het buitenweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smogendorff
De tv blijft zeker niet buiten hangen. Het is een tv-arm die in enkele seconden is los te koppelen achter de VESA plaat. Als er geen tv wordt gekeken, dan is de tv binnen. No worries :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:57
Euhm, wij hebben al 2 jaar een TV in de overkapping hangen, en hij doet het nog prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 19:48
Even los van een discussie of een TV onder een overkapping wel of niet een goed idee is en je denk hier ook geluk mee moet hebben even inhakend op de daadwerkelijke vraag van de TS.

Wanneer je de TV vlak tegen de rabatdelen delen zou monteren zou een (hard)houten plaat van 18mm tussen de rabatdelen en de TV-beugel voldoende zijn. Er zullen waarschijnlijk ook nog wel tweakers zijn die adviseren dat het zonder de houten plaat kan en in de juiste omstandigheden krijgen ze nog gelijk ook.

Echter wanneer een TV-beugel met een zwenkbare arm gaat gebruiken zou ik zelf toch wel wat meer stevigheid zoeken dan enkel een 18mm houten plaat. Afhankelijk van de lengte van de arm ga je een moment krijgen. Om dit moment op te vangen zal je dus mogen de houten plaat moeten versterken. Daarnaast is ook niet bekend wat de tussenafstand van de staanders is achter de rabatdelen. En is het dus lastig om goed te adviseren.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om boven en onder de tv beugel de plaat op te dikken door aan de voorzijde van de plaat stroken hout te verlijmen en tevens ook de fixeren met schroeven. Bij voorkeur meerdere lagen. Dit dient dan voldoende lengte te hebben om direct in de staanders achter de rabatdelen te bevestigen. Let wel op dat je watervast verlijmd multiplex gebruikt en dat je zelf ook houtlijm voor buiten toepast.

Onderstaand een voorbeeld van het idee (niet op schaal getekend).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRXA6vLHICcIQLX4Q-2WZVpJWHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGR4kvqLpcJ2I54HXOP7ywAU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door 1107972 op 28-04-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smogendorff
1107972 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:51:
Even los van een discussie of een TV onder een overkapping wel of niet een goed idee is en je denk hier ook geluk mee moet hebben even inhakend op de daadwerkelijke vraag van de TS.

Wanneer je de TV vlak tegen de rabatdelen delen zou monteren zou een (hard)houten plaat van 18mm tussen de rabatdelen en de TV-beugel voldoende zijn. Er zullen waarschijnlijk ook nog wel tweakers zijn die adviseren dat het zonder de houten plaat kan en in de juiste omstandigheden krijgen ze nog gelijk ook.

Echter wanneer een TV-beugel met een zwenkbare arm gaat gebruiken zou ik zelf toch wel wat meer stevigheid zoeken dan enkel een 18mm houten plaat. Afhankelijk van de lengte van de arm ga je een moment krijgen. Om dit moment op te vangen zal je dus mogen de houten plaat moeten versterken. Daarnaast is ook niet bekend wat de tussenafstand van de staanders is achter de rabatdelen. En is het dus lastig om goed te adviseren.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om boven en onder de tv beugel de plaat op te dikken door aan de voorzijde van de plaat stroken hout te verlijmen en tevens ook de fixeren met schroeven. Bij voorkeur meerdere lagen. Dit dient dan voldoende lengte te hebben om direct in de staanders achter de rabatdelen te bevestigen. Let wel op dat je watervast verlijmd multiplex gebruikt en dat je zelf ook houtlijm voor buiten toepast.

Onderstaand een voorbeeld van het idee (niet op schaal getekend).
[Afbeelding]
Dank voor je inhoudelijke reactie! Wat heeft het opdikken voor functie? De beugel zit aan 4 schroeven vast en kan niet steunen op een eventueel opgedikte plaat..

De staanders achter de rabatdelen zitten maximaal 1 meter uit elkaar. De beugel wordt precies in het midden van 2 staanders gemonteerd omdat het anders niet kan. Hoe dan ook ga ik het niet monteren zonder plaat omdat ik niet het risico wil lopen dat het alsnog te zwak blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Houd ook rekening met het hefboomeffect. Een uitgestrekte tv arm oefent veel meer kracht uit op de achterwand dan wanneer deze ingeklapt is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het gaat om een tv van 4 KG.

Je zou de tv beugel direct in de rabat delen kunnen schroeven. 4 schroeven van 2cm houden dit gewicht wel.

Als je meer op safe wilt spelen dan kun je inderdaad een plaat gebruiken. Die zou ik dan wel verlijmen en dan kun je met schroeven van 35 of 40mm werken wat net even meer houvast geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 28-04-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smogendorff
Tsurany schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:30:
Houd ook rekening met het hefboomeffect. Een uitgestrekte tv arm oefent veel meer kracht uit op de achterwand dan wanneer deze ingeklapt is.
Hoe precies? Dikte plaat, grootte plaat, lengte schroeven...? Kan je mij meer info geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 19:48
Het opdikken is ervoor om te zorgen dat de houten plaat niet kan torderen. Dit is iets wat kan gebeuren als je de tv beugel/arm zo ver mogelijk uitstrekt met de TV eraan. Dat is wat @Tsurany ook bedoeld.

Voorgestelde oplossing met staanders die 1,00m uit elkaar liggen zou naar mijn inzicht voldoende moeten zijn. Alternatief is eventueel een hoeklijn op de plaat monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

smogendorff schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:32:
[...]

Hoe precies? Dikte plaat, grootte plaat, lengte schroeven...? Kan je mij meer info geven?
Inderdaad een dikkere en grotere plaat om het gewicht beter te verdelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smogendorff
Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Schroeven kunnen heel wat krachten verduren dus daar zou ik me niet snel druk over maken.
Vooral met een uitgeklapte arm heb je veel trek aan de bovenste schroeven. Gezien je rabbat hebt zou je dus een plank naar buiten kunnen trekken/buigen. Ga je de houtplaat aan de binnenzijde bevestigen? Eventueel volstaat een vertikale lat ook wel, die de trekkracht verdeelt over meerdere rabatdelen. Of een horizontale lat die met de staanders gekoppeld is.

De onderste schroeven krijgen vooral druk, dus hebben praktisch weinig nut. Wellicht dat daar de rabatdelen iets indrukken naar binnen, dan kun je op dezelfde manier verstevigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smogendorff
Cheesy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:54:
Schroeven kunnen heel wat krachten verduren dus daar zou ik me niet snel druk over maken.
Vooral met een uitgeklapte arm heb je veel trek aan de bovenste schroeven. Gezien je rabbat hebt zou je dus een plank naar buiten kunnen trekken/buigen. Ga je de houtplaat aan de binnenzijde bevestigen? Eventueel volstaat een vertikale lat ook wel, die de trekkracht verdeelt over meerdere rabatdelen. Of een horizontale lat die met de staanders gekoppeld is.

De onderste schroeven krijgen vooral druk, dus hebben praktisch weinig nut. Wellicht dat daar de rabatdelen iets indrukken naar binnen, dan kun je op dezelfde manier verstevigen.
De plaat wordt aan de buitenkant bevestigd helaas omdat ik niet meer bij de binnenkant kan komen... Dus idee is om een plaat van 30 cm breed bij 60 cm lang te monteren tegen de rabatdelen. De beugel is 10 cm breed bij 16 cm lang (montagegedeelte) dus dacht dat de plaat dan wel groot genoeg zou zijn om alle krachten op te vangen.
Pagina: 1