Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik sta nu op het punt een vloerverwarming verdeler aan te schaffen voor de warmtepomp (verwarmen en verkoelen).
Nu automatiseer ik mijn warmtepomp zelf, en zoek daarbij nog handige sensors om zoveel mogelijk uit te kunnen lezen.

Nu heeft elke vloerverwarming verdeler zo'n flowmeter, niets bijzonders...
Echter, als ik zoek naar een electronisch alternatief kan ik helemaal niets vinden.
Er zijn turbine flow meters die je tussen de vloerverwarmings loop kan plaatsen, maar dat vind ik wat overdreven om elke groep van losse meters te voorzien.
Ik dacht dat er vast wat analoge sensors beschikbaar waren die deze flowmeter gewoon vervangt.
Misschien weet iemand hier een oplossing?

Voor de zone regeling zoek ik 0-10v modulerende thermal actuators, hier heb ik er al een aantal van gevonden. Wel aanzienlijk duurder dan simpel aan/uit.. dat wel..
Wat ik ook nog nodig heb zijn temperatuur sensors, ik zou graag de aanvoer en retour temperatuur uitlezen van de totale vloerverwarmings loop (niet per zone). (deze loop staat los van de warmtepomp loop, dus ik gebruik niet de warmtepomp data)
Liefst ook een druk sensor erbij.
Weet iemand een makkelijk onderdeel welke aan de aan en afvoer gemonteerd kan worden met een soort binnen draad poort en een bijpassende druk en temperatuur sensor?

Ik mis een beetje een verdeler welke standaard wat electronische sensors al heeft, of als optie.. ze lijken een beetje achter te lopen met alle mechanische tenperatuur, druk en flow meters die alleen visueel uit te lezen zijn.

Ik zat zelf aan deze verdeler te denken..
https://www.magnumheating...premium+kunststof+open+lt

Mocht een ander merk meer te bieden hebben is dat natuurlijk ook prima.
Zijn er hier tweakers die zelf sensors geplaatst hebben in hun waterleidingen? Welke koppelstukken en sensors hebben jullie hiervoor gebruikt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 14:01
Volgens mij heb je ze ook in ultrasoon uitvoering.

Houd je wanneer je gaat koelen ook rekening met het dauwpunt? Anders kan het wel eens vervelend worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
Heeft het wel nut om het debiet te meten? Aan en afvoer temperatuur is toch waar het uiteindelijk om gaat? Ik ben toevallig bezig om dat hier vast te gaan leggen. Ik was van plan simpelweg wat DS18B20's tegen de aan en afvoer slangen te tapen, dan hoef ik verder niks wijzigen aan de verdeler zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@leecher dat heb ik ook gedaan met een stel NTC's. Dat is gewoon een DS18B20 maar zonder de behuizing.

Die NTC's hangen aan een Arduino die doet de meting en bepaald pomp aan of uit.
Compleet met uitloop tijd en elke 24 uur even draaien.
Daarnaast is ie draadloos verbonden met mijn thuis automatisering zodat ik de gemeten temps kan uitlezen en de pomp status kan lezen én overrulen. (Daarmee kan koppelen aan de warmtevraag van mijn huiskamer thermostaat)

Ik heb zelf geen zoneregling gemaakt (niet nodig hier) maar je zou kunnen overwegen om de thermisch gestuurde actuators te vervangen voor iets snellers en zuinigers: servo's.
Ze zijn niet makkelijk te vinden. Ik sloop ze daarom uit een goedkope digitale thermostaat die ik speciaal voor dat doel besteld heb. Conrad, eq 3: https://www.conrad.nl/p/e...h=1&vat=true&insert_kz=8J
Ze hadden voorheen ook sets van 3 voor rond de 34 euro. Maar die kan ik nu effe niet vinden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Uitdaging bij die eq3 motor is dat je niet precies weet waar ie is. Ik bepaal aan de hand van het stroomverbruik of hij de klep dicht heeft gedrukt. Vanaf daar is altijd uitgangspunt, in bepaalde tijd, naar 100% open. Of alles daartussen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
leecher schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:01:
Heeft het wel nut om het debiet te meten? Aan en afvoer temperatuur is toch waar het uiteindelijk om gaat? Ik ben toevallig bezig om dat hier vast te gaan leggen. Ik was van plan simpelweg wat DS18B20's tegen de aan en afvoer slangen te tapen, dan hoef ik verder niks wijzigen aan de verdeler zelf.
Punt van de in/uitvoer temperatuur meten is dat je niet weet hoeveel energie er die groep ingaat.
De manier van energie uitrekenen is intemp - uittemp * flow * energieconstante van water (in joule/wattkelvin).

Als je wil weten hoeveel energie er heen en weer gaat is de flow echt nodig.

Verder lijkt me dit meer een topic voor Domotica, dus pass het topic daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
SA007 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:48:

Als je wil weten hoeveel energie er heen en weer gaat is de flow echt nodig.
Wellicht zie ik daar wat over het hoofd, maar waarom zou je dat willen weten? Bij een regulier systeem houdt je thermostaat de kamertemperatuur in de gaten, is ie te laag dan wordt er gestookt. Het zal hem een worst zijn hoeveel energie door de verdeler heen gaat. Je weet ook niet exact wat je verliezen zijn dus wat ga je nog doen met met die energie informatie vraag ik me af.

Als het de moeite zou zijn geweest had ik ook elektrische knoppen per groep op de verdeler gezet. Dan zou het me niet interesseren wat er door de verdeler gaat, wel wat het temperatuurverschil tussen invoer en uitvoer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Dank voor alle feedback!

De flow rate is inderdaad belangrijk om te meten hoe "gesatureerd" de vloerverwarming is, in combinatie met de in en uitlaat temp is goed in te schatten of de warmtepomp actief moet blijven, of een tijdje uit gaat.
Dit om pendelen van de warmtepomp tot een minimum te beperken.
Een algehele flowmeter heb ik al hiervoor. Ik vind het alleen vreemd dat die simpele flowmeters op de groepen zelf geen eenvoudige sensor variant hebben. Hiermee zou je kunnen dubbel checken of de actuators goed hun werk doen, verder heeft dit geen nut, dus niet heel belangrijk.

Ik wil thermal actuators gebruiken omdat deze goedkoper zijn dan modulerende servos, en wat stroomverbruik betreft.. Alleen bij "vol open" verbruikt de actuator max. 1w. En deze verwarmen de ruimte, dus effectief is dit te verwaarlozen. De snelheid is ook geen groot probleem bij deze toepassing.

Wat ik wel heel vreemd vind, is dat het relatief moeilijk is op een goede manier een temp en druk sensor te plaatsen tussen een waterleiding. De oplossing die ik jaren geleden heb gevonden is niet ideaal...
Ik gebruik een kogelkraan waar ook al een aftapkraantje ingedraaid zit.. Deze haal ik eruit, en draai er een verloopstukje in (afwijkende draad) en daar draai ik een temp sensor in.
Wat ik eigenlijk zoek is een stuk buis met kleine binnendraad poortjes waar je sensors in kan draaien.. een soort T stuk zeg maar. bv. van 1" met 1/4" poorten.. En dit is heel moeilijk te vinden... terwijl er een overvloed aan temp en druk sensors te vinden zijn met 1"4 buitendraad... Maar niets om ze in te draaien.

Een temp sensor aan de buitenkant tapen vind ik wat DIY.. Ik gebruik Rehau kunstof leidingen, en die isoleren ook wat.. dus heel effectief is dat niet. Als je koperen buizen heb, en je isoleerd de buis grondig.. en je gebruikt thermal conductive adhesives (zoals Arctic Silver Arctic Alumina 5g Premium Ceramic Thermal Cooling Adhesive).. maybe...
Maar met druk sensors gaat dat niet op.

Ik ga met een Arduino Mega de warmtepomp en vloerverwarming schakelen. Dit resulteerd in een zeer efficiente besturing waarbij ook alles helder uit te lezen zal zijn. Ook het rendement bv.
Ook heb ik een douche wtw welke ook met flowmeter en temp in en uit word voorzien om energie winning te berekenen. Ook dat zie ik niet worden toegepast bij douche wtw's, maar redelijk eenvoudig voor elkaar te krijgen, en het is ook een Domotica hobby natuurlijk... Wij tweakers doen wel vaker "overbodige" modding.
Maar in dit geval lijkt mij alles zeer usefull.
Pagina: 1