Stoomoven met of zonder vaste wateraansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 19:29
Wij zijn ons aan het orienteren op apparatuur voor in onze nieuwe keuken. Daarbij twijfelen we tussen Siemens (mix van IQ500 en IQ700) en Miele. Ons oog is met name op Miele gevallen aangezien die stoomovens hebben met een vaste wateraansluiting. Qua functies en mogelijkheden van de rest van de apparatuur vinden wij Siemens minimaal gelijkwaardig of soms zelfs beter.

We proberen er dan ook achter te komen of de meerwaarde van een vaste wateraansluiting wel zo groot is. Alleen kunnen we nergens vinden hoeveel water een stoomoven nu gebruikt als je wat groente en aardappelen wilt bereiden of pasta wilt op-/verwarmen of spareribs (schijnt ook erg lekker te worden in een stoomoven).

M.a.w. is het waterreservoir van een Siemens stoomoven (1 liter) voldoende voor huis-tuin-en-keuken gebruik? We willen de stoomoven regelmatig gaan gebruiken, maar het zal zeker niet dagelijks zijn, verwachten we.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
persoonlijk.. met vaste aansluiting.. alleen uit gemak al..

gewoon nooit te hoeven bij vullen, nooit er om hoeven denken van ohja er moet water in..

en wat als die tijdens een baksessie ineens zonder water zit? (omdat je hem per ongelijk bent vergeten te vullen? )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
SMSfreakie schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:42:

gewoon nooit te hoeven bij vullen, nooit er om hoeven denken van ohja er moet water in..

en wat als die tijdens een baksessie ineens zonder water zit? (omdat je hem per ongelijk bent vergeten te vullen? )
Precies dit. Een vaatwasser vul je ook niet handmatig bij met een emmer water.
Onze volgende keuken apparatuur; stoomoven, koffieapparaat en dergelijke gaan allemaal op een ‘vaste’ aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
SMSfreakie schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:42:en wat als die tijdens een baksessie ineens zonder water zit? (omdat je hem per ongelijk bent vergeten te vullen?)
Ik begreep dat de machine dat zelf van tevoren controleert. En het kan zelfs zo zijn dat je gedurende het stomen moet bijvullen. Alleen ik heb dus geen idee wat het verbruik is voor gewoon groente en aardappelen stomen.
Tux3.14 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:46:
[...]
Precies dit. Een vaatwasser vul je ook niet handmatig bij met een emmer water.
Onze volgende keuken apparatuur; stoomoven, koffieapparaat en dergelijke gaan allemaal op een ‘vaste’ aansluiting.
Dat gevoel herken ik zeker, vandaar dat we ons aan het oriënteren zijn. Aan de andere kant vind ik de koelkast en vriezer van Siemens "beter". Maar al die leveranciers geven extra garantie bij 4 of meer apparaten. Aangezien wij alleen vriezer + koelkast + stoomoven + combioven nodig hebben, zit je automatisch "vast" aan één bepaalde leverancier (al is dat niet echt een goede reden om dan persé ook alles van één leverancier te betrekken).

Daarnaast zijn de apparaten met vaste wateraansluiting gelijk 3 à 4 keer zo duur, wat ook niet onbelangrijk is ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Pieter.txt op 28-04-2021 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 21:40
Wij hebben nog nooit tijdens een baksessie het reservoir opnieuw hoeven te vullen met de Bosch variant. Ook meerdere stoomsessies achter elkaar trekt het reservoir nog niet leeg.

Ik ben tevens gestopt met het vullen tot de max voor het 'normale avondeten', boven de helft gevuld blijft er nog altijd water over na het stomen. Worden er meerdere gerechten achter elkaar gemaakt, of gebak of iets dergelijks, dan doen we hem wat voller.

Mocht hij toch leegraken, dan geeft de oven wel een signaal om even bij te vullen.

Belangrijk verschil: Na het bakken moet je het reservoir wel legen en laten drogen (voordat je het terugplaatst). Niet veel moeite, maar dan weet je dat.

Het lijkt niet veel water in het reservoir, maar het volume van de oven is ook niet enorm. Je hebt niet veel water nodig om de luchtvochtigheid te verhogen, daarnaast gebruikt ook niet ieder gerecht de maximale stoomstand, uiteraard.

Wij gebruiken hem ook niet dagelijks en dan wordt het mogelijk riskanter om lang stilstaand water in de leiding naar je oven te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
FrenzyFreak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:45:
Wij hebben nog nooit tijdens een baksessie het reservoir opnieuw hoeven te vullen met de Bosch variant. Ook meerdere stoomsessies achter elkaar trekt het reservoir nog niet leeg.

Ik ben tevens gestopt met het vullen tot de max voor het 'normale avondeten', boven de helft gevuld blijft er nog altijd water over na het stomen. Worden er meerdere gerechten achter elkaar gemaakt, of gebak of iets dergelijks, dan doen we hem wat voller.

