Mobiele alleskunner voor 1000-1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Afgelopen weekend heeft mijn Lenovo Thinkpad W541 het na bijna 6 jaar begeven. ;w Ik ben dus dringend op zoek naar een vervanger waarmee ik weer 3 tot 5 jaar vooruit kan.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zal de laptop de komende 2 jaar nog gebruiken voor mijn studie, waarbij CST en MATLAB waarschijnlijk de zwaarste softwarepaketten zijn. Ook werk ik veel met verschillende SPICE circuit simulators en PCB design paketten. Verder werk ik hobbymatig nog wel eens met virtual machines. Ik vind het ook wel leuk om af en toe een spelletje te spelen, al was dat op mijn Thinkpad ook maar heel beperkt mogelijk, dus dat hoeven niet per se de laatste AAA games te zijn.

Wat is je budget?
Het budget ligt tussen de 1000 en 1500 euro, maar het hoeft niet op. Ik wil met deze laptop weer 3 tot 5 jaar vooruit kunnen zonder zorgen, dus ook zonder geldzorgen. :P

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, meerdere keren per week, tenzij dat ik de komende twee jaar ook nog thuis mag zitten. :+

Ik zoek dus eigenlijk een alleskunner die ook nog enigzins makkelijk mee te nemen is (en tegen een stootje kan). Bij voorkeur ook niet te opzichtig, ik hou van strak en zakelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik was al een half jaar op zoek naar een nieuwe laptop. In eerste instantie zocht ik een maatje kleiner om naast mijn Thinkpad te gebruiken (maar dat is nu dus niet meer relevant). Ik heb al twee keer een Lenovo Yoga Slim 7 gehad, maar de eerste kon terug vanwege een zeer aanwezige pieptoon (coil whine?) en de tweede kreeg een defect in het beeldscherm en was na reparatie in nog ergere staat. Ik zie het niet zitten om nog een derde Yoga te bestellen, en de reputatie van Lenovo heeft voor mij ook wel een klein deukje opgelopen.

Verdere voorkeuren:
  • Beeldscherm: 14" of 15.6", bij voorkeur mat/ontspiegeld, en ik heb in principe genoeg aan "slechts" full-HD resolutie. Als ik thuis kom sluit ik mijn laptop aan op twee externe monitors en gebruik ik het ingebouwde scherm toch niet zo veel.
  • CPU: Een i7 of Ryzen 7. Ik lees veel goeds over de mobiele Ryzens dus daar heb ik een lichte voorkeur voor.
  • GPU: In eerste instantie had ik gedacht dat de ingebouwde GPU van de meeste Ryzens voor de meeste taken voldoende zou zijn, maar mijn universiteit raadt toch een betere GPU aan. In de laptops die ze afgelopen september voor eerstejaars beschikbaar hadden zat een Quadro P2000. Volgens mij komt een mobiele GTX 1650 Ti dan aardig in de buurt.
  • RAM: Ten minste 16 GB.
  • Opslag: Ten minste 500 GB, bij voorkeur 1 TB.
  • Overig: Een HDMI connector zou wel heel praktisch zijn, die moest ik missen op mijn Thinkpad. Verder heeft een ethernetpoort wel een voorkeur, al valt dat ook op te lossen met een aparte hub of dock.
Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een HP Omen 15. Deze lijkt ruim te voldoen aan mijn eisen en ziet er voor een gaming laptop nog vrij "normaal" uit. De bouwkwaliteit en koeling zouden prima op orde moeten zijn volgens de reviews die ik even snel heb bekeken. Wat ook wel fijn is dat ik deze week de Mediamarkt in zou kunnen lopen om hem te gaan halen.

Wat ik vooral nog kan gebruiken is een extra paar ogen dat kan bevestigen dat dit een goede koop zou zijn. Daarnaast zijn mogelijke alternatieven zeer welkom. Er is zo ontzettend veel keus, maar ik vind het toch lastig om laptops te vinden die helemaal aan mijn wensen voldoen (als die al bestaan). Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 11:16
Met jouw budget kun je een laptop met 3060 en 5800H krijgen. Toch veel beter qua prestaties als dat iets is wat je belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:34:
Met jouw budget kun je een laptop met 3060 en 5800H krijgen. Toch veel beter qua prestaties als dat iets is wat je belangrijk vindt.
Dankjewel voor je suggestie! Ik was me er niet van bewust dat er al laptops met die nieuwe CPU en GPU beschikbaar waren binnen mijn budget. Ik weet niet of je specifieke modellen kunt aanbevelen, maar ik heb zelf even in de Pricewatch zitten kijken en kan alleen deze ASUS TUF Gaming A15 vinden binnen mijn specificaties en die binnen korte tijd leverbaar is. Helaas ben ik wat minder gecharmeerd van het design en dacht ik eerder gelezen te hebben dat ASUS de koeling wat minder goed op orde heeft.

