Vochtprobleem aangemetselde plantenbak gevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:05
Op de hoeken van ons jaren 30 huis zitten mooie aangemetselde plantenbakken. Uit de bouwtechnische keuring toen we het huis kochten bleken de muren in deze hoeken enigszins vochtig te zijn.

De vorige bewoners hebben de ‘huiskant’ van de bakken laten bekleden met bitumen van tot ongeveer een meter diep.

Voordat we iets in de bakken gaan plaatsen wilde ik eerst het vocht probleem opgelost hebben. Daarom heb ik de bak leeggehaald. Het blijkt dat het bitumen op de hoeken loslaat, en daarnaast klinkt het op sommige plekken hol als ik er op klop.

Mijn vraag is nu hoe ik de bakken het best waterdicht kan maken. De bekleding is nu tot ongeveer een meter diep, maar de muur van de fundering loopt natuurlijk veel dieper door. Heeft dit dan wel zin, of trekt het water nu gewoon lager de muur in?

Ik heb ook nagedacht om een waterdichte bak in de bak te maken, maar zal dan iets met een afvoer moeten doen. Dat lijkt me ook niet ideaal. Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? En zo ja hoe is het opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SktMYQ_XuIbVsr7JpKM5ko1KoTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4CKfQaBcyqHUpvvShE1nCiT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBsVEaY3iVDMSQtaV72KgnNHNEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMsfbox88Fmevylllg5lI4ry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hdhfLtwD4vtn--DWohhu22yj3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKY85QMeh4jsiIOUdJXSScBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5muXskIu8YwpqoN_t7MJPRIFFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL5VV5J5kWsX6ISta8bFsk2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF4ndhjQmNeulG09OeG6jiAek_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNg0OLzzm7hZ5tP2APWd8FZP.jpg?f=fotoalbum_largeq

[ Voor 0% gewijzigd door Slurf1 op 28-04-2021 18:00 . Reden: Autocorrect ]

Beste antwoord (via Slurf1 op 29-04-2021 09:32)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou proberen goed passende plastic bakken te vinden die niet tegen de bakstenen aankomen zodat er lucht langs kan. De bakken hoeven ook niet zo diep te zijn, en kunnen op een verhoging (zelf gemaakt van hout ofzo) geplaatst worden. Minder aarde betekent dat het sneller uitdroogt. In dat geval is dat wenselijk. Met regelmatiger water geven kan je de planten in leven houden. Voor de afwatering misschien aan de voorkant/onderkant wat buisjes door de bakstenen boren zodat water niet richting het huis wegloopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 28-04-2021 10:39 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou proberen goed passende plastic bakken te vinden die niet tegen de bakstenen aankomen zodat er lucht langs kan. De bakken hoeven ook niet zo diep te zijn, en kunnen op een verhoging (zelf gemaakt van hout ofzo) geplaatst worden. Minder aarde betekent dat het sneller uitdroogt. In dat geval is dat wenselijk. Met regelmatiger water geven kan je de planten in leven houden. Voor de afwatering misschien aan de voorkant/onderkant wat buisjes door de bakstenen boren zodat water niet richting het huis wegloopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 28-04-2021 10:39 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou zeggen, bitumen zooi eruit en 1.3mm dik EPDM erin, die je met epdm kit vastzet aan de gevel, kun je bij de betere bouwzaak op maat laten snijden (pontmeyer bijv). Dit word ook gebruikt voor groendaken en je zit voor de komende 30 jaar weer goed

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slurf1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:53:
Heeft dit dan wel zin, of trekt het water nu gewoon lager de muur in?
Dat lijkt me geen issue daar op de plekken waar je geen plantenbak hebt de stenen ook gewoon onder de grond liggen. Of is "een meter diep" alleen maar een meter de plantenbak in en niet tot onder het maaiveld?

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 28-04-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
Septillion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:56:
[...]

Dat lijkt me geen issue daar op de plekken waar je geen plantenbak hebt de stenen ook gewoon onder de grond liggen. Of is "een meter diep" alleen maar een meter de plantenbak in en niet tot onder het maaiveld?
Een meter diep is tot net onder het maaiveld ongeveer, dus daar heb je wel een punt inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Slurf1 op 28-04-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Waterdichtmaken gaat het best met epoxy.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:27
Wat @Johnny zegt. Lost alle ellende op en je kunt er prachtig geraniums kweken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou denk ik ook voor wat losse bakken kiezen. Gezien de grootte: geimpregneerd tuinhout of steigerhout en dan met vijverfolie of EPDM bekleden. Moet je alleen ff een randje onder de vensterbank maken zodat ze aan beide kanten ondersteund worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:54

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou overigens direct de kans pakken en die HWA via de bak laten verlopen i.p.v zo boven langs. :X

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
Bedankt voor de suggesties. Ik denk dat ik voor de bak-in-bak oplossing ga.
Freakie1NL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:12:
Ik zou overigens direct de kans pakken en die HWA via de bak laten verlopen i.p.v zo boven langs. :X
Helemaal mee eens. Ik vermoed dat de vorige bewoners dit gedaan hebben om te voorkomen dat het te vochtig in de bak werd, maar het ziet er niet uit. Kan ik gelijk iets van een overloop van de plantenbak hier op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 07:33
Ik heb een vergelijkbaar probleem hier ook met zo’n gemetselde plantenbak.

@Slurf1
Ik ben erg benieuwd hoe de oplossing uiteindelijk is geworden. Heb je wellicht ook wat foto’s?
Pagina: 1