Mocht hij toch leegraken, dan geeft de oven wel een signaal om even bij te vullen.

Belangrijk verschil: Na het bakken moet je het reservoir wel legen en laten drogen (voordat je het terugplaatst). Niet veel moeite, maar dan weet je dat.

Het lijkt niet veel water in het reservoir, maar het volume van de oven is ook niet enorm. Je hebt niet veel water nodig om de luchtvochtigheid te verhogen, daarnaast gebruikt ook niet ieder gerecht de maximale stoomstand, uiteraard.

Wij gebruiken hem ook niet dagelijks en dan wordt het mogelijk riskanter om lang stilstaand water in de leiding naar je oven te hebben ;)
toon volledige bericht
Wat is er mis met stilstaand water in je leiding, als ik vragen mag? Heeft dat met kalk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als je toch een nieuwe keuken laat plaatsen, kunnen die paar tientjes voor een extra leiding naar de stoomoven er ook nog wel bij. Maar dat is mijn bescheiden mening.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tux3.14 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:48:
[...]

Wat is er mis met stilstaand water in je leiding, als ik vragen mag? Heeft dat met kalk te maken?
Legionella lijkt mij

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:20
Ik heb bij mijn ouders jarenlang een stoomoven met reservoir gebruikt. Nooit echt last gehad van water bij moeten vullen. Voor een standaard kooksessie (aardappels, groente, etc) gaat er genoeg in het reservoir, en hij geeft het duidelijk aan als er meer bij moet. Dit was overigens géén hogedrukstoomoven.

[start semi off-topic rant]
Ik zie zelf na al die jaren de meerwaarde er niet zo van in. Eten wordt niet lekkerder dan wat je in een pan kan bereiden (blancheren, stomen in een klein beetje water, dat soort spul) maar de hoeveelheid extra werk met schoonmaken, ontkalken, etc van de stoomoven is gigantisch in vergelijking met een pan in de vaatwasser zetten. Bij ons standaard na gebruik: reservoir leeghalen en uitdrogen, plas water uit de stoomoven halen, hele binnenwerk afnemen, en daarna het ding open aan de lucht laten drogen. Doe je dat niet dan gaat het stinken.

Kijk bij de aangeboden gebruiksmogelijkheden eens kritisch, en vraag je af 'is een stoomoven de enige manier in mijn keuken' en 'is een stoomoven de beste manier'. Neem bijvoorbeeld de miele pagina; flessen uitkoken kost je in een normale pan 6 minuten, 3 voor de siliconen delen. Vlees koken doe ik ook nooit, de Maillard reactie levert mij teveel smaakgenot op. Eten opwarmen is in mijn ervaring een farce. Je wil dan je eten eigenlijk afdekken omdat je het anders verzuipt, maar als je dat doet is de warmteoverdracht vrij belabberd. Een maaltijd opwarmen kostte, die enkele keer dat we dat geprobeerd hebben, drie kwartier ofzoiets.
[/]

Al met al zou ik er niet aan beginnen, stop het geld liever in een mooie quooker. Maar als je er een wil denk ik dat een 1L waterreservoir je niet in de weg gaat zitten. Mijn ervaring is overigens gebaseerd op een machine die 20 jaar geleden nieuw was ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:48

Nullifiel

╞═══════╡

Tux3.14 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:48:
[...]

Legionella en andere ziekteverwekkers

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso met vaste wateraansluiting, maar wat nog fijner is; ook vaste afvoer.

Het afvalwater van een gestoomde zalm die je een week in je afvoer reservoir terug vindt is echt heel erg goor.

Daarnaast; hoewel Siemens beter wordt is de stoomfunctie volgens mij nog niet vergelijkbaar met Miele, waar je kunt stomen van 40 - 225 graden, tussen de 0 en 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 21:40
Close! ;)
Hoewel legionella in kleine hoeveelheden niet gevaarlijk is, kan de bacterie zich snel vermenigvuldigen onder bepaalde omstandigheden. Als de legionellabacterie snel groeit, kan het gevaarlijk worden. Dat gebeurt vooral in stilstaand water dat tussen de 25 en 45 graden warm is.
Een waterleiding in een woonruimte van 20 graden zonder regelmatig stromend water kan gevaarlijk worden. En doorstromen gaat niet met een oven :P
Het drinken van legionella is niet gevaarlijk voor uw gezondheid, omdat u er niet ziek van wordt. U kunt alleen ziek worden als u de bacterie inademt. Dat gebeurt vooral als er met water wordt gesproeid, bijvoorbeeld in de douche en tijdens het gebruik van een tuinslang of hoge drukspuit. Systemen die water vernevelen, zoals sauna’s en natte koeltorens, kunnen eveneens tot besmetting leiden.
Bij stomen wordt dit dus een probleem.
T_knoop schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:51:
... Bij ons standaard na gebruik: reservoir leeghalen en uitdrogen, plas water uit de stoomoven halen, hele binnenwerk afnemen, en daarna het ding open aan de lucht laten drogen. Doe je dat niet dan gaat het stinken. ...
Je moet na 100 graden stomen (groente bijv.) inderdaad de bodem even droogvegen. Er mag nooit een plas water in de oven staan wanneer hij opnieuw aan wordt gezet. Met hogere temperatuur programma's heb je uiteraard geen water op de bodem.