Zoals ik in mijn beginpost al een beetje liet doorschemeren ben ik niet een hele fanatieke gamer. De laptop zal in de eerste plaats voor mijn studie en de alledaagse dingen bedoeld zijn. De mogelijkheid om weer wat nieuwere games te spelen is mooi meegenomen, maar geen hoofddoel. Of er nu een RTX 2060 of 3060 in zit is dus niet zo'n heel groot punt voor mij, al is het mooi meegenomen als het binnen het budget valt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Ik zou een MacBook M1 Air overwegen. Geheel stil, fanless. Zeer snel. Licht en strak. Het scherm is alleen iets kleiner, maar als je deze aansluit op een extern scherm, dan maakt het niks uit. Ik weet niet of het twee schermen kan aansluiten.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Jewyk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:54:
[...]

Dankjewel voor je suggestie! Ik was me er niet van bewust dat er al laptops met die nieuwe CPU en GPU beschikbaar waren binnen mijn budget. Ik weet niet of je specifieke modellen kunt aanbevelen, maar ik heb zelf even in de Pricewatch zitten kijken en kan alleen deze ASUS TUF Gaming A15 vinden binnen mijn specificaties en die binnen korte tijd leverbaar is. Helaas ben ik wat minder gecharmeerd van het design en dacht ik eerder gelezen te hebben dat ASUS de koeling wat minder goed op orde heeft.

Zoals ik in mijn beginpost al een beetje liet doorschemeren ben ik niet een hele fanatieke gamer. De laptop zal in de eerste plaats voor mijn studie en de alledaagse dingen bedoeld zijn. De mogelijkheid om weer wat nieuwere games te spelen is mooi meegenomen, maar geen hoofddoel. Of er nu een RTX 2060 of 3060 in zit is dus niet zo'n heel groot punt voor mij, al is het mooi meegenomen als het binnen het budget valt. :)
Ik zou deze sterk aanraden :
https://nl.hardware.info/...egion-5-82jy0021mh.596383

Is helaas wel 17 inch

Je kunt de leds gewoon op een neutrale kleur zetten om de gaming look om te toveren in een zakelijke.

Zie wel dat je slechte ervaring hebt met Lenovo. Helaas zijn de andere merken met de nieuwe hardware over 't algemeen erg van de gamer looks. Hp is de uitzondering. Als je nog geduld kunt opbrengen kun je binnenkort deze kopen:

https://www.coolblue.nl/p.../hp-omen-15-en1996nd.html

Er is verder weinig mis met die ASUS TUF, je moet echter wel van het design houden en accepteren dat er een low TDP 3060 in zit. Maar voor jouw use case maakt dat niet zoveel uit denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 28-04-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
honey schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:55:
Ik zou een MacBook M1 Air overwegen. Geheel stil, fanless. Zeer snel. Licht en strak. Het scherm is alleen iets kleiner, maar als je deze aansluit op een extern scherm, dan maakt het niks uit. Ik weet niet of het twee schermen kan aansluiten.
Die nieuwe MacBooks zijn zeker mooie laptops, maar ik ben afhankelijk van software die voornamelijk op Windows draait. Bovendien mis ik dan ook een wat krachtigere videokaart. Ik zoek op dit moment een systeem waarmee ik snel aan de slag kan, een Mac levert me dan ook weer extra werk op om alles te leren kennen en om alle software aan de praat te krijgen. Dank voor je bijdrage, als mijn oude Thinkpad het nog wel even had volgehouden was het denk ik wel een serieuze optie geweest.
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zou deze sterk aanraden :
https://nl.hardware.info/...egion-5-82jy0021mh.596383

Is helaas wel 17 inch

Je kunt de leds gewoon op een neutrale kleur zetten om de gaming look om te toveren in een zakelijke.

Zie wel dat je slechte ervaring hebt met Lenovo. Helaas zijn de andere merken met de nieuwe hardware over 't algemeen erg van de gamer looks. Hp is de uitzondering. Als je nog geduld kunt opbrengen kun je binnenkort deze kopen:

https://www.coolblue.nl/p.../hp-omen-15-en1996nd.html

Er is verder weinig mis met die ASUS TUF, je moet echter wel van het design houden en accepteren dat er een low TDP 3060 in zit. Maar voor jouw use case maakt dat niet zoveel uit denk ik.
Ik zou opzich nog wel lenovo overwegen en het uiterlijk van die Legion is nog niet zo verkeerd, maar 17 inch is voor mij toch wel een maatje te groot. Ik had oorspronkelijk zelfs een maat kleiner gewild, maar ik wil nu vooral iets wat niet groter is dan mijn oude Thinkpad.

Die HP waar je naar linkt ziet er ook goed uit, maar ik kan helaas niet zo lang wachten. Ik wil eigenlijk voor het weekend een nieuwe laptop in huis hebben. Ben bang dat ik deze dus moet laten schieten.

Je input word in ieder geval zeer gewaardeerd. :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
@Jewyk als je de laptop meteen nodig hebt is dat inderdaad een reden om voor de oude generatie hardware te gaan. Mocht je toch nog even kunnen wachten zou mijn advies zijn toch nog heel even geduld op te brengen. Je wint echt enorm veel performance met de nieuwe generatie hardware terwijl de prijs vrijwel hetzelfde is. Dan is het toch zonde om dat zo te laten schieten omdat je enkele weken meer moet wachten?

