Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12-2021
Hallo!

Ik heb al wat langere tijd last van mijn ogen bij verschillende schermen. Na een paar minuten merk ik al dat ik niet goed kan focussen op het scherm, dat het veel energie kost en dat ik moe word. Soms moet ik echt stoppen.

Bij mijn xps 9560 laptop heb ik dat gelukkig niet. Maar ik wil graag met een extern en groter scherm werken. bij een MacBook Air heb ik bijv. wel last van mijn ogen en ook bij veel externe monitors. Ik had de AOC gekocht die je hieronder in de pricewatch compare ziet staan omdat die qua scherm eigenschappen leek op de Dell xps 9560: LCD, Edge Lit, IPS, 60HZ verversing. En toch krijg ik er last van mijn ogen van. Ik heb dit ook met de externe monitoren van Dell zelf. Dus mijn vraag is: heeft iemand enig idee welk scherm zoveel mogelijk lijkt op het scherm dat de xps 9560 heeft. Dan koop ik die :)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1565844;750801/

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25
Mocht je dat nog niet gedaan hebben: ga eens langs bij de opticien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
1. Ga naar een opticien
2. Helpt het om schermen minder fel te zetten? Brightness omlaag dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

BCC

Draai je niet toevallig 30hz ipv 60hz ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik had dit probleem ook, en een bril loste dit op :) Ik kreeg vaak pijn achter de ogen en ik had hele vermoeide ogen.

Gebruik mijn bril al ruim 3 jaar nu, maar alleen met TV kijken/naar een monitor turen.

Oplossing: Ga naar een brillenwinkel naar keuze en laat je ogen testen, vergeet niet aan te geven dat je last van je ogen hebt wanneer je naar een scherm kijkt! Ik heb een sterkte van slechts -0.75, maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 11:59

m.z

--

Ik kan me vergissen, maar ik kreeg toevallig laatst het advies om ook mijn ogen te testen.Ik heb dit in het verleden al eens gedaan bij een opticien (maar niet aangegeven dat ik dus lichtgevoelig ben), maar het advies was om een verwijzing te vragen naar of direct om een optometrist te vragen: https://www.pearle.nl/oogmeting/optometrist. Deze zou schijnaar verder kunnen kijken. Ik begreep dat je soms te veel zicht kan hebben en een bril kan krijgen met lagere sterkte, dit zou jouw ogen meer rust bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Hoi allemaal,

Bedankt voor het reageren. Ja ik ben langs zeker 5 verschillende opticiens geweest en 2 optometristen (uitgebreidere onderzoeken). Daardoor draag ik nu een leesbril met blauwfilter zelfs. En alsnog krijg ik last van mijn ogen bij desbetreffende schermen. Ik heb geen idee waardoor het komt. Bij de xps 9560 heb ik nergens last van. Dat laat wel zien dat er iets is met de schermen. :)

Helderheid laag of hoog maakt niet uit voor mijn ogen.

Is er iemand die verstand heeft van hoe schermen opgebouwd zijn die denkt te weten waardoor dit kan komen?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananaman123124
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-07 15:58
Als ik dit zo zie, je hebt geen last met gebruik van een laptop, wel last bij een losse monitor.

Heb je de monitor op een zelfde afstand als je laptop? Een leesbril is vaak net ongeschikt voor de afstand van een monitor. Een leesbril zou tot 30/35 cm gaan, monitor staat toch vaak op 50 tot 70 cm.

Beeldschermbrillen zijn geen onbekend iets bij opticiens, misschien hier even naar informeren. Als ik je reactie zo zie (verschillende bezoeken bij opticiens en optometristen) denk ik toch echt dat het probleem bij de ogen ligt, niet het beeldscherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Ik heb dezelfde symptomen (hoofdpijn en vermoeidheid) ook bij een macbook air. Precies dezelfde. En die staat op dezelfde afstand. Een monitor is wel iets verder inderdaad. Maar al zet ik hem iets dichterbij dat helpt ook niet. Los daarvan zet ik mijn laptop vaak op zo'n standaard waardoor hij even ver is als een monitor. Er is echt iets in die beeldschermen waar ik niet tegen kan. Het is dezelfde afstand, dezelfde setting maar wel last.
Pagina: 1