Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MarkV0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 22:38
Hoi,

Ik sta op het punt paneeltjes te bestellen om vervolgens op mijn zelf gestorte betonvoetjes te leggen maar zit nog even in dubio over of ik nu de SMA STP6 of STP8 omvormer moeten pakken. Wat is jullie mening?

Mijn situatie is als volgt:
  • ik ga 22x LONGI SOLAR - MONO 375 BLACK WHITE en 4x LONGI SOLAR - MONO 450 SILVER FRAME leggen
  • opstelling is O/W op een platdak
Qua omvormer twijfel ik tussen de SMA STP6 en STP8. STP6 heeft max vermogen van 9000 Wp, de STP8 van 15000 Wp. Kijkend naar O/W opstelling kom ik in de praktijk waarschijnlijk nooit boven de 80% * 10050 Wp = 8040 Wp. Dus in dat geval zou de STP6 voldoende moeten zijn. Of maak ik een gedachtefout?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Had je https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ al gevonden?

Kies rode knopje nieuw project,
Vul lokatiegegevens in en handmatige planning

Die 4 op een aparte string?
Het is mij niet duidelijk hoe de indeling wordt en welke helling.

Voordeel van een STP 8.0 / 10.0 is dat je 2 gelijke strings parallel op 1 ingang kan zetten (ingang kan 30A aan)
Dat heet polystring.

Misschien ook even de grens van 10000 Wp bekijken hoe dat zit met de btw teruggave
https://www.zonnefabriek.nl/btw-teruggave-zonnepanelen/

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2021 10:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MarkV0
@AUijtdehaag, dank je wel voor de snelle reactie!

Die site ken ik inderdaad maar de uitkomst was voor mij niet duidelijk genoeg om te komen tot de conclusie om voor STP6 of 8 te gaan.

Mijn indeling wordt: 2 strings, iedere string bestaande uit 11x 370 en 2x 450 Wp panelen. Ene string dan uiteraard O, andere W. Hoek is ca. 25 graden.

Polystring heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Vooralsnog zie ik de toegevoegde in mijn situatie nog niet maar dat zal ongetwijfeld met mijn kennisgebrek te maken hebben.

Die grens van 10K Wp voor btw teruggave ken ik inderdaad. Belangrijk om je van bewust te zijn. Ik laat nu mijn bestelling over 2 bonnen verdelen zodat ik net de 10K Wp niet haal.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MarkV0 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:01:
@AUijtdehaag, dank je wel voor de snelle reactie!

Die site ken ik inderdaad maar de uitkomst was voor mij niet duidelijk genoeg om te komen tot de conclusie om voor STP6 of 8 te gaan.

Mijn indeling wordt: 2 strings, iedere string bestaande uit 11x 370 en 2x 450 Wp panelen. Ene string dan uiteraard O, andere W. Hoek is ca. 25 graden.

Polystring heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Vooralsnog zie ik de toegevoegde in mijn situatie nog niet maar dat zal ongetwijfeld met mijn kennisgebrek te maken hebben.

Die grens van 10K Wp voor btw teruggave ken ik inderdaad. Belangrijk om je van bewust te zijn. Ik laat nu mijn bestelling over 2 bonnen verdelen zodat ik net de 10K Wp niet haal.
website is dood voor mij, (is ook aangekondigd voor vandaag) dus even een oud plaatje van een andere situatie

je kan het beste kijken bij energy usability. de afwijking tov 100% is wat je "verliest" aan jaar opbrengst bij een "te kleine" omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yloW4pdZA4nRTlKzXVh848xlNsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBseHtn0aJ5fCT4faswpgJCO.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je mag geen andere panelen mixen in 1 string. (ik heb de datasheets niet bekeken, maar het gaat om de stroom)

Kan je dus ook 13 panelen 375 Wp toepassen op oost en 13 op west??

Anders wordt het
2x 11 x 375 (polystring) op oost/west en
4 x 450 op zuid. (mits voldoende Vmpp spanning van de panelen voor de SMA 8.0 tripower)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2021 13:23 ]

• MarkV0
@twain4me dank je wel! Ga ik ff naar kijken wanneer de site weer up is.

@AUijtdehaag Hmm, niet mixen? Ik heb jou hoog zitten gezien al jouw replies op andere topics maar je bent de eerste die met deze opmerking komt.