Vervolgens heb je een droog programma van 10min wat de binnenkant droogt, deurtje een paar minuten open laten staan erna en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Daar zit wat in, maar als het stoomt word het water 90> graden. Dan gaan de bacteriën toch heel rap dood? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:42:

Is idd heel persoonlijk, want... ik kan me hier niet in vinden :-). schoonouders hebben met waterleiding (was ook komisch, die was loodgieter vergeten te plaatsen en is achteraf onder de fundering door gegraven van buitenaf omdat het apparaat nu eenmaal al besteld was...

Maar goed wij hebben er zelf 2 ovens (1 stoomoven, 1 bakoven met stoom toevoeging). Die extra handeling bij het aanzetten is echt heel minimaal, en de oven droogmaken (en dan gelijk de waterbak leeggooien) na gebruik is ook echt geen werk. Wij hebben in beide ovens in onze keuken stoomfunctie en gebruiken die ook dagelijks en zou voor mij echt geen toegevoegde waarde zijn in een volgende keuken tenzij het voor dezelfde prijs is en kwestie van anders aansluiten.

Leeg tijdens baksessies is zo'n verkopers argument: Als ik stoofvlees er 3 uur in zet met een volle waterbak dan is hij aan het einde niet leeg. Enige keer dat ik hem leeg gehad heb is bij meerdere gerechten achter elkaar bereiden toen ik wat dagen vooruit aan het koken was. Maar ook dan: Dan doe ik de oven toch al paar keer open en vraagt hij bij het starten van de volgende sessie keurig even of de waterbak niet bijgevuld moet worden. Prima te voorkomen dus.
Pieter.txt schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:26:
[...]

Ik begreep dat de machine dat zelf van tevoren controleert. En het kan zelfs zo zijn dat je gedurende het stomen moet bijvullen. Alleen ik heb dus geen idee wat het verbruik is voor gewoon groente en aardappelen stomen.

[...]

Daarnaast zijn de apparaten met vaste wateraansluiting gelijk 3 à 4 keer zo duur, wat ook niet onbelangrijk is ;)
Voor gewoon normale sessies met normale stoomtijden van 20 / 30 mins gaat die bak niet leeg, zeker niet als je instructie op de oven opvolgt aan het eind van een sessie namelijK: Oven droogmaken & Waterbak leeggooien (ivm de verschillende hygiene puntjes die anderen hier noemen voor de waterleiding). Wij gebruiken hem overigens wel dagelijks.

Voor mij was het prijsverschil doorslaggevend, maar ook dat we alle andere apparaten al van Siemens hadden gekozen en daardoor allerlei koppelverkoop voordeeltjes kregen. Zal bij Miele vast ook zo zijn, maar als de baseline prijs dan al een stuk hoger ligt gaat dat wel aardig in je budget hakken.

Overigens afhankelijk van de hardheid van het water waar je woont en welke andere apparaten je nog aanschaft kan dit wel een goed moment zijn voor een waterontharder. Dit hebben wij kort na onze nieuwe keuken gedaan, want waar ik wel spuugzat van was was 1x in de maand 2 ovens ontkalken (en los daarvan de quooker die niet te ontkalken is en gewoon langzaamaan verrot gaat tot je een onderhoudsset a 120e besteld om het halve binnenwerk te vervangen).
MikeyMan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:53:
Sowieso met vaste wateraansluiting, maar wat nog fijner is; ook vaste afvoer.

Het afvalwater van een gestoomde zalm die je een week in je afvoer reservoir terug vindt is echt heel erg goor.

Daarnaast; hoewel Siemens beter wordt is de stoomfunctie volgens mij nog niet vergelijkbaar met Miele, waar je kunt stomen van 40 - 225 graden, tussen de 0 en 100%.
Afvoerreservoir? Er is maar 1 reservoir en daar pompt het water in terug, en die moet je bij Siemens/Bosch gewoon leeggooien aan het eind van een sessie (icm droogmaken binnenkant). Doe je dat niet, tja...