In Spanje is de laptop al te koop bijvoorbeeld:

https://www.amazon.es/HP-OMEN-15-en1012ns-Ordenador-portátil/dp/B08T6JXD38/ref=sr_1_10?__mk_es_ES=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=hp+omen+15&qid=1612957677&s=computers&sr=1-10

Wel out of stock atm maar je kunt wel een backorder plaatsen kennelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 28-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-05 11:47
Lenovo Legion 5 pro met de 3060?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:06:
@Jewyk als je de laptop meteen nodig hebt is dat inderdaad een reden om voor de oude generatie hardware te gaan. Mocht je toch nog even kunnen wachten zou mijn advies zijn toch nog heel even geduld op te brengen. Je wint echt enorm veel performance met de nieuwe generatie hardware terwijl de prijs vrijwel hetzelfde is. Dan is het toch zonde om dat zo te laten schieten omdat je enkele weken meer moet wachten?

https://www.amazon.es/HP-OMEN-15-en1012ns-Ordenador-portátil/dp/B08T6JXD38/ref=sr_1_10?__mk_es_ES=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=hp+omen+15&qid=1612957677&s=computers&sr=1-10

Pfoeh je brengt me gigantisch aan het twijfelen. :P Eigenlijk heb ik de laptop meteen nodig. Eerder gisteren dan vandaag. Het is nu behelpen met een laptopje van het werk en een tablet, maar daarmee kan ik lang niet alles doen.

Ik zie nu ook deze vermelding in de Pricewatch, maar bij Unbound VR voorspellen ze "Q3 2021" en dat is echt te lang. Dan zit mijn collegejaar er al op. Nog een week wachten zou al een hoop gedoe geven. Ik denk dus dat ik de knoop gewoon door moet hakken en voor een "oude" generatie moet gaan. Jammer maar helaas.
GT-R schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:23:
Lenovo Legion 5 pro met de 3060?
Doel je dan op hetzelfde model als wat @q-enf0rcer.1 hierboven al benoemd? Want die is met 17 inch helaas wat aan de grote kant voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Misschien is het een optie contact op te nemen met amazon.es om te vragen wanneer de laptop kan worden geleverd. Wellicht hebben ze er toch nog 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-05 11:47
Jewyk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:53:
[...]

Pfoeh je brengt me gigantisch aan het twijfelen. :P Eigenlijk heb ik de laptop meteen nodig. Eerder gisteren dan vandaag. Het is nu behelpen met een laptopje van het werk en een tablet, maar daarmee kan ik lang niet alles doen.

Ik zie nu ook deze vermelding in de Pricewatch, maar bij Unbound VR voorspellen ze "Q3 2021" en dat is echt te lang. Dan zit mijn collegejaar er al op. Nog een week wachten zou al een hoop gedoe geven. Ik denk dus dat ik de knoop gewoon door moet hakken en voor een "oude" generatie moet gaan. Jammer maar helaas.

[...]

Doel je dan op hetzelfde model als wat @q-enf0rcer.1 hierboven al benoemd? Want die is met 17 inch helaas wat aan de grote kant voor mij.
Nee deze is 16 inch met een 16:10 beeldverhouding. Maar qua afmetingen vergelijkbaar met een 15,6 inch laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 15:05
Als je de afgelopen 6 jaar op een degelijke thinkpad hebt gewerkt, is een "consumer grade" laptop dan niet een stap terug? als ik het zo lees heb je meer aan een nieuwe thinkpad :)

pricewatch: Lenovo ThinkPad T15 (20S60048MH)

Keyboards van lenovo blijven heerlijk, maar je levert wel in op de GPU in dit geval

-edit-

suggestie: iets met betere gpu toegevoegd

pricewatch: Dell G3 3500 (MWHCF, Qwertz toetsenbord)

[ Voor 20% gewijzigd door kleijn1985 op 28-04-2021 16:33 . Reden: aanpassing tekst ]

2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:06:

Dan krijg je een Spaans toetsenbord, lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Frietsaus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:47:
[...]

Dan krijg je een Spaans toetsenbord, lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Dat is wel zo inderdaad, al is een Spaans toetsenbord gelukkig gewoon QWERTY maar krijg je de Ñ erbij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt allemaal voor het meedenken, daar ben ik heel blij mee. _/-\o_

Ik heb de knoop toch maar doorgehakt om te voorkomen dat ik over een paar dagen nog meer aan het twijfelen ben. Ik ben even langs de Mediamarkt gefietst en heb de eerder genoemde HP Omen 15 gehaald. Daar ben ik na alle suggesties toch wel bij blijven hangen. Ben tot nu toe heel tevreden met mijn keuze, ondanks dat er met iets meer tijd misschien wel meer in had gezeten. Elke dag dat ik langer had gewacht zou extra gedoe gegeven hebben met mijn studie.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Veel plezier ermee @Jewyk. Voor jouw toepassing een prima laptop en nog mooi ook qua design vind ik.
Pagina: 1