Mijn gedachte om voor 4x450 Wp te gaan komt voort uit feit dat ik op mijn plakdak maar 22x 375 Wp kwijt kan en graag ergens rond de 10K Wp wilde uitkomen om mijn jaarverbruik af te dichten. Vandaar de gedachte om 4x 450 Wp in O/W op mijn dakkapel neer te leggen en in de 2 strings mee te nemen.

2x13 375Wp is ook een optie, scheelt een paar Wp maar daarmee blijf ik net onder de 10K Wp en kan ik alles op één bon houden ;-).

Maar van de andere kant jouw suggestie om van polystring gebruik te maken klinkt ook interessant.
Vmp van het 450Wp paneel is 41,5 (STC) en 38,6 (NOCT). Dus 4 panelen 154,4 V.
Minimale ingangsspanning van de STP8 is 125 V.
Dus dit zou toch moeten gaan werken? Of maak ik een denkfout?

Samengevat dus dan twee opties:
1) 26x 375 Wp in 2 strings op O/W met een STP8 (of misschien toch STP6; nog even kijken wanneer de site weer up is)
2) 2x 11 375 Wp polystring op OW en 4x 450 WP op zuid met STP8.

Dan overweeg ik optie 2 denk ik.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Misschien kan je beter die 4 apart houden op een kleine omvormer.

• AUijtdehaag
  • Niet online
MarkV0 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:00:
@twain4me dank je wel! Ga ik ff naar kijken wanneer de site weer up is.

@AUijtdehaag Hmm, niet mixen? Ik heb jou hoog zitten gezien al jouw replies op andere topics maar je bent de eerste die met deze opmerking komt.

Mijn gedachte om voor 4x450 Wp te gaan komt voort uit feit dat ik op mijn plakdak maar 22x 375 Wp kwijt kan en graag ergens rond de 10K Wp wilde uitkomen om mijn jaarverbruik af te dichten. Vandaar de gedachte om 4x 450 Wp in O/W op mijn dakkapel neer te leggen en in de 2 strings mee te nemen.

2x13 375Wp is ook een optie, scheelt een paar Wp maar daarmee blijf ik net onder de 10K Wp en kan ik alles op één bon houden ;-).

Maar van de andere kant jouw suggestie om van polystring gebruik te maken klinkt ook interessant.
Vmp van het 450Wp paneel is 41,5 (STC) en 38,6 (NOCT). Dus 4 panelen 154,4 V.
Minimale ingangsspanning van de STP8 is 125 V.
Dus dit zou toch moeten gaan werken? Of maak ik een denkfout?

Samengevat dus dan twee opties:
1) 26x 375 Wp in 2 strings op O/W met een STP8 (of misschien toch STP6; nog even kijken wanneer de site weer up is)
2) 2x 11 375 Wp polystring op OW en 4x 450 WP op zuid met STP8.

Dan overweeg ik optie 2 denk ik.
Ik heb er niets meer aan toe te voegen ;)

Sunnydesignweb doet het weer.

• MarkV0
@AUijtdehaag @twain4me

Variant 1:
26x 375 Wp in 2 strings op O/W met een STP8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO1bCbBfwEbCU3ZWfHBias0bUNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQxU9ZbU73LWTe24HF25ES62.png?f=fotoalbum_large

Variant 2:
2x 11 375 Wp polystring op OW en 4x 450 WP op zuid met STP8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdhcNFXxPNXREFoatmbt41Eel_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y1ub9WekkTV16g2coNlBFd4W.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: STP8 is voldoende en ik ga voor variant 2.

Dank voor jullie hulp!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het rendement van 1 is beter, maar levert minder kWh op ivm minder Wp

Heb je schaduw?
Ik weet niet hoe shade fix omgaat met polystring.

• MarkV0
@AUijtdehaag laat in de middag heb ik kort even een beetje schaduw op een W paneel en naar mate de zon verder ondergaat vervolgens langzaam op alle W panelen. Morgen ga ik ff rondje bellen om te horen hoe het met shade fix icm polystring zit.

Zie hieronder voor mijn situatie.
timovd in "Hulp bij kiezen meest geschikte omvormer bij beperkt schaduw"
Pagina: 1