[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 28-04-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Bedankt voor alle adviezen en vooral ervaringen. Dat laatste zegt me veel meer dan alle verkoopverhalen.
Samenvattend:
  • 1 liter is voldoende voor normaal gebruik (we zijn niet bepaald chef koks)
  • vast water is makkelijk, maar niet als je het (te) weinig gebruikt, want dan zit je met stilstaand water (hoe doe je dat na een vakantie van 3 weken, vraag ik me af)
  • Siemens verwarmt tegenwoordig ook van 30 - 250 C trouwens, dus dat is net als Miele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:04
Pieter.txt schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:35:
Bedankt voor alle adviezen en vooral ervaringen. Dat laatste zegt me veel meer dan alle verkoopverhalen.
Samenvattend:
  • 1 liter is voldoende voor normaal gebruik (we zijn niet bepaald chef koks)
  • vast water is makkelijk, maar niet als je het (te) weinig gebruikt, want dan zit je met stilstaand water (hoe doe je dat na een vakantie van 3 weken, vraag ik me af)
  • Siemens verwarmt tegenwoordig ook van 30 - 250 C trouwens, dus dat is net als Miele
Bedenk wel goed of je er echt een wilt. Wij hebben ons er ook een laat "aanpraten". In de praktijk gebruiken we het echter amper.

Zoals eerder gezegd; Groente smaakt er niet beter door en het duurt langer voordat het gaar is. Daarnaast is bepaalde groente gewoon lekkerder uit de oven (brocolli) of, en dat is persoonlijk, beter om te koken (zoals wortels...en dat gaat dan sneller omdat we altijd de pan vullen met kokend water).

Wij hebben er wel 1 met reservoir, hebben ons daar nooit aan gestoord. Het is een Siemens en hij geeft idd ruim van te voren aan of er nog voldoende water in zit.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik ben vooral blij dat ik de "Hide & Slide" deur heb van Neff... Als je dan klaar bent laat je gewoon de oven open staan zonder dat je er last van hebt. Na het eten ff snel een doekje er door en klaar. Is een stuk makkelijker als je hem even natuurlijk kan drogen zonder dat de deur je in de weg zit.

Overigens is het ook geschikt voor het herverwarmen van eten. Worstenbroodjes en dergelijke worden ook een stuk lekkerder met wat stoom door de oven.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Stoomovens worden vaak met enthousiasme gekozen, en in de praktijk dan weinig gebruikt door velen. Dan wil je al helemaal geen vaste waterleiding er naar toe want dat is dan veel te vaak stilstaand water.

Als je al zeker weet dat je de stoomoven een paar keer per week gaat gebruiken is het een goed idee. Anders vooral niet doen.
Dat bijvullen met vers water is super makkelijk, en hoeft volgens mij nooit tijdens bedrijf.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hier ook gebruik van een Bosch stoomoven. Het vullen van het reservoir is goed te doen. Scheelt gedoe met een vaste waterleiding.
Het gebruik van de stoomoven:
- Ontdooien van vlees
- Regenereren / opwarmen van maaltijden
- Beetje stoom bij bakken

We gebruiken het eigenlijk amper om echt gerechten te bereiden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Hooglander1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:44:
Ik ben vooral blij dat ik de "Hide & Slide" deur heb van Neff... Als je dan klaar bent laat je gewoon de oven open staan zonder dat je er last van hebt. Na het eten ff snel een doekje er door en klaar. Is een stuk makkelijker als je hem even natuurlijk kan drogen zonder dat de deur je in de weg zit.

Overigens is het ook geschikt voor het herverwarmen van eten. Worstenbroodjes en dergelijke worden ook een stuk lekkerder met wat stoom door de oven.
Hide&Slide zit helaas alleen in de 60x60 ovens van Neff. Wij vinden 60x45 groot zat, dus dan is de meerwaarde van Neff t.o.v. Siemens beperkt. En design van Siemens vinden wij persoonlijk mooier.
!null schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:45:
Stoomovens worden vaak met enthousiasme gekozen, en in de praktijk dan weinig gebruikt door velen. Dan wil je al helemaal geen vaste waterleiding er naar toe want dat is dan veel te vaak stilstaand water.

Als je al zeker weet dat je de stoomoven een paar keer per week gaat gebruiken is het een goed idee. Anders vooral niet doen.
Dat bijvullen met vers water is super makkelijk, en hoeft volgens mij nooit tijdens bedrijf.
Eens dat het ook een beetje een hebbedingetje is en niet persé noodzakelijk. Wij gaan in principe voor een oven met magnetronfunctie en een oven met stoomfunctie. Afhankelijk van wat we nodig hebben, is er dan altijd de gewenste functie voorhanden.
bartvl schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:53:
Hier ook gebruik van een Bosch stoomoven. Het vullen van het reservoir is goed te doen. Scheelt gedoe met een vaste waterleiding.
Het gebruik van de stoomoven:
- Ontdooien van vlees
- Regenereren / opwarmen van maaltijden
- Beetje stoom bij bakken

We gebruiken het eigenlijk amper om echt gerechten te bereiden.
Kan me voorstellen dat het uiteindelijk ook zo gaat bij ons. Af en toe groente zal het voornaamste zijn. Op zich is het geen probleem om een vaste waterleiding te realiseren gezien dat de keuken in een nog te realiseren aanbouw gaat komen. Dus daar moeten sowieso allerlei leidingen naartoe.

Het gaat ons meer om de vraag of de Miele stoomoven de meerprijs t.o.v. Siemens waard is. Eigenlijk hebben we liever de koelkast van Siemens (handige opties als Varioshelf heeft Miele niet), de vriezen van Siemens (bigbox gaan we zeker blij mee zijn en heeft Miele niet) en de combioven van Siemens (telescooprails heeft Miele niet en, vooruit, pyrolyse). Maar als je kiest voor de stoomoven van Miele, "moet" je vanuit esthetisch oogpunt ook de combioven van Miele kiezen. En voor de extra garantie kies je dan ook "maar" voor de vriezer en koelkast van Miele. Tja ...

[ Voor 63% gewijzigd door Pieter.txt op 28-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mijn gevoel (gebaseerd op beperkte ervaring) is dat een oven van 60x60 een gelijkmatigere warmte in de ovenruimte heeft en daardoor betere bakresultaten aflevert. Als je voor zo'n duur product gaat zou ik eerder kiezen voor de 60x60. Maar wellicht kan iemand dit gevoel beter onderbouwen of juist ontkrachten :).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wij gebruiken de stoomoven denk ik drie keer in de week minimaal.

Vooral voor groenten, rijst, aardappels. Maar ook voor vis, en een beetje vocht toedienen bij lasagnas.

Bewust voor 60x45 gegaan overigens. Groot zat in Miele XL variant. En combineert prima met de combi magnetron ernaast ;)

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 28-04-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

!null schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:45:

Dit kan ik beamen. Wij hebben ook een iQ700, alles erop en eraan. Een vaste wateraansluiting zou ik zelf echt niet willen hebben, want de hoeveelheid water is heel erg minimaal, dat water staat veel te lang stil en daarnaast is het weer een zwakke plek in je watervoorziening, zo'n flexibele slang achter je keuken, nog los van de extra hassle die je kan hebben om er een waterslang naartoe te krijgen. Daarnaast kan je bij de Siemens het waterreservoir er gewoon afhalen als de oven al aanstaat, dus zodra alles klaar is kan je op je gemakkie het water regelen.

Zelf gebruik ik het overigens niet zo veel, beetje experimenteren met dingen die snel droog worden enzo, door wat vocht toe te laten voegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 28-04-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:46
Devian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:42:
[...]

Bedenk wel goed of je er echt een wilt. Wij hebben ons er ook een laat "aanpraten". In de praktijk gebruiken we het echter amper.

Zoals eerder gezegd; Groente smaakt er niet beter door en het duurt langer voordat het gaar is. Daarnaast is bepaalde groente gewoon lekkerder uit de oven (brocolli) of, en dat is persoonlijk, beter om te koken (zoals wortels...en dat gaat dan sneller omdat we altijd de pan vullen met kokend water).

Wij hebben er wel 1 met reservoir, hebben ons daar nooit aan gestoord. Het is een Siemens en hij geeft idd ruim van te voren aan of er nog voldoende water in zit.
We hebben 1 combi gril/stoom/oven en dat bevalt goed.
Wat hier nog in de discussie nog ontbreekt is water uit je waterontharder. Dat voorkomt kalk, ook al zie ik na het stoomkoken toch aanslag bij opgedroogde water randjes op de bodem.
Vaste aansluiting zal wel doorstromend zijn aangesloten. Anderzijds: legionella treed op in warme leidingen dus die mogen niet “stil staan/dode einden hebben”
Groente, afbak/brood, pizza, deegmaken, sous-vide, vis allemaal heerlijk met een combi stoomoven. Ik kan me voorstellen dat twee combi ovens naast elkaar als aanpraten kan worden ervaren als eentje (je combi stoomoven) stil staat en je combi magnetronoven “altijd” wordt gebruikt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Even dit topic nieuw leven in blazen. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die zich een combi stoomoven hebben laten verkopen en daar achteraf spijt van hebben.

Ik wil onze apparatuur bij voorkeur van Miele, maar twijfel of ik het de meerprijs van de combi stoomoven waard vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:04
synorluna schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:03:
Even dit topic nieuw leven in blazen. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die zich een combi stoomoven hebben laten verkopen en daar achteraf spijt van hebben.

Ik wil onze apparatuur bij voorkeur van Miele, maar twijfel of ik het de meerprijs van de combi stoomoven waard vind.
Zoals eerder aangegeven, ik had goed zonder stoomoven gekund.

Gelukkig is het een combi met oven... En heb ik ook een oven/magnetron combi. 2 Ovens hebben is wel erg fijn.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42
Ik heb 2x een Siemens IQ700 oven in 60 x 60 naast elkaar staan:

- 1 x Magnetron / hetelucht / grill
- 1 x Stoom / hetelucht / grill combi

De stoom/hetelucht oven wordt eigenlijk 99% van de tijd gebruikt, omdat de bakresultaten gewoon bizar veel beter zijn als je een beetje stoom gebruikt bij het bakken van kippenpootjes etc.
Volledig stoom gebruik ik weinig i.v.m. het extra schoonmaken. Een machine met afvoer zou toch veel handiger zijn als je echt dagelijks zalm gaat stomen denk ik. Verder totaal geen last van het water bakkie vullen.

De Combimagnetron gaat dan weer tot 300C (de stoom oven tot 250C) dus die gebruik ik alleen voor de verse Pizza (op 300 graden + grill op max 8)7 ) en voor opwarmen in de magnetron.

Vergeet niet: er is ook nog een 3e optie:

Hoge druk-stoomoven van Miele. Dit is in essentie een inbouw-snelkookpan / oven. :+
Geen ervaring mee verder.

[ Voor 20% gewijzigd door Lollercopter op 15-11-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 22:23
Even lekker necro-en :)

We hebben al 14 jaar stoomovens. Een oven met hete lucht, grill + full steam en een oven met hete lucht, magnetron en added steam. Beiden met bakkies water, ongeveer 1 liter (Siemens). Overigens zijn ze geen 14 jaar oud, maar van 2009-2017 en van 2017-heden.

Ik lees diverse (inmiddels oude) reacties hier die nogal gemengd zijn.
Wij willen nooit meer zonder en we gebruiken ze ook vaak beiden tegelijk.
Het stomen van groenten (ik las hier dat het niet lekkerder is dan uit een pannetje) vinden we echt veel lekkerder en zonder gedoe. Snij je groente, oven aan en je hoort wel wanneer het klaar is (nadat je het juiste programma hebt gekozen). Elke keer perfect gaar zonder omkijken mét kleurbehoud :)
Rijst? Is niet meer in een pan water geweest sinds we stoomovens hebben. Elke keer perfect gare rijst, niet te nat en niet te droog.
Eten opwarmen? Regenereren 10-12 minuten en voila, alle smaak behouden en mooi gelijkmatig verwarmd, kan een magnetron niet aan tippen.
Broodjes bakken met stoom... enfin, je snapt het. Nooit meer zonder als je dit eenmaal gewend bent qua smaak en gemak.

Ik lees ook reacties dat de bak nooit leeg is tijdens het koken, zelfs niet met stoofvlees. Bij ons wel en dat is een reden dat we een vaste wateraansluiting willen. Op 2/3e van het programma (2,5-3 uur) is de bak leeg en moet je bijvullen. Niet zo gek voor vlees dat er 4 uur in moet. Dan moet je wel thuis zijn of in ieder geval opletten. Andere reden is dat we ze zo vaak gebruiken (dagelijks 1 of beiden) dat we elke keer die bakkies vullen wel zat zijn, en de nieuwe modellen hebben ook geen rubber afdichting meer, dus als je 'm te vol doet knoei je met water op de vloer. Zijn geen grote problemen natuurlijk, maar als we die bakkies niet meer hoeven te hanteren, why should I?
Schoonmaken van de ovens is echt zo gebeurd. Lappie er doorheen als de oven afgekoeld is en klaar, en soms het reinigingsprogramma. Nu hebben we wel een waterontharder dus geen kalkaanslag ook. (aanrader!).

TLDR; als mensen aan mij vragen of ze een stoomoven moeten kopen dan zeg ik altijd meteen; doen. Zonder enige twijfel. Minder pannen nodig, smaak blijft beter behouden (zeker bij groente, tenzij je stoomt op je fornuis of slowcooker ofzo) en stoom toevoegen bij bakken is heerlijk knapperig. Dan nog het regenereren van eten wat over is met behoud van smaak en evenredige warmteverdeling. Schoonmaken is kinderspel, het grootste deel doet de oven zelf al (zelfreinigend).

Helaas zijn er nog weinig modellen met vaste wateraansluiting dus we zijn naarstig op zoek voor de nieuwe keuken, want de wateraansluiting wordt sowieso al gemaakt achter de ovens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 13:23
Siemens heeft inmiddels ook een aantal modellen met wateraansluiting toch?
Wat ik nog niet helemaal begrijp is de vaste afvoer die er dan ook bij zit.
Komt er zoveel (condens)water vrij bij het stomen, of vocht uit het vlees?
Loopt dat dan allemaal netjes weg als je een afvoer hebt, waardoor je minder schoonmaakwerk hebt?

• Soeski
wberkel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:
Loopt dat dan allemaal netjes weg als je een afvoer hebt, waardoor je minder schoonmaakwerk hebt?
Dat vermoed ik ja. De Siemens heeft geen afvoer (de meesten niet, alleen aanvoer). Dat vinden we niet zo erg. Het komt helaas nog weinig voor, de vaste aansluiting, waardoor je wat merkgebonden bent. En Siemens heeft een serieuze miskleun gemaakt met het handvat in de huidige modellen... voelt totaal niet prettig aan, zo hoekig. Zonde!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wberkel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:
Het is stoom. Als dit afkoelt slaat het neer. Het verdwijnt niet in het niets.

Helemaal netjes is het uiteraard niet, er druipt ook weleens wat vocht van de producten af die je aan het bereiden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42
Juist gebrek aan afvoer is grootste probleem bij die ovens vind ik. Je heb ook zo een raar gootje bij de deur waar water in blijft staan, ik heb zelfs een keer gehad dat dat gootje overstroomt naar de keukenkastjes onder.

Eigenlijk gebruiken we de echt 100% stoomfunctie nauwelijks meer. Een sous vide aparaat is veel beter in gerechten die lang moeten garen. Rijst koken doe je in een pan, ik ga daar niet zitten kloten met een oven. En brocolli enzo, ja ik heb geen zin om de oven schoon te maken dus die gaat gewoon in de pan. Steeds dat water bijvullen en droog maken is gewoon ellendig. Vergeet je hem droog te maken heb je stinkend brocolliwater de volgende dag in je oven liggen :+

Ik zou alsnog bij een nieuwe keuken zeker weer een stoomoven nemen, alleen dan met wateraansluiting en afvoer als het effe kan. Het is toch nice to have, en zeker dingen
bakken met een beetje extra stoom is top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Lollercopter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 01:02:
Juist gebrek aan afvoer is grootste probleem bij die ovens vind ik. Je heb ook zo een raar gootje bij de deur waar water in blijft staan, ik heb zelfs een keer gehad dat dat gootje overstroomt naar de keukenkastjes onder.

Eigenlijk gebruiken we de echt 100% stoomfunctie nauwelijks meer. Een sous vide aparaat is veel beter in gerechten die lang moeten garen. Rijst koken doe je in een pan, ik ga daar niet zitten kloten met een oven. En brocolli enzo, ja ik heb geen zin om de oven schoon te maken dus die gaat gewoon in de pan. Steeds dat water bijvullen en droog maken is gewoon ellendig. Vergeet je hem droog te maken heb je stinkend brocolliwater de volgende dag in je oven liggen :+

Ik zou alsnog bij een nieuwe keuken zeker weer een stoomoven nemen, alleen dan met wateraansluiting en afvoer als het effe kan. Het is toch nice to have, en zeker dingen
bakken met een beetje extra stoom is top.
Dat gootje overlopen hebben we nog nooit meegemaakt, er zitten wel eens wat druppels of wat vocht in, maar zo weg met een doekje. Rijst klooien met een oven? Pannetje is pas klooien en bij het afgieten gaat al je smaak naar de goot. Die moet je leegscheppen, rijst is nog veel natter op je bord. Broccoli zelfde verhaal. Omdat jij geen zin hebt om een lappie door de oven te halen neem je genoegen met minder smaak aan je groenten? Ik kies voor lekkerder eten haha.
Anyway, ieder zo z'n voorkeur. De oven schoonmaken vind ik minder werk dan die extra pan(nen) in de vaatwasser en het eten vind ik beter smaken. De afvoer is helemaal zeldzaam bij stoomovens ja, alleen Miele denk ik?
De nieuwste stoomovens hebben aanvoer, afvoer én automatische reiniging. Ideaal voor jou zo te lezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 13:23
Ik kreeg het advies om, indien mogelijk, zeker bij een hoge oven (60 cm), wel voor een aan- / afvoer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 23:26
Soeski schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:56:
Even lekker necro-en :)

We hebben al 14 jaar stoomovens. Een oven met hete lucht, grill + full steam en een oven met hete lucht, magnetron en added steam. Beiden met bakkies water, ongeveer 1 liter (Siemens). Overigens zijn ze geen 14 jaar oud, maar van 2009-2017 en van 2017-heden.

Ik lees diverse (inmiddels oude) reacties hier die nogal gemengd zijn.
Wij willen nooit meer zonder en we gebruiken ze ook vaak beiden tegelijk.
Het stomen van groenten (ik las hier dat het niet lekkerder is dan uit een pannetje) vinden we echt veel lekkerder en zonder gedoe. Snij je groente, oven aan en je hoort wel wanneer het klaar is (nadat je het juiste programma hebt gekozen). Elke keer perfect gaar zonder omkijken mét kleurbehoud :)
Rijst? Is niet meer in een pan water geweest sinds we stoomovens hebben. Elke keer perfect gare rijst, niet te nat en niet te droog.
Eten opwarmen? Regenereren 10-12 minuten en voila, alle smaak behouden en mooi gelijkmatig verwarmd, kan een magnetron niet aan tippen.
Broodjes bakken met stoom... enfin, je snapt het. Nooit meer zonder als je dit eenmaal gewend bent qua smaak en gemak.

Ik lees ook reacties dat de bak nooit leeg is tijdens het koken, zelfs niet met stoofvlees. Bij ons wel en dat is een reden dat we een vaste wateraansluiting willen. Op 2/3e van het programma (2,5-3 uur) is de bak leeg en moet je bijvullen. Niet zo gek voor vlees dat er 4 uur in moet. Dan moet je wel thuis zijn of in ieder geval opletten. Andere reden is dat we ze zo vaak gebruiken (dagelijks 1 of beiden) dat we elke keer die bakkies vullen wel zat zijn, en de nieuwe modellen hebben ook geen rubber afdichting meer, dus als je 'm te vol doet knoei je met water op de vloer. Zijn geen grote problemen natuurlijk, maar als we die bakkies niet meer hoeven te hanteren, why should I?
Schoonmaken van de ovens is echt zo gebeurd. Lappie er doorheen als de oven afgekoeld is en klaar, en soms het reinigingsprogramma. Nu hebben we wel een waterontharder dus geen kalkaanslag ook. (aanrader!).

TLDR; als mensen aan mij vragen of ze een stoomoven moeten kopen dan zeg ik altijd meteen; doen. Zonder enige twijfel. Minder pannen nodig, smaak blijft beter behouden (zeker bij groente, tenzij je stoomt op je fornuis of slowcooker ofzo) en stoom toevoegen bij bakken is heerlijk knapperig. Dan nog het regenereren van eten wat over is met behoud van smaak en evenredige warmteverdeling. Schoonmaken is kinderspel, het grootste deel doet de oven zelf al (zelfreinigend).

Helaas zijn er nog weinig modellen met vaste wateraansluiting dus we zijn naarstig op zoek voor de nieuwe keuken, want de wateraansluiting wordt sowieso al gemaakt achter de ovens.
toon volledige bericht
Kijk, top! Wij hopen ook op deze goede ervaringen en krijgen binnenkort een stoomoven van Neff geleverd met vaste wateraansluiting, lijkt ons ideaal.

Ik lees hier verhalen over 'stilstaand' water als je de oven een tijdje niet gebruikt, en legionella/bacteriën e.d., maar is dat echt een issue? Een stoomoven gebruikt direct verhitte stoom, die qua temperatuur vér boven de minimale temperatuur ligt waarop legionella dood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Aeonis schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:46:
[...]

Kijk, top! Wij hopen ook op deze goede ervaringen en krijgen binnenkort een stoomoven van Neff geleverd met vaste wateraansluiting, lijkt ons ideaal.

Ik lees hier verhalen over 'stilstaand' water als je de oven een tijdje niet gebruikt, en legionella/bacteriën e.d., maar is dat echt een issue? Een stoomoven gebruikt direct verhitte stoom, die qua temperatuur vér boven de minimale temperatuur ligt waarop legionella dood gaat.
Alvast veel plezier ermee! Ik verwacht ook geen legionella inderdaad. Een stoomoven werkt doorgaans boven de 100 graden (groenten) en 120 graden (regenereren) en 180-200 graden met bakken, dus de waternevel (die je al niet inademt) is behoorlijk heet. Legionella gaat dood boven de 55 graden celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 09:34
Hoe zit het met ontkalken van een stoomoven met een vast wateraansluting?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
nodri2000 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:10:
Hoe zit het met ontkalken van een stoomoven met een vast wateraansluting?
Ik verwacht dat er een ontkalkingsprogramma is ook, met een zouttablet ofzo.
Ik heb dit vroeger wel eens uitgevoerd toen ik nog kalk had.
We hebben nu al 7 jaar een waterontharder dus ik zie de optie niet eens meer in de stoomoven voorbij komen en hij stelt het ook nooit zelf voor (omdat we onthard water in het menu hebben ingevuld in de oven vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soeski schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:30:
[...]

Ik verwacht dat er een ontkalkingsprogramma is ook, met een zouttablet ofzo.
Ik heb dit vroeger wel eens uitgevoerd toen ik nog kalk had.
We hebben nu al 7 jaar een waterontharder dus ik zie de optie niet eens meer in de stoomoven voorbij komen en hij stelt het ook nooit zelf voor (omdat we onthard water in het menu hebben ingevuld in de oven vermoed ik).
Yup, dat. Kan het hier niet volledig uit schakelen ondanks ontharder. Maar das idd wat er gebeurt.
Pagina: 1