Verkleurde badkamertegels, lekkage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Goedemorgen,

Na bijna 1,5 jaar wonen in ons nieuwbouwhuis viel ons gisteren op dat bepaalde tegels in onze douche zijn verkleurd van wit naar grijsachtig. Het lijkt bijna alsof dit op de een op andere dag is gebeurd 8)7

Zowel in natuurlijk licht als savonds met de lampen aan is de verkleuring goed te zien.

Gezien het "startpunt" van de verkleuring en het verloop in de tegels is mijn vermoeden is dat dit wellicht komt door lekkage.

Delen jullie dit vermoeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMtU0xHIYMWW8xL7KHUFTGpJMj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3M7XwL6TP824xEDTjgz90rxj.jpg?f=fotoalbum_large

Een foto van tijdens de bouw (rond augustus 2019) laat zien dat de tegels allemaal wit zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbiPu6R2X9702bkyOrTKU4srcTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eaPtNsqfhgFISNInx7eNCzL.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend na het douche de aansluitingen bekeken van de mengkraan en ik zie een soort van roest tussen de aansluiting en tegel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvfFex8_XIBghCAuDQDq9gWidkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxkyU4HN236iwbN3R6ooB3du.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlwSex76mWKZTxjqZ2Ngm4mquJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9aX9BRLOM4wv0rWT5SDWnVF.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Henvar op 28-04-2021 10:23)

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Dat hebben wij ook gehad, dat is inderdaad vocht wat in de tegels getrokken is.

Ze hebben toen alle verkleurde tegels eruit kunnen kappen en kunnen vervangen. Let wel dat daarna dus weer tussen de oude en de nieuwe tegels kleurverschil zal zitten, dus echt een geweldige oplossing is dat nu ook weer niet. En de hele muur vervangen doen ze ook niet zomaar.

Hoe dat vocht daar komt kan verschillende oorzaken hebben, voegen niet goed, niet goed afgedicht bij de waterleidingen, productiefouten in de tegels.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25

Ze hebben toen alle verkleurde tegels eruit kunnen kappen en kunnen vervangen. Let wel dat daarna dus weer tussen de oude en de nieuwe tegels kleurverschil zal zitten, dus echt een geweldige oplossing is dat nu ook weer niet. En de hele muur vervangen doen ze ook niet zomaar.

Hoe dat vocht daar komt kan verschillende oorzaken hebben, voegen niet goed, niet goed afgedicht bij de waterleidingen, productiefouten in de tegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:09
Die "roest" die je ziet heeft er in ieder geval niets mee te maken. Die rozetten zijn puur decoratief, en zorgen niet voor waterafdichting. Die zit daarachter verstopt. Om de afdichting te kunnen zien moet de kraan er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Remcoder schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:13:

Ai dat klinkt niet fijn. Heb nog wel een restpartij van de tegels in mijn schuur liggen, wellicht dat dit helpt tegen eventueel kleurverschil.
Tom-Z schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:17:
Die "roest" die je ziet heeft er in ieder geval niets mee te maken. Die rozetten zijn puur decoratief, en zorgen niet voor waterafdichting. Die zit daarachter verstopt. Om de afdichting te kunnen zien moet de kraan er af.
Snap dat de rozetten decoratief zijn ;) Mijn gedachte gang was als er "roest / vuiligheid" eruit komt dat er iets fout is achter de rozetten. Inderdaad alleen te zien na het weghalen van de kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:09
Henvar schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:23:
Snap dat de rozetten decoratief zijn ;) Mijn gedachte gang was als er "roest / vuiligheid" eruit komt dat er iets fout is achter de rozetten. Inderdaad alleen te zien na het weghalen van de kraan.
Ik denk dat de "vuiligheid" van buitenaf komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 13:32
Tom-Z schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat de "vuiligheid" van buitenaf komt ;)
Ja, gewoon je vrouw de schuld geven dat ze niet goed schoonmaakt :+ O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:05
Remcoder schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:13:
niet goed afgedicht bij de waterleidingen
Als ik moet gokken: Men heeft de gaten voor de kraan aansluitingen nogal lelijk uitgekapt. Ik kan me goed voorstellen dat je dat lastig netjes dicht gekit krijgt. Resultaat: Water kruipt hier de tegel in en verzadigd in de loop van de tijd de tegels hieromheen en eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
leecher schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:36:
[...]

Als ik moet gokken: Men heeft de gaten voor de kraan aansluitingen nogal lelijk uitgekapt. Ik kan me goed voorstellen dat je dat lastig netjes dicht gekit krijgt. Resultaat: Water kruipt hier de tegel in en verzadigd in de loop van de tijd de tegels hieromheen en eronder.
Je gok is compleet correct.
Vandaag is men komen inspecteren en bij het losdraaien van de rozetten was al snel duidelijk dat er geen kit was. Dus compleet open gaten.

Binnenkort afspraak maken om de tegels te bikken en alles goed te kitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:34
@Henvar Is het bij jullie opgelost? En uiteindelijk tegels vervangen?

Ik heb nu hetzelfde probleem, alleen minder grote groep tegels. Bouwer wil eea kitten en dan tegels laten zitten want volgens hen zal dit jaar gelang van tijd opdrogen en dan weer bijkleuren naar de orginele witte tegels. Kan dit überhaupt?
Iemand hier ervaring mee?

Hoor graag ervaringen, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Yes opgelost door alle tegels te slopen, drogen met droger, gaten rond kraan te kitten en te tegelen.
Als je in de garantie zit zou ik deels tegelen niet accepteren en gewoon alles opnieuw laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:34
Update bij ons is het opgelost.

Het ging om 5 tegels bij de kraan, de kit onder de kraan stond open.
De kraan is er eraf gehaald, oude kit weggehaald en 3 dagen bouwkachel erop.

Tegels zijn droog en weer wit ☺️

Daarna nieuwe kit en kraan er weer op. Was even schipperen met douchen in bad, maar voor het weekend was het gefixed. Iedereen weer blij!
Pagina